PDA

View Full Version : Welke pedalen?



Flitser
13 juli 2011, 13:04
Binnenkort ga ik (waarschijnlijk) een buizenversterker kopen en wat bijbehorende effectpedalen. Ik heb nu een Digitech Metal Master distortion pedaal en een Dunlop Crybaby wah. Ik ga als Lead gitarist in een Trash Metal band spelen, dus de pedalen moeten daarvoor geschikt zijn. Ik had de volgende pedalen in gedachten: Compressor, Digital delay, Boost, Tube Screamer, Chromatische tuner. Heeft iemand nog tips/hints/opmerkingen/aanmerkingen?

Tankman
13 juli 2011, 13:16
Thrash metal? Een hele goede tip: Hou het simpel!

Het meerendeel van de lead gitaristen in het genre redt het prima met een Wah, Overdrive/Boost misschien een Phaser en als je het mooi vindt een Delay. Ik gebruik voor mijn solo's eigenlijk alleen een Wah of een Phaser. Ik heb niet eens een Overdrive/Boost omdat het niet nodig is bij mij.

Uiteraard is een Tuner ook heel belangrijk. Ik raad de TC Electronic Polytune aan.

Welke versterker ga je kopen?

Flitser
13 juli 2011, 13:27
Hoe word een Phaser toegepast in Trash Metal? Ik heb even op JouwBuis gekeken, maar ik weet nog steeds niet wat je er precies mee kan. Thanks voor de tip van de tuner, ik zat zelf namelijk te denken aan een Boss tuner. De tuner die jij liet zien lijkt me veel beter.

Ik weet nog niet welke versterker ik ga kopen. Ik ga binnenkort langs de Rockpalace in Den haag en naar Feedback Rotterdam. Ik heb een budget van ongeveer 400 euro, dus het kan ook nog zijn dat ik tweedehands ga kopen. Ik zag al een Peavey Valveking voor 400 euro die me ook wel interessant leek.

Ik zat ook te denken aan een equalizer, zoals deze: http://www.rockpalace.com/product/Boss-GE7-Equalizer . Kan zoiets handig zijn? Of is dat compleet onnodig?

Tankman
13 juli 2011, 13:32
Meestal gebruikt men in metal een subtiele phaser tijdens solo's, voor een extra kleurtje. Ik gebruik hem ook willekeurig tijdens loopjes die ik op dat moment wat saai vind.

Nou is dit geen thrash, maar Jim Root van Slipknot gebruikt ook vaak bij riffjes om deze wat extra kleur te geven zoals bij de bridge van Before I Forget bij 2:33 van die filmpje. Bij de refreintjes van Wait & Bleed doet hij het ook. Gewoon leuk!


http://www.youtube.com/watch?v=TOIpOEOuYRw

Flitser
13 juli 2011, 13:52
Ik hoor het ja :) Maar ik wil meer iets in de richting spelen van Metallica en Megadeth, dus waarschijnlijk ga ik het dan weinig gebruiken. Een Delay vind ik persoonlijk wel vet voor solo's of losse noten. Maar ach, als ik nog eens te veel geld hebt koop ik nog wel eens een Phaser denk ik. Misschien ook nog een Harmonizer. Ik zag net een filmpje met Boss pedalen, waar die Harmonizer best vet klonk.

Ik zoek ook nog een pedaal waarmee je presets kan maken. Bestaat zoiets? En zo ja, heb je nog een aanrader? Het mag lekker simpel zijn, 4 presets per 'bank' is al meer dan genoeg.

Tankman
13 juli 2011, 13:58
Iets als de Rocktron Patchmate Loop 8 Floor of de Carl Martin Octaswitch? G-Lab maakt ook zat van die dingen. De GSC-1 2 3 en 5 dacht ik.

