PDA

View Full Version : Goede Delay



hayo0311
16 juli 2011, 16:52
Heey,

Ik zoek een delay pedaal tot ongeveer 90 euro. Eerste of tweede hands maakt me niet uit. Alleen heb ik geen idee welk(e) merk(en) goed zijn.

Ik heb ook al gezocht op het forum maar daar werd ik niet echt wijs uit.

Kunnen jullie mij helpen?

Kim Wilson
16 juli 2011, 16:56
Ik heb toevallig net vandaag de T-rex Reptile binnen gekregen (100 euro via Marktplaats) en dat is een verdomd leuk pedaaltje.

hayo0311
16 juli 2011, 16:59
Ik zoek eigenlijk een iets goedkoper pedaal, op marktplaats vind ik ze alleen van boven de 100 euro. Maar in ieder geval bedankt voor je reactie!

robert-gitarist
16 juli 2011, 17:01
Onder de 100 euro? Vrijwel iedere Boss en Ibanez delay is dan prima en geschikt.
Welke eisen stel je nog meer aan een delay? En waarom schroef je je budget niet verder op tot zeg maar 150 euro voor een nieuwe delay? Dan kun je gaan voor de TC Eletronics Flashback, die vind ik rete gaaf.

hayo0311
16 juli 2011, 17:05
Ik wil met mijn delay gewoon goed U2 na kunnen spelen. Voorderest heb ik er geen bal verstand van.

JohnLord
16 juli 2011, 17:06
Hayo heeft vast een goede reden voor zijn budgetlimiet. Maar als ie het budget nou eens opschroeft naar 275 euro kan hij een EHX DLMM kopen, is retegaaf... :stop:

Maar serieus: voor je budget is veel moois te vinden, zeker tweedehands.

robert-gitarist
16 juli 2011, 17:14
Hayo heeft vast een goede reden voor zijn budgetlimiet. Maar als ie het budget nou eens opschroeft naar 275 euro kan hij een EHX DLMM kopen, is retegaaf... :stop:


:soinnocent::roll:
..............


Hayo, kijk dan rond naar tweedehands effecten. Als je het een beetje aanpakt kun je zelfs 2 delays aanschaffen (zoals the Edge zelf ;) ). Een Boss DD-3 is een prima delay en vind je voor ong. 65-70 euro. Daarnaast is een Ibanez DE7 heel erg goed en gaan weg voor ong. 30 euro.
Slechts even 2 voorbeelden van 2 delays die ik persoonlijk erg goed vind voor het geld :)

hayo0311
16 juli 2011, 17:25
:soinnocent::roll:
..............


Hayo, kijk dan rond naar tweedehands effecten. Als je het een beetje aanpakt kun je zelfs 2 delays aanschaffen (zoals the Edge zelf ;) ). Een Boss DD-3 is een prima delay en vind je voor ong. 65-70 euro. Daarnaast is een Ibanez DE7 heel erg goed en gaan weg voor ong. 30 euro.
Slechts even 2 voorbeelden van 2 delays die ik persoonlijk erg goed vind voor het geld :)

Hmmm... Wat is precies het voordeel van 2 delays als ik vragen mag> ik heb er, zoals eerder gezegd geen bal verstand van:P En is een Ibanez DE7 alleen bijvoorbeeld ook al genoeg?

In ieder geval nogmaals bedankt voor de reacties!

jutter
16 juli 2011, 17:50
Sinds kort heb ik ook een DE7. Voortreffelijk ding omdat er zoveel klankmogelijkheden op zitten, zelfs echo! Als je 2 pedalen hebt kun je wat gemakkelijker schakelen tussen 2 sounds.

driftkop
16 juli 2011, 17:51
Ik heb ook al gezocht op het forum maar daar werd ik niet echt wijs uit.

Dat begrijp ik niet, er komen hier wekelijks een paar delay vragen voorbij.

Dirk_Hendrik
16 juli 2011, 18:00
Dat begrijp ik niet, er komen hier wekelijks een paar delay vragen voorbij.

Wat ook exact de reden is dat ik in tweestrijd zit tussen lekker dicht gooien of open laten...:soinnocent: Was toch een behoorlijke "alweer één!?"

jutter
16 juli 2011, 18:00
Wat ook exact de reden is dat ik in tweestrijd zit tussen lekker dicht gooien of open laten...:soinnocent: Was toch een behoorlijke "alweer één!?"

