PDA

View Full Version : Head op combospeaker?



Flitser
14 juli 2011, 18:46
Ik heb vandaag een Marshall 8100 VS100 gitaarhead gekocht, zonder cabinet. Kan ik deze aansluiten op mijn oude (combo) versterker? Op de achterkant staat "External Speaker". En als dit kan: hoe moet ik het aansluiten?

Nog een leuke vraag terwijl ik toch bezig ben: weet iemand nog een leuke cabinet hiervoor? Mijn budget is 300 euro.

JohnLord
14 juli 2011, 20:17
Voor dat geld kun je met gemak het bijbehorende VS 412 cabinet scoren.

Fireburst
14 juli 2011, 20:39
Dat cabinet heet 8412 trouwens, staan regelmatig op MP en klinken ok.

Je moet tot zolang de plug van je combo in je top steken, ohms wel een beetje in de gaten houden.

etemm
14 juli 2011, 20:45
De external speaker aansluiting op de combo is een ingang op de combo om een extra speaker cabinet aan te sluiten en niet om de speaker van de combo op je top aan te sluiten.

Voor 300 euro zijn er goede cabs op de markt...

Flitser
14 juli 2011, 20:49
Ik heb nu de 65 watt Kustom die in m'n handtekening staat. Ik ben bang dat hij gaat knallen zeg maar. Moet ik gewoon de guitar input van de Kustom in de ingangen op de achterkant aansluiten? De VS100 heeft twee 4 ohm uitgangen.

Geoff
14 juli 2011, 20:57
Met wat geluk/geduld kom je ,voor 300euro, volgens mij een marshall 1960 kast tegen op de 2dehandsmarkt, waarom zou je dan voor de 8412 gaan?

Ps dit is geen advies, eerder een vraag.

bass blom
14 juli 2011, 20:59
oh wat worden hier weer heerlijk in en outputs door mekaar gehaald.
je combo EN je top hebben outputs. (en inputs voor gitaar)

de combo voor een extra speaker.
de top voor een cab.
dat aan mekaar knopen gaat vuurwerk opleveren.

Schrevel
14 juli 2011, 21:26
Ik heb vandaag een Marshall 8100 VS100 gitaarhead gekocht, zonder cabinet. Kan ik deze aansluiten op mijn oude (combo) versterker? Op de achterkant staat "External Speaker". En als dit kan: hoe moet ik het aansluiten?

Nee, dat kan niet.
Die uitgang 'external speaker' op je oude combo verbindt de versterker van je oude combo met een aparte speaker (mocht je die hebben).
Die uitgang is niet bedoeld als ingang om je nieuwe losse versterker te verbinden aan de speaker van je oude combo.

reckless_life
15 juli 2011, 13:59
Nee, dat kan niet.
Die uitgang 'external speaker' op je oude combo verbindt de versterker van je oude combo met een aparte speaker (mocht je die hebben).
Die uitgang is niet bedoeld als ingang om je nieuwe losse versterker te verbinden aan de speaker van je oude combo.

Misschien bedoelde hij de speaker out van de head versterker?

In principe kan je de combospeaker plug(jack) loskoppelen van de comboversterker en deze jack vervolgens in de loudspeaker outputs van je head steken.
Je moet wel letten op de impedantie/ohmage tussen je head en de combo speakers.

De VS100 heeft 2 loudspeaker outputs op 4ohm, in parallel.
Dus als je combospeaker 8 ohm is en je externe cab ook 8 ohm is dan zou je deze beiden tegelijk kunnen aansluiten op je VS100 head.

Flitser
16 juli 2011, 11:54
Dat cabinet heet 8412 trouwens, staan regelmatig op MP en klinken ok.

Je moet tot zolang de plug van je combo in je top steken, ohms wel een beetje in de gaten houden.

