PDA

View Full Version : Bas ontfretten



spriggan
13 juli 2011, 00:48
M'n oude getrouwe yamaha rbx350 raak ik, voor weinig, aan de straatstenen niet kwijt.
Ik heb het plan opgevat om 'm fretless te maken. Waste of time? en hoe kan ik dat het best aanpakken?
Waarmee kan ik de sleuven het best mee vullen?
De googles laten veel zien die opvullen met fineer (waar te krijgen?), maar ook epoxy komt ook vaak voor. Of kan ik beter het fretboard vervangen?

barno
13 juli 2011, 08:01
zeker te doen. idd fineer of epoxy, fineer ver uit het mooist imo. bij de betere houthandel te verkijgen

stijnkenens
13 juli 2011, 09:06
Ook de frets voorverwarmen voordat je ze er met de tang uithaalt, dat bespaard je een hoop werk om het nadien strak te krijgen.
Jaco deed het bij die van hem met houtvulmiddel, dacht ik.

s.

crazycow
13 juli 2011, 10:49
Fineer in ieder geval te verkrijgen bij: Amsterdam Fijnhout en Arnhem Fijnhout, heel beperkt bij Bremer Haarlem. Er zullen nog wel wat meer adressen zijn neem ik aan, eventueel ook soms op internet (craftsupplies.nl,soms marktplaats).
Je kunt ook met een cirkelzaag hele dunne reepjes hout zagen (pas op je vingers!)
Ik weet niet hoe breed de sleufjes zijn bij een bas maar fineer is meestal 0,6 mm dik, soms 0,9. Ik zou het vastzetten met secondelijm en daarna goed schuren.

Zjef
13 juli 2011, 22:04
Ik zou zeggen: fineer.
Als je fineer te dik is: schraapwerk voor de boeg
Als je fineer te dun is: twee stukjes fineer of opvullen met schuurstof en secondelijm.

Plant
13 juli 2011, 22:25
Het grappige is dat Yamaha dat bij de goedkopere fretless bassen zelf ook doet. Gewoon een toets met fretslots gebruiken en opvullen. Dat zijn dan de instapbassen met de streepjesmarkeringen.
Blijkbaar is het goedkoper om overal een voorgezaagde toets op te lijmen en dan frets te plaatsten of op te vullen, i.p.v. voor fretless bassen ongezaagde toesen erop na te houden.

spriggan
14 juli 2011, 01:05
Bedankt voor de reacties,
ik ga binnenkort een mooi stukje vineer uitzoeken.
Mocht het niet lukken kan ik me altijd gaan verdiepen een openhaard.