PDA

View Full Version : Goede betaalbare booster voor solo's



Guitarik
15 juli 2011, 11:15
Ik ben op zoek naar een booster voor om mijn solo's wat power te geven zodat ze niet verdrinken in de rest van het geluid. Heb hier geen enkel verstand van. Ook niet wat nou handig is: booster, EQ, ?

Ik speel over een Fender Telecaster en een Hagstrome Swede (P90). Dat gaat via een (Vox847 soms en) Crunchbox (die bijna altijd aan staat) naar mijn Vox AC15. Ik wil het geluid van die crunchbox dus even extra power geven tijdens de solo. Ik probeer dat nu een beetje voor elkaar te krijgen met mijn Dynacomp, maar daar ben ik niet helemaal tevreden over.

Kunnen jullie wat voorstellen doen voor pedaaltjes die ik kan gaan vergelijken? En ook waar ik me het best op kan richten, een booster, EQ, extra distortion?

JohnLord
15 juli 2011, 11:20
Ehx lpb-1.

EuroCinema
15 juli 2011, 11:23
Het klinkt misschien een beetje flauw, maar heb je de volumeknop van je gitaar geprobeerd? Stel die crunchbox zo in dat met je volumeknop op 8 of 9 je de vette sound hebt die je wilt voor solo's. Wat volume terugdraaien zal je sound dan zachter maken en minder overstuurd. Voor solo's draai je hem verder open. En dat laatste stukje heb je achter de hand voor als de band tijdens de gig helemaal los gaat. Het kan zijn dat je sound te dof wordt als je volume terugdraait, dan heb je een treble bleed nodig. Een zeer eenvoudige, goedkope en snelle ingreep. En een groot voordeel hiervan: je kan boosten en terug waar je ook op het podium staat. Just sayin'.

DemolitionColorScheme
15 juli 2011, 11:31
Het klinkt misschien een beetje flauw, maar heb je de volumeknop van je gitaar geprobeerd? Stel die crunchbox zo in dat met je volumeknop op 8 of 9 je de vette sound hebt die je wilt voor solo's. Wat volume terugdraaien zal je sound dan zachter maken en minder overstuurd. Voor solo's draai je hem verder open. En dat laatste stukje heb je achter de hand voor als de band tijdens de gig helemaal los gaat. Het kan zijn dat je sound te dof wordt als je volume terugdraait, dan heb je een treble bleed nodig. Een zeer eenvoudige, goedkope en snelle ingreep. En een groot voordeel hiervan: je kan boosten en terug waar je ook op het podium staat. Just sayin'.
Dit kàn werken, maar niet altijd. Sommige pedalen reageren wel op ditsoort trucjes, maar sommigen voegen dan alleen gain toe als je je volume opendraait. Sommigen voegen dan genoeg hoog toe om door te prikken, maar dat werkt niet altijd (ligt aan je gitaar en setup).

Mijn advies is een EQ, het liefst in de FX loop en dan wat mids of puur volume erbij gooien (volume alleen als je hem in je FX loop gebruikt - voor de pre-amp ga je dan alleen gain toevoegen).

Tiddo
15 juli 2011, 11:31
Persoonlijk zou ik toch eerder voor een booster gaan. Een booster heeft namelijk altijd hetzelfde effect als je het pedaal in trapt, als je met je volumeknop gaat spelen krijg je dit nooit zo constant.
Als je overigens een beetje kan solderen dan kan je een lpb-1 zelf heel erg goedkoop in elkaar zetten, boosters zijn eenvoudige apparaten;)

EuroCinema
15 juli 2011, 11:38
Persoonlijk zou ik toch eerder voor een booster gaan. Een booster heeft namelijk altijd hetzelfde effect als je het pedaal in trapt, als je met je volumeknop gaat spelen krijg je dit nooit zo constant.


