PDA

View Full Version : LTD EC1000 andere pick ups



RedBuell
12 juli 2011, 21:20
Ik heb een LTD EC1000 vintage black met een setje EMG 60/85 op 18v

Probleem is dat hij erg dun klinkt en veel minder output heeft dan mijn Ibanez RG 770 met dezelfde pickups... Laatst nog zei de geluidsman na een optreden dat toen ik mijn LTD pakte omdat ik mijn Ibanez niet lekker gestemd kreeg hij mijn geluid erg bij moest draaien... Ik vind hem ook veel dunner klinken dan mijn RG terwijl er dikkere snaren opzitten, zelfs als ik de LTD in lagere tuning gebruik.

Nu zit ik er aan te denken om die LTD in te ruilen voor een Mayones, maar wat me tegen houd is dat die LTD erg lekker speelt (maar niet lekker klinkt) en er toch weer een klap geld bij moet voor zo'n Mayones Setius.

Mijn Ibanez krijgt een Dimarzio tonezone/evo setje en zit er nu ook aan te denken mijn LTD ook met een setje passief uit te rusten... Zat te denken aan een Dimarzio Crunchlab/Liquifiersetje te denken, veel laag en mids en iets meer output dan de Tonezone/Evo om te compenseren met de luidere Ibanez.... Als ik dat doe hou ik geld over voor andere leuke goodies zoals zo'n Ibanez Tubescreamer headje met cab voor jam sessies/oefenamp maar heb ook veel GAS voor een Charvel So-Cal.

Wie heeft zijn LTD EC 1000, van andere pick ups voorzien dan de EMG set en welke Pickups zijn dat geworden?

Muziek stijl, Alice in chains, The Black crowes, AC/DC, Ozzy, Led Zeppelin over een 5150II.

Terminus
12 juli 2011, 21:57
Dat die output lager is vind ik vrij raar, staan de elementen op dezelfde hoogte? En als je met high gain speelt hoef je niet bijgedraaid te worden zelfs als je van een EMG 81 met booster naar een Strat gaat, die gain drukt toch alles plat.

RedBuell
12 juli 2011, 22:07
Element hoogte verschilt niet zo heel veel, de LTD staat misschien zelfs iets hoger dan de Ibanez en de Ibanez heeft een 85x tegenover de 85 van de LTD, de x heeft iets minder output....

Ronson
12 juli 2011, 22:10
Ook ik vind het een raar verhaal. EMGs zijn in principe exact hetzelfde. Zeker bij EMGs zou het allemaal niet zo veel verschil moeten maken, wat het hout ook is. Eventueel zou ik de pick ups en pots verwisselen als je er echt zeker van bent en kijken of het dan nog hetzelfde is (wat eigenlijk niet kan).

Mocht je er toch zeker van zijn om de pick ups te willen vervangen dan kan ik Bare Knuckle pickups aanraden. Ik zweer er tegenwoordig bij en vervang eigenlijk alles door BKs. Laatst nog de pickups van een LP Classic vervangen door een setje Painkillers en het is een compleet ander beest geworden. Het enige nadeel is de prijs, maar dan krijg je ook wel echt speciale pickups.

Bijl
12 juli 2011, 22:11
Houtsoorten, mensuur, brug, nut, etc etc. Teveel verschillen om op te noemen.

Ik hoop vooral dat je dit niet doet voor je geluidsman. Je krijgt die twee nooooit precies hetzelfde. En dat is goed voor de muziek die jij maakt, je hebt toegang tot lekker veel verschillende geluiden zo.

RedBuell
12 juli 2011, 23:16
Houtsoorten, mensuur, brug, nut, etc etc. Teveel verschillen om op te noemen.

Ik hoop vooral dat je dit niet doet voor je geluidsman. Je krijgt die twee nooooit precies hetzelfde. En dat is goed voor de muziek die jij maakt, je hebt toegang tot lekker veel verschillende geluiden zo.


Haha nee het is niet voor de geluidsman :seriousf:

Ik loop al een hele tijd te wikken en te wegen met die LTD. Aan de ene kant een lekker spelend gitaartje met coole looks en waar ik niet zo op hoef te letten bij optredens e.d. Aan de andere kant is het niet zo'n stabiele gitaar, maar dat kan komen door de LP configuratie van de hals, met een relatief dunne sound. Zoals gezegd klinkt mijn Ibanez (RG 770 MIJ baswood) met dunnere snaren in E standard voller en sprankelender (ook onversterkt) dan de LTD met dikkere snaren in Eb standard. Onversterkt is er iets in het geluid dat me tegenstaat, moeilijk te omschrijven maar vooral de G-snaar klinkt soms een beetje vals terwijl hij volgens het stemapparaat goed staat. Misschien is nasaal een goeie beschrijving, alsof mijn LTD een beetje verkouden is zegmaar :sssh: Tevens is de LTD niet erg stabiel, soms kletteren de snaren en soms weer niet. Het is een beetje haat/liefde lijkt het wel...

Mijn opties zijn dus eigenlijk:
*De LTD verkopen/inruilen en bijvoorbeeld een Mayones kopen..
*De LTD van andere pickups voorzien en dan geld overhouden voor andere leuke goodies... zoals een Charvel SO-Cal of zo'n Ibanez Tubescreamer headje + cab als oefen/jam amp..

