PDA

View Full Version : Vraag over tsja.... Rock a Billy-geluid is denk ik de beste omschrijving?



JGD
16 juli 2011, 16:54
Hallo mede gitaristen,

even een vraag over een bepaalde gitaar sound.

ik raak de laatste tijd steeds meer geinteresseerd in zo'n 50thies Elvis Presley/Johnny Cash/Straycats/Rockabilly/Surf/Chris Isaac/vetkuiven/hotrod/lekkere chicks met zwarte ponnies-sound.
weet het niet beter te omschrijven :)

ook snap ik dat alle bovengenoemde artiesten een eigen geluid hebben en dat er geen vaste setup of formule op los te laten valt..

echter, elke genre heeft wel zo zijn weetjes/geheimpjes/favo apperatuur.

wat zijn de ins en outs van deze sound?
ik neem aan een goeie cleane amp, met heel veel reverb, zoveel hoor ik ook.
maar er zijn vast meer trucs, specifieke amps, specifieke gitaren, effecten etc.

wie heeft er op deze wel erg brede en ietwat vage vraag toch wat antwoorden?

Johannes
16 juli 2011, 17:05
Beetje compressie... en een Gretsch :)

Mr.Fingers
16 juli 2011, 17:08
Of een Gibson met P90's. Heb onlangs op een ES-5 "Switchmaster" gespeeld, en ik waande me direct in de jaren '50, maar ook uit m'n telecaster (brugelement) krijg ik de sound ook wel.

Tips: veel zit natuurlijk "in de vingers", maar met een versterker op het randje van oversturing, een beetje reverb en een slapback delay (korte delaytijd, slechts 1 repeat) en palmmuting kom je al heel ver! Verder is goed kunnen fingerpicken wel een pré!


http://www.youtube.com/watch?v=H0N-RIPNZpw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=qAeUVyIb5_8

Eko
16 juli 2011, 17:10
Als je kijkt naar de mensen die je noemt denk je aan: Fender Bassman / Bandmaster met een slapback echo. Een Roland 201 ( of de nieuwe RE uitvoering). Een Gretsch en een paar jaar oefenen.
Ik speel met een Gretsch 6120 SSU ( De Setzer signature) en een Marble ( Handgemaakte Fenderclone). De Roland digitale RE versie van de 201 en je hebt instant Rockabilly sound.
Er zijn zat Youtube films over de Rockabilly technieken en ook instructies van mensen als Brian Setzer. Kijk ook eens naar de mensen waar Brian het van geleerd heeft ( en nog steeds bewonderd). Scotty Moore , Eddy Cochran en heel veel anderen.
Even nadoen is makkelijk , Goed kopieren is echter lastiger dan je denkt.

geert1976
16 juli 2011, 18:14
Goede clean versterker, met goede reverb en zo'n gitaartje:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4237.jpg

:rockon::rockon:

Rock Bottom
16 juli 2011, 18:47
Idd een bassman of bandmaster, voor de surf een dikke reverb en delay en voor meer 50's een heel klein beetje reverb met een slapback delay. Als gitaar kan bijna alles met filtertrons p90's dynasonics of gewone single coils. Het liefst met een goeie vibrato ala bigsby.

Als je geen vibrato hoeft ben je met een tele al wel klaar.

En vergeet de palmmutes niet.

Edit: GVD Geert het blijft een geile gitaar.

@ T.S. check de nextlevelguitar filmpjes van Jason Lee voor fijne tricks.

Epic
18 juli 2011, 10:17
http://www.youtube.com/watch?v=RlAPWDASjWQ

beruk
18 juli 2011, 10:22
Idd een bassman of bandmaster, voor de surf een dikke reverb en delay en voor meer 50's een heel klein beetje reverb met een slapback delay. Als gitaar kan bijna alles met filtertrons p90's dynasonics of gewone single coils. Het liefst met een goeie vibrato ala bigsby.

Helemaal mee eens.

Kim Wilson
18 juli 2011, 11:17
Voor Johnny Cash is een cleane dynamische Fender amp met reverb eigenlijk al genoeg. Delay (slapback-echo) zou ook nog kunnen. Geen compressor, daardoor komt dat typische percussie-achtige getokkel niet mooi door.

