PDA

View Full Version : Ouwe brompot...



zoon van Piet
13 juli 2011, 11:04
ik doe het dus hiermee:
http://img141.imageshack.us/img141/9710/img0102kku.jpg
( met de gitaar, niet met het waakkonijn..)

En ik ben zeker tevreden. Guild is de koning van de twaalf snaren en deze 69'er is mans genoeg om mijn haat/liefde verhouding met twaalfsnarigen aan te kunnen. En het pickuppie is een klassieker, dat ding blijft. Maar op het podium heb ik soms - en soms ook niet- last van brom. Mijn andere akoestische gitaar is een archtop. De snaren daarvan worden geaard via het staartstuk. Dat kan niet bij dit ding.

Ik denk er nu over om tussen brug en snaarpennen een aardedraadje tussen de snaren te weven, dat bij een van die pennen naar binnen te leiden en te verbinden met de massa vd pluguitgang. Dat gaat werken, maar is natuurlijk een heel karwei en het moet na iedere snaarwissel ( op zich al een martelgang bij de 12) opnieuw gebeuren..

Of zijn er betere oplossingen?
Ik hoor het graag! Maar kom asjeblief niet aan met 'neem een piezo'..:stop: de keuze voor een klassiek vintage element is een heel bewuste, ik ben streng antipiëzo opgevoed en mag van mijn geloof geen keramische strips in gitaren plaatsen ;)

barno
13 juli 2011, 11:13
ik ben streng antipiëzo opgevoed en mag van mijn geloof geen keramische strips in gitaren plaatsen ;)

:seriousf: prima opvoeding heb jij gehad, lijkt me.

tja, ik zie ook niet direct oplossing anders dan het weven of iets met metalen snaarpennen en die verbinden met mekaar door een plaatje?

rijsberman
13 juli 2011, 11:31
Het brugzadel vervangen voor een van staal/brons/messing oid en die aarden? Hoef je niet meer aan te komen als het eenmaal zit...

zoon van Piet
13 juli 2011, 11:44
Ik ben goed dopegezind opgevoed en zoals Johannes den Dopehead al schreef (vers 13:13):

"Gij zult uwe gitaar niet amplificeren door knerpende ende nasaal klinkende toonafnemers. Alle drukgevoelige contrapties zijn voortbrengselen van den Duivel en leiden enkel tot liederlijk onaangename klanken. Enkel de toonafnemers welke volgens door den Heer verstrekte principiën der magnetisme werken,zullen de klankgaten van uw instrumenten sieren."

vandaar mijn keuze voor de heilige DeArmondus:
http://img230.imageshack.us/img230/7908/img0105d.jpg

ik heb ook nog steeds een dynamo op mn fiets, want die ledlichtjes mogen ook niet! ;)

Metalen pennen en metalen brug.. dat werkt wel, natuurlijk. Maar met name die brug zal toch ook wel gevolgen hebben voor het geluid?

--=HANS=--
13 juli 2011, 11:48
Ik ben goed dopegezind opgevoed en zoals Johannes den Dopehead al schreef (vers 13:13):

"Gij zult uwe gitaar niet amplificeren door knerpende ende nasaal klinkende toonafnemers. Alle drukgevoelige contrapties zijn voortbrengselen van den Duivel en leiden enkel tot liederlijk onaangename klanken. Enkel de toonafnemers welke volgens door den Heer verstrekte principiën der magnetisme werken,zullen de klankgaten van uw instrumenten sieren."

ik heb ook nog steeds een dynamo op mn fiets, want die ledlichtjes mogen ook niet! ;)


:seriousf::seriousf:

Woml
13 juli 2011, 11:52
Wat ik zou proberen (als je er bij kunt): in plaats van het draadje waar je het over hebt zou ik aan de binnenkant wat kopertape onder de brug plakken, en dat aarden. Gaatjes voor de brugpennen in de tape prikken, en dan klem je de snaren met de brugpennen keurig tegen het koper aan.

northernlake
13 juli 2011, 22:44
Mooi ding, hoor. Een F-112 zo te zien? Heel wat handzamer dan mijn loodzware jumbo.

