PDA

View Full Version : Akkoorden, alleen dan niet die standaarddingen...



Goldfoxx
13 juli 2011, 14:08
Ik kan een aardig potje gitaarspelen, heb alle standaard akkoorden (maj,min,sus,7,9) onder de knie op verschillende liggingen over de nek.

Gisteravond kwam ik echter een akkoordenboek tegen wat ik al een geruime tijd geleden heb gekocht, en kwam allemaal tropische akkoorden tegen die dus niet onder bovengenoemde akkoorden vallen, je kan ze ook niet te pas en te onpas inzetten.

Ik ben mij nu langzaam aan het inlezen over de harmonieleer, maar dit pak ik niet te snel door omdat het pittige (maar reuze interesante ;) ) stof is.

Wanneer kan ik deze akkoorden gebruiken, wat is hun functie?

Makaai
13 juli 2011, 14:24
Wanneer kan ik deze akkoorden gebruiken, wat is hun functie?

Dan moet je wel eerst aangeven welke akkoorden het zijn en in relatie tot welke akkoorden als je hun functie wil weten.

Goldfoxx
13 juli 2011, 14:53
Dan moet je wel eerst aangeven welke akkoorden het zijn en in relatie tot welke akkoorden als je hun functie wil weten.

Het gaat om alle toevoegingen buiten die ik dus aangeef zo ongeveer. Moet je deze akkoorden altijd zien in relatie tot het geheel, veel meer dan de basis majeur en mineur akkoorden?

Schrevel
13 juli 2011, 15:17
Wanneer kan ik deze akkoorden gebruiken, wat is hun functie?

Jazzers gebruiken die akkoorden om akkoordenschema's op te leuken door standaadakkoorden te vervangen voor interessantere: substitutie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_substitution

In de klassiek zijn deze akkoorden meer het gevolg van meerdere melodielijnen die tegelijk lopen (polyfonie) of van het spelen met de verwachting van een luisteraar.

EuroCinema
13 juli 2011, 15:23
Begin eens met dit uitgangspunt: elke noot in de ladder die bij de toonaard hoort, kun je naar smaak toevoegen aan elk akkoord dat uit die ladder te bouwen is.
Ga je noten van buiten de ladder toevoegen, doe dat dan in eerste instantie alleen bij het akkoord dat op de vijfde trap gebouwd is (G als de toonaard C is).
Het kan allemaal nog veel complexer, maar dit is een goeie start om te experimenteren.

Goldfoxx
13 juli 2011, 15:49
Begin eens met dit uitgangspunt: elke noot in de ladder die bij de toonaard hoort, kun je naar smaak toevoegen aan elk akkoord dat uit die ladder te bouwen is.
Ga je noten van buiten de ladder toevoegen, doe dat dan in eerste instantie alleen bij het akkoord dat op de vijfde trap gebouwd is (G als de toonaard C is).
Het kan allemaal nog veel complexer, maar dit is een goeie start om te experimenteren.

Die basis snap ik, ik weet hoe akkoorden zijn opgebouwd in grove lijnen. ik heb ook een redelijke basiskennis van een piano waar dat nog een stukje overzichtelijker is.

Ik doel echter meer op functie van bijvoorbeeld diminished akkoorden, overmatige akkoorden, 6, etc. Ik heb het boek even niet bij de hand, maar ik denk dat je wel een beeld kan vormen. Veel van deze akkoorden worden binnen jazz gebruikt.

EuroCinema
13 juli 2011, 17:15
Okee, als je in C speelt op een piano, dan zitten er zwarte toetsen in een G aug en een F dim (in jazz vaak gebruikt als G7b9) nietwaar? Daaraan zie je dat deze akkoorden waarschijnlijk de functie van dominant hebben. Je kunt ze voor je gehoor ook best aan een G akkoord toevoegen, maar heel lastig aan de C. Aan een toegevoegde noot als de 6 of de overige witte toetsen kun je niet goed zien wat de functie is. Je kan hoogstens wat conventies binnen bepaalde subgenres leren kennen. Een jazzer zal niet snel een 4 aan een I toevoegen en een 6 niet snel aan een V, maar dat zijn geen muziektheoretische regels.

terrasbeest
13 juli 2011, 17:18
Het is steeds hetzelfde versleten verhaaltje dat weerkeert : de relatie tussen toonladders en akkoorden.

Waar het bij die ' mooie' akkoorden op neer komt, is de verhouding tot het akkoord dat er op volgt, of hoe laat je akkoorden bijna naadloos in elkaar ' vloeien'. Het onderwerp is voice leading.
Toevoegingen kunnen helpen om die overgang van het ene naar het volgende akkoord beter te laten klinken, maar zijn niet steeds noodzakelijk.
vb. als je een ii V I speelt, bvb Dmin7, G7, Cmaj, kan je die akkoorden , als je ze als individuele akkoorden bekijkt, op eender welke positie op de hals gaan spelen.Maar als je ze als volgt speelt, hoor je wel een verschil :
x 5 x 5 6 x /// x 5 X 4 6 x /// x 3 5 4 5 X. Noteer :dit zijn klanken zonder toevoegingen.

Vb met toevoegingen :

x 3 3 2 3 x /// 3 x 3 4 5 x /// x 3 5 4 5 x.

Klassiek voorbeeld :
Gebruik de volgende voicings:
Dmin7 : D-A-C-F
G7 : D-F-B-F
CM7 : C-G-B-E

Kijk naar wat gebeurt op elke individuele snaar :
2desnaar : F F E
3de snaar : C B B
4de snaar : A F G
5de snaar : D D C.

Dat ' vloeit' mooi in elkaar, niet?


Je zou nu een tritone substitution kunnen doen, één akkoord gaan vervangen, nl het dominant akkoord omdat dat zich het beste leent om alteraties mee te spelen. Je vervangt je dominant door een ander dominant drie hele tonen verder, voor G7 wordt dit Db7.Er gebeurt nu iets eigenaardig : de 3 en de 7 van je G7, worden in het vervangende akkoord respectievelijk de 7 en de 3 van je Db7....

Speel de progressie Dmin7-Db7-Cmaj7.


Kijk naar wat gebeurt op elke individuele snaar :
2desnaar : F F E
3de snaar : C B B
4de snaar : A F G
5de snaar : D D C.

Je kan het dominant akkoord gaan vervangen door een diminished akkoord. Een diminished akkoord kan je zien als een 7b9 akkoord zonder grondtoon.

Speel de progressie Dmin7-Ddim7-Cmaj7, en kijk weer hoe de noten verschuiven, snaar per snaar.

Speel een Dmin7 zoals hierboven aangegeven met C in de bas en D on top,
vervang de Ddim7 door Bdim7, dan Cmaj kampvuurversie.....

BJM
13 juli 2011, 23:12
Hi goldfoxx,

Volgens mij kun je van muziektheorie niet genoeg leren, en als je het interesant vindt moet je er gewwon voor gaan, toch? Als je wilt horen wat er met tropische akkoorden allemaal kan (buiten de jazz standards) zou je eens wat op moeten zetten van bv. Allan Holdsworth. Heb ik nog een vinyl lptje van (Road Games), dat is echt geweldig. Heeft er dacht ik ook een boek over geschreven.

Groeten en suc6,

BJM