PDA

View Full Version : Diamond Memory Lane 2 polarity + of - ???



gitaargod
13 juli 2011, 09:44
Hallo,

Een tijdje geleden een 2e hands DML2 gekocht en daarbij een een Dunlop 18V, 150 mA, negative (-) polarity tip, power supply unit gekregen.

Op de power supply input van de DML2 staat echter het positive polarity (+) symbool!

Toch schijnt deze combinatie te werken, er komt immers geluid uit het pedaal, ook echooootjes enz...

Nu wil ik DML2 gaan voeden via een PedalPower 2 van 2x9V naar 1x18V. Een kabeltje heb ik inmiddels aangeschaft, ook een eventueel verloopkabeltje (zo'n rood kabeltje) wat van + een - maakt.

Nu wil ik graag meer zekerheid over wat juist is?

Ik heb Diamond pedals gemailed en zij denken dat de stroomvoorziening polarity negative moet zijn, terwijl het pedaal positive zegt.

Ik word hier een beetje onzeker van, graag jullie adviezen!

Bedankt.

Tiddo
13 juli 2011, 11:38
Je zou het pedaal open kunnen halen en kijken waar de draadjes lopen, of je kan het simpelweg eventjes opmeten met een multimeter.
De gebruiksaanwijzing zegt overigens dit erover:


It is important to highlight that the Memory Lane 2 requires a positive center pin – most commercial
pedalboard power supplies that have 18V available are negative center pin
(http://www.diamondpedals.com/products/downloads/memory%20lane%202%20manual%201.00.pdf pagina 3)
Als ik jou was zou ik het gewoon eventjes nameten, dan weet je het zeker;)

gitaargod
13 juli 2011, 13:51
Je zou het pedaal open kunnen halen en kijken waar de draadjes lopen, of je kan het simpelweg eventjes opmeten met een multimeter.
De gebruiksaanwijzing zegt overigens dit erover:
(http://www.diamondpedals.com/products/downloads/memory%20lane%202%20manual%201.00.pdf pagina 3)
Als ik jou was zou ik het gewoon eventjes nameten, dan weet je het zeker;)

Kun je me meer vertellen over de draadjes, of misschien nog beter hoe je wat en waar moet meten, en wat je dan te zien krijgt?

Ja, de uitleg van de manual ken ik, maar Aimish Wallace van Diamond Pedals zegt dat het juist negative moet zijn, dus heel verwarrend!

Bovendien deed het pedaal het wel met een (-) polarity pin, of hij schade heeft geleden weet ik niet.

Tiddo
13 juli 2011, 18:20
In principe werkt een pedaal alleen maar als je de goede polariteit gebruikt. Als de adapter echt een negatieve pin heeft, dan zal je dit dus ook de polariteit van je pedaal zijn. Je kan natuurlijk wel je adapter eventjes nameten.

Je moet dan met een multimeter de COM draad (zwart) tegen de sleeve houden en de andere draad (rood) tegen de pin. Als er dan een negatieve waarde op je multimeter verschijnt, dan is de tip negatief, is de waarde positief, dan is de tip ook positief.

Het zou me overigens ook niks verbazen als de vorige eigenaar het pedaaltje heeft gemod zodat die een negatieve ipv een positieve tip nodig heeft. Dat zou je natuurlijk bij hem na kunnen vragen.

gitaargod
14 juli 2011, 10:00
In principe werkt een pedaal alleen maar als je de goede polariteit gebruikt. Als de adapter echt een negatieve pin heeft, dan zal je dit dus ook de polariteit van je pedaal zijn. Je kan natuurlijk wel je adapter eventjes nameten.

Je moet dan met een multimeter de COM draad (zwart) tegen de sleeve houden en de andere draad (rood) tegen de pin. Als er dan een negatieve waarde op je multimeter verschijnt, dan is de tip negatief, is de waarde positief, dan is de tip ook positief.

Het zou me overigens ook niks verbazen als de vorige eigenaar het pedaaltje heeft gemod zodat die een negatieve ipv een positieve tip nodig heeft. Dat zou je natuurlijk bij hem na kunnen vragen.

Noch negatief, noch positief, er staat 0,000 op de multimeter. Ik ben technisch gezien ook een ramp trouwens.

Is het misschien een idee om naar een electronica zaak te gaan om dit te laten beoordelen, of kunnen zij dat niet en/of gaan ze daar veel geld voor vragen.

Als er achter op het pedaal een + staat dan moet het toch ook + zijn? Ik snap ook niet waarom je dit niet aan de power jack input kunt zien.

Gaat het pedaal stuk als hij - krijgt terwijl hij + moet hebben???

Tiddo
14 juli 2011, 12:23
hmm apart... Adapter zit wel gewoon ingeplugd?

Als het goed is werkt het pedaal inderdaad maar met 1 soort adapter. Te lang de verkeerde erop zetten en hij gaat kapot. Dit kan al gebeuren zodra je hem aansluit!

Als op het pedaal + staat hoort het normaal gesproken gewoon + te zijn, maar als het pedaal altijd al met een - adapter heeft gewerkt, dan zal het apparaat toch echt - zijn.

Maar zoals ik al zei zou het me niks verbazen als de vorige eigenaar dit zo heeft gemod. Dit is namelijk redelijk eenvoudig om te doen, en dat maakt het wat makkelijker om je pedaaltje te voeden.

gitaargod
18 juli 2011, 12:57
Nogmaals contact gehad met Diamond Pedals, ook hij vond het in eerste instantie vreemd. Na 1 dag intern overleg of zoiets kreeg ik een mailtje met opheldering. Diamond Pedals heeft zelf een aantal DML2 aangepast, dit op verzoek van Nederlandse distributeurs. Over de polarity aanduiding is vervolgens een sticker geplakt met een (-) teken. Onder de sticker staat dus nog steeds de (+). Als de sticker er af valt dan wordt het dus een onzekere toestand. De voeding die bij het pedaal zit is er door de winkel zelf bij gedaan en heeft een magere 150mA. Diamond vindt dit eigenlijk ook te weinig.

Ik heb de DML2 nu getest met de split kabel 2x9V>1x18V, voorzien van een (-) tip en gevoed door een PedalPower2plus via de connecties 5 + 6 (normal mode). Hij doet het prima!

Dus het probleem/ de vraag is opgelost.

Bedankt!