PDA

View Full Version : Heeft het zin om een buizen versterker te kopen.



Tuesday
17 juli 2011, 00:04
Mss een beetje gekke vraag...

Ik woon nu in een klein appartement met hele dunne muurtjes. En durf mijn Cube 20x al niet heel hard te zetten(staat op 5 a 10 %). Maar ben toch wel verliefd op het "vox geluid" Mijn huidige oplossing is de POD op de AC15 stand en dan de Cube in.

Maar dat klinkt toch niet hetzelfde als een buizen amp. Dus ik ben op zoek geweest naar AMPs die ik thuis kunnen gebruiken zonder mijn buren in hun stoel te laten trillen.

Heb gekeken naar:
- VOX lil night train met de 12 inch cab ipv 10 (Deze schijnt wat meer headroom te geven)
- Night train met 12 inch cab (Lijkt me te veel power voor thuis.)
- VOX AC15 (Zou dit niet te veel power zijn. )
- AC4TV Top en cab.

Elk beetje advies is welkom. Ik speel heel af en toe met een groepje "Band" in een oefenruimte met AMPs. Maar verder is het dus gewoon voor thuis. Als ik hem zo zacht heb staan haalt dat wel het beste uit een 15watt amp?

muziekschuur
17 juli 2011, 00:32
AC4tv lijkt me een leuk ding.

Maar even wat anders. Het is soms heel verhelderend als je met je buren praat. Als jij zaterdag middag tussen 2 en 4 gewoon op huiskamervolume gitaar speelt, dan zou ik, als ik naast je woon daar geen bezwaar tegen hebben.

Naast me wonen twee jongens van 18 en 21. En de house muziek staat dan HEEEEEEEEELLLLL HARD..... Maarja. Dat is dan zaterdagmiddag, ouders even weg en even een half uur het dak eraf.... Prima toch.... Ik vind dat ok.

Er zijn ook veel mensen die iemand naast zich hebben wonen die trompet of sax spelen. Die instrumenten kunnen niet zacht.

Zo'n ac4tv is een heel schattig dingetje. Ga eens naar een muziekzaak en speel er eens op. Weet je het meteen...

TimS
17 juli 2011, 00:56
Niet doen, schiet je niks mee op. Als je Cube al maximaal op 10% staat, kun je een buizenversterker wel vergeten.

Madcow
17 juli 2011, 00:58
Zoiets misschien? http://www.thomann.de/nl/blackstar_ht1_combo.htm

muziekschuur
17 juli 2011, 01:04
De Vox kan ook op iets van een half watt ofzo. Dus zou prima moeten gaan. Gewoon even testen...

TimS
17 juli 2011, 01:08
De AC4TV klinkt niet beter dan een Cube op de 0,5 watt stand helaas :chicken:

Tuesday
17 juli 2011, 08:07
Buren hebben nog nooit geklaagd en dat wil ik ook zo houden. Hoor hem wel eens en hij hoort mij wel eens. Hij zal niet zo snel klagen maar wil daar ook geen misbruik van maken. Maar de tv is op hoog volume al hoorbaar. Dus veel hoger dan TV volume wil ik niet gaan.

AC4TV combo al een keer gespeeld. Die is op 1/4 stand niet al te hard maar breekt wel snel op. Verder vind ik hem prima klinken. Zou hij over de 12 inch cab meer headroom hebben op dat volume? op de 1 watt stand was hij wel echt een tikkeltje te hard voor door de weeks.

Andere optie is gewoon verhuizen :-)

grayfink
17 juli 2011, 08:31
Joh, Cube klinkt prima voor thuis toch?
Ik zet thuis ook geen buizenversterker aan, die is voor de oefenruimte.
Als je jong bent en de insteek is om later in een band te gaan spelen, zou ik lekker doorsparen voor een fatsoenlijke amp.

Schrevel
17 juli 2011, 08:58
Ik ben blij met mijn Roland Micro Cube van 2 Watt. Bijkomend voordeel is dat die in mijn fietstas past :)

Ik raad aan om 1) je buren te vertellen dat je gitaar speelt en als ze er last van hebben (volume of tijdstip) ze dan natuurlijk even aan moeten bellen. Je geeft hen dan het gevoel macht over de situatie te hebben terwijl ze toch nooit aanbellen omdat ze dan bang zijn misbruik te maken van jouw aardige aanbod. (Tenzij je er echt een zooitje van maakt.) Buren worden namelijk niet boos vanwege het geluid maar vanwege het gevoel van onmacht over de situatie, de frustratie.