Voor hoeveel zou je er een kunnen krijgen? Ik heb deze op het oog:

http://link.marktplaats.nl/451215115

Hij is wat beschadigd en daarom vraag ik me af hoeveel hij waard zou zijn. De verkoper vraagt er 200 euro voor.

macwilliams
16 juli 2011, 13:02
Ik heb een dergelijk cabinet eens geprobeerd, bestaat dacht ik uit spaanplaat, ik vond hem waardeloos klinken.

Gooi er wat meer tegen aan en dan heb je een 1960 cabinet, die is van berken en klinken veel beter. IMHO!

Fireburst
17 juli 2011, 13:06
Ik heb een dergelijk cabinet eens geprobeerd, bestaat dacht ik uit spaanplaat, ik vond hem waardeloos klinken.

Gooi er wat meer tegen aan en dan heb je een 1960 cabinet, die is van berken en klinken veel beter. IMHO!

Klopt, ze zijn van spaanplaat. De speakers zijn wel laag-rendement, dus je kan de amp iets verder opendraaien en dat klinkt dan eigenlijk wél best OK.
Bijkomend voordeel is dat ze relatief klein zijn, ik dacht zo'n 66 bij 66cm. Een 1960 is dan toch iets groter en minder handzaam. Maar op hoger volume gaat die zeker beter klinken !
Elk voordeel hep een nadeel, zeker ?

macwilliams
17 juli 2011, 15:06
Klopt, ze zijn van spaanplaat. De speakers zijn wel laag-rendement, dus je kan de amp iets verder opendraaien en dat klinkt dan eigenlijk wél best OK.
Bijkomend voordeel is dat ze relatief klein zijn, ik dacht zo'n 66 bij 66cm. Een 1960 is dan toch iets groter en minder handzaam. Maar op hoger volume gaat die zeker beter klinken !
Elk voordeel hep een nadeel, zeker ?
Toch zou ik liever een minder handzame maar goed cabinet hebben dan een spaanplaat kistje met laag rendement.
Die 1960A cabinet is nog wel te scoren voor €300,- tot €350,-

robert-gitarist
17 juli 2011, 15:44
Ach, zo heel erg veel groter is een 1960 ook weer niet...
Je zou natuurlijk ook kunnen kijken (als het handzaam moet zijn) naar een lekkere 2x12' kast zoals de Marshall 1936. Die vind je ook wel voor 300 euro tweedehands. IHMO zijn beide beter dan een Valvestate cab.

The Running Man
17 juli 2011, 19:55
Ach, zo heel erg veel groter is een 1960 ook weer niet...
Je zou natuurlijk ook kunnen kijken (als het handzaam moet zijn) naar een lekkere 2x12' kast zoals de Marshall 1936. Die vind je ook wel voor 300 euro tweedehands. IHMO zijn beide beter dan een Valvestate cab.

76x76 ipv 67x67 cm lijkt niet veel maar het scheelt voelbaar veel gewicht
zo'n VS8412 pak je makkelijk in je eentje en hij past makkelijker in een auto
Vergeet ook niet dat hij een Valvestate 100 watt head gaat gebruiken.
Die combi is helemaal niet zo slecht
VS8412 kost ook veel minder, 150 Euri is zat
De oude VS8412´s klinken klassen beter dan de nieuwere small 4x12 budget cabs van Marshall zoals de MG412

macwilliams
17 juli 2011, 20:15
76x76 ipv 67x67 cm lijkt niet veel maar het scheelt voelbaar veel gewicht
zo'n VS8412 pak je makkelijk in je eentje en hij past makkelijker in een auto
Vergeet ook niet dat hij een Valvestate 100 watt head gaat gebruiken.
Die combi is helemaal niet zo slecht
VS8412 kost ook veel minder, 150 Euri is zat
De oude VS8412´s klinken klassen beter dan de nieuwere small 4x12 budget cabs van Marshall zoals de MG412


Klinken die oudere dan beter omdat de spaanders in de plaat meer "ge-aged" zijn en door de tijd beter op hun plek zijn gekomen?:seriousf:

Even een serieuze noot,

Wat mij opviel aan de speakers is dat de laagweergave ongeveer klonk als een natte scheet van een nijlpaard. We hebben de zelfde head daarna op mijn 1960A cab gezet en die klonk gewoon goed, in vergelijk met de ander zelfs super strak.

