PDA

View Full Version : één of twee-kanaals versterker.....



dennisky
14 juli 2011, 17:36
Hallo allemaal,

Ik speel nu over een 20 Watt cube met veel plezier. Met het oog op de toekomst en omdat ik het leuk vind om hier mee bezig te zijn heb ik een vraag over buizenversterkers of versterkers in het algemeen.

Mijn vraag is; Wil ik in de toekomst een buizenversterker, wat zijn dan de pro's en cons van een één-kanaals vs een twee-kanaals versterker.
Hierbij zat ik te kijken naar het verschil voor een gitarist bij de Egnater Rebel 20 vs Egnater Rebel 30.
Wat kan ik er mee.... is het voor een huis-, tuin- en keukengitarist handig of kan je bijvoorbeeld met pedalen het één en ander compenseren en als je dat doet met pedalen gaat dat dan niet ten koste van de geluidskwaliteit (het pure geluid van de versterker zelf) waarop je de versterker hebt geselecteerd en evt gekocht.

Dank voor de eventuele reacties.... breng licht in mijn duisternis. :seriousf:

p.s. De keuze voor de Egnater en met name de Rebels is voor mij de klank en de keuze om het wattage in te kunnnen stellen van 1-20/30W. De tweaker vind ik overigens ook interessant. (éénkanaals)

bass blom
14 juli 2011, 18:26
met een eenkanaals heb je sneller de behoefte aan een extra pedaaltje

dennisky
14 juli 2011, 22:01
Dus feitelijk is dát wat de keuze bepaalt. Of je wel of niet met pedaaltjes wil spelen. Is een pedaal dan niet klankbepalend in je setup?
Maw, druk je de kwaliteit/eigenschappen van je versterker dan niet weg met een pedaal en geniet een tweekanaalsversterker dan niet altijd de voorkeur?

HaroldA
14 juli 2011, 22:19
Maw, druk je de kwaliteit/eigenschappen van je versterker dan niet weg met een pedaal en geniet een tweekanaalsversterker dan niet altijd de voorkeur?

Je vergeet de "smaak" factor. Ik hoor veel liever een 1-kanaals versterker die een flinke schop krijgt van een booster/overdrive dan een laffe 2-kanaals versterker.

Maar da's puur mijn mening. Ga luisteren!

bass blom
14 juli 2011, 22:25
Dus feitelijk is dát wat de keuze bepaalt. Of je wel of niet met pedaaltjes wil spelen. Is een pedaal dan niet klankbepalend in je setup?
Maw, druk je de kwaliteit/eigenschappen van je versterker dan niet weg met een pedaal en geniet een tweekanaalsversterker dan niet altijd de voorkeur?

wat is niet klankbepalend?

tot nu toe deed ik het zo.
ik koos een versterker.
en als daar pedalen bij moesten, ok.
wat je dan wilt hebben is weer smaak.

Fireburst
14 juli 2011, 23:25
Ik begrijp de (goeie !) vraag wel, maar ik stel het iets anders voor:
Ga je echt voor een eigen sound, dan zou ik het signaal zo puur mogelijk willen houden. Gitaar-amp met liefst zo weinig mogelijk pedalen (à la Angus zeg maar :)) Dan zeg ik single channel : éen ding, en dat naar jouw smaak.

Wil je toch sounds van *vul artiest(en) in* gaan benaderen, dan kun je niet om pedalen heen en zou ik ook voor multi channel gaan om wéér meer mogelijkheden te hebben.

Speel je altijd over hetzelfde amp-model op je cube, of wissel je constant ? Die vraag zou voor mij veelbepalend zijn in de zoektocht.

Ga luisteren is en blijft natuurlijk een gouden raad. Bovenstaande is ook slechts mijn mening en zeker niet "het pad naar...". :)

Wabbie
14 juli 2011, 23:37
Ik heb jarenlang op channelswitchers gespeeld met het motto: een pure buizensound is beter dan een gebooste singlechannel. Totdat ik erachter kwam dat het geluid wat ik zocht juist kwam uit een singlechannel met een pedaal ervoor.

Moraal van het verhaal, kies met je oren! If it sounds good to you, it is good!

RoelSmoel
14 juli 2011, 23:49
Egnater komt binnenkort met een Tweaker 40, zou eigenlijk al eind vorige maand zijn uitgekomen.. Een head met 2 kanalen, clean en oversturing, misschien ook even het afwachten waard..

Sarco
15 juli 2011, 14:51
Het leuke aan één-kanaal amps vind ik persoonlijk dat de overgangen in sound "natuurlijker" overkomen. Ik stel mijn amp in op een goeie crunch. Als ik dan zacht speel heb ik een vrij cleane klank, hard spelen is stevige crunch/overdrive en dan heb ik een boost pedaalke voor het stevigere werk.

Vroeger multichannel amps gehad en dan was ik altijd op zoek naar een goeie balans tussen de sounds op de verschillende volumes waarop we speelden.

HaroldA
15 juli 2011, 14:53
Vroeger multichannel amps gehad en dan was ik altijd op zoek naar een goeie balans tussen de sounds op de verschillende volumes waarop we speelden.

En dan ineens een keiharde clean hebben of een te zachte lead. 1-kanaals amps zijn veel meer gebalanceerd, maar je moet dan niet op zoek zijn naar compleet verschillende sounds uit 1 amp.

dennisky
15 juli 2011, 17:21
Top, dank jullie wel voor de reacties.
Over het algemeen dus een smaakdingetje.
Ik zal m'n oren en ogen open houden en waar
kan dingen eens uitproberen.

Groeten Dennis

Mitch
15 juli 2011, 22:59
Het hangt inderdaad van smaak af, maar ook van voorkeur en muziekstijl. Iemand kan helemaal gelukkig zijn met een amp met een clean en crunch omdat dat genoeg is en een ander is pas blij als -ie een rack heeft met een 19" uitrusting, een geïntegreerde pedalenplank en een leeslampje, uitmondend in een wet/dry/wet setup met drie amps.
Een single channel amp kan dynamischer zijn en met een goede pedalenplank kan het erg veelzijdig zijn zonder karakterloos te worden. Maar het is lang zoeken omdat het altijd gaat om de combinatie. Gitaar 1 en pedaal 1 kunnen bij amp 1 prima klinken, maar weer niet fijn over amp2. Dan klinkt pedaal 4 weer beter en zo blijf je aan de gang. Ik heb me hier geregistreerd in 2002 en ben nu wel klaar met mijn setup. :chicken: