PDA

View Full Version : Bijna 1 jaar gitaar ervaring



roy6644
15 juli 2011, 16:03
Ik speel in oktober 1 jaar gitaar. Ik volg gitaar les en kan nu al 15 nummers.
Van de week heb ik voor het eerst opnames gemaakt. Zodat ik ze op youtube kon zetten en graag meningen wilde horen hoe het klinkt en hoe andere mensen het vinden gaan. Ik merk wel als ik het zelf opneem is het net of dat ik me ligt gespannen voel waardoor het minder gaat. Ik het het toch gewoon opgenomen en op youtube gezet. En zou graag van jullie ook reactie willen hebben over hoe het klinkt enzo.


Hier een paar nummers:P:

James Blunt - Stay The Night
http://www.youtube.com/watch?v=ZjZg97JCqww

Milow - Ayo Technology
http://www.youtube.com/watch?v=6XH8AqD8fv4

Enrique Iglesias - Hero
http://www.youtube.com/watch?v=X22jWpcIPRQ

Foo fighters - Intro Dear Rosemary
http://www.youtube.com/watch?v=mO-YAIyU6pk

John Butler Trio - Zebra
http://www.youtube.com/watch?v=CVTvpd5jIJw


Graag jullie reactie.
Alvast bedankt.

TimS
15 juli 2011, 17:08
Leuke nummers! Probeer wel met metronoom te spelen, de tempowisselingen zijn wel heel erg. Wie is trouwens je leraar? Corrigeert hij ook je techniek of geeft hij alleen "huiswerk" op?

FlameDude
15 juli 2011, 17:57
Dat gespannen gevoel zodra je je camera aanzet is echt heel herkenbaar bij mij. Het beste is dan om je volledig te concentreren op je gitaarspel en niet op je omgeving.

The Bertman
15 juli 2011, 18:17
Dit verplaatsen we naar 'Sounds', dat is speciaal voor dit soort topics.

savale
15 juli 2011, 18:37
Ga echt met de nummers meespelen of met een metronoom, dat gaat je echt helpen. Verder kun je eens youtuben op "alternative picking"

Cubone
15 juli 2011, 21:17
Hi,

Klinkt wel goed voor een jaartje spelen hoor ! Toen ik naar je clips luisterde, viel het mij op dat je milo en foo fighters cover, in elkaar paste net als een puzzel :seriousf:

Ik heb voor de grap je tracks samengevoegd :seriousf: hoop niet dat je het erg vindt: http://dl.dropbox.com/u/23133907/remixx.mp3

hehehehee :B


keep up the good work !


Groet,

:rockon:


PS: overigens is dit ook een idee, om voor jezelf een backing op te nemen en dan een solo ;)

LesPaul1612
15 juli 2011, 21:45
Zeker niet verkeerd man. Je hebt een prima niveau voor iemand die zo lang speelt als jij. Een belangrijke tip voor jou is om mee te spelen met de nummers via een cd-tje ofzo.Dit kan in het begin erg lastig en confronterend zijn, maar je zal er veel van leren

roy6644
15 juli 2011, 23:09
Ja ik weet dat ik af en toe nog moeite heb met het tempo van het nummer. Ik probeer ook te oefenen met een metronoom en mijn boss rc-3 loopstation waarmee je zelf een drum in kan stellen met je eigen tempo.
Maar ik volg dus 1x in de week gitaarles van 30 minuten. Ik vind het echt superleuk om te doen. En ben er veel mee bezig. Kijk ik speel nog niet in een bandje ofzo. Want daar vind ik me nog niet goed genoeg voor. Maar het is wel leuk als je filmpjes op youtube en op gitaarnet zet om dan reacties te krijgen en eventuele verbeterpunten.
Mijn volgende nummers worden van John Mayer - Gravity en het nummer wat ook van hem is Heart of Life. Zo ga elke keer weer de lat hoger leggen met kleine stapjes.

roy6644
15 juli 2011, 23:12
Hi,

Klinkt wel goed voor een jaartje spelen hoor ! Toen ik naar je clips luisterde, viel het mij op dat je milo en foo fighters cover, in elkaar paste net als een puzzel :seriousf:

Ik heb voor de grap je tracks samengevoegd :seriousf: hoop niet dat je het erg vindt: http://dl.dropbox.com/u/23133907/remixx.mp3

hehehehee :B


keep up the good work !


Groet,

:rockon:


PS: overigens is dit ook een idee, om voor jezelf een backing op te nemen en dan een solo ;)


Dat klinkt inderdaad erg lekker. Daar had ik zelf nog niet bij stil gestaan. Dankjewel hier help je me wel mee. Ik ga er een beetje mee experimenteren. Thanks;)

DTmaster
16 juli 2011, 01:42
na 1 jaar kon ik nog niks... altijd leuk te zien dat iedereen zo snel vooruit gaan :)

Cubone
16 juli 2011, 03:10
Dat klinkt inderdaad erg lekker. Daar had ik zelf nog niet bij stil gestaan. Dankjewel hier help je me wel mee. Ik ga er een beetje mee experimenteren. Thanks;)

Zelfs de timing klopt bijna !!! :blast: heheheee

Keep it up !


