PDA

View Full Version : vragen over: Beginner liedjes, Chords (en andere vragen)



colin1715
14 juli 2011, 18:04
Hallo Leden,

Sinds kort heb ik een Epiphone Les Paul Gibson met Kustom 30watt versterker aangeschaft.
Ik ben wat liedjes aan het oefenen (zoals nothing else matters, van metallica en seven nation army) maar kom erachter dat ik de akkoorden heel erg moeilijk vind. het lukt me nog wel om wat enkele noten te spelen, maar zolang het er meer als 2 tegelijk woorden, loop ik vast. iemand tips hiervoor en evt. manieren hoe ik dit kan oefenen?
weet iemand toevallig liedjes om mee te beginnen? het liefste rustigge liedjes met niet meer dan 2 akkoorden tegelijk.

Alvast hartstikke bedankt,
Met vriendelijke groet,
De beginnende gitarist:rockon:

munkie
14 juli 2011, 19:09
Tja. Vroeger moest je dat soort info tussen de straatstenen vandaan halen. Nu zou ik zeggen even Googlen op guitar chords, inversions, tabs, scales.

De meeste pop&rock komt harmonisch niet veel verder dan majeur, mineur, septiem en (een beetje) verminderd en overmatig. Majeur septiem, mineur septiem al wordt het dan al aardig jazzy. Leer dus ALLE omkeringen van deze akkoorden in ALLE posities op je gitaar. Leer dan op je gehoor deze akkoorden en omkeringen herkennen. Ok tegenwoordig stemmen ze gitaren vaak anders dan EADGBE, staat allemaal op internet.

Zelfde verhaal met toonladders en arpeggio's(gebroken akkoorden). Majeur(septiem), mineur(septiem), mineur pentatonisch (blues).

Ik zou zeggen begin met blues, bluesrock, classic rock. Dan wat meer prog rock, metal en dan de jazz/jazzrock/fusion.


En leer noten spelen als je nog jong bent. Als je oud bent zoals ik dan weet je soms niet eens meer hoe je heet:hippie:
Echt, zodra je met blazers gaat spelen en je kan geen noot lezen dan ben je voor hen een analfabeet.

The Unforgiven
14 juli 2011, 19:20
@munkie
Ja, leer iemand die pas net gitaar speelt vooral de hele muziek theorie uit, dat werkt vast inspirerend...
________
@ TS

Heb je al gitaarles? Het is mischien een goed idee om dat te gaan doen, je kan daar (zeker in het begin) veel leren, de basisakkoorden zullen aan bod komen, en hij kan ook meteen een foute houding corrigeren.

BobvanKempen
14 juli 2011, 20:04
"Nothing else matters" is voor een beginnen best lastig omdat daar redelijk veel barre akkoorden in voorkomen. Begin eens wat simpeler ("Knocking on Heavens door" is een nummer waarmee ik al menig vriend/kennis aan het gitaar spelen heb gekregen bijvoorbeeld). Voor de rest is er maar een simpele oplossing als je iets nog niet kan: Oefenen, oefenen en oefenen totdat het lukt (of zoals Brian Adams zong: "played until my fingers bled").

Succes!!

Overigens niet dat ik een wereld gitarist ben (far from it zelfs) maar ik wil je best opweg helpen als je in de buurt woont en anders via MSN/Skype wat tips en akkoorden bijbrengen.

Oranjeaap
14 juli 2011, 23:09
Eehm, nothing else matters is een super simpel nummer met alleen maar open akoorden.

(Em Em D C) 3x
G B7 EM 1x

Daarna gaat het iets van

C A D D x4

Op de B7 na allemaal makkelijk open akoorden.

Mijn tip voor dit nummer:

Oefen eerst de akoorden gewoon los. Zoek op google hoe je ze moet vast pakken. Als je tabs niet kunt lezen, leer dan eerst hoe dat werkt.

In het begin gaat het overschakelen tussen de akoorden heel erg hakkerig en lastig. Dat gaat vanzelf beter als je oefent.
Oefen ook een paar liedjes van Green Day. Die bestaan meestal uit powerchords, akkoorden met 2 noten. Dat leert je ritme te krijgen. Liedjes met open akkoorden zoals nothing else matters leren je de akkoorden brengen.

Ik heb het ff voor je opgezocht en dit zijn de akkoorden:
http://www.azchords.com/m/metallica-tabs-2536/nothingelsematters-tabs-110725.html
De akkoorden staan boven de tekst zodat je kunt zien wanneer welk akkoord klinkt. Luister eerst naar het liedje en probeer te horen wanneer welk akkoord gespeeld wordt. Zoek dan op google op hoe je het hele akkoord speelt. Als je dit voor het eerst doet is het erg lastig, maar als je opgeeft leer je het nooit.
Je hebt nu de akkoorden en je weet wanneer ze gespeeld moeten worden. Je moet nu alleen nog het ritme vinden, en dat doe je door naar het liedje te luisteren.