Ed deijkers
13 juli 2011, 23:06
ik doe het dus hiermee:
http://img141.imageshack.us/img141/9710/img0102kku.jpg
( met de gitaar, niet met het waakkonijn..)

En ik ben zeker tevreden. Guild is de koning van de twaalf snaren en deze 69'er is mans genoeg om mijn haat/liefde verhouding met twaalfsnarigen aan te kunnen. En het pickuppie is een klassieker, dat ding blijft. Maar op het podium heb ik soms - en soms ook niet- last van brom. Mijn andere akoestische gitaar is een archtop. De snaren daarvan worden geaard via het staartstuk. Dat kan niet bij dit ding.

Ik denk er nu over om tussen brug en snaarpennen een aardedraadje tussen de snaren te weven, dat bij een van die pennen naar binnen te leiden en te verbinden met de massa vd pluguitgang. Dat gaat werken, maar is natuurlijk een heel karwei en het moet na iedere snaarwissel ( op zich al een martelgang bij de 12) opnieuw gebeuren..

Of zijn er betere oplossingen?
Ik hoor het graag! Maar kom asjeblief niet aan met 'neem een piezo'..:stop: de keuze voor een klassiek vintage element is een heel bewuste, ik ben streng antipiëzo opgevoed en mag van mijn geloof geen keramische strips in gitaren plaatsen ;)

De oplossing is simpel, ik zal eerst even vertellen waar de brom vandaan komt:

een gitaar element heeft twee draden: in je kabeltje is dat een kerndraad en een afschermingsmantel.
Het kerndraadje is de plus, de afscherming de min.

Als je je gitaar aansluit op een versterker die geaard is, is er het risico dat jij, via je lichaam deel uitmaakt van de aarding via de mantel om de kabel. Vaak gaat er dan een vereffeningsstroompje lopen door de mantel om je kerndraad. Dit is 100 Hz, (2x 50Hz net frequentie). Dit stroompje "verziekt het signaal in de kerndraad met de beroemde en verguisde 100Hz brom. Je kunt dit voorkomen door andere kabel te kopen met de volgende constructie: 2 kerndraden die in elkaar gedraaid zijn, dit heet in vaktermen "twisted pair". tevens zit er dan ook een gevlochten afschermende mantel om deze twee draden.

Je sluit je element aan op de twee kerndraden en de mantel sluit je aan de gitaar (element) NIET aan.

Aan de versterkerzijde sluit je de kerndraden aan zoals je dat nu al doet. Ook sluit je de afschermingsmantel aan op de aarde van je versterker. Samenvattend: 1 kerndraad met "plus"van je element zit aan het puntje van de Jack plug. het andere kerndraadje zit vast aan de oorspronkelijke aarde, samen met de mantel, Let op, de mantel zit alleen aan de versterkerzijde aan aarde. NU heb je nooit meer last van "BROM" . Tevens zul je meer en beter signaal van je element krijgen. Dit noemen we een "gebalanceerde aansluiting", deze worden doorgaans met XLR pluggen uitgevoerd, echter niet alle versterkers die gebruikt worden, hebben deze mogelijkheid.

Groet,

Ed

zoon van Piet
14 juli 2011, 12:27
Mooi ding, hoor. Een F-112 zo te zien? Heel wat handzamer dan mijn loodzware jumbo.

Yep, F-112. Hij ziet er op het plaatje wel mooier uit dan in het echt, want vintage komt met barsten en breuken. Ik wilde eigenlijk ook zo'n grote joekel kopen - en dan liefst ook nog een ouwere. Omdat ik graag grote bassen hoor en in Cis speel.
Maar de enige die ik kon vinden ( een F 412) was pijnlijk duur.. En tot mn verbazing komt uit deze kleine (maar behoorlijk diepe) kast prachtig groots laag..

@Ed deijkers: dit lijkt me dé oplossing. Heel wat handiger dan met een draad tussen de snaren klooien. Bedankt. Ik leg het even voor aan mn technicus, voordat ik mijn gitaar overhoop ga halen.

muziekschuur
14 juli 2011, 12:43
Mooi konijn.

En ik wou dat het weer net zo lekker was als op het plaatje...

zoon van Piet
14 juli 2011, 13:52
Mooi konijn.

