PDA

View Full Version : Kretologie en questions voor dummies



Ghazwah
14 juli 2011, 02:38
Je wordt doodgegooid met allerlei vaak, verwarrende kreten en duizenden vragen stormen op je af, dus lijkt mij deze rubriek ideaal voor vragen van dummies die natuurlijk dan weer beantwoordt moeten worden door de ( op dit gebied :seriousf: ) beter ontwikkelden op dit forum.
Ik verzorg de aftrap, hier gaan we.


Het verschil tussen: grepen, akkoorden en tabs.

Wel of niet met plectrum spelen.
Zijn noten echt belangrijk of kan ik het met tabs af?

Ghazwah
14 juli 2011, 10:02
Hier zijn er weer een paar:
Het verschil tussen licks en rifs
SG
Bij welke stijl welk type guitaar; hollow, half hollow of massief.:???:

bass blom
14 juli 2011, 12:27
grepen en accoorden zijn hetzelfde, tabs een manier om o.a. accoorden te beschrijven.
verder snap ik het niet helemaal meer :chicken:

Ghazwah
14 juli 2011, 12:40
grepen en accoorden zijn hetzelfde, tabs een manier om o.a. accoorden te beschrijven.
verder snap ik het niet helemaal meer :chicken:

Komt nog wel.....:hippie:

bass blom
14 juli 2011, 12:45
Komt nog wel.....:hippie:

denk je?
het geeft mij het gevoel of je ons in de maling poogt te nemen..
verschil tussen riffs en licks.. = geen

en dan staat er zomaar SG, zonder vraag..
ja, wat SG? een gibson model gitaar, ook een tijd op de markt geweest als les paul, toen gibson en les ruzie hadden..

en dan hollow etc. who cares? niets moet alles mag.

INOXROX
14 juli 2011, 14:27
denk je?
het geeft mij het gevoel of je ons in de maling poogt te nemen..
verschil tussen riffs en licks.. = geen

en dan staat er zomaar SG, zonder vraag..
ja, wat SG? een gibson model gitaar, ook een tijd op de markt geweest als les paul, toen gibson en les ruzie hadden..

en dan hollow etc. who cares? niets moet alles mag.

't is een 'ouwe vent' ; zei ie toch zelf ?;);)
volgens mij zit er meer achter : heel snel , onopvallend , senior member worden .


edit> mensen worden tenslotte steeds ouder . Misschien valt een 3/4-life crisis ( wie weet een term ?) ook te overwegen inmiddels ?
:seriousf:

Ghazwah
14 juli 2011, 15:11
denk je?
het geeft mij het gevoel of je ons in de maling poogt te nemen..
verschil tussen riffs en licks.. = geen

en dan staat er zomaar SG, zonder vraag..
ja, wat SG? een gibson model gitaar, ook een tijd op de markt geweest als les paul, toen gibson en les ruzie hadden..

en dan hollow etc. who cares? niets moet alles mag.

Ik wil beslist niemand in de maling nemen. Het ging over kretologie, wat voor jou normaal is is voor een ander potjeslatijn. De kreet SG kom je vaak tegen in allerlei verbanden, ik denk nu dat ik weet wat het is. Maar herkennen is weer iets anders. Nu mag in mijn wereld, paarden, ook alles en niets moet, maar echt handig is het b.v. niet om met een Shetlander aan de Wereldkampioenschappen springen mee te doen.... :seriousf:

INOXROX
14 juli 2011, 16:17
Nu mag in mijn wereld, paarden, ook alles en niets moet, maar echt handig is het b.v. niet om met een Shetlander aan de Wereldkampioenschappen springen mee te doen.... :seriousf:


Fair enough . Aan de andere kant : ik zelf kan wel een vergelijking trekken tussen een paard dat een vast parcours aflegt , en een gitarist die - heel technisch - een lick ( of riff - zo je wilt ) , speelt ...
:???: helpt dat ?

bass blom
14 juli 2011, 16:19
met een Shetlander aan de Wereldkampioenschappen springen mee doen is juist vet cool :D

Fenderfan
26 juli 2011, 09:24
Een lick en een Riff zijn zeker niet hetzelfde! Hoe komt gij erbij?
Een riff is een akkoordeschema, en een lick is een melodie/korte solo.