Klopt, keerzijde daarvan is wel dat je niet stand 1 slag/stand 2 solo hebt, maar ook daartussen kan zitten voor een riff of solo in een rustiger nummer. Volumepedaal heeft deze voor/nadelen trouwens ook.

tommus42
15 juli 2011, 11:40
Erg geschikt vond ik was een Nobels pre-1 preamp/booster, Behringer heeft 'm gekopieerd. Heeft bass en treble pots, kun je er een beetje extra 'bite' indraaien. Een eq werkt ook, en is misschien nog wel veelzijdiger, maar is duurder als je dezelfde kwalitiet wilt.

Je overstuurt dan de eerste trap van de AC15, klinkt goed, vooral als die trap geen brightcap (meer) heeft, maar dat is weer een ander verhaal.

DemolitionColorScheme
15 juli 2011, 12:19
Een eq werkt ook, en is misschien nog wel veelzijdiger, maar is duurder als je dezelfde kwalitiet wilt.
Onzin. BOSS GE-7's zie je geregeld voor €50,- Prima pedaal, al helemaal na wat extra mods (als je dat wilt).

HaroldA
15 juli 2011, 12:36
Onzin. BOSS GE-7's zie je geregeld voor €50,- Prima pedaal, al helemaal na wat extra mods (als je dat wilt).

Eigenlijk zijn die mods wel verplicht (vervangen van 3 IC's en een paar andere kleine onderdelen) om ruis tegen te gaan.

Als ruis geen bezwaar is: EHX LPB-1. Dikt de boel ook een beetje aan.

EuroCinema
15 juli 2011, 15:22
Probleem met een EQ is dan weer dat het vaak zo lekker klinkt dat je geen zin hebt om hem uit te zetten -> en hoppa, weer een always on pedaaltje! :seriousf:

Mr. Dynamite
15 juli 2011, 15:26
Ik vind de Fatboost wel een lekkere booster, maar die ligt buiten jou prijsklasse denk ik. Je zou zelf iets van een clean boost in elkaar kunnen knutselen, of je pikt er een van mp. Die dingen zijn meestal niet zo heel duur :)

Wat ook goed werkt, ik had altijd een MXR 6 band EQ en dan alles gewoon een tikkeltje geboost, zo kreeg je als het ware ineens meer output maar je tone veranderd niet drastisc. Zo gebruikte ik hem om dan even lekker door de mix te prikken bij solo's ;)

Mitch
15 juli 2011, 15:57
EQs moet je willen. Als pure boost ruisen ze vaak nogal en je zit niet altijd op de mogelijkheden van meer mid of meer hoog of wat dan ook te wachten. Als je liever wat meer sustain wil maar niet van de attack van een compressor houdt dan kun je ook prima een met lage gain ingestelde overdrive gebruiken. Net wat je wil.
Dat gezsegd hebbende: dit is wel zo ongeveer het meest voorkomende topic hier. De zoekfunctie is hier echter een tikkie lastig.
Selecteer "Geavanceerd zoeken"
Single content type
vul in "Boost" of "solo" en 'zoeken binnen titels'
selecteer subforum Effecten

en er zullen je een topic of dertig tegemoet komen.
Waarin tot vervelens toe de Boss GE7, de MXR Micro Amp en een zelfbouw Flower Booster worden aangeraden. Je moet er maar zin in hebben :D

TimS
15 juli 2011, 17:11
Ik heb dezelfde combinatie gehad, gewoon boosten zou ik niet doen, gaat heel dun klinken. Je kunt er beter een lichte overdrive voor zetten, bij voorkeur 1 die het geluid wat dikker maakt.

EuroCinema
15 juli 2011, 17:13
En dan is er ook nog de optie om een pedaaltje te gebruiken dat je geluid zachter maakt als je niet soleert. Van ehx geloof ik?

TimS
15 juli 2011, 17:16
En dan is er ook nog de optie om een pedaaltje te gebruiken dat je geluid zachter maakt als je niet soleert. Van ehx geloof ik?

Signal Pad. Lijkt gewoon een volumepedaal met een vaste stand, zou ik niet doen icm Crunch Box, die reageert daar niet goed op.

DemolitionColorScheme
15 juli 2011, 17:56
EQs moet je willen. Als pure boost ruisen ze vaak nogal
Even weer terug naar de aarde: niemand die die hogere noisefloor gaat horen tijdens een solo of een lead.

