PDA

View Full Version : Olijfhout als top?



Nagramoth
13 juli 2011, 15:01
Ik zit momenteel op Koss, en ik kan via-via aan een flinke plak olijfhout komen. Zijn reststukken van iemand die een bar/toog van een nieuwe toplaag heeft voorzien. Minimaal 5 mm dik.

Nu vind ik olijfhout (geen olijfessen) schittend mooi hout, maar zou het goed toonhout zijn als ik het als top ga gebruiken?
Tips voor bodyhout i.c.m. olijf?

Ik wil eigenlijk een headless travelgitaar gaan maken...

Schrevel
13 juli 2011, 15:07
Heins bouwt gitaren van olijfhout. Het lastigst schijnen de vele knoesten te zijn.
http://www.heinsguitars.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=25&Itemid=50

Menneskedyr
13 juli 2011, 16:45
Een top van 5 mm heeft denk ik niet heel veel invloed op het totaalgeluid, hangt volgens mij veel meer af van je body/hals/toetshout en je hardware). Zeker als een travelgitaar maakt, dan is je body vrij klein neem ik aan, gewoon doen zou ik zeggen.

ernieman
14 juli 2011, 01:01
Ik heb een theorbe-luit gebouwd waarvan de body uit olijfhout bestond. Dat is natuurlijk iets heel anders dan een topje, maar het klonk wel erg mooi warm.
Maar ja, het was mijn eerste theobe, dus veel kan ik er ook niet over zeggen.

Lastig hout om te verzagen, wel fijn voor af te werken...

stijnkenens
14 juli 2011, 01:41
Eerst een vraag terug: elektrisch of akoestisch?

1ste antwoord: no problem ! Dan heeft het niks met akoestiek te maken, enkel visueel aantrekkelijk.

2e antwoord: nop ! Er is een reden waarom er voor 99,9% naaldhout wordt gebruikt als klankblad. Ik ga dat hier niet uit de doeken doen, en er gaan anderen zijn die dat beter kunnen. Maar als rug en zijkanten gaat dat geen probleem geven.


s.