PDA

View Full Version : Opnemen met Behringer 802



Matifli
14 juli 2011, 21:42
Is dat een goeie idee om met Behringer mixer op te nemen? Hij heeft geen USB output dus hij gaat naar me soundcard. Of is het beter om iets beters te kopen? Ik heb geprobeerd om me gitaar op te nemen en het was niet best maar me keyboard partij was wel goed gelukt. Waar nemen jullie mee op, met mixers of wat anders?

Het gaat om Behringer Xenyx 802*

Han S
14 juli 2011, 22:43
http://www.juancroucier.com/Studio%20Pictures/Good_Over_Shot_Control_Room-003F.JPG

Ik neem met zo'n mengpaneel op. Geintje hoor, maar het is wel echt waar en dat klinkt beter dan een Behringer maar kost ook iets meer.

Opnemen kan met elk mengpaneel en de vaardigheden van degene die de opname doet hebben meer invloed dan het mengpaneel.

Je krijgt nog wel reacties van mensen die met soortgelijke spullen als jij bezig zijn en daar meer ervaring mee hebben. Ik kon me weer niet inhouden en liet mezelf even gaan. :D

jaywalker
14 juli 2011, 23:34
pff patser. Aan een enkel spoor heb je toch meer dan genoeg

Han S
14 juli 2011, 23:40
Klopt, ik vlieg weer vreselijk uit de bocht, gierende banden. Maar ik neem regelmatig 24 sporen tegelijk op, grotere bezettingen bijvoorbeeld.

jaywalker
14 juli 2011, 23:42
Jouw studio oogt ook altijd zo warm. Ik vond die samples op je site erg goed klinken. Maar ik zal nu ophouden met aarskisserij

Han S
14 juli 2011, 23:47
Nee man, nog ff lekker doorgaan. Ik doe het ook al een tijdje hoor, nog voor 1960 maakte ik al opnamen met een bandrecordertje bij een vriendje in de lange gang omdat die zo'n mooie galm had. En gaandeweg leert men het een en ander.

Ik vind het hardstikke leuk om nu hele jonge pikkies bezig te zien die ook net beginnen en als ik kan helpen doe ik dat graag.

muziekschuur
15 juli 2011, 00:26
Ik heb een D&R Dayner
DM24
Behringer MX8000
Phonic Mrs 1-20

De huidige preamps zijn allemaal chip gebaseerd. En over het algemeen prima van kwaliteit. Ik heb met allen opnames gemaakt. Mijn ervaring is dat een goede plaatsing van de microfoon het belangrijkst is. Of het gebruik van de juiste impedantie belangrijker zijn dan het gebruikte mengpaneel.

En in kleine kamers is de plaatsing van de microfoon vaak nog moeilijker. Het liefst is een kamer groter dan 4m bij 4m. En met een 2,40m hoogte. Is je kamer kleiner. Gebruik dan een hoofdtelefoon om te luisteren naar de microfoon. Maar, als je alleen bent en jezelf opneemt is dat gewoon lastig.

Zorg dat je goede microfoons hebt met goede snoeren. En een goede koptelefoon. Luister naar je werk. En dan lukt het vast wel. De software in elke computer tegenwoordig is zeer krachtig en kan je alles bieden van noisegate, compressor tot reverb en bussing mogelijkheden.

Wel neemt al het bovenstaande veel tijd in beslag. Het kan je veel werk uit handen nemen om een keer een dag of week te boeken in een studio en je te laten helpen bij het opnemen van jouw muziek.

Han S
15 juli 2011, 10:24
Een week studio nog wel, voor dat budget kun je een aardig mengpaneeltje kopen. Wat je beter kunt doen is op de vele recordingforums gaan lurken. Daar zitten heel veel engineers die hun ervaring graag met je delen en je kunt er ontzettend veel van leren.

muziekschuur
15 juli 2011, 11:09
Han,

Ik zou het liever hebben gedaan dan het volgen van de SAE. Maarja. gedane zaken nemen geen keer.
In ieder geval kun je tegenwoordig met beperkte middelen heel veel. De kennis en kunde is belangrijker denk ik.
Mijn ervaring is dat je in ieder geval 1 dag nodig hebt om aan elkaar te wennen. De tweede dag kan je je veel makkelijker afsluiten in je eigen wereld en die performance neerzetten die nodig is.

harrie-beton
15 juli 2011, 11:48
jullie vliegen allemaal uit de bocht ;-)

@mattifli,

Een keyboard signaal opnemen geeft goede resulaten. Een gitaar in een mengpaneel niet. Dat komt omdat de uiteindelijke sound van een elektrische gitaar in de gitaarspeaker en de versterker wordt bepaald. Draai maar eens een CD over een gitaarversterker en je hoort hopelijk wat ik bedoel.

