PDA

View Full Version : eerste een gitaar of een versterker?



deathletters
12 juli 2011, 19:48
hallo gners

ik heb al een jaar mijn eerste gitaar en versterker en ik wil graag uitbreiden maar is het verstandig om eerst een nieuwe gitaar te kopen of eerst de versterker?
wat ik nu heb zijn een yamaha en een roland cube 30

alvast bedankt (:

Tankman
12 juli 2011, 20:32
Op zich is een Cube 30 een prima versterker om thuis mee te oefenen. Ik zou dan voor een nieuwe gitaar gaan.

Bijl
12 juli 2011, 20:53
Op zich is een Cube 30 een prima versterker om thuis mee te oefenen. Ik zou dan voor een nieuwe gitaar gaan.

Dat ligt eraan welke Yamaha gitaar hij heeft. Het zal vast geen Wes Borland signature zijn, maar toch...

Een goedkope Yamaha in een Egnater of Orange prikken klinkt echt wel beter dan een gitaar van 1000 euro in een Cube 30 hoor. Ik noem zomaar even twee merken, er is keuze genoeg.

Als je die Yamaha niet lekker vind spelen, dan vervang je die. Gaat het je puur om de klank, neem dan een goede versterker. Maar dan wel een echt goede.

iWishmaster
12 juli 2011, 20:59
Ik zou de keus anders leggen. Wil je (binnenkort) in een band spelen? Dan heb je waarschijnlijk meer volume nodig van een Cube 30 en zou ik naar een nieuwe versterker gaan kijken. Wil je nog een poosje thuis doorspelen, zou ik genoegen nemen met de Roland en een leuke gitaar erbij kopen.

deathletters
12 juli 2011, 21:04
nou kijk

ik heb iemand in mijn klas die drumt en iemand die bas speelt en dan willen we samen wat gaan doen maar de drummer is op zich wel goed maar zit nog maar net op les en de bassist heeft een hudson pakket dus het plan om in de band te gaan is er wel alleen we kunnen er nog niks mee

verder ben ik met mn gitaar en versterker heel tevreden maar ik wil toch een stapje verder, wat ik op het oog heb is:

gitaar: fender telecaster - 485,-
versterker: marshall 101 watt - 350,-

Thebluesdealer
12 juli 2011, 21:16
Een vriend van mij had ook zo een marshall en begon na een tijdje de radio daarrop te ontvangen. Later las ik dat in guitare part (de franse versie van guitar player) in een interview van een speler zoals jij en ik dat hij dit probleem had. Ik heb zelf ook een tijdje een cube 30 gehad en die versterker was voor mij luid en goed genoeg om in een beginnent bandje te zitten. Dus ik zou voor die tele gaan. Maar kies er dan wel een goeie uit een baja ofzo

Jasper.
12 juli 2011, 21:23
Zo zou je inderdaad leuk kunnen upgraden, alleen zou ik een andere versterker nemen. Die marshall is een MG toch? Ik denk dat je voor dat geld tweedehands een leuk beginners buizenbakje kunt kopen.

Wat voor muziekstijl speel je eigenlijk? Als ej wat heavier speelt zou ik voor een gitaar met humbucker(s) gaan.

Bijl
12 juli 2011, 21:47
versterker: marshall 101 watt - 350,-

Meh.

Heb je een eigen oefenruimte? Zo ja, dan kan je beter 500 tot 600 euro uittrekken voor een betere versterker en nog doorsparen voor een gitaar.

Dé manier om lekker veel verschillende versterkers op hoog volume te testen, is naar een kant en klaar ingerichte oefenstudio gaan, liefst met meerdere ruimtes, en elke week een andere ruimte boeken.

Als je een oefenruimte gaat huren, dan koop je die Tele en laat je 350 op de bank staan totdat de eerste optredens eraan komen.

Tankman
12 juli 2011, 22:31
Meh.


Dé manier om lekker veel verschillende versterkers op hoog volume te testen, is naar een