Groet,

PeeVee
14 augustus 2011, 20:55
Voor iemand die nog maar één jaar gitaar speelt, vind ik het erg goed, complimenten. M.b.t. tempo heb je al wat tips gehad.

Een "valkuil" voor beginners (no offense) is om stukjes die goed gaan (te?) snel te spelen om vervolgens bij stukjes die moeilijker zijn, in te zakken qua tempo. Dat is begrijpelijk, maar het is eigenlijk niet goed. Hier geldt, net als bij het oefenen van solo's: probeer het stuk in één ritme te spelen (metronoom is goed hulpmiddel) en laat het moeilijkste stuk bepalend zijn voor het ritme waarin je speelt. Liever wat langzamer (voor mijn part heel langzaam) maar strak, dan "zwevend" (snel/langzaam), dat laatste is echt fnuikend voor je timing.

De nummers moeten ook even "inweken" in je niet cognitieve hersenhelft. Wanneer je consequent strak oefent (evt. langzamer), zul je merken dat je naar verloop van tijd het nummer "zomaar opeens" ook snel (en strak) kunt spelen. Het gaat dan min of meer vanzelf en je hoeft er ook niet meer bij na te denken. Ook niet nadenken bij het repeteren, glazig naar het plafond staren werkt het beste; muziekmaken doe je maar deels cognitief (bewust) maar voor een veel groter deel met je nietcognitieve hersenen.

Niet te snel beginnen, heel vaak doen en langzaam het tempo beetje bij beetje opbouwen, dan zul je zien dat het "opeens" ook snel lukt. Wanneer je meteen (te) snel begint te spelen, zul je de moeilijkere delen altijd wat "afraffelen" en nooit echt goed onder de knie krijgen OF noodgedwongen langzamer gaan spelen wat ten koste gaat van je timing.

Tweede tip: je speelt hele leuke nummers, jammer dat er geen zang bij is (b.v. Michel, zonder zang is dat toch een beetje saai). Zoek dus een "muziekmaatje" (M/V, naar keuze) die kan zingen, liefst met bas (grondtonen volstaan dus dat kan je iedereen in de maag splitsen) en/of zo'n houten trommeldoos (weet niet hoe zo'n ding heet) en ga lekker samen muziek want dat maakt het zo ontzettend veel leuker!! Hoeft helemaal geen band te worden (kan natuurlijk wel). Je speelt nu al goed genoeg om een amateur zanger(es) te begeleiden, is win-win situatie en veel leuker dan in je uppie!

Harald
15 augustus 2011, 09:11
Genoeg ruimte voor verbetering (timing en string skipping vallen gelijk op, maar timing hangt deels samen met net te lastige dingen spelen, heb ik het idee), daar kan je leraar je bij helpen. Zolang je het leuk vindt, gewoon stug doorgaan. Kan zomaar ineens echt leuk gaan klinken dan.

Nu hoor ik je je vooral concentreren op de gitaar, ipv op de muziek. Ook niet zo gek trouwens. Maar er zijn vast stukken te bedenken die je gewoon al lekker kunt spelen. Dat introotje met stukje lead erbij, van dat soort leadpartijtjes, gewoon voor de leuk. En slagpartijen... ook handig om te kunnen voor bandjes of sessies. Solisten lopen er sowieso al te veel rond :hide: ;)

Dribbel_
16 augustus 2011, 13:26
Je bent leuk bezig voor een jaar :)

Wat me opvalt is dat het allemaal nog een beetje stroef gaat en hapert qua timing maar dat komt vanzelf wel.

Ik heb een tijd terug dit filmpje opgenomen voor een vriend voor me hoe hij zijn aanslag moet doen.

Je moet constant bezig zijn met die op en neer gaande beweging. Bij zowel akkoorden aanslaan, noten los aan slaan, of tokkelen. Als je in die beweging zit blijf je veel makkelijker op 1 tempo en gaat het ritmisch veel sterker worden.

Waarmee je kan beginnen is wat ik in het begin doe. Je snaren afdempen en dn gewoon verschillende ritmes aanslaan en dan er opletten dat je die op neer op neer op neer beweging vast houdt.

Dat doe je bij je akkoorden filmpje als Milow bijvoorbeeld al goed maar nog niet echt soepel. Veel beginnende gitaristen letten vooral op hun linkerhand maar vergeten hun "aanslag" hand terwijl die minstens zo belangrijk is :) Succes ermee!


http://www.youtube.com/watch?v=6w1utmC9_KY