En ik wou dat het weer net zo lekker was als op het plaatje...

ja, het plaatje is twee jaar oud, toen had ik nog een knijn..ze heeft intussen een ander thuisje.

En dat weer.... zaterdag gaat de guild naar de zwarte cross. Ik vrees dat ik dan tot over mn enkels wegzak in een mengsel van regen, bier en pis...

alias
14 juli 2011, 14:47
...Heel verhaal.... maar jammer genoeg niet helemaal juist.
- Het is wel een aansluitwijze die het stoorsgnaal kan verminderen, maar het is nog steeds geen gebalanceerde aansluiting. Voor een echte gebalanceerde aansluiting wordt het hotsignaal aan de bron gesplitst, waarbij één van de 2 delen ook uit fase gezet wordt. Ground, in- en uitfase deel gaan vervolgens via 3 aders naar de volgende aansluiting, alwaar het in- en uitfasedeel weer in fase samengevoegd worden. Door die laatste faseomkering wordt alleen de onderweg ontvangen storing uit fase gezet en dus geneutraliseerd, de storing die al aanwezig was bij de bron niet.
- En laat nou net een belangrijk deel van het stoorsignaal dat door een hoogohmige enkelspoeler wordt opgenomen door je lichaam worden opgewekt c.q. uit de omgeving geconcentreerd ("lenswerking") Dat is de storing die je hoort als je de geaarde delen van de gitaar niet aanraakt en middels het aardedraadje van de brug kunt afvoeren als je die wel aanraakt.

Alternatieven voor het aardedraadje aan de brug, als je geen messing brug wilt:
- aardedraadje aan een messing topkam, via de spanstaaf in de hals naar de jackoutput. (helaas een beetje bewerkelijk)
- los aardedraadje van je lichaam naar de jackplug

EDIT: Ik heb maar één keer op een 12-snarige Guild (F312?) mogen spelen, maar dat is sindsdien mijn ijkpunt voor een goed 12-snarig geluid gebleven.

EDIT 2: Overbodige plaatsing verwijderd.

zoon van Piet
14 juli 2011, 18:00
Alias is van de club van mensen die alles twee keer posten! ;)

...zijn verhaal krijg ik intussen ook van mn technicus te horen. in de studio zou ik een draadje aan mn pols/duim/lul doen om aarde te maken. ;) maar op het podium gaat dat niet lukken.. ik denk dat ik maar eens een heel dun metalen draadje ga zoeken om door de snaren te weven...

En ja.. zoals ik in de openingspost al stel: Guild is de koning van de 12 snaren!

Ed deijkers
14 juli 2011, 21:44
Ik kan je aanraden een andere technicus te nemen. Hij heeft het over symetrisch en a-symetrisch, totaal ander verhaal.
Probeer mijn suggeste maar, koost je alleen maar een stuk afgeschermd snoer met een afschermingsmantel. En een beetje solderen aan twee jackpluggen.





Alias is van de club van mensen die alles twee keer posten! ;)

...zijn verhaal krijg ik intussen ook van mn technicus te horen. in de studio zou ik een draadje aan mn pols/duim/lul doen om aarde te maken. ;) maar op het podium gaat dat niet lukken.. ik denk dat ik maar eens een heel dun metalen draadje ga zoeken om door de snaren te weven...

En ja.. zoals ik in de openingspost al stel: Guild is de koning van de 12 snaren!

zoon van Piet
15 juli 2011, 10:23
Ik kan je aanraden een andere technicus te nemen. Hij heeft het over symetrisch en a-symetrisch, totaal ander verhaal.
Probeer mijn suggeste maar, koost je alleen maar een stuk afgeschermd snoer met een afschermingsmantel. En een beetje solderen aan twee jackpluggen.

eh.. ik ben heel blij met mijn technicus, dus die hou ik! ;)
Maar misschien maak ik komende week even een proefopstelling, met een ander klankgatelement en gitaar.

BLUEWEY
17 juli 2011, 02:15
Pracht gitaar & prachtig konijn.., die Franse Hangoor ! Lijkt alleen wel een beetje op een Australische Koala :seriousf:

'n Frans-Australisch Hangoor-Koala..