En 2) om eens bij je buren langs te gaan om te horen wat precies het effect is van het geluid dat jij maakt. Dat kun je zelf niet horen omdat het geluid dat jij van jezelf kunt horen per definitie het geluid is dat bij jou binnenshuis blijft en dus niet weglekt naar je buren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jij vrij weinig laag hoort maar dat jouw buren een hinderlijk zoemen en boemend laag horen. Het hangt maar helemaal van de bouw van jullie huizen af.

Het is dan zinvoller om de versterker 'zwevend' te bevestigen op/aan schuimrubber ofzo zodat er geen contactgeluid meer wordt doorgegeven. Of om de frequentie van het weglekkende geluid weg te EQ-en. Een versterker met een goede (parametrische) eq is dan beter dan een versterker met een lager vermogen.

Liquid_Metal
17 juli 2011, 09:33
Niet doen, schiet je niks mee op. Als je Cube al maximaal op 10% staat, kun je een buizenversterker wel vergeten.

Hier sluit ik me bij aan, maar vraag even aan je buren wat ze nu van je geluid vinden. Misschien kun je je cube wel op 50% zetten en hebben ze er alsnog geen last van.

Rutger Molenberghs
17 juli 2011, 10:09
Een andere mogelijkheid is een buizenversterker in combinatie met een iso cab. Je kan dan de versterker wat harder zetten zonder dat het volume te luid wordt.

muziekschuur
17 juli 2011, 10:22
Een buizenversterker met een overdrive pedaal en je kan zachtjes scheuren. De vraag is of het bij die geluidssterkte beter klinkt dan een solidstate versterker. Het verschil is dan heel klein.

Orpheo
17 juli 2011, 10:57
Ik kan mn 100 watt buizenbakken zo hard draaien als ik aan kan,als de directe buren onder me weg zijn.buren links zijn nooit thuis (speel tot 8 uur versterkt op oorlogssterkte,en tot 10 op praatniveau),en rechts hebben kinderen die hinderlijk zijn,waar ik ook niks van zeg. Neemt niet weg dat ik een non-mastervolume amp niet zou kunnen handelen,die gaat echt te hard.ben dus bezig om n 2 kanaals amp te maken.eigenlijk 2 mini-princetons met 2 volledig gescheiden signaalpaden.met 2 aparte preamps en 2 aparte eindtrappen en trafosets. Klinkt zwaar.maar omdat t per kant maximaal 15 watt is,blijft t allemaal relatief licht.het zal niet boven de 20kg uitkomen.



Kortom.het kan best,een buizenbak thuis,zolang je het met beleid doet

FruscianteFan
17 juli 2011, 10:57
Mss een beetje gekke vraag...

Ik woon nu in een klein appartement met hele dunne muurtjes. En durf mijn Cube 20x al niet heel hard te zetten(staat op 5 a 10 %). Maar ben toch wel verliefd op het "vox geluid" Mijn huidige oplossing is de POD op de AC15 stand en dan de Cube in.

Maar dat klinkt toch niet hetzelfde als een buizen amp. Dus ik ben op zoek geweest naar AMPs die ik thuis kunnen gebruiken zonder mijn buren in hun stoel te laten trillen.

Heb gekeken naar:
- VOX lil night train met de 12 inch cab ipv 10 (Deze schijnt wat meer headroom te geven)
- Night train met 12 inch cab (Lijkt me te veel power voor thuis.)
- VOX AC15 (Zou dit niet te veel power zijn. )
- AC4TV Top en cab.

Elk beetje advies is welkom. Ik speel heel af en toe met een groepje "Band" in een oefenruimte met AMPs. Maar verder is het dus gewoon voor thuis. Als ik hem zo zacht heb staan haalt dat wel het beste uit een 15watt amp?
Je durft hem niet hard te zetten. Is dat omdat je al commentaar hebt gehad, of omdat je daar bang voor bent? Communicatie is erg belangrijk - ik weet van mijn buren dat ze mij kunnen horen, maar ze hebben niet geklaagd (zeiden een paar jaar terug dat ze het ook niet erg vonden).