Kortom, een mengpaneel gebruiken om een elektrische gitaar op te nemen is geen goed idee. Je moet je gitaarversterker opnemen met microfoon of een speakersimulator gebruiken. Hier zijn er veel van.
Guitarrig zou ook nog kunnen maar heb er geen ervaring mee. Ik gebruik speaker simulators voor thuis opnames.

Matifli
15 juli 2011, 12:59
jullie vliegen allemaal uit de bocht ;-)

@mattifli,

Een keyboard signaal opnemen geeft goede resulaten. Een gitaar in een mengpaneel niet. Dat komt omdat de uiteindelijke sound van een elektrische gitaar in de gitaarspeaker en de versterker wordt bepaald. Draai maar eens een CD over een gitaarversterker en je hoort hopelijk wat ik bedoel.

Kortom, een mengpaneel gebruiken om een elektrische gitaar op te nemen is geen goed idee. Je moet je gitaarversterker opnemen met microfoon of een speakersimulator gebruiken. Hier zijn er veel van.
Guitarrig zou ook nog kunnen maar heb er geen ervaring mee. Ik gebruik speaker simulators voor thuis opnames.

Dus eigenlijk moet ik gewoon een goeie microfoon kopen en geen sound interface? Welke microfoon is het best om electrische gitaar op te nemen dan? Als me gitaar aan me mixer aansluit klinkt het niet mooi, maar vanuit versterker is het heel wat anders, wat is de reden daarvan?

The Bertman
15 juli 2011, 14:22
Dat heeft een electronische reden, de impendantie van de gitaar past niet op een mengpaneel. Verder heb je het geluid van je versterker wat heel belangrijk is voor de uiteindelijke sound, vandaar dat je het mooiste met een microfoon kan opnemen.
De meest gebruikte is de Shure SM57, maar er zijn veel microfoons die het net zo goed of beter doen, daar is al veel over gepost in dit forum.

Een interface heb je sowieso nodig, dat is het doosje wat je analoge geluid omzet naar digitaal, zodat je computer het snapt. Een andere naam voor interface is geluidskaart. Die heb j dus al. :) Maar als dat de kaart is die op je moederbord zit ingebouwd, is hij niet zo geweldig.

Een mixer is wat anders dan een interface. Een mixer gebruik je om een hoop verschillende instrumenten tegelijk bij elkaar te mengen (vandaar: mengpaneel.) Als je nou thuis opneemt, en steeds een enkel instrument apart inspeelt, heb je dus geen mixer nodig.
Maar een microfoon aansluiten op je ingebouwde geluidskaart klinkt meestal tamelijk ruk. Je hebt tegenwoordig goeie interfaces waar je een microfoon op kan aansluiten, die zou je moeten hebben, ze zijn er vanaf zo'n 100 euro. Hebben we ook een apart topic voor, lees dat maar door. Een mixer is dan niet meer nodig.

Matifli
15 juli 2011, 15:23
Dat heeft een electronische reden, de impendantie van de gitaar past niet op een mengpaneel. Verder heb je het geluid van je versterker wat heel belangrijk is voor de uiteindelijke sound, vandaar dat je het mooiste met een microfoon kan opnemen.
De meest gebruikte is de Shure SM57, maar er zijn veel microfoons die het net zo goed of beter doen, daar is al veel over gepost in dit forum.

Een interface heb je sowieso nodig, dat is het doosje wat je analoge geluid omzet naar digitaal, zodat je computer het snapt. Een andere naam voor interface is geluidskaart. Die heb j dus al. :) Maar als dat de kaart is die op je moederbord zit ingebouwd, is hij niet zo geweldig.

Een mixer is wat anders dan een interface. Een mixer gebruik je om een hoop verschillende instrumenten tegelijk bij elkaar te mengen (vandaar: mengpaneel.) Als je nou thuis opneemt, en steeds een enkel instrument apart inspeelt, heb je dus geen mixer nodig.
Maar een microfoon aansluiten op je ingebouwde geluidskaart klinkt meestal tamelijk ruk. Je hebt tegenwoordig goeie interfaces waar je een microfoon op kan aansluiten, die zou je moeten hebben, ze zijn er vanaf zo'n 100 euro. Hebben we ook een apart topic voor, lees dat maar door. Een mixer is dan niet meer nodig.

Dat is nou echt hulp post! Dus wat ik nog nodig heb is een microfoon en goeie interface dus niet die in me computer zit :P Ik ga zo naar muziek winkel om te kijken voor interface en mic.

The Bertman
15 juli 2011, 15:56
Ja, dat klopt wel zo'n beetje. Lees ook effe dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?122996-Topic-voor-mensen-die-een-interface-willen-kopen!) door.

Hier (http://www.peterverspuy.nl/categorie/computer/geluidskaarten/usb-geluidskaarten/2021.html) zie je een heel stel geluidskaarten/interfaces. Let erop dat er een microfooningang op zit. Keus genoeg, dacht ik zo. :)

Han S
15 juli 2011, 18:41
Dirk Koster? Of Japie de Wit?

