PDA

View Full Version : Epiphone Les Paul Elementenswitch



SkinnyDipDisko
13 juli 2011, 17:41
Hallo mensen,

Ik speel op een Epiphone Les Paul Standard heb al sinds ik hem gekocht heb (zo'n 2 jaar) problemen met de elementenswitch.

Na een optreden een flinke tijd terug is de gitaar gevallen en de switch afgebroken. Deze is toen door de winkel (Rock Palace Den Haag) opgestuurd naar Gibson en gemaakt.

Echter, ik heb er nu nog steeds problemen mee. De switch kent 3 standen Rythm, midden en Treble. Alleen in de Rythm stand komt er geluid uit de gitaar, de andere 2 doen niks en functioneren gewoon als mute knop eigenlijk.

Dit hoort natuurlijk niet. Ik ben er al een paar keer mee teruggegaan naar de winkel. De laatste keer was een paar weken terug. Ze zeiden daar dat ze niks konden vinden en dattie het gewoon deed en warempel, hij deed het weer.

Nu stond ik vanmiddag te repeteren met m'n bandje, ik raakte perongeluk de switch aan en pats! Geluid weg. De switch is dus weer kapot.

Ik ben het gedoe met hem naar de winkel brengen enzo een beetje zat. Heeft iemand enig idee of dit zelf fatsoenlijk te repareren is? En zo ja, hoe?


B.v.d!
SDD

SkinnyDipDisko
13 juli 2011, 17:51
Snel even wat gegoogeld. Blijkbaar is een kapotte switch een veelvoorkomend probleem bij Epiphone Les Pauls. Misschien kan ik hem het best naar de winkel brengen en vragen of ze er een nieuwe switch in willen zetten die niet van Epiphone is?

Mesjoggah
13 juli 2011, 17:53
schroef 'm eerst eens open, misschien een draadje los?

SkinnyDipDisko
13 juli 2011, 18:05
schroef 'm eerst eens open, misschien een draadje los?

Net even gedaan. Kan zo snel niet zien dat er iets los zit maar ben echt een leek op dit gebied hoor. Lijkt erop dat alles vast zit dus.

G.G.
13 juli 2011, 18:05
Het zijn twee gescheiden signaalpaden naar de switch toe. Omdat je in de middenstand niets hoort (dus ook niet het halselement kan het een brakke schakelaar zijn of dat er ergens in het signaalpad van het brugelement massa gemaakt wordt.

Schroef het achterplaatje er eens af en kijk eerst eens of alle draden vrij hangen.

robert-gitarist
13 juli 2011, 19:44
Kabelbreukje ergens misschien?
Of zelf misschien de switch vervangen. Een switch kost maar een paar euro en als je kunt solderen schijnt het zo gemaakt te zijn :)

Ohja, waarom sturen ze die gitaar helemaal naar Gibson op voor een switch... ? :???:

Plant
13 juli 2011, 20:09
Ohja, waarom sturen ze die gitaar helemaal naar Gibson op voor een switch... ? :???:

Natuurlijk hebben ze dat niet gedaan. Hooguit de importeur of een ander servicepunt hier in Nederland.

SkinnyDipDisko
13 juli 2011, 20:48
Ze stuurden hem op als stukje 'service' denk ik. Ik had hem pas net en hij moest al weer naar de winkel.


Kabelbreuk als in: De gitaarkabel? De kabel die ik er tussen heb werkt prima. Nog getest met andere gitaren/versterkers in het oefenhok.

Als ik t achterplaatje eraf schroef kan ik niks vreemds vinden maar ik ben dan ook echt een totale leek op dat gebied. Ik kan ook niet echt solderen.

G.G.
13 juli 2011, 21:09
Ze stuurden hem op als stukje 'service' denk ik. Ik had hem pas net en hij moest al weer naar de winkel.


Dat zeggen ze alleen maar zodat ze lekker lang de tijd hebben om klusjes met een hogere prioriteit tussendoor te kunnen doen, en je hebt dan het gevoel dat er een echte expert naar gekeken heeft. Soms is het gewoon een 15 jarige knul die weleens een soldeerbout in een vitrine heeft zien staan.



Kabelbreuk als in: De gitaarkabel? De kabel die ik er tussen heb werkt prima. Nog getest met andere gitaren/versterkers in het oefenhok.
Die kabel is het niet, anders had je helemaal geen geluid gehad, in alle drie de standen.



Als ik t achterplaatje eraf schroef kan ik niks vreemds vinden maar ik ben dan ook echt een totale leek op dat gebied. Ik kan ook niet echt solderen.

Breng hem eens naar een fatsoenlijke reparateur. Met een VU metertje is het probleem in maximaal 10 minuten gevonden en in nog eens 10 minuten opgelost.

jjtheguitardoctor
13 juli 2011, 21:49
dat noemen ze epiphones trademark niet waar. Heb dit ook met 2 gitaren gehad, de tweede heb ik een hele nieuwe schakelaar en bedrading ingebouwd. Geen al te duur klusje en hielp wel gewoon.

Wilson
14 juli 2011, 07:24
als je een nieuwe epiphone koopt in de winkel heb je zo'n 30% kans op een switch die dan al is verneukt. Is mijn ervaring met het testen van nieuwe epiphones in ieder geval. Ik kan me indenken dat de overige 60% in de jaren erna kapot gaat.

lindstrom
14 juli 2011, 09:16
Heb dezelfde ervaring met epi en switches.. is echter een klein koud (althans) klusje om even wat fatsoenlijks in te zetten..

Oh Kim,.. 100 - 30 = nog altijd 70 en geen 60 ;)

Fiendish
15 juli 2011, 01:35
Als ik de TS was zou ik ff langs de Guitar Chop Shop gaan in de Zoutmanstraat.
Mits Sander het niet te druk heeft is het een klus van een paar uur, en het zal vast niet al te veel kosten.

lindstrom
15 juli 2011, 10:18
Kun je zelf in een half uurtje. echt niet zo moeilijk.. moet genoeg over te vinden zijn hoe je zoiets solderen moet..

Anders is TS welkom, doe ik het voor hem.. echt geen probleem..

Orpheo
15 juli 2011, 11:21
Als ie in den haag woont, doe ik tt wel voor niks voor m. Kost dan hooguit 12 euro voor eventueeeeeeel een nieuwe switch.

lindstrom
15 juli 2011, 11:30
Heel goed Orph.. :ok: ik zit toch wat verder weg ;)

JohnLord
15 juli 2011, 13:36
Heb dezelfde ervaring met epi en switches.. is echter een klein koud (althans) klusje om even wat fatsoenlijks in te zetten..

Oh Kim,.. 100 - 30 = nog altijd 70 en geen 60 ;)

Je zit aan de verkeerde Wilson te denken, Lintworm!