PDA

View Full Version : Actie te laag?



Remy669
14 juli 2011, 13:50
Hallo Gitaarnet,

Ik heb een paar weken geen hoge E snaar op m'n gitaar gehad omdat ik geen tijd had om nieuwe snaren te halen, want natuurlijk heb ik van alle snaren reserve, behalve de hoge E.

Nu heb ik eindelijk een nieuwe snaar erop gelegd, blijkt dat de actie volgens mij veel te laag is.

Het probleem is namelijk: als ik in de 10de positie speel hoor je de noot van de 11de positie een beetje dof, alsof je hem mute, en op de 11de positie zelf klinkt hij goed. Dit hetzelfde bij de 14de en 15de fret, en dan hetzelfde probleem van de 19de tot de 21ste, deze klinken ook allemaal hetzelfde.

Ik heb geen idee hoe dit ineens gekomen is, de brugzadel is ook een stuk lager dan de rest, maar ik weet niet of dit altijd al was. Ik heb er ook gewoon precies dezelfde dikte snaar erop gelegd, alleen een ander merk.

Is dit nou de actie die lager is geworden of iets anders? Als het de actie is, kan ik deze zelf aanpassen? Ik heb een Squier Stratocaster trouwens.

Met vriendelijke groet,
Remy

aaronstonebeat
14 juli 2011, 14:22
Elk brugzadel heeft twee stelboutjes die je met een inbussleutel kunt verdraaien; draai ze beide wat naar binnen zodat het zadel wat hoger komt. De snaren moeten de ronding van de toets volgen, de dunne e een fractie dichterbij dan de dikke.

Heb je nog gespeeld op de gitaar zonder die ene snaar? Dan kunnen door het trillen die boutjes zomaar in een andere stand zijn gerammeld.

rijsberman
14 juli 2011, 14:26
Overigens is het aan te raden al je snaren tegelijk te vervangen, zeker als ze er al even op zitten.

Remy669
14 juli 2011, 14:37
Elk brugzadel heeft twee stelboutjes die je met een inbussleutel kunt verdraaien; draai ze beide wat naar binnen zodat het zadel wat hoger komt. De snaren moeten de ronding van de toets volgen, de dunne e een fractie dichterbij dan de dikke.

Heb je nog gespeeld op de gitaar zonder die ene snaar? Dan kunnen door het trillen die boutjes zomaar in een andere stand zijn gerammeld.

Ja ik heb er inderdaad op gespeeld zonder die snaar, dus dan kan het daar aan liggen. Ik kan die gewoon aandraaien zonder bang te zijn dat ik iets doe wat ik niet meer terug kan draaien? :p

aaronstonebeat
14 juli 2011, 14:44
Ja hoor; snaar een beetje ontspannen en het zadeltje zo zetten dat het mooi in lijn (boog) staat met de andere. Waarschijnlijk zit je dan weer goed, misschien nog een beetje fijn afstellen.

Remy669
14 juli 2011, 14:50
Ik heb het opgelost, dankjewel voor de hulp!

arnoldtims
14 juli 2011, 16:52
Overigens is het aan te raden al je snaren tegelijk te vervangen, zeker als ze er al even op zitten.

Ach dat is ook een beetje smaak gevoelig, ik heb het liefst snaren van een dikke week oud zodat het hele nieuwe er wat af is en ze iets minder schel klinken.
Maar je hebt in principe wel gelijk, erg oude snaren zijn moeilijk op stemming te houden en kunnen gaan knappen.
Uit luiheid speel ik wel eens op snaren van minimaal een half jaar oud en dat klinkt dan ook niet meer geweldig.