Ach, het is toch kutweer......:seriousf:

hayo0311
16 juli 2011, 18:05
Ik heb inderdaad een hoop delay onderwerpen voorbij zien komen en dan zal ik volgende keer nog verder doorzoeken. Sorry in ieder geval!

robert-gitarist
16 juli 2011, 18:20
Hmmm... Wat is precies het voordeel van 2 delays als ik vragen mag> ik heb er, zoals eerder gezegd geen bal verstand van:P En is een Ibanez DE7 alleen bijvoorbeeld ook al genoeg?

In ieder geval nogmaals bedankt voor de reacties!

Yep, in principe is een DE7 ook genoeg hoor ;) Het is slechts een verbeeldje wat ik gaf mbt. 2 delay's. Je kunt daar alle kanten mee op, een bijv. voor echo en andere een lange delay tijd, of, en dat is waar ik op doelde met the edge, je kutn 2 delay's in elkaar laten lopen om zo een appart delay geluid te maken etc.

Mitch
16 juli 2011, 19:43
Ik heb inderdaad een hoop delay onderwerpen voorbij zien komen en dan zal ik volgende keer nog verder doorzoeken. Sorry in ieder geval!

Punt is ook dat de zoekfunctie een beetje onoverzichtelijk overkomt. Als je even kijkt valt het wel mee, maar dit is de beste manier:
Geavanceerd zoeken
Search single content type
zoekterm "delay" en selecteer zoek in titels
Subforum Effecten selecteren.

Een overvloed aan delay topics! En meerdere grote met heel veel goede tips en overwegingen en ervaringen van gebruikers.

Delay-topics worden zo ongeveer wekelijks geopend, net als topics over solo boosts. Eerlijk gezegd had ik dezelfde reactie als collega moderator D_H :D

DemolitionColorScheme
16 juli 2011, 20:02
Mijn stem geeft de Line 6 Echo Park.

hayo0311
17 juli 2011, 13:07
Ik heb 2e hands ergens een delay pedaal gevonden: de Boss RE-20 weet iemand of dit een goeie is?

robert-gitarist
17 juli 2011, 13:11
Zeker een tof pedaal maar de RE-20 is een echo en geen delay ;) daar zit nog wel verschil in dus.

DemolitionColorScheme
17 juli 2011, 13:26
Zeker een tof pedaal maar de RE-20 is een echo en geen delay ;) daar zit nog wel verschil in dus.
Not really ... Delay / Echo, same thing.
De RE-20 heeft daarnaast een 2 band EQ, een input gain knop en een digitale spring reverb.

Mitch
17 juli 2011, 13:38
Hmmm, het is een aardig ding, maar had de helft kleiner moeten zijn. Het heeft sowieso weinig met en echte RE201 te maken. Wat dat betreft vind ik het een beetje de Line6 onder de Boss pedalen ;) Met een DD6 of 7 ben je dan beter uit. Het enige wat écht leuk is, is de multiple head mode.

DemolitionColorScheme
17 juli 2011, 13:49
DD6 of 7 ben je dan beter uit.
Of een Echo Park ... Ik hoor hier zoveel DE7 gekwijl, terwijl ik die ook heb gehad en een shitload aan delays heb, maar nogsteeds een Echo Park gebruik. Dat ding heeft wat aparts qua die tape en analog voicings. De warble en modulatie is smaakvol, de interne tap tempo is geweldig voor een pedaal met die size (zelf nooit last gehad van het bypassen en het tappen), subdivisions met daarbij dus de keuze dat je bij elke mode tape, analog of digital kan kiezen. Elke mode heeft daarbij een eigen karakter en een eigen modulatie karakter. De mogelijkheden zijn bij die unit echt zo groot, voor die prijs, dat het voor mij nog lang de best-bang-for-the-buck delay zal blijven.

Mitch
17 juli 2011, 14:01
Tjaa, je kan het gekwijl noemen, maar in de categorie "tweedehands een paar tientjes" ben je als beginnend delaygebruiker 10 keer beter uit met een DE7 dan met een nieuw behringer bakkie.
De Echo Park zit in dezelfde hoek als de DD6/7 met de plus van tap tempo en de min dat -ie gevoelig is voor storing op de voeding. Eén van de weinige pedalen die het bij mij maar één repetitie heeft overleefd. Zoveel smaken, zoveel pedalen.