The Unforgiven
13 juli 2011, 14:04
Ik hoor het ja :) Maar ik wil meer iets in de richting spelen van Metallica en Megadeth, dus waarschijnlijk ga ik het dan weinig gebruiken. Een Delay vind ik persoonlijk wel vet voor solo's of losse noten. Maar ach, als ik nog eens te veel geld hebt koop ik nog wel eens een Phaser denk ik. Misschien ook nog een Harmonizer. Ik zag net een filmpje met Boss pedalen, waar die Harmonizer best vet klonk.

Ik zoek ook nog een pedaal waarmee je presets kan maken. Bestaat zoiets? En zo ja, heb je nog een aanrader? Het mag lekker simpel zijn, 4 presets per 'bank' is al meer dan genoeg.

Voor die bands moet je het gewoon simpel houden. Bij James komt de crunch rechtstreeks uit zijn versterker. Met een Chromatische Tuner, een Delay en mischien een Noise Gate kom je al een heel eind. Kirk gebruikt over het algemeen een vrij cleane amp, die hij overstuurt met een Tube Screamer. Een Wah is voor Kirk ook echt onmisbaar (om zijn slordig gespeelde solo's live toch nog goed te laten klinken).

Ik heb zowel Metallica en Megadeth 2 weken geleden gezien in Gelsenkirchen, en beide bands hebben een vrij basale sound, met een goede amp en de zojuist genoemde effecten moet je een heel eind komen.

Fragedallic
13 juli 2011, 14:26
Iets als de Rocktron Patchmate Loop 8 Floor of de Carl Martin Octaswitch? G-Lab maakt ook zat van die dingen. De GSC-1 2 3 en 5 dacht ik.

En vergeet de Musicomlab EFX (http://www.musicomlab.co.kr/efxmkiii.htm) niet. doet hetzelfde en meer en de behuizing is zeer compact. Prijs is echter wel groots.

Meer (preset)loopers zijn o.a. hier (http://www.loopersparadise.de/en/kat.php?) te vinden

even
13 juli 2011, 15:39
Een compressor lijkt me niet nodig bij dit soort muziek. Je krijgt er waarschijnlijk alleen maar zeer vervelende ongewenste feedback door.

iWishmaster
13 juli 2011, 16:08
Kirk gebruikt over het algemeen een vrij cleane amp, die hij overstuurt met een Tube Screamer.

Nou nee, ook Kirk speelt op een versterker die stevig staat te scheuren, de tubescreamer is om te boosten voor solo's. Een tubescreamer heeft nog niet half genoeg gain om stevige rock of metal te spelen.

The Unforgiven
13 juli 2011, 16:33
Nou nee, ook Kirk speelt op een versterker die stevig staat te scheuren, de tubescreamer is om te boosten voor solo's. Een tubescreamer heeft nog niet half genoeg gain om stevige rock of metal te spelen.

Dat valt best mee, dit zei de beste man er zelf over: "My philosophy has always been a clean amp with a stomp box. I hate the sound of piling distortion on top of distortion."

Thebluesdealer
13 juli 2011, 18:29
gebruik een bigg muff voor mij de beste distortion pedaal die ooit gemaakt is

Tiddo
13 juli 2011, 18:53
big muff is een heerlijk pedaal, maar niet voor trash metal. In de metal gebruik ik mn big muff alleen maar als extra boost bovenop mn normale distortion voor solo's. Als je versterker een goede distortion van zichzelf heeft dan kan een big muff inderdaad wel voor een lekker extra boost zorgen, beetje afhankelijk van je versterker.

Jasper.
13 juli 2011, 19:30
Is een Flanger in trash misschien niet nog wat leuker dan een Phaser?
Verder ga ik mee met het advies om het simpel te houden. Een versterker met genoeg gain. Eventueel nog een TS om het wat strakker te maken. En een Wah pedaaltje ofzo. Meer heb je in principe niet nodig denk ik. Je kan er zelf nog wat aan toevoegen om het wat leuker te maken, maar het is niet essentieel.

Voor mijn trash (ook o.a Megadeth, slayer en metallica) geluidjes gebruik ik mijn JCM900 met een Tubescreamer ervoor. Meer heb je niet nodig.