Verder heb ik te weinig ervaring met écht lage volumes om je te kunnen helpen...

tidalwave_sideburns
17 juli 2011, 11:02
Ik speel sinds kort nu op een Hughes and Kettner tubeman II via een mengpaneeltje naar mijn computer. Werkt prima, geluid is zeer behoorlijk, eventueel met koptelefoon spelen kan ook, neemt weinig ruimte in, en in de oefenruimte kan ie zo via de fx return over de buizeneindtrap van m'n gitaarversterker.

M'n PC speakers staan op de computertafel, dus geen direct contact met het plafond. Nu speel ik ook niet knetterhard, ook niet zachtjes trouwens, maar tot nu toe geen klachten van de buren gehad.

Maar goed, wil je toch een versterker kopen dan vind ik het zeker een sympathiek gebaar even bij je buren aan te bellen om te kijken of ze er tot nu toe last van hebben gehad. Dan weten ze meteen dat je erop wil letten en dat je er op aan te spreken bent.

Midwolda
17 juli 2011, 11:03
Het is net als motorrijden: je gaat alleen te hard als je dat zelf zo regelt.
Hier staan in de huiskamer alleen maar buizenversterkers, 2 van 6 watt en 1 van 15 watt.
Nooit klachten. Gewoon de volumeknop niet te hoog, en genieten van het buizengeluid.

Schrevel
17 juli 2011, 11:12
Het is net als motorrijden: je gaat alleen te hard als je dat zelf zo regelt.

Als je zachtjes tegen een kind aanrijdt gaat-ie ook dood. Wat zacht is voor jou kan hard zijn voor een ander. Dat geldt ook voor geluid. Als je muren veel geluid doorlaten zonder te dempen hoor je zelf weinig van jue eigen geluid terug maar hebben de buren er veel last van. Heb je daarentegen betonnen muren van een meter dik dan reflecteren die al het geluid je kamer in en de rest wordt geabsobeerd door de massa; je buren horen verder niks.

Eerrst luisteren bij de buren, pas dan weet je welk geluid er bij hun door komt. Horen zij niks, dan is er ook geen probleem en hoef je het ook niet op te lossen.

Tuesday
17 juli 2011, 11:15
Communicatie is niet zo een probleem. Heb wel een idee van hoe hard het kan omdat de muren heel erg dun zijn. Als het bij mij stil is hoor ik het als hij onder de douche staat. Dus het kan gewoon niet zo heel hard.

Wat ik niet wil is 500 euro aan een buizen bak uitgeven voor een kwaliteit verschil met mijn cube die er op zulke lage volumes niet is. Als ik bij een maat van me de AC4TV op de 4 WATT stand hoor vind ik het verschil met de cube de moeite wel waard. Maar op de volumes waar ik op kan spelen twijfel ik of het veel dichter bij komt dan met de pod en de cube.

Maar als ik de reacties zo lees heeft een buizen bak neerzetten niet zoveel nut(Buiten dat het er vet uitziet :-)).

Dank voor alle reacties.

FruscianteFan
17 juli 2011, 11:20
Als een maat van je die kleine buizenbak heeft, lijkt de oplossing me voor de hand te liggen: vraag of je het mag uitproberen. Wij kunnen wel gaan lopen gokken hoe jouw situatie is, maar dat blijft een gok.

Mitch
17 juli 2011, 12:25
Precies. Iedereen kan gissen naar jouw situatie, maar als jouw maat er één heeft: probeer het thuis uit. Je krijgt nu adviezen van mensen die nog nooit een AC4 in het echt hebben gehoord of die uitgaan van hun eigen thuissituatie, maar daar heb je feitelijk niet zoveel aan. Jouw thuissituatie telt. En als je geluidsoverlast wil voorkomen: uitstekende houding.

Maar goed, als je elkaars douche en TV al hoort zou ik zeggen: niet aan beginnen. Buizenversterkers klinken wat harder dóór, ongeacht of het nou een 8, 10 of 12" speaker is die eronder hangt. Ja, ze kunnen zacht, maar op die volumes is een transistorversterker vaak in het voordeel.
Als de Vox sound je op zich meer aanstaat zou je eens een VT15/30 naast je Cube20 kunnen zetten, want ze klinken wel anders.

the sure thing
17 juli 2011, 13:24
Ik ben lange tijd in een vergelijkbare situaties geweest, en heb destijds mijn oplossing gevonden in een uitgebreid pedaal. De mijne was de MESA V twin, zeer breed instelbaar op op hele lage volumes via een tranistor-amp al goed de "punch" kunnen bereiken.

heinz3110
17 juli 2011, 13:41
Ik heb ook een tijd met kartonnen muren tussen de buren geleefd, en zo kon ik vaak gesprekken van hen letterlijk verstaan. En zo bedacht ik mij dat ik , als ik als een dief op fluwelen pootjes door mijn eigen het huis moest leven, eigenlijk niks meer kon en mocht doen omdat het altijd gehorig zou zijn.