Met plectrum of met de vingers spelen heeft alles te maken met smaak en stijl. De wetenschap: als je goed bent met je vingers ben je sneller en veel minder begrenst dan een goed spectrum gitarist. Je hebt als het ware 5 plectri (kijk maar eens hoe tomatito of paco de lucia spelen)


Bij welke stijl welk type guitaar; hollow, half hollow of massief?

hollow bodys worden doorgaans gebruikt door mensen die Jazz, rock en roll of blues rock spelen, en eigenlijk alleen de overdrive gebruiken. Dit omdat een hollow body meer sustain bezit dan een massieve gitaar. EEn hollow body is doorgaans niet geschikt voor het hele harde werk omdat de gitaar begint rond te zingen. Ook de sustain zorgt ervoor dat b.v. distortion niet meer goed klinkt, dit omdat de sustain het minder strak laat klinken. Moderne techniek maakt dit trouwens vaker wel mogelijk, maar de vraag doemt dan al snel op waarom je uberhaubt zo,n gitaar koopt.
De semi hollow body is mijn inziens een tussenweg waar ik (persoonlijk) het nut nooit van ingezien heb. Maar dat kan iemand anders mij waarschijnlijk nog wel uitleggen.
De solidbody kan gebruikt worden voor alle stijlen, tot het extreem harde werk. Maar zal m.b.t. de sustain altijd wat onder doen t.o.v. de hollowbody. Daarintegen is een solidbody ook minder schade gevoelig en vocht gevoelig.

@Bass Blom: Als die jongen/man toch vragen wil stellen dan is dat toch goed. Daar zijn wij toch voor. Zelfs ik snap zijn vragen wel. Een beetje behulpzamer van jou kant kan wel denk ik wel. Als die jongen/man toch vragen wil stellen dan is dat toch goed. Daar zijn wij toch voor. Zelfs ik snap zijn vragen wel. Een beetje behulpzamer van jou kant kan wel denk ik wel.

Kim Wilson
26 juli 2011, 10:14
Nee, een riff is geen akkoordenschema. Tenminste, dat is niet wat ik me er bij voorstel. Een riff is volgens mij een bepaalde riedel, een loopje in een slagpartij.

barno
26 juli 2011, 10:47
Nee, een riff is geen akkoordenschema. Tenminste, dat is niet wat ik me er bij voorstel. Een riff is volgens mij een bepaalde riedel, een loopje in een slagpartij.

da's toch echt een lick hoor, een reeks aparte noten. Riffs zijn meestal idd enkele akkoorden, vaak partieel genomen. Denk aan riffmaster Keef. Riffs bepalen meestal een hele song (Whole lotta Rosie, Smoke on the water...) Licks zijn kleine loopjes tussendoor, versieringen.

at Fenderfan: semi hollows combineren de voordelen van solids en hollows: ES 135, 335, enz... je kan er hard mee rocken maar je hebt nog steeds een airy geluid, dat weliswaar niet zo vol is als dat van een hollow. het zijn imo de meest polyvalente gitaren die er zijn.

mesaman
27 juli 2011, 08:37
over elementen heb ik wel eens iets gehoord over *waxed* maar ik weet alleen wat dit inhoud bij dames,niet bij gitaren! ik vind het maar een rare kreet!:chicken:

bass blom
27 juli 2011, 08:41
over elementen heb ik wel eens iets gehoord over *waxed* maar ik weet alleen wat dit inhoud bij dames,niet bij gitaren! ik vind het maar een rare kreet!:chicken:

wikkelingen 'rekken' en worden daardoor microfonisch.
inpakken in was zet alles weer vast.

Fenderfan
27 juli 2011, 15:08
[I][U]
at Fenderfan: semi hollows combineren de voordelen van solids en hollows: ES 135, 335, enz... je kan er hard mee rocken maar je hebt nog steeds een airy geluid, dat weliswaar niet zo vol is als dat van een hollow. het zijn imo de meest polyvalente gitaren die er zijn.

Bedankt. Ik had al zo.n gevoel dat het een tussenweg zou betekenen. Maar ik beweer nooit iets wat ik niet zeker weet. In tegenstelling tot sommige hier op het Forum :soinnocent:

Fenderfan
27 juli 2011, 15:14
Nee, een riff is geen akkoordenschema. Tenminste, dat is niet wat ik me er bij voorstel. Een riff is volgens mij een bepaalde riedel, een loopje in een slagpartij.