-Martijn-
15 juli 2011, 23:30
Een microfoon heb je wel nodig ja, een interface niet per se. Geloof het of niet, maar mijn geluid is echt prachtig als ik het via de line in van mijn laptop opneem. Dus ik zou het als ik jou was eerst zo proberen voordat je vanalles aan gaat schaffen. En zoals Han ook al zei, het gaat vooral om degene die aan de knoppen draait. Het is in het begin vooral heel veel proberen en stukjes terug luisteren, daar leer je het meeste van.

The Bertman
16 juli 2011, 00:02
Dus jij steekt je microfoon in de line-in van je computer? Daar sta ik wel van te kijken.

-Martijn-
16 juli 2011, 00:07
O ik had iets duidelijker moeten zijn zie ik. ;)
Ik heb een AKG Perception microfoon in een Yamaha MX8cx mengpaneel, de recording out daarvan in de line in.

Matifli
16 juli 2011, 13:24
Dirk Koster? Of Japie de Wit?

Beiden, bij de koster hoorde ik dat ik het best een mic kan kopen met 2 uitputs, een naar me mengpaneel en een usb. Ik was er ook bij de Wit en Piet de Wit heeft me belooft dat ie mij zou helpen met opnemen, dus ik ga dinsdag daarheen met me mengpaneel en gitaar.

Han S
16 juli 2011, 17:55
Jaap is op vakantie, prima gasten daar in Enkhuizen. Ik heb Piet vrijdag nog gesproken. Dat gaat wel lukken hoor met dat opnemen van jou, succes.

Als je een clean gitaargeluid wilt opnemen, moet je het eens met een DI proberen, dat is een klein doosje dat van jouw gitaar geluid een geluid maakt dat wel bij de ingangsimpedantie van het mengpaneeltje past. En dan is dat muffe geluidje wat je gewend bent opeens kristalhelder en het gaat leven.

Ik doe dat vaak in de studio, gewoon een DI op de gitaar en vaak is dat een mooi helder geluid. En je kunt dat altijd weer naar een versterker sturen, re-ampen noemen ze dat.

e!
16 juli 2011, 20:30
Ik gebruik een Behringer UB802 en ben daar prima tevreden mee. Geluidskaart is een Terratec EWS88-MT en ik gebruik de gebalanceerde uitgang van m'n Koch Loadbox. Klinkt allemaal best.

Ik vind een mengpaneeltje, al is t maar n kleintje, vooral ook handig i.v.m. het makkelijk afstellen van levels, de beschikbaarheid van een koptelefoonuitgang & volumeknop en de mogelijkheid om je monitors aan te sluiten. Dat alles met XLR, jack en cinch pluggen, dus zonder je gevoelige mini-jackjes op de geluidskaart te hoeven teisteren en een muisarm te krijgen.

Als ik een mic gebruik, gebruik ik ook een SM57, maar ik zie de noodzaak niet zo, omdat het signaal uit die Loadbox gewoon super is.

The Bertman
16 juli 2011, 22:44
Die Terratec heb ik ook gehad. Best goed, maar onderhand met antiekwaarde :). (Geeft niks, ding klinkt prima.)
Maar een moderne geluidskaart loopt via de USB en heeft gewoon XLR, grote jacks en normale knoppen. Ik wilde maar zeggen dat als je niet meer dan 1 spoor tegelijk opneemt, een mengtafel tamelijk overbodig is. Er valt niets te mengen namelijk.

muziekschuur
16 juli 2011, 23:19
De laatste tijd gebruik ik guitarrig 4. Er zijn hele leuke usb geluidskaarten die direkt een gitaar aan kunnen sluiten.
Dan kun je de uitgaven beperken tot een goede gitaar een interface, guitarrig, computer en een stel goede monitoren.

http://a1.images5.thomann.de/pics/prod/236371.jpg

Als je deze interface ziet van Focusrite (saffire 6 USB) (166 euro) dan heb je twee microfoonpreamps die ook dienst kunnen doen als gitaar ingang (of bas). Daarmee kun je snel aan de slag. Guitarrig 4 klinkt heel overtuigend en de modelling van de diverse units is erg goed. Een JCM800 is een JCM800 en een Fender Twin is een Fender Twin. Leuk om op die manier de gouwe ouwen te leren kennen.

http://a1.images5.thomann.de/pics/prod/111471.jpg (29 euro)

Er zijn diverse keuzes. De Focusrite is een mooi apparaat. Koop er ook een leuke microfoon bij en je kan spelen en zingen samen met een sequencer waaruit je de drums laat komen.

Wanneer je de Xenyx 802 gebruikt en daar je gitaar inplugt is er een impedantie mismatch. Dan zou je een DI box ertussen kunnen zetten.

http://a2.images5.thomann.de/pics/prod/144678.jpg
De Palmer PDI-09 kost 88 euro. Maar dan heb je wel een apparaat wat in studios ook wordt gebruikt. Er zijn goedkopere units. Maar dit is gewoon een erg goed ding.