Maar om alles wat je noemt af te dekken, is een cleane Fender met voldoende vermogen en reverb, een delay, compressor en een overdrive voldoende. Qua gitaar hangt het er vanaf welke artiest je na wil spelen. Nummers van Johnny Cash werkt mooi met een Tele (met niet al te nieuwe snaren), maar de rest vereist wel haast een dikke Gretsch of Guild jazzbak.

munkie
18 juli 2011, 12:18
Telecaster op een (semi) cleane amp, beetje reverb, slap back echo.

PAUL BURLISON:

http://www.youtube.com/watch?v=B5GBk77Pb5o&feature=related

Eko
18 juli 2011, 12:32
Darrel Higham speelt al jaren op Peavey. Een 30 watt versterker en z`n signature Rockingham. Heeft jaren op een ZOOMbakje gespeeld voor de echo`s.
Kjkk eens naar DVD van Jeff Beck. Samen met Darrel Higham en Imelda May. Rock`n roll in optima forma.

Pepe
18 juli 2011, 12:34
Ik heb een aantal jaren die muziek gespeeld, met grote bezetting maar ook met contra en drums. Met een trio gebruikte ik een harde one repeat delay uit de Cliff Gallup/Chris Spedding lonestar school, dat geeft met een Gretsch een wall of sound en alle beetjes helpen als alles van de gitarist moet komen.
Met grote bezetting gebruikte ik een telecaster en no delay want dat gaat de rest dan in de weg zitten maar er zijn geen thumbs of rules in Rockabilly.

Als je dan in de USA die muziek speelt dan kijken ze daar gek op: "Look ma! They are playing old music!" Daar spelen ze rock'n roll met de gebruikelijke teles, strats en Les Pauls. En als ze heel gek willen doen, een Danelectro. Maar rock'n roll is daar gewoon muziek met gitaren en Eddie Cochran is oude doos.
Amps zijn ook gewoon Peavey's en Lab transistors, hier in Europa hebben we toch een raar romantisch beeld van die muziek, dat het Fender buizenbakkies moeten zijn, Gretsches en Guilds.

Sinds dat tourneetje ben ik er anders tegenaan gaan kijken. De bolo ging in de prullenbak maar de slangelederen laarzen bleven.

barno
18 juli 2011, 13:31
ja, er is natuurlijk romantiek en wat snobisme mee gemoeid. Ik ken Amerikaanse muzikanten die graag in Europa spelen omdat ze dan op fijne backlines vol met oud spul kunnen spelen ...

Seasick Steve speelt deltapunk op een transistortje omdat ie hobo gewijs vooral een bedrijfszeker ampje wilde. En onlangs nog vroeg iemand me welke buizen in mijn pathfinder voxje zaten :seriousf:

Rutger
18 juli 2011, 13:45
En onlangs nog vroeg iemand me welke buizen in mijn pathfinder voxje zaten :seriousf:
Als ze daar een 50 watter van zouden maken en er een 12 incher in gooiden zou het een leuk ampje zijn om mee te giggen!

The Bertman
18 juli 2011, 14:02
Heb het ook jaren gespeeld, en ik zweer je, het lukt op alles. In feite is het een makkelijke sound om te maken, een zwaar vervormd metalgeluid is veel lastiger.
Ik ben met een vrij clean geluid begonnen, maar een rafelrandje is vaak wel erg lekker. Ik gebruikte altijd een delay, kort, zo'n 80 - 100 milliseconden, en live beslist geen reverb, dat smeert het geluid veel te vol, dan wordt het een brij.
En de gitaar? Hihi, altijd op mijn Charvel model 4, helemaal not done natuurlijk, maar mijn god, wat klonk dat lekker.

Pepe
18 juli 2011, 14:31
Waar de delay op de gitaar vandaan komt is een raadsel. De slapback zit all over Gene Vincent die tevens de black leather rebel look introduceerde. Misschien dat Scotty hier en daar het ding gebruikte? Maar heel veel zal het niet geweest zijn en live sowieso niet.