EuroCinema
15 juli 2011, 19:41
Signal Pad. Lijkt gewoon een volumepedaal met een vaste stand, zou ik niet doen icm Crunch Box, die reageert daar niet goed op.

En als die signal pad nou ná de crunch box staat?

bass blom
16 juli 2011, 09:38
hoe denk men over deze?
Seymour Duncan SFX01 Pickup Booster

Midwolda
16 juli 2011, 09:56
Ik heb dezelfde combinatie gehad, gewoon boosten zou ik niet doen, gaat heel dun klinken. Je kunt er beter een lichte overdrive voor zetten, bij voorkeur 1 die het geluid wat dikker maakt.

Wat je met een clean booster doet, is hetzelfde signaal met een iets hogere spanning naar de amp sturen.
Sommige amps reageren hier heel goed op, meer dynamiek, meer tube, meer sustain, meer tone.
Ook hier is het weer de combinatie van booster + amp die het resultaat bepaalt.

Een Ibanez GE-300 voor een CMW Woodface is "a match made in heaven", maar
diezelfde GE-300 voor een VibroChamp is maar zozo, daar gebruik ik liever een lichte drive met midhump.

Mitch
16 juli 2011, 11:37
Even weer terug naar de aarde:
Ik wist niet dat ik in de lucht hing? :D Maar je hebt een punt.

Guitarik
16 juli 2011, 14:09
Ik heb dezelfde combinatie gehad, gewoon boosten zou ik niet doen, gaat heel dun klinken. Je kunt er beter een lichte overdrive voor zetten, bij voorkeur 1 die het geluid wat dikker maakt.

Damn, wat een info. Dat gaat hard. Aangezien jij dezelfde combi hebt gehad: Wat gebruikte je als lichte overdrive? Of maakt het niet uit zolang je er maar niet teveel overdrive in draait? Ik heb hier een Nano Muff overdrive en heb wel eens geprobeerd om daar een lichte boost mee te krijgen en dat gaat, maar zeer minimaal. Probleem is dat dat ding ook dynamisch reageert. Daarbij wordt het geluid er niet mooier van.

Ik ben zelf zeer content over de sound van die Crunchbox en wil daar dus niet teveel aan verpesten. Daarom probeer ik het nu ook vooral met die dynacomp. Ik heb het idee dat ik niet veel volumeverschil hoor daarmee, maar misschien is dit in de zaal wel anders?

Volumeknop op de gitaar is ook een goeie tip en daar heb ik ook wel aan gedacht, maar zoals gezegd, het geluid wordt dan wel wat dof. En ik ben juist een liefhebber van heldere sprankelende tonen. Het moet klinken als een fris getapt biertje als het ware. En tijdens de solo moet het spontaan een Leffe Dubbel worden.

TimS
16 juli 2011, 14:36
En als die signal pad nou ná de crunch box staat?
Kan werken, nooit geprobeerd. Niet aan gedacht :chicken:

Wat je met een clean booster doet, is hetzelfde signaal met een iets hogere spanning naar de amp sturen.
Sommige amps reageren hier heel goed op, meer dynamiek, meer tube, meer sustain, meer tone.
Ook hier is het weer de combinatie van booster + amp die het resultaat bepaalt.

Je hebt gelijk, was fout geformuleerd. De CB icm met een AC15 klinkt al niet erg dik, maar voor onder de 7e positie klinkt het erg goed. Als je soleert en ergens rond de 12e positie zit gaat het wat dun klinken. Dat kan je dus oplossen door een wat dikker geluid te maken bij je solo's.

Aangezien jij dezelfde combi hebt gehad: Wat gebruikte je als lichte overdrive? Of maakt het niet uit zolang je er maar niet teveel overdrive in draait? Ik heb hier een Nano Muff overdrive en heb wel eens geprobeerd om daar een lichte boost mee te krijgen en dat gaat, maar zeer minimaal. Probleem is dat dat ding ook dynamisch reageert. Daarbij wordt het geluid er niet mooier van.