Ik wil dat cabinetje nog niet eens gratis willen hebben al zouden ze hem komen afleveren.

The Running Man
17 juli 2011, 20:34
Klinken die oudere dan beter omdat de spaanders in de plaat meer "ge-aged" zijn en door de tijd beter op hun plek zijn gekomen?:seriousf:

Even een serieuze noot,

Wat mij opviel aan de speakers is dat de laagweergave ongeveer klonk als een natte scheet van een nijlpaard. We hebben de zelfde head daarna op mijn 1960A cab gezet en die klonk gewoon goed, in vergelijk met de ander zelfs super strak.

Ik wil dat cabinetje nog niet eens gratis willen hebben al zouden ze hem komen afleveren.

Wel een gimmick, zo´n nijlpaard op het podium....
Is ie te huur? ken nog wel een tent waar ie erg van pas zou komen...
Tuurlijk klinkt een 1960 cab beter dan een VS8412 en voor 300,- moet ie ook wel te krijgen zijn
MG cabs hebben ´Suggestions´ uit India geloof ik
Zoonlief heeft zo´n MG100-MG412 set gehad
Klonk thuis prima maar op podium was het een drama
VS100/VS8412 die hij geleend had aan z'n slaggitariste klonk stukken beter
Verschillen bestaan (net als met 1960 cabs), vaak of afhankelijk van hoe verrot spiekerts zijn afgeragd.
En ja, hij speelt nu met een plexi over 1960A/B stack
en binnenkort op een GB loaded '67 of '68 Tall Bottom cab met een Challenger
Het kan altijd weer beter inderdaad

macwilliams
17 juli 2011, 20:56
Wel een gimmick, zo´n nijlpaard op het podium....
Is ie te huur? ken nog wel een tent waar ie erg van pas zou komen...
Tuurlijk klinkt een 1960 cab beter dan een VS8412 en voor 300,- moet ie ook wel te krijgen zijn
MG cabs hebben ´Suggestions´ uit India geloof ik
Zoonlief heeft zo´n MG100-MG412 set gehad
Klonk thuis prima maar op podium was het een drama
VS100/VS8412 die hij geleend had aan z'n slaggitariste klonk stukken beter
Verschillen bestaan (net als met 1960 cabs), vaak of afhankelijk van hoe verrot spiekerts zijn afgeragd.
En ja, hij speelt nu met een plexi over 1960A/B stack
en binnenkort op een GB loaded '67 of '68 Tall Bottom cab met een Challenger
Het kan altijd weer beter inderdaad

Het enige wat ik wil zeggen is dat flitser met zijn budget van €300,- geen brol van €200,- moet kopen en daarna voor de rest tissues kan gaan halen om de tranen van verdriet te deppen.

Dat was al.

The Running Man
17 juli 2011, 21:09
Het enige wat ik wil zeggen is dat flitser met zijn budget van €300,- geen brol van €200,- moet kopen en daarna voor de rest tissues kan gaan halen om de tranen van verdriet te deppen.

Dat was al.