Ik vermoed dat Setzer vooral achter Gallup's geluid aanzat, een 6120 kocht omdat een Duojet niet te krijgen was en een japanse bandecho gebruikte want wie weet wat Gallup uitvoerde.
En dat is massaal het beeld geworden hoe je rock'n billy speelt. Zoiets?
Gebasseerd op misverstand en gebrek aan geld.

The Bertman
18 juli 2011, 15:06
Ik denk dat het slapecho geluid ontstaan is door liveopnames in rottige ruimtes met slechte akoestiek. Gewoon kale wanden, recorder met 1 microfoon en opnemen maar. Later is het opgepikt als geluidsbepalend element.
Ik heb heel wat opnames gemaakt waar ik in de mix een korte echo over heel de mix gooide, en dat werkt soms bizar goed.

Eko
18 juli 2011, 19:03
Geluidstechnisch is het retesimpel om op te bouwen. Speeltechnisch gezien valt het zwaar tegen om goed te doen. Zeker als je maar met 3 man bent. Timing is een kunst , in de muziek , maar met een trio valt of staat het er mee.

JGD
18 juli 2011, 20:27
Hartelijk bedankt mensen tot zover voor alle goeie tips!

ik ben gaan proberen en moet zeggen dat ik al best een heel aardig geluidje heb.
weliswaar heb ik geen Gretsch oid, maar mijn Dean from Hell klinkt clean zeker niet onaardig.

nog even technisch dingetje:
ik ben nog wat zoekende met die slapback delay.
hoe snel zetten jullie de herhaling; zo snel dat het bijna gelijktijdig is, dat het bijna het badkamer effect geeft?
en hoeveel herhalingen? 1 keer echt of gewoon weg stervend?

Pepe
18 juli 2011, 20:34
slapback echo uses a longer delay time (seventy-five to 250 milliseconds), with little or no feedback.

zegt wikkipedia dus dan zal het wel waar zijn


In de praktijk ligt de gemiddelde uprockker rond de 90/100 bpm. Als je dan in triolen speelt moet de bounce ongeveer gelijk liggen. Als je maar 1 bounce gebruikt dan kan het natte signaal harder en andersom, hoe meer feedback, hoe zachter.

The Bertman
18 juli 2011, 21:28
Ja, dat klopt. Wiki neemt het nogal royaal, 250 ms is best lang, dat is meer richting Pink Floyd.
Echt kort, zeg 40 - 50 ms is ook mooi, met weinig feedback. Dan krijg je echt een badkamer.

Pepe
18 juli 2011, 22:01
Ik zie op mijn Boss dat ik op 160 ms. zit, met anderhalve bounce. Daaronder zit de slapback en onder de 100 neigt het wat mij teveel naar badkamer wat een soort galm is.

Brian Setzer gebruikt een wat langere delay van 250 ms in een slowsong als Sleepwalk dat, als je de repeats langer laat worden je in Shadows territory brengt en nog langer is, wat Bert zegt. David Gilmour.

Maar gebruik je oren, de enige regel is dat er geen regel is.


http://www.youtube.com/watch?v=H4HOAD4Ebp4

En classic SUN slapback van meneer Gatton


http://www.youtube.com/watch?v=4UkU3sBP8Pg&feature=related

Nocki
19 juli 2011, 13:36
Blijft geweldige muziek. Al jaren bewonder ik de straycats en blijf flirten met die stijl...

Een leuke slapbackdelay waarvan je de treble of attack van de delaytone wat kan wegdraaien (zeg maar gewoon analoge delay) is gewoon al een heel makkelijke manier om deze sound te krijgen.

Ik ben beniewd of er nog meer meesterwerkjes van youtube hier gaan verschijnen... Leuk topic!!!!

Rock Bottom
19 juli 2011, 17:06
@ T.S. check de nextlevelguitar filmpjes van Jason Lee voor fijne tricks.

Deze bijvoorbeeld.

http://youtu.be/FneUAxsi5WE

zoon van johanb
19 juli 2011, 18:32
Deze bijvoorbeeld.

http://youtu.be/FneUAxsi5WE

:soul:.. de eerste paar minuten kon ik alleen maar naar zijn haar kijken :dontgeti: