PDA

View Full Version : Stray cat tabs



Thebluesdealer
13 juli 2011, 18:42
Ben op zoek naar stray cat solo tabs. Kom aub niet met stray cat strut die staat namelijk al een miljoen keer op het internet (bij wijze van spreken voor de wijneuzen). Maar als iemand nog een leuk tablatuurtje van ze heeft mag hij die mij altijd doorsturen. Ik zoek vooral naar tabs van het eerste album.

Alvast bedankt op voorhand

aaronstonebeat
13 juli 2011, 19:46
't Is niet helemaal wat je vraagt maar ik heb eens een transcriptie, volgens mij redelijk accuraat, gemaakt van de solo van Shake, Rattle & Roll in de versie van Elvis met Scotty Moore als gitarist; alhier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?142828-Shake-Rattle-and-Roll-Elvis-en-Scotty-Moore).

Toch echt zo'n typisch rockabilly stukje waarnaar Brian Setzer ook goed geluisterd zal hebben.


http://www.youtube.com/watch?v=u20JTVxSMaI&feature=player_detailpage

Thebluesdealer
13 juli 2011, 19:50
Ah bedankt zal ik dat eens leren. Wou toch gewoon een beetje rockabilly gitaar leren. Ben gewoon erg fan van de stray cats hun eerste album

aaronstonebeat
14 juli 2011, 00:44
Ik heb eens al die nummers van het eerste Stray Cats-album opgezocht en ik heb van ze alle op één na gefilmde live-opnames gevonden. En op slechts één enkele opname heb ik Brian kunnen betrappen op enige vorm van fingerpicking; en die was van een latere datum. Ik krijg sterk de indruk dat hij daar in '81 nog niet aan toe was. Het was meer een soort punkabilly of psychobilly avant la lettre.
Ik was in die tijd ook nogal een rockabilly-fan en ik kan me nog goed herinneren hoezeer die stroming toen 'uit' was; Stray Cat Strut was een hit, maar ook een rariteit net als My Girl is Red Hot door Robert Gordon & Link Wray. Of Here Comes the Weekend van de Dave Edmunds Band.

Kortom, je kunt heel dat eerste Stray Cats-album er met je plectrum uit rammen, dat deed Brian ook. Pas later, naar mijn idee, is hij wat meer traditioneel rockabilly gaan spelen.

Een gitarist die zich gedurende ruim de eerste helft van de carrière van zijn beroemdste band aan de regels van de rockabilly-stijl hield, en een groot fan en volgeling van Carl Perkins, was George Harrison. Jaren van vroege Beatles-riffs zijn gespeeld op de jaren 50-wijze, al klinken ze niet meteen zo.

Plant
14 juli 2011, 19:39
Brian heeft voor de Stray Cats in the Bloodless Pharaohs gezeten. Ik dacht dat dat idd een punkband was.

Met the Stray Cats kwam ook Matchbox weer in beeld (Buzz buzz a diddle it) enneeh ... Shakin' Stevens :hide:
Tja rockabilly of niet, Albert Lee hoor je in veel van zijn hitsolo's. Toch niet de minste.

Harry
15 juli 2011, 10:20
ik dacht eigenlijk dat Matchbox net iets eerder was, maar de Stray Cats hebben de rockabilly revival echt een vreselijke duw gegeven. Maar ik kan me vergissen!

(Matchbox is weer bij elkaar trouwens...)

Plant
15 juli 2011, 19:30
ik dacht eigenlijk dat Matchbox net iets eerder was, maar de Stray Cats hebben de rockabilly revival echt een vreselijke duw gegeven. Maar ik kan me vergissen!

Je hebt gelijk, op de LP die ik hier heb staat 1979. Ze waren eerder.


(Matchbox is weer bij elkaar trouwens...)

:crazyhappy: yééééhááááh!!!!

Kingfisher
27 juli 2011, 15:47
Op Ultimate Guitar staan er een paar, in Guitar Pro versie (oa Ubangi Stomp)

http://www.ultimate-guitar.com/search.php?value=stray+cats&search_type=title