Ik ben zelf zeer content over de sound van die Crunchbox en wil daar dus niet teveel aan verpesten. Daarom probeer ik het nu ook vooral met die dynacomp. Ik heb het idee dat ik niet veel volumeverschil hoor daarmee, maar misschien is dit in de zaal wel anders?
Ik gebruikte zelf een Keeley TS-9. Ik weet niet hoe goed een normale TS-9 werkt icm je CB en Vox, misschien wat minder omdat die minder laag hebben. Ik denk dat je met iets als de MI Audio Blue Boy wel een goed geluid er uit krijgt.

Als je overigens nu tevreden bent met je solo geluid, kun je gewoon een clean boost kopen. Ik kwam er overigens tijdens optredens pas achter dat de CB alleen te dun klonk, thuis vond ik het prima.

Mitch
16 juli 2011, 19:45
In plaats van de Blue Boy kun je ook kijken naar de Blues Pro van hetzelfde merk. Heeft en bulk aan volume indien gewenst en zowel iets meer mids als laag, zonder dat het overdreven is.

Guitarik
19 juli 2011, 11:22
In plaats van de Blue Boy kun je ook kijken naar de Blues Pro van hetzelfde merk. Heeft en bulk aan volume indien gewenst en zowel iets meer mids als laag, zonder dat het overdreven is.

Tenks! Ik zal die MI Audio pedaaltjes eens proberen als ik weer geld heb. Jammer dat ze allemaal vrij prijzig zijn.

HaroldA
19 juli 2011, 11:22
Tenks! Ik zal die MI Audio pedaaltjes eens proberen als ik weer geld heb. Jammer dat ze allemaal vrij prijzig zijn.

Blues Pro kun je 2e hands vinden voor €80,-.

jutter
19 juli 2011, 11:43
Blues Pro heb ik ook gehad, fantastisch pedaal! Klinkt mooier, is gevarieerder, vind ik, dan de tubescreamers van ibanez.

tomdiedom
19 juli 2011, 11:47
Volgens mij staat er nu voor 70 e een blues pro op gitaarmarkt/marktplaats (uiteraard niet van mezelf), gebruik hem zelf ook als soloboost en doet zn werk verdomd goed moet ik zeggen. Met dat beetje midden extra prik je lekker door de mix en hoef je niet op oorlogssterkte te gaan boosten.

Harry
19 juli 2011, 12:00
ik boost mijn Fultone OCD met de Blues Pro. Soms gooi ik er nog een extra randje overheen met een Catalinbread cleanbooster. Maar met al dat geweld ervoor is dat niet echt een cleanboost meer....

Jan Buurman
19 juli 2011, 14:28
De MXR ZW-44 oftewel de Zakk Wylde overdrive is er ook perfect voor. Als tubescreamer is hij twijfelachtig maar als booster voor een buizenbak is hij erg goed! Staat bij bosjes op marktplaats en is niet duur....

DemolitionColorScheme
19 juli 2011, 14:39
Ik ben zelf zeer content over de sound van die Crunchbox en wil daar dus niet teveel aan verpesten. Daarom probeer ik het nu ook vooral met die dynacomp. Ik heb het idee dat ik niet veel volumeverschil hoor daarmee, maar misschien is dit in de zaal wel anders?

Volumeknop op de gitaar is ook een goeie tip en daar heb ik ook wel aan gedacht, maar zoals gezegd, het geluid wordt dan wel wat dof. En ik ben juist een liefhebber van heldere sprankelende tonen. Het moet klinken als een fris getapt biertje als het ware. En tijdens de solo moet het spontaan een Leffe Dubbel worden.
Kerel, pak dan gewoon een EQ in je FX loop en zet de output wat hoger, desnoods kun je nog wat mids toevoegen - klaar. Ipv. een hele reeks aan dingen vóór je pre-amp te gooien (het geluid waar je al tevreden mee bent) zou ik gewoon zorgen voor wat extra volume (en dus eventueel mids) bij je leads en solo's. Dit gaat je een hele zoektocht schelen, vooral als ik al lees dat je gewoon tevreden bent over je geluid zèlf.



Als je overigens nu tevreden bent met je solo geluid, kun je gewoon een clean boost kopen. Ik kwam er overigens tijdens optredens pas achter dat de CB alleen te dun klonk, thuis vond ik het prima.
Dit kan eventueel ook, zolang je hem maar ná je pre-amp plaatst, anders voeg je alleen maar gain toe, wat ik al eerder heb genoemd.

TimS
19 juli 2011, 14:44
Ligt er aan hoor, met humbuckers zal je er vrijwel alleen gain bij krijgen, maar met die Telecaster wordt het nog wel een stuk harder als je je versterker op een beetje normaal volume hebt staan.

DemolitionColorScheme
19 juli 2011, 15:08
Ligt er aan hoor, met humbuckers zal je er vrijwel alleen gain bij krijgen, maar met die Telecaster wordt het nog wel een stuk harder als je je versterker op een beetje normaal volume hebt staan.
Ligt er natuurlijk ook aan waar hij de booster plaatst (bijv. voor of na de Crunch Box).
Maar goed, het meest effectieve blijft, naar mijn mening, een EQ post-gain.

zeiler
19 juli 2011, 15:09
hoe denk men over deze?
Seymour Duncan SFX01 Pickup Booster

Ik heb hem en ik ben er zeker voor de prijs best wel tevreden over... Zeker icm mijn mudhoney... Hij boost best lekker... die 3 standen switch voor de output is best bruikbaar maar dan wel vooral met mijn Fender strat (met de tone open)... anders (op m'n Gibson) komt hij minder goed uit :)!

Ik heb 'm tweedehands gekocht en hoewel ik de AC boost enzo wel veel beter vind betaal je daar ruim 2 x zoveel voor (tweedehands nog welmeer ;))!

Kim Wilson
19 juli 2011, 15:18
Ik heb helemaal aan het eind van de keten een Boss GE-7 liggen met het volume en de (low)mids iets hoger. Dan kan ik met solo's net even dat stukkie harder en dikker. Werkt prima, en ik heb ook geen last van ruis. Misschien omdat ik weinig gain gebruik, maar ook met meerdere overdrives aan heb ik geen noemenswaardige ruis. Eén van de goedkoopste oplossingen, en je kunt kiezen om je sound hetzelfde te laten of wat te schuiven in de frequenties (midboost).

DemolitionColorScheme
19 juli 2011, 15:23
Ik heb helemaal aan het eind van de keten een Boss GE-7 liggen met het volume en de (low)mids iets hoger. Dan kan ik met solo's net even dat stukkie harder en dikker. Werkt prima, en ik heb ook geen last van ruis. Misschien omdat ik weinig gain gebruik, maar ook met meerdere overdrives aan heb ik geen noemenswaardige ruis. Eén van de goedkoopste oplossingen, en je kunt kiezen om je sound hetzelfde te laten of wat te schuiven in de frequenties (midboost).
Precies, gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt ... ;)
Boosten + noise is in feite sowieso nooit echt een probleem als je gaat boosten voor een dikkere riff, een lead, of een solo; niemand gaat die hogere noise floor horen, dus zorgen maken daarover heeft sowieso weinig nut.

Kim Wilson
19 juli 2011, 15:26
Nee, dat ook. Zodra de drummer ook maar naar zijn ride of hihat wijst, heb jij al totaal geen last meer van een heel klein beetje ruis in je eigen signaal. Maar ook als ik in mijn eentje zit te spelen, heb ik nauwelijks iets van ruis als ik de GE-7 aanzet. Ik kan me dus ook niet zo vinden in de verhalen dat GE-7's van die ruisbakken zijn.

Taff
19 juli 2011, 20:32
Ibanez heeft een (nieuw) pedaaltje op de markt gebracht.
De bb-9, ookwel de bottom booster.
Hij ziet er wel goed uit, en is betaalbaar, rond de 75 euro geloof ik.
Ik heb hem nog niet getest maar op youtube is wel wat te horen

Ziet er wel oke uit, misschien komt ie ook nog op mijn board, want over mn lpb-1 ben ik niet zo tevreden...

Mitch
19 juli 2011, 21:00
http://www.youtube.com/watch?v=NxgzDhoWcNc

Dit was me volledig ontgaan, maar dat klinkt bij vlagen niet verkeerd zeg.

Terminus
19 juli 2011, 22:37
Dit was me volledig ontgaan, maar dat klinkt bij vlagen niet verkeerd zeg.

Jezus wat is dat ding vreselijk schel :stop:

HaroldA
19 juli 2011, 22:38
Jezus wat is dat ding vreselijk schel :stop:

Dat was ook het eerste wat mij opviel. Flinke oversturing in het hoog. Niets voor mij dus...

Mitch
19 juli 2011, 22:39
Nou, ik heb het over goeie oortjes gehoord en dat viel rueze mee hoor. Een tikkie hoog erbij, maar niet achterlijk veel. Maar eerlijk is eerlijk: die Jet Drive is lekkerder :) Maar daarom had ik ook een ander topic geopend...

Guitarik
21 juli 2011, 12:15
Kerel, pak dan gewoon een EQ in je FX loop en zet de output wat hoger, desnoods kun je nog wat mids toevoegen - klaar. Ipv. een hele reeks aan dingen vóór je pre-amp te gooien (het geluid waar je al tevreden mee bent) zou ik gewoon zorgen voor wat extra volume (en dus eventueel mids) bij je leads en solo's. Dit gaat je een hele zoektocht schelen, vooral als ik al lees dat je gewoon tevreden bent over je geluid zèlf.


Dit kan eventueel ook, zolang je hem maar ná je pre-amp plaatst, anders voeg je alleen maar gain toe, wat ik al eerder heb genoemd.

Een AC15 heeft geen FX-loop dus dat is geen optie tenzij ik m laat modden wat weer extra kosten zijn. Daarbij heb ik niet zoveel pedaaltjes in gebruik dus een hele rits is niet ter sprake. Denk dat ik die Blues Pro eens ga checken.

DemolitionColorScheme
21 juli 2011, 13:08
Een AC15 heeft geen FX-loop dus dat is geen optie tenzij ik m laat modden wat weer extra kosten zijn. Daarbij heb ik niet zoveel pedaaltjes in gebruik dus een hele rits is niet ter sprake. Denk dat ik die Blues Pro eens ga checken.
Ik had nergens gelezen dat je een AC15 gebruikte. Zal ik wel overheen gelezen hebben. Mijn excuses.
Maar goed, dan nog, je kunt met een EQ gewoon voor je pre-amp ook wat frequenties boosten. Gewoon wat meer mid en upper mid.

EuroCinema
21 juli 2011, 14:27
Jezus wat is dat ding vreselijk schel :stop:

Er zit een toneknop op toch? Ik vind het wel een grappige uitvinding, klinkt als de midboost van een ts9 met minder gain en minder laagverlies. Als ik hem tegenkom in de winkel zal ik m zeker aan de tand voelen.

Carlos
25 juli 2011, 21:34
Op dit forum lees ik dat men zijn solo boost met bijv. een TS, GE-7 etc. Dit wil ik ook gaan uitproberen: betekent dat als je van clean naar solo/drivesound gaat, je 2 x moet trappen? Eerste maal op de overdriveknop van de amp footswitch voor het "basisdistortion rhytmm" geluid en vervolgens op een boostpedaal voor een extra boost voor het sologeluid ? Hopelijk is de vraagstelling helder. Tips zijn van harte welkom, thanks!

Terminus
25 juli 2011, 22:22
Op dit forum lees ik dat men zijn solo boost met bijv. een TS, GE-7 etc. Dit wil ik ook gaan uitproberen: betekent dat als je van clean naar solo/drivesound gaat, je 2 x moet trappen? Eerste maal op de overdriveknop van de amp footswitch voor het "basisdistortion rhytmm" geluid en vervolgens op een boostpedaal voor een extra boost voor het sologeluid ? Hopelijk is de vraagstelling helder. Tips zijn van harte welkom, thanks!

Je kunt allebei de pedalen ook vlak bij elkaar leggen zodat je met je voet ze allebei tegelijk in kunt drukken.