Dirk_Hendrik
18 juli 2011, 08:49
Not really ... Delay / Echo, same thing.


Whoeps!.. Not really.

Zuiver theoretish is delay is een kopie van het origineel.

Echo daarintegen wordt beeinvloed door z'n omgeving. Het materiaal waar het geluid tegenaan botst voor het bij je terugkomt verandert door z'n samenstelling het klankkarachter van de reflecties. Echo in de bergen klinkt anders dan echo in een bos.

En daarmee zou je de meeste gitaarapparaten, zeker tape en BBD beter echo's dan delays kunnen noemen. Al helemaal omdat delays als ze te goeie replica's van het originel geven, ineens klinisch en digitaal genoemd worden. :???:

DemolitionColorScheme
18 juli 2011, 09:44
Whoeps!.. Not really.

Zuiver theoretish is delay is een kopie van het origineel.

Echo daarintegen wordt beeinvloed door z'n omgeving. Het materiaal waar het geluid tegenaan botst voor het bij je terugkomt verandert door z'n samenstelling het klankkarachter van de reflecties. Echo in de bergen klinkt anders dan echo in een bos.

En daarmee zou je de meeste gitaarapparaten, zeker tape en BBD beter echo's dan delays kunnen noemen. Al helemaal omdat delays als ze te goeie replica's van het originel geven, ineens klinisch en digitaal genoemd worden. :???:
Smartass. ;) Ik had het over de benoeming als effect in de 'gitaarwereld'. Een tape delay zou, in theorie, een foute benaming zijn, maar wordt nogsteeds vaak zo genoemd. Hetzelfde geldt voor analoge delays. De term 'echo' wordt eigenlijk al jaren niet meer gebruikt als benoeming van delays. Dat staat los of ik het daar nou mee eens ben of niet, want zoals jij zelf al zei, klopt dat in theorie niet. Ik betrap mezelf er ook op dat ik tape delays ... inderdaad, delays noem.

En als we de theorie gaan betrekken op de praktijk, dan wordt de RE-20 een echo genoemd, maar is het naar mijn mening zowat een digitale delay met een 2 band EQ. Je merkt die klankverandering pas na veel repeats (wat opzich natuurlijk is voor sommige units, maar ergens ook weer niet. Je hoort bij de eerste 3 repeats van een Roland tape unit óók wel of het een tape is of niet).

Mitch
18 juli 2011, 10:01
De term 'echo' wordt eigenlijk al jaren niet meer gebruikt als benoeming van delays. Dat staat los of ik het daar nou mee eens ben of niet, want zoals jij zelf al zei, klopt dat in theorie niet. Ik betrap mezelf er ook op dat ik tape delays ... inderdaad, delays noem.


Als frequent bezoeker van TGP zou je beter moeten weten.

http://www.joespedals.com/acatalog/Echo.jpg

http://www.tonefactor.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/o/mont.jpg

En waar het hier dus om ging: de RE20 Space Echo, maar bijvoorbeld ook de Danelectro Reel Echo en niet te vergeten je eigen favoriet: de Echo Park. En je bedoelde waarschijnlijk de terminologie en niet de naamgeving van apparaten, maar dat maakt eigenlijk weinig verschil. Als de term niet meer gebruikt wordt, noem je ook je apparaat niet meer zo.
En over de juiste termen.... dat is ook alles wat de DE7 doet: onveranderde repeats 'delay' noemen en klank verandering in de repeats 'echo' noemen. Wat een rotding :D

jutter
18 juli 2011, 10:05
Wat een rotding :D

Inderdaad, wat is die DE7 een rotding; ik wou dat ik hem nooit gezien had!:seriousf:

DemolitionColorScheme
18 juli 2011, 10:07
Als frequent bezoeker van TGP zou je beter moeten weten.

http://www.joespedals.com/acatalog/Echo.jpg

En waar het hier dus om ging: de RE20 Space Echo en niet te vergeten je eigen favoriet: de Echo Park.
En dat is ook alles wat de DE7 doet: onveranderde repeats 'delay' noemen en klank verandering in de repeats 'echo' noemen. Wat een rotding :D
Uitzonderingen daargelaten. ;) Ik ben overigens al enkele maanden niet meer op TGP geweest. Ik zie het nut er niet meer van in.