Dus wat Schrevel (e.a) zegt: maak een praatje met de buren. Dat geeft ruimte aan jouw om te spelen en ruimte voor je buren om te mogen klagen, en dan zal je zien dat de buren meer kunnen hebben qua "lawaai" omdat er overleg is geweest.

Je hoeft natuurlijk niet op oorlogssterkte te spelen maar ook niet onder een stapel dekens. Zet desnoods je cube op de bank of op je bed, en als het te hard is of te oncourante tijd voor je buren dan hoor je dat ook wel weer.

josan
19 juli 2011, 22:09
Ik vind een buizenversterker als je zo zacht moet spelen een zinloze investering. Koop een Vox DA5 of die nieuwe Mini 3. Prachtige oefenversterkertjes. Zeer veelzijdig, goed geluid, ook zacht te zetten, licht, onderhoudsvrij, laag stroomverbruik, koptelefoon, etc. etc..
Buizenversterkers hebben alleen maar in heel specifieke situaties (als je ze flink open kunt draaien) echt meerwaarde. En dan zou je voor wat effecten ook nog eens een berg losse pedaaltjes nodig hebben, want volgens de puristen is een multieffect natuurlijk nooiit OK. Voor thuis oefenen totale overkill, te duur en onpraktisch, dus wanneer wordt eens ingezien dat een modelingcombootje als een oefenversterker voor thuis veruit de beste keuze is.

Baker
19 juli 2011, 22:20
Buizenversterkers hebben alleen maar in heel specifieke situaties (als je ze flink open kunt draaien) echt meerwaarde.

Je hebt gelijk, maar dit is een beetje overdreven.
Een 40 watt 1x12 buizenbakkie bijvoorbeeld is gewoon in heel veel situaties een praktische oplossing... Niks niet in heel specifieke situaties.

Maar voor uitsluitend thuis spelen zou ik ook voor de modelling gaan idd,

SloeGin
21 juli 2011, 12:24
Ik vind een buizenversterker als je zo zacht moet spelen een zinloze investering.
+1
Is zonde want een buizenversterker moet gewoon open staan ...
Kijk zeker ook eens naar Eleven Rack of Axe-fx voor een waanzinnig opengedraaid buizengeluid op 'normale' geluidsniveau. Zeker de moeite! ;)

Midwolda
21 juli 2011, 15:48
Ook de volumeknop van een buizenversterker heeft een sweet spot, en die ligt meestal niet bij 10.
"Een buizenversterker moet gewoon open staan" vind ik dus wat kort door de bocht.
Maar het verschil tussen 7 en 10 is vaak ook weer niet groot...

FruscianteFan
21 juli 2011, 16:26
Net ff snel wat gitaren opgenomen met een microfoon die veel te snel clipt. Moest m'n versterker veel zachter zetten dan normaal. Klinkt nog steeds prima. Ik vind buizenversterkers eigenlijk vooral mooi als ze veel zachter staan dan ze kunnen.

muziekschuur
22 juli 2011, 01:10
Ik bedacht me net dat Koch daar de pedaltone voor gemaakt heeft.

Ik heb al jaren de V-twin. Maar overdrive via een koptelefoon heb ik altijd klote gevonden. Clean is wel heel goed. Maar de Pedaltone heeft een eindtrap van een ecc83 en geeft daarmee een half watt ofzo. Met andere woorden mijn Mesa heeft geen eindbuis (eindtrapvervorming is zeg maar de mooie vervorming), de koch wel. Het is geen goedkoop ding. Maar in jouw situatie misschien wel een uitkomst.

http://www.koch-amps.com/index.php?option=com_content&view=article&id=18&Itemid=14


http://www.koch-amps.com/images/stories/accessoires/pedaltone/pics/main.jpg
Dan kun je zowel met een koptelefoon als met een 1x10 of 1x12 spelen met echt buizengeluid...