Eens Willem
VS8412 voor 200,- is veel te veel
En als ie 300,- heeft moet ie gewoon geduld hebben en een 1960 cab
voor dat geld zien te scoren
En daarna gaat ie sparen voor een buizenhead ...
Kom je nog eens in de buurt van Utrecht?:rockon:

Sanderproductions
18 juli 2011, 00:00
Even terug op head en combo: je kan de line uit volgens mij gewoon aansluiten op de combo(gitaar) ingang. Het klinkt alleen niet geweldig

Flitser
18 juli 2011, 00:11
Hmm, ik zie ook geen uitgangen of iets dergelijks. Alleen een 3 pins MIDI(oid) uitgang waar "Line out" boven staat. Verder is er een cd/tape input en een gitaar input. Aan het eind van de maand krijg ik 500-600 euro, dus daar kan ik dan zeker een mooie cabinet van kopen. Ik wil alleen ook nog een nieuwe gitaar en wat pedalen kopen, dus ik kan het ook weer niet allemaal uitgeven aan een cab. Maar ik zeg zelf liever: ik wacht wel even, anders koop ik voor veel geld iets waar ik uiteindelijk niet tevreden mee ben. Als ik nu de 8412 cab ga kopen zal het in mijn beleving fantastisch klinken omdat ik nooit een geschikte amp heb gehad. Maar daarna, als ik wat meer ervaring heb qua geluid, zal het waarschijnlijk bagger vinden en ben ik meer kwijt aan een betere cab dan als ik langer had gespaard.

JohnLord
18 juli 2011, 00:13
Dat zal velen van ons bekend in de oren klinken. Mij in ieder geval wel.

Flitser
18 juli 2011, 00:18
Het is wel verleidelijk om iets goedkoops te kopen, aangezien ik nu een head heb die eeeeerruuugg lekker klonk(IMO) waar ik niks mee kan :) Gelukkig krijg ik morgen een Digitech Metal Master, dat zal al wat helpen.

Fireburst
18 juli 2011, 19:39
Misschien moet je bij Thomann zo'n 2x12 met V30's kopen, daar kan je lange tijd mee vooruit en kost slechts 200 euro of zo ?
Deze dus : http://www.thomann.de/be/harley_benton_g212_vintage.htm

Flitser
18 juli 2011, 19:45
Heb ondertussen 250 euro geboden op een Marshall 1960a :) De Tortex(zo heet dat toch?) is wat beschadigt, maar daar kan ik wel overheen kijken. De verkoper zegt dat lijm de boel kan fixen.

JohnLord
18 juli 2011, 19:47
Da's een koopje :)

Dat spul heet trouwens tolex, tortex is een type plectrum van ik dacht Dunlop.

Flitser
18 juli 2011, 19:51
Da's een koopje :)

Dat spul heet trouwens tolex, tortex is een type plectrum van ik dacht Dunlop.

Hehe bijna goed :) De verkoper zegt dat hij er 300 voor wilt, waar ik prima mee kan leven.

Hier de link: http://link.marktplaats.nl/463505123

macwilliams
18 juli 2011, 19:55
Zou je niet liever een 1960B cab willen?

Flitser
18 juli 2011, 19:59
Zou je niet liever een 1960B cab willen?

Zit er veel verschil in? Ik ga de speaker cab gebruiken in m'n slaapkamertje, dus hij heeft niet erg hard. Als ik ga optreden ga ik misschien voor een 1960B kijken, maar dat komt dan wel weer.

macwilliams
18 juli 2011, 20:03
Zit er veel verschil in? Ik ga de speaker cab gebruiken in m'n slaapkamertje, dus hij heeft niet erg hard. Als ik ga optreden ga ik misschien voor een 1960B kijken, maar dat komt dan wel weer.

Ik vind de B lekkerder klinken omdat de speakers niet naar boven gericht worden en dat haalt net dat scherpe/schelle randje van het geluid. En het oogt ook veel mooier.

JohnLord
18 juli 2011, 20:06
Een 1960A kan ook prima op zijn zijkant hoor, geeft best een prettige spreiding. De speakers zijn dan niet meer naar boven gericht.

macwilliams
18 juli 2011, 20:12
Een 1960A kan ook prima op zijn zijkant hoor, geeft best een prettige spreiding. De speakers zijn dan niet meer naar boven gericht.

Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn ware het niet dat ik me erger aan dat marshall logo op z'n kant.