Dirk_Hendrik
18 juli 2011, 10:20
Rot op met je uitzonderingen :crazyhappy:

http://s7.directupload.net/images/110506/l8tokuup.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-CcXoM3SCF9U/TYvPpwBFeiI/AAAAAAACPMI/iS1B-PqDPIk/s1600/%2524%2528KGrHqV%252C%2521hkE1gNOLU%252B4BNin%2529 wRPSw%257E%257E_3.JPG

http://obliq.net/museum/sre555.jpg

Dirk_Hendrik
18 juli 2011, 10:26
http://www.stevesmusiccenter.com/SIBMrEchoPlusBig.jpg

http://www.hartnollguitars.co.uk/products/effects/1358/1358-174229.jpg

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/EH1Echo-600e1776c73b1ac31b3681d88dd7568c.jpg

http://www.12fret.com/new/visualSoundH2O.jpg

onrust nv
18 juli 2011, 10:37
Wat een hoop uitzonderingen :seriousf:

DemolitionColorScheme
18 juli 2011, 11:15
Rot op met je uitzonderingen :crazyhappy:

http://s7.directupload.net/images/110506/l8tokuup.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-CcXoM3SCF9U/TYvPpwBFeiI/AAAAAAACPMI/iS1B-PqDPIk/s1600/%2524%2528KGrHqV%252C%2521hkE1gNOLU%252B4BNin%2529 wRPSw%257E%257E_3.JPG

http://obliq.net/museum/sre555.jpg
Die tellen niet, zijn geen pedalen en we hadden het over tegenwoordige units, haha. ;)
Anyways, ik geef me gewonnen.

Owned. :hide:
En kusje op de Roland.

Dirk_Hendrik
18 juli 2011, 11:15
Wat een hoop uitzonderingen :seriousf:

Vooral omdat ik gestopt ben toen ik geen zin meer had :sssh:

DemolitionColorScheme
18 juli 2011, 11:17
http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/EH1Echo-600e1776c73b1ac31b3681d88dd7568c.jpg

Deze is wel evil, though.
#1 Echo (Digital Delay)
WA IST NOU! :crazyhappy:

Dirk_Hendrik
18 juli 2011, 11:18
Die tellen niet, zijn geen pedalen,
Waar heb ik in de differentiatie tussen echo en delay gezegd dat ik het over pedalen had?

(DCS scrollt naar boven en ziet daar "apparaten" staan)

:soinnocent:

Kim Wilson
18 juli 2011, 11:21
http://www.stevesmusiccenter.com/SIBMrEchoPlusBig.jpg

En deze dan? Een echo waarbij je de delay kunt regelen? :???:

DemolitionColorScheme
18 juli 2011, 11:23
Waar heb ik in de differentiatie tussen echo en delay gezegd dat ik het over pedalen had?

(DCS scrollt naar boven en ziet daar "apparaten" staan)

:soinnocent:
Dat zei ik zelf toen ik zei dat het al jaren geen echo meer wordt genoemd (doelend op de nieuwere pedalen want tape delays worden al enkele jaren niet meer [ACTIEF - voordat ik weer een of ander voorbeeld krijg van een aantal bouwers die nog dealt in tape delays - want die zijn er] gemaakt). ;) Maar, prima, ik zat fout. Nog zat units die echo worden genoemd. Mijn punt was alleen; de noemer 'delay' wordt tegenwoordig het meest gebruikt.

Dirk_Hendrik
18 juli 2011, 11:33
En deze dan? Een echo waarbij je de delay kunt regelen? :???:

Begrijpend lezen Hans.:sssh:
Ja. Delays en echo's hebben allebij hoorbare repeats en dus een duidelijke vertragingstijd. Daarmee mag je de regelaar die die vertragingstijd op een echo regelt best delay noemen. Dat doettie tenslotte.

titzenpitzer
18 juli 2011, 14:12
Heerlijk hoe jullie voor de zoveelste keer in iemand anders zijn topic plots een discussie beginnen en als kleine kinders jullie gelijk willen halen.

Op 2dehands-websites kan je inderdaad heel wat delays vinden.
Ik zie hier (in België weliswaar) een BBE two-timer staan voor 100euro, een boss dd3 voor 90, een boss dsd3 voor 70, ibanez dl5 voor 50, een boss dd7 voor 100 ...kijk ook eens naar digitech!

Dirk_Hendrik
18 juli 2011, 14:42
Heerlijk hoe jullie voor de zoveelste keer in iemand anders zijn topic plots een discussie beginnen en als kleine kinders jullie gelijk willen halen.