Ik heb sowieso een gitaar nodig met vaste brug voor de alternatieve tunings en als backup voor de Ibanez ivm snaarbreuk tijdens een optreden. Ik gas een beetje op een Charvel So-Cal maar dan heb ik 2 goeie gitaren met een floyd terwijl ik meer heb aan een fixed bridge gitaar.. pfff keuzes :crazyhappy:

casper innosence
12 juli 2011, 23:50
Ik heb zelf een EC1000 (Als backup voor mn ESP VIPER) en heb in beide gitaren de EMGs vervangen door Seymour Duncans Duncan Custom (SH5) in de brug en (alleen bij de ec1000) een SH1 in de nek.. en dat blaast als n malle. Speel er zelf punk/melodieuze hc mee.

Terminus
13 juli 2011, 09:55
Onversterkt is er iets in het geluid dat me tegenstaat, moeilijk te omschrijven maar vooral de G-snaar klinkt soms een beetje vals terwijl hij volgens het stemapparaat goed staat. Misschien is nasaal een goeie beschrijving, alsof mijn LTD een beetje verkouden is zegmaar :sssh: Tevens is de LTD niet erg stabiel, soms kletteren de snaren en soms weer niet. Het is een beetje haat/liefde lijkt het wel...


Dat met die stemming kan liggen aan de Earvana topkam, er zijn mensen die hem dan ook vervangen voor een normale.

Orpheo
13 juli 2011, 10:50
Je wilt er classic rock mee spelen,wat upper mid heavy is,en je wilt er een lowe midheavy set in zetten...

Ik zeg,superdistortiin in brug Norton in hals.


Offfff pearly gates met unoriented alnico 5 :lovelove: in de brug met n '59 brugmodel in de hals met n alnico3. Dat ga ik in mijn nieuwste lp zetten.

De screaming demon in de brug en hals is ook te gek overigens. Maar dan moet je wel knetterstrak kunnen spelen want dat kreng is superprecies.

RedBuell
14 juli 2011, 14:43
Opzich hou ik van een lage strakke sound, ik speel wel veel classic rock maar speel wel veel steviger, eigenlijk een beetje met een metal knipoog.

Vandaar ook de lowe midheavey set die ik in gedachten had.

interessander
14 juli 2011, 14:54
Heeft je RG de EMG's ook op 18V?

Ik vond persoonlijk EMG ( in een RG) niet lekker combineren met mijn oude 5150 (was ook een 81, werd erg schel), wel met high output passieve elementen zoals de Super Distortion en de Evolution.
Ik heb ook een RG 550 met een 85 in de brugpositie en dat bevalt me wel prima, maar dat is dan op een andere versterker.

Het is nogal een verschil qua aanpak en kosten, je gitaar inruilen op een veel duurder model ofwel een pickup swap.
Ik zou je willen aanraden om tweedehands elementen te kopen, die kun je dan eens goed testen en je raakt ze meestal voor het zelfde geld weer kwijt. Zo tussen de 40 en 60 euro kun je de meeste Dimarzio's wel krijgen, of kijk ook eens naar een Bill lawrence L 500 bijvoorbeeld.

Orpheo
14 juli 2011, 17:49
Opzich hou ik van een lage strakke sound, ik speel wel veel classic rock maar speel wel veel steviger, eigenlijk een beetje met een metal knipoog.

Vandaar ook de lowe midheavey set die ik in gedachten had.

In die gitaar zou t kunnen werken,omdat je wat 'oompf' mist door die dunne mahonie back,en relatief dikke maple cap. Je keus kan werken,maar is denk ik ttel strak voor wat jij wilt. Mijn vorig advies blijft gelden in deze.

muziekschuur
14 juli 2011, 22:30
'T kan zijn dat een van de elementen uit fase is gesoldeerd? Dat zou je na kunnen kijken....
Ik vind die gitaar heel mooi trouwens...

Bijl
14 juli 2011, 23:20
In die gitaar zou t kunnen werken,omdat je wat 'oompf' mist door die dunne mahonie back,en relatief dikke maple cap. Je keus kan werken,maar is denk ik ttel strak voor wat jij wilt. Mijn vorig advies blijft gelden in deze.

Hij heeft een EC1000 in Vintage Black, en die heeft voor zover ik weet geen esdoorn top maar is volledig mahonie, zoals alle LTD EC's die dekkend gelakt zijn.

Ik denk dat een setje passieve pickups met veel mids je EC1000 wel goed doet. Mijn LTD WA-600 prikt met een setje JB/'59 door elke mix heen op een manier die echt niet mogelijk zou zijn met EMG's. Die is qua bouw wel iets anders dan een EC1000, maar het grote verschil zit 'm toch vooral in de pups.

RedBuell
15 juli 2011, 00:14
@ Intressande: Mijn Ibanez zitten EMG's op 18v in met een 85 in de brug klinkt hij eigenlijk stukken beter dan de LTD met dezelfde setup (ook een 85 in de brug en op 18v)

Zo'n SD JB setje heb ik ook aan zitten denken, maar waar ik ook erg over twijfel is of het niet gewoon beter is een andere gitaar te kopen ipv lopen klooien met die LTD...

interessander
15 juli 2011, 00:21
Ik heb zelf geen ervaring met 18v maar dat is het dus niet blijkbaar. (of je batterijen moeten bijna leeg zijn)
Elke gitaar heeft zo zijn eigen pickups die er goed bij passen voor wat je er mee wil, ik heb in sommige gitaren tot drie keer toe een brugelement vervangen om de meest geschikte te vinden.

Als die LTD verder prima is dan is een nieuw setje een goede investering, als die Ibanez je zoveel beter bevalt dan kun je misschien beter naar iets anders uitkijken.