Wat jij je erbij voorstelt is niet belangrijk. Het gaat erom wat het werkelijk betekent. Een misconceptie aan jou kant. Maar dat is niet erg. Ik heb ze ook.

Harald
27 juli 2011, 15:40
Misschien wel een minder onzinnig topic dan ervan gemaakt wordt. Maar dan zou het anders opgezet moeten worden. Denk dat je gewoon een alfabetische lijst in de eerste post zou moeten hebben met definities, die door één persoon bijgehouden wordt. Alleen al om enige kwaliteit te waarborgen.

Grepen en akkoorden zijn toch wel iets anders. Net als riffs en licks, al is dat gelijk een stuk lastiger te omschrijven.
Smoke on the water is een riff. Het snelle 'wiedelewiedele etc'
(||.-8-7-5--------.||
||.--------8-7-5-.|| herhalen totdat je iets zinnigs hebt bedacht) in de solo van Going home is een lick. Riffs hebben met begeleiding te maken, en zijn meestal repetitief en eenvoudig. licks zijn meer solistisch. Maar goed, definieer dat maar eens mooi.

En grepen en akkoorden. Een akkoord is een drie of meerklank, los van instrument en hoe je het pakt. Een greep is in ons geval gewoon een manier om een akkoord of meerklank te pakken. Voor dat ene C akkoord zijn dus al snel meerdere grepen te verzinnen.

Kim Wilson
27 juli 2011, 16:35
Wat jij je erbij voorstelt is niet belangrijk. Het gaat erom wat het werkelijk betekent. Een misconceptie aan jou kant. Maar dat is niet erg. Ik heb ze ook.


... Riffs hebben met begeleiding te maken, en zijn meestal repetitief en eenvoudig. ...
Dit dus.

Verder mag je best iets minder uit de hoogte doen, Fenderfan. "Wat jij je erbij voorstelt is niet belangrijk". Wie denk je wel dat je bent, zeg? :chicken:

steph
27 juli 2011, 19:41
Enne, SG staat voor Solid Guitar...
ES voor Electric Spanish (=semi akoustisch)
Tele (van Telecaster) staat voor Television (was net nieuw)
Strat (van Stratocaster) staat voot Stratosphere (mensen wilden naar de maan, waarschijnlijk heeft Rocketcaster ook op het notitieblaadje van Leo (Fender= de L van L&G, G=George Fullerton) gestaan...

Tja, toen ik in de jaren 80 begon met gitaarspelen, heb ik jaren gedaan om deze wijsheid te vergaren, het pre-internet tijdperk...

Oja, Gibson was de achternaam van Orville
En Staggs moet je vermijden! ;-)

aaronstonebeat
28 juli 2011, 02:53
Angus Young speelt op een SG:

http://3.bp.blogspot.com/-bvKLwAYJ4Eo/TZQ-X23hKmI/AAAAAAAAAns/_fUFv5rJ2io/s1600/Angus_Young_1.jpg

Pete Townshend ook wel eens:

http://webspace.webring.com/people/ov/viciousinterlude/SGandPete.jpg

Frank Zappa volgens mij best vaak toen hij nog leefde:

http://musicalstewdaily.files.wordpress.com/2008/07/8271-1-photo.jpg

Robby Krieger:

http://www.gibson.com/Files/aaFeaturesImages2009/Robby-Krieger_sg_01.jpg

En vele anderen.

Aaron Stonebeat heeft ook heel veel op een SG gespeeld, en nog steeds; zij het dat hij haar een paar jaar aan zijn zoon heeft uitgeleend.

Ik heb al meerdere pogingen gezien tot een encyclopedie van gitaar-jargon; geen enkele succesvol behalve in het hoofd van de individuele gitaarfreak.

Sjoerdo
28 juli 2011, 16:51
gitaar.net heeft wel een redelijk uitgebreide kijst;

http://www.gitaar.net/wiki/index.php/Encyclopedie/HomePage

Kakihara
29 juli 2011, 10:37
Wat ik dan nooit begrijp, en wat niemand me ooit heeft uitgelegd ondanks meerdere verzoeken, is het begrip 'hifi' als het komt op het omschrijven van het 'geluid' van een pickup. En meestal heeft het begrip 'hifi' dan een negatieve connotatie.
Dus als iemand zich geroepen voelt om uit te leggen hoe hifi klinkt en hoe dat dan negatief is (immers, stereoinstallaties wil je toch ook hifi hebben ?).
Bij voorbaat dank :D

bass blom
29 juli 2011, 10:40
Wat ik dan nooit begrijp, en wat niemand me ooit heeft uitgelegd ondanks meerdere verzoeken, is het begrip 'hifi' als het komt op het omschrijven van het 'geluid' van een pickup. En meestal heeft het begrip 'hifi' dan een negatieve connotatie.
Dus als iemand zich geroepen voelt om uit te leggen hoe hifi klinkt en hoe dat dan negatief is (immers, stereoinstallaties wil je toch ook hifi hebben ?).
Bij voorbaat dank :D

ik kan me voorstellen dat men daarmee bedoelt dat het meer hoog en laag heeft dan normaal.
dat het een beetje de piezo kant op gaat?

steph
30 juli 2011, 10:21
Hifi staat voor High Fidelity.
Het heeft eigenlijk meer te maken met geluid reproduceren zoals bijv. een cd afspelen, dan met geluid creëren.
Een voorbeeld: oude blauwe speakers (blue alnico's) in een gitaarversterker klinken voor een gitaar geweldig, maar voor het beluisteren van een cd volkomen ruk. Logisch eigenlijk, want je wilt alleen de mooie klanken van je gitaar, maar eigenlijk is het een slechte speaker als het gaat om hifi oftewel, je hebt maar een beperkte frequentie bereik, maar is wel mooi in het gitaarbereik...
Als een pickup te hifi is, betekend dat dat ie heel goed is, alle frequenties laat horen. Maar of we dat mooi vinden voor een gitaar is ten tweede...

Kakihara
30 juli 2011, 10:38
Bedankt voor de uitleg Bass en Steph. Ik had al een vermoeden dat het iets te maken had met het feit dat alle frequenties er even goed doorkomen en er minder sprake was van frequenties die benadrukt werden.
Ik blijf het best bizar vinden dat de Gitaristen één van de weinige bevolkingsgroepen is die niet is overgestapt op hifi. Er zijn toch genoeg andere middelen om je geluid kleur te geven dan alleen maar pickups ? Nu ja, de gitarist is van nature lui. Wellicht dat hij daarom ook niet teveel aan knopjes wil draaien. Hij wordt daar zo moe van :)

steph
30 juli 2011, 12:58
Niet helemaal waar, we hebben nou eenmaal de hoge fizz/sizzle geluiden niet nodig. Elk instrument heeft zo z'n eigen frequentie bereik. Overigens bij zo'n Axe FX (zeer goed digitale pre-amp voor gitaar) is juist een full range monitor veel handiger dan een oude radio speaker...
Gitaristen zijn doorgaands wel conservatief ja...

Fenderfan
15 augustus 2011, 13:32
Dit dus.

Verder mag je best iets minder uit de hoogte doen, Fenderfan. "Wat jij je erbij voorstelt is niet belangrijk". Wie denk je wel dat je bent, zeg? :chicken:

Was een heel neutraal bedoelde opmerking hoor. Zeg er toch ook bij dat ik ook niet vrij ben van misconcepties. Maar dat heb je misschien niet gelezen. Het is alleen in mijn idee raar dat als iemand vraagt naar een feit, je een "dit stel ik me erbij voor" antwoord krijgt.
Maar til er niet te zwaar aan, het was niet zo bedoeld. Jij legde de nadruk op "jij" maar had ook het woord "Iemand" kunnen zijn. Snap ie?

Ghazwah
16 augustus 2011, 16:57
Dank jullie allen voor de antwoorden, die bleken toch wat moeilijker te zijn als ik dacht. En dan te bedenken dat er geen "domme" vragen zijn alleen "domme" antwoorden.....:cooler:

Ik durf bijna niets meer te vragen zo zaten jullie elkaar in de haren. Dus ik herhaal wat Karel de Graaf zei toen zijn studiogasten elkaar te lijf gingen: "Heren, heren!" :rockon:

JGD
23 augustus 2011, 12:33
en toch is een riff geen lick :seriousf:

Ghazwah
24 augustus 2011, 18:31
en toch is een riff geen lick :seriousf:

I agree, alles wat ik lees ondersteunt dit:rockon:

Dennis_Ajax
27 augustus 2011, 19:32
Weet niet of het hier past, maar onnodig om een nieuw topic te openen. Dus hierbij mijn vraag.

Onder je strapholders zitten altijd van die 'kussentjes', vilt ofzo. Waarom is dit? Ik heb nu straplocks gekocht en daar zit dit niet bij, maar ben vergeten die kussentjes eronder te doen. Is dit erg?

Koeloe
28 augustus 2011, 01:43
Wordt als vulmateriaal gebruikt. De strapholder is meestal recht, en de body gebogen. Met een stuk vilt ertussen sluit dit beter aan en heb je minder speling.

Schrevel
28 augustus 2011, 02:27
"Riff" is een samentrekking van rhyhtmic figure. Volgens mij een kreet uit de oude big band jazz.

Pepe
28 augustus 2011, 03:01
Ik heb net deze riff onder handen genomen. Kan dit een lick zijn? Het is de eerste hit als je Al Di Meola riff googled. Je gaat hem ook vinden met Al Di Meola lick maar dan niet als eerste hit want de eerste hit is weer een ander riedeltje. Riedeltje... is dat niet een mooi polderwoord wat het riff & lick vraagstuk tot elkaar brengt? Totdat het in Wikipedia staat hou ik het op riedel.

Het figuur wat na de riff komt zou zomaar een lick kunnen zijn. Maar goed....


http://www.youtube.com/watch?v=95GAv7wCe9k

Maar even serieus, die baspartij van Jaco onder die riff/lick/riedel...geezz

Ruudj
28 augustus 2011, 09:10
'HEADROOM' :???: in/op een acoustische gitaar. Daar heb ik nou nog nooit een eenvoudige uitleg van gekregen... lijkt wel een zweverige term

Ghazwah
24 september 2011, 21:08
[QUOTE=Pepe;2694968]Ik heb net deze riff onder handen genomen. Kan dit een lick zijn?

Heb wel wat teweeg gebracht met die vraag, om de verhitte gemoederen wat te sussen, een dwaas kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. En steek dus, voor dat weer verkeerd opgevat wordt, de hand in eigen boezem. :seriousf:

Fenderfan
30 september 2011, 23:55
'HEADROOM' :???: in/op een acoustische gitaar. Daar heb ik nou nog nooit een eenvoudige uitleg van gekregen... lijkt wel een zweverige term

Headroom is een studioterm. Headroom is het geluid wat letterlijk "boven" een inspelende band opgevangen wordt met meestal meerdere micros, buiten het signaal wat rechstreeks door micros of line out het mengpaneel ingaat.
je neemt dan je rechtstreekse signalen maar daarbij de headroom die je daardoor mixt.
Je krijgt dan een iets minder strak opname geheel maar niet minder mooi. Het doet een beetje live aan.
Studios worden door professionele bands ook beoordeeld/gekozen op acoustiek en headroom.
Koningen in het gebruik van headroom zijn de Beastyboys op Ill communication en Check your head. Luister en je hoort het meteen. B.v. bij Funcky boss

Naar een gitaar vertaald "wat ik nooit doe" zou dit dus letterlijk het geluid moeten zijn wat om je hoofd heen opsteigt. Tenminste, iets anders zou het niet kunnen zijn lijkt mij.

Mr.Bluesbreaker
1 oktober 2011, 09:41
Headroom is iets anders dan overspraak, daar heb jij het nu over.

http://en.wikipedia.org/wiki/Headroom_(audio_signal_processing)) Zie hier wat headroom is.

In gitaarversterkers heeft het heel kort door de bocht te maken met je vermogen om een bepaalde hoeveelheid cleane decibellen uit je luidsprekers te pompen voordat je de versterker in het rood jaagt, oftewel oversturing krijgt. Een Fender Twin reverb heeft dus heel veel headroom (bijna niet te oversturen) en een JCM 900 SL-X of een 5150 krijg je haast niet clean.

bass blom
1 oktober 2011, 09:56
overheadroom :seriousf: