PDA

View Full Version : Ao Longe o mar (Madredeus)



Harald
15 juli 2011, 12:39
Uit de archieven, dit is ongeveer 10 jaar geleden opgenomen. De video is dan ook simpel gehouden. Even geen zin om alles te playbacken ;) En iets anders dan wat ik normaal post. Een overdub verhaal, met zang.


http://www.youtube.com/watch?v=JVLydbGAmEc

enjoy!



10 Years ago, my wife and I invited our friend Ton Hettema to sing at our wedding. He chose this tune. We performed it together, and shortly after made this recording at home. Now, only a stereo mix remains.

At the time several people enjoyed the recording, but we never shared it, untill now. Enjoy!

On this recording I play all the instruments and Ton sings.

Cubone
15 juli 2011, 14:07
Ontzettend mooi stuk !

Goed gespeeld en mooi gezongen. Balans tussen vocals en gitaar sound is ook goed. Niet te luid of te zacht.

1 puntje van kritiek (als ik zo vrij mag zijn) zou de uitspraak zijn. De manier hoe het bij jouw gezongen wordt, klinkt het voor mij meer als latijn dan als Portugees...

Voor de rest echt top !


Groet,


PS: Wat bedoel je met playbacken ??? playback je in al je video's ? Ik ging ervan uit dat iedereen gewoon 'live' speelde... gewoon audio recorder aan en gaan met die banaan.

Harald
15 juli 2011, 14:14
Nee, maar als ik hier bewegend beeld bij had moeten hebben, had ik moeten gaan playbacken. Had ik eerst die partijen weer moeten uitzoeken :D

Cubone
15 juli 2011, 21:20
Hi,

Had het dus te letterlijk genomen :ok:



Groet,

pasqual
16 juli 2011, 00:42
Erg mooi stukje muziek Harald. Of de uitspraak wel of niet Portugees genoeg is vind ik hier niet relevant, ik versta er toch geen hol van. Het had net zo goed Latijn kunnen zijn:). Gewoon een mooi arrangement en mooie zang.

Cubone
16 juli 2011, 03:04
Erg mooi stukje muziek Harald. Of de uitspraak wel of niet Portugees genoeg is vind ik hier niet relevant, ik versta er toch geen hol van. Het had net zo goed Latijn kunnen zijn:). Gewoon een mooi arrangement en mooie zang.

Ligt er maar net aan wat de Harald/Ton met het nummer wilde bereiken... Ik neem aan dat dat de topicstarter het mediterraans gevoel kan waarderen, en dit ook wilde overbrengen. Anders hadden ze wel voor een ander nummer/vertaling gekozen.

Als ik naar het origineel luister, dan hoor ik een DUIDELIJK verschil. En ik denk niet dat dat verschil er is, omdat Ton geen goede zanger is (compliment). Maar vanwege de uitspraak/taal. Het zijn de subtiele dingen die er voor zorgen dat een lied karakter heeft ( net als met blues en feel).

Wat ik al aangaf, versie van Harald heeft een wat Kerkelijk feel. Het lijkt erop alsof Ton de zanger, ervaring heeft in een koor o.i.d. In het origineel heeft heeft de zang een wat 'rondere' 'warmere' toon. Voornamelijk omdat de accenten op het 'O' wat overdreven zijn, wat in de versie van Harald ontbreekt naar mijn mening...meer van dat 'AO'

Ik vindt dat uitspraak/taal de feel van een nummer dus wel beïnvloedt. Ik luister naar vele soorten muziek van Portugees tot Japans van Hindi tot Frans. Waarbij ik echt niet alles versta, maar toch de uitspraak en kleine nuances kan horen EN kan waarderen, wat het nummer net dat beetje karakter geeft :seriousf:

Dit is natuurlijk persoonlijk en misschien ben ik wel de enige die dingen hoort, die er wel/niet zijn...

Overigens is dit geen aanval op de zanger. Vindt hem heel goed kunnen zingen en heeft hij een aangename stem om naar te luisteren. Maar ik hoor hem eerder Lacrimosa zingen als je begrijpt wat ik bedoel :-P

Ik hoop dat dit duidelijk heeft gemaakt, wat ik bedoelde met uitspraak !


Groet,


:blast:


PS: Wat relevantie van uitspraak betreft, Kun jij geen taal mooi vinden zonder het te begrijpen/verstaan ? Als ik een taal mooi vindt, dan is het vanwege de uitspraak/klank. In een nummer met vocals is er altijd sprake van klank/uitspraak. Die kun je dus mooi of niet mooi vinden...

Harald
16 juli 2011, 09:02
Thanks!

Even los van de exacte uitspraak, want portugees en latijn zijn voor mij allebei grieks. Op zich hoort Cubone het goed, Ton is een klassiek opgeleide zanger. We speelden vaker samen, maar dat varieerde dan van Dowland, tot Schubert, of Ierse liederen. Of helemaal geen zang, maar afwisselend gitaar en gedichten in een geimproviseerd programma. Dat kon erg leuk zijn (en spannend, want we wisten van tevoren niet waar we begonnen, en wat er dan zou gebeuren).

Duhsjaak
16 juli 2011, 09:50
Hi
Alvast van harte gefeliciteerd!!! Ik doe het nu maar, want tegen de tijd (strikt geheim gehouden) dat het zover is, ben ik het allang weer vergeten. Eindelijk eens een echt manlijke eigenschap. En daar geniet ik dan maar van.

Toen ik je foto zag verschijnen dacht ik even dat de reincarnatie van Michael Hedges was aangetreden.
De vergelijking wil ik muziekaal niet eens maken, maar ik ben super blij dat er nog op afwijkende wijze muziek wordt gemaakt.

Ik veronderstel dat jullie dit voor je vrouw ten gehore hebben gebracht tijdens jullie huwelijk en dat ze het mooi vond.

Of de uitspraak klopt of niet? Niet interessant, alhoewel ik Cu's argumenten over dat de uitspraak ook deel uitmaakt van de totale klank wel kan volgen.

De zang neemt af en toe qua melodie een duikvlucht die ik niet begrijp (en ook niet mooi vind) maar ik veronderstel dat die dooie componisten daar anders tegen aan keken. Of hun redenen voor hadden.

Da's wel het lastige, je kunt het ze niet meer vragen. En misschien was ie wel net zo doof als Beethoven? Wie zal het zeggen.

Ik zeg petje af, hats off, chapeau voor het stuk en vooral voor de instrumentale kant ervan. En ik hoop dat je van tijd tot tijd wat van jouw ouwe meuk* met ons deelt. Ik heb er vreselijk van genoten.

*10 jaar oud! Tsjemig. Sommige gasten hier op het forum blijken ineens een onvermoede geschiedenis te hebben......

Vriendelijke groet, Gus

Harald
16 juli 2011, 15:22
Thanks! Ach, de echt oude meuk overleefde de cassettebandjes niet eens ;) Geen idee wat het oudste is wat ik überhaupt nog heb. Mijn eerste homerecording heb ik gedaan door een hoofdtelefoon om mijn akoestische gitaar te klemmen, en de plug van de hoofdtelefoon in de microfoon ingang van het cassettedeck te steken :seriousf: En op een gegeven moment had ik twee cassettedecks. Kon ik dus ook overdubben :) Dat werd op een gegeven moment een 4 sporen cassetterecorder en marginaal betere microfoons. Nu kan ik 8 sporen digitaal tegelijk opnemen met heel behoorlijke microfoons. In het begin was de lijfspreuk "There's no budget like low budget (or even no budget at all)" (op de wijs van ....) :hippie:

En veel van die oude dingetjes, daar is niet veel aan verloren. Maar soms zit er wat leuks tussen, zoals dit.

Het is dit jaar met kerst als ik me niet verrekend heb ook mijn 30ste jaar als gitarist. Wil daar nog wel wat mee doen. Heb iig nog wel wat oudere opnames liggen die wel leuk zijn, maar waar ik verder toch niets meer mee zou kunnen doen. (Tenzij ik die nummers dan weer helemaal ga uitzoeken. Moet je maar net zin in hebben. En in een enkel geval zou ik de gitaarstemming niet eens weten. )

Met die harpgitaar heb ik hier trouwens wel al eens wat gepost. Zoek maar eens op 'o kerstnacht schoner dan de dagen' of Bach (het idee om dat laatste stuk te doen, kwam trouwens bij Michael Hedges vandaan. Die speelde dat ook op harpgitaar)

Cubone
16 juli 2011, 21:32
Of de uitspraak klopt of niet? Niet interessant, alhoewel ik Cu's argumenten over dat de uitspraak ook deel uitmaakt van de totale klank wel kan volgen.



Ik denk dat iedereen zijn eigen standaard/idee heeft van wat precies interessant is aan een muziekstuk/kunstwerk etc. Als je een referentie hebt, dan is het heel moeilijk om niet te vergelijken (in dit geval het origineel).

Klank/uitspraak is een onderdeel van een muziekstuk met vocals. Ik ben van mening hoe meer je kan horen van een muziekstuk des te meer je kan genieten. Vandaar dat ik ook op de kleine nuances let. Voor jullie misschien een banaal iets. Maar voor mij net zo belangrijk als harmonie, compositie (okeej ietsje minder belangrijk maar niettemin belangrijk :seriousf:).

Het is een feit dat klank/uitspraak een wezenlijk onderdeel is van een nummer met vocals, maar of dit belangrijk is of niet. is subjectief....


Groet,

:rockon:


PS: Ik voel me een stuk beter Harald, dat jij 30 jaar speelt !! Heb ik nog een paar jaartjes om zo goed te worden als jij ;)

Harald
16 juli 2011, 22:05
Zo goed als ik... ? Beter, mag ik hopen ;)