En het wordt allemaal 100x makkelijker als je gewoon wat les zou nemen. Er zijn niet veel mensen die 100% zelf het spelen geleerd hebben.

wiltin
15 juli 2011, 08:31
Begin met een paar open accoorden te leren: A, E, D, C, G hier kom je al een heel eind mee. In het begin is het even zoeken om je vingers goed te plaatsen ff doorbijten en dan gaat dat best lukken. Leer rustig, als je van het 1 naar het andere accoord gaat doe dit dan in een rustig tempo ( beter het accoord goed pakken) de snelheid komt vanzelf.

Goede lessite voor beginners is: http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php

Tuesday
15 juli 2011, 10:13
Aan de tip van wiltin is niet te tippen...

Zelf ben ik niet mega veel verder dan jij. Veel oefenen en de site van Justin hebben wonderen gedaan. Ook spelen met iemand die iets beter is doet wonderen voor de motivatie en spel plezier. En je leert er enorm veel van.

Maar er gaat nog steeds niks boven les van een entheusiaste docent die op dezelfde lijn zit als jij.

teun de weirdo
15 juli 2011, 13:18
op nirvana unplugged staan ook een paar leuke nummers zoals polly en about a girl. About a girl bestaat uit een E mineur en een G akkoord en wat powerchords.

BobvanKempen
15 juli 2011, 13:55
Eehm, nothing else matters is een super simpel nummer met alleen maar open akoorden.

(Em Em D C) 3x
G B7 EM 1x

Daarna gaat het iets van

C A D D x4

Op de B7 na allemaal makkelijk open akoorden.

Mijn tip voor dit nummer:

Oefen eerst de akoorden gewoon los. Zoek op google hoe je ze moet vast pakken. Als je tabs niet kunt lezen, leer dan eerst hoe dat werkt.

In het begin gaat het overschakelen tussen de akoorden heel erg hakkerig en lastig. Dat gaat vanzelf beter als je oefent.
Oefen ook een paar liedjes van Green Day. Die bestaan meestal uit powerchords, akkoorden met 2 noten. Dat leert je ritme te krijgen. Liedjes met open akkoorden zoals nothing else matters leren je de akkoorden brengen.

Ik heb het ff voor je opgezocht en dit zijn de akkoorden:
http://www.azchords.com/m/metallica-tabs-2536/nothingelsematters-tabs-110725.html
De akkoorden staan boven de tekst zodat je kunt zien wanneer welk akkoord klinkt. Luister eerst naar het liedje en probeer te horen wanneer welk akkoord gespeeld wordt. Zoek dan op google op hoe je het hele akkoord speelt. Als je dit voor het eerst doet is het erg lastig, maar als je opgeeft leer je het nooit.
Je hebt nu de akkoorden en je weet wanneer ze gespeeld moeten worden. Je moet nu alleen nog het ritme vinden, en dat doe je door naar het liedje te luisteren.


En het wordt allemaal 100x makkelijker als je gewoon wat les zou nemen. Er zijn niet veel mensen die 100% zelf het spelen geleerd hebben.

eh, ja maar wil je hem speulen zoals die hoort pak je toch echt de Em - D - C in barre.

INOXROX
15 juli 2011, 14:11
:sssh: Volgens mij wil Oranjeaap ook iemand op weg helpen ....

sbms97
18 juli 2011, 16:07
ik speel ook nog niet heel lang gitaar (ongeveer 2 jaar), en zoals eerder in dit topic is voorgekomen, was een van mijn eerste liedjes ook "knocking on heaven's door". heel simpel, ik dacht maar 3 akkoorden of zo, en later kan je dan de moeilijkere versie spelen, heel leuk om te doen. een ander makkelijke intro is smoke on the water. ik weet niet of ik kan helpen mijn mijn beetje ervaring, maar als er iets is twijfel dan niet om te vragen. (gitaarles is zeer handig, zeker voor de beginsellen)

succes met spelen

tabs intro smoke on the water van deep purple

E--------------------------------------------------------------------------------------
B---------------------------------------------------------------------------------------
G------3------5--------------3------6------5---------3----5---3------------------
D--5---3------5-------5-----3------6------5---5----3----5---3----5---------------
A--5-------------------5-------------------------5-------------------5--------------
E---------------------------------------------------------------------------------