Gaaf toch! Wordt het tenminste nog een nuttig topic in plaats van het zoveelste opsomtopic waarvan we er elke maand 5 voorbij zien komen.:soinnocent:

En bevalt het je niet, dan kun je dat via PM laten weten of het gewoon negeren.

onrust nv
19 juli 2011, 19:27
BBE two-timer

Naar deze ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig. Klinkt hij idd als een DM-2? En hoe bevalt deze? Want je had volgens mij maar 2 pots voor de delay.

hayo0311
19 juli 2011, 22:32
Weet er iemand meer over de DL-5? Is dit een goed pedaal? En Titzenpitzer, waar zag je die pedalen? op een Belgische site?


Hayo

titzenpitzer
20 juli 2011, 01:33
Die DL5 lijkt me een cheap geval, maar ja het is een delay. Waarom niet.

Ik vond de pedalen op www.2dehands.be

Dirk_Hendrik
20 juli 2011, 07:53
DE DL5 is een prima delay in een ugly behuizing. Laat je niet foppen door die behuizing. Hij is veel steviger dan wordt aangenomen. Meer dan een euro of 25 zou ik er niet voor geven. Voor die prijs zijn ze prima te vinden. 50 euro is echt veel te veel.

Henri H
20 juli 2011, 09:14
Ik ben het wel met Robert_Gitarist eens; ga voor de Flashback, ook al ligt die boven je budget.
Als je echt een simpele delay wilt, die snel even ingesteld is op dat ene U2 soundje, heb je aan een Ibanez DL10 ook een hele goeie, maar is geen vergelijk met de Flashback.
Ik heb er 2 gekocht voor zo'n €60,- p/st, uiteraard 2e hands.
Af en toe zet ik hem nog wel 's aan, en verbaas me elke keer weer over de sound.
Een BOSS DD3 is ook een goeie, iets meer veelzijdig, maar meestal ook wat duurder 2e hands.

hayo0311
20 juli 2011, 09:41
En weet iemand iets te vertellen over de DSD-3?

DemolitionColorScheme
20 juli 2011, 10:47
En weet iemand iets te vertellen over de DSD-3?
Even kijken op YouTube and such. De DSD series (DSD-2 en DSD-3 zijn eigenlijk hetzelfde) schelen qua geluid niet echt met de DD series, al zijn de DSD series (en oude DD's ook) leuk te modden, waardoor je dan weer andere delays kunt krijgen.

onrust nv
20 juli 2011, 16:52
Ik ben in onderhandeling voor een Ibanez AD-190, heeft iemand ervaring met deze delay/flanger?
Damn net achter't net. laat maar

Dirk_Hendrik
20 juli 2011, 17:42
Even kijken op YouTube and such. De DSD series (DSD-2 en DSD-3 zijn eigenlijk hetzelfde) schelen qua geluid niet echt met de DD series, al zijn de DSD series (en oude DD's ook) leuk te modden, waardoor je dan weer andere delays kunt krijgen.


Wat betreft het audio stuk (dus alles dat met geluid vandoen heeft) is een DSD3/3 ook gewoon een Boss DD2/3 (3 in de eerste versie).

DemolitionColorScheme
20 juli 2011, 18:39
Wat betreft het audio stuk (dus alles dat met geluid vandoen heeft) is een DSD3/3 ook gewoon een Boss DD2/3 (3 in de eerste versie).
Yup. I know. :)
Leuke dingen, maar niets speciaals.

hessepes
21 juli 2011, 10:05
Heey,

Ik zoek een delay pedaal tot ongeveer 90 euro. Eerste of tweede hands maakt me niet uit. Alleen heb ik geen idee welk(e) merk(en) goed zijn.

Ik heb ook al gezocht op het forum maar daar werd ik niet echt wijs uit.

Kunnen jullie mij helpen?

Ik heb een Visual Sound H20 (da's delay and chorus). Die delay staat vrijwel standaard aan (voor klein beetje delay).

Maar ik zocht een 2e delay voor wanneer ik flink wat meer delay nodig heb (bijv China Grove of U2 nummers) en eerder deze week heb ik deze gekocht:Biyang Time Machine Baby Boom Delay. Bij music brokers (http://www.musicbroker.nl/)besteld voor 59 euro en dag later in huis.
Heb er gisteren mee kunnen spelen en ben erg tevreden! Misschien een tip.