PDA

View Full Version : Mini Q-tron



Nifter
25 mei 2003, 14:13
Hallo,

Ik heb mijn bassende wederhelft een EHX mini Q-tron envelope filter cadeau gedaan voor haar verjaardag, maar we krijgen er niet het gewenste "bwoap" geluid uit, behalve op lage volumes van de bas, en ook dan nog maar af en toe (bij eenzelfde attack). Ik heb mn strat dr ook even ingeplugd, wat al iets beter werkt, maar het lijkt alsof het effect de ene keer wel werkt en de andere keer niet...iemand ervaring mee?

Oorzaken zouden volgens mij kunnen zijn:
- maandagmorgenmodel
- actieve bas
- speelstijl
- mini q-tron minder geschikt voor de bas, maar zijn genoeg bassisten die het een goed pedaal vinden

iemand ideen? alvast bedankt

poepsnaar
25 mei 2003, 15:43
misschien staat de filter niet op de goede ferquenties afgesteld

poepsnaar
25 mei 2003, 15:44
laatst speelde onze gitarist op een env. filter. En als hij hard (ragge) speelde kreeg hij distortion, speelde hij zacht had hij clean. heel apart.

Nifter
25 mei 2003, 18:06
thnx...maar die draaiknop hadden we gevonden :smile:

basswasp
25 mei 2003, 19:47
Hallo Nifter,

een tijd geleden heb ook de Mini Q-tron geprobeerd, ook op zoek naar dat 'bwoahwop'-geluid. Toen kreeg ik het geluid er niet uit, maar ik had ook nog niet erg veel verstand van het instellen van envelope filters. Uiteindelijk heb ik een Boss Dynamic Wah gekocht, als ik hier dat geluid uit wil halen dan stel ik de startfrequentie zo laag mogelijk in en de reactie zo hoog mogelijk. Dit geeft mij dit geluid:

http://members.home.nl/de.baat/Boss%20Dynamic%20Wah.mp3

Is dit ongeveer wat je zoekt?
Mijn bas is trouwens een passieve Yamaha met een erg lage output, omdat de bas van je bassende wederhelft actief is, zal je de reactie ook wel lager in kunnen stellen.

Ten slotte, vragen over allerlei basgerelateerd spul kun je het beste in basgitaren posten. Daar krijgt het de meeste aandacht van bassisten.

Jeroen

Nifter
26 mei 2003, 10:17
Hey Basswasp,

Inderdaad, dat geluid...maar het klinkt precies zoals ik het van een Boss zou verwachten: het mag wel wat warmer. I'm talking Bootsy here...heb toch het idee dat het voor een groot deel aan dit specifieke pedaaltje ligt... we gaan gewoon maar even naar de winkel, met de bas, om het te vergelijken en eventueel een volwaardige Q-tron er voor in de plaats te nemen. Thanx a bunch.

basswasp
26 mei 2003, 16:10
Boss klinkt idd erg steriel, maar er zijn behoorlijk wat verschillende geluiden uit te halen en daarom heb ik voor die Boss gekozen.

Als je teruggaat naar die winkel zou je misschien ook de Bassballs (ook Ehx) kunnen proberen. Deze gebruikt Collins ook en op dit sampletje

http://206.252.130.254/ehx2/Catalog/19_Filters/04_Bassballs/04_P-Funk/02_P-Funk_jam.mp3

lijkt dit pedaal ook wel wat 'bwoap' te hebben. Zelf kon ik er niet zoveel mee aangezien mijn bas zo weinig output heeft dat ik moest rammen om de envelope open te krijgen. Succes ermee.

De Teng
27 mei 2003, 20:35
Probeer de EBS Bass IQ!!!! Daar krijg je pas vette bwoap bwoap sounds mee! Serieus..

Nifter
27 mei 2003, 21:14
Ok...even terug geweest naar de winkel, en het lag dus aan dit specifieke doosje: we hebben nu een andere en het funkt de pan uit. En iets goedkoper dan die EBS, die inderdaad erg goed is...

basswasp
28 mei 2003, 15:43
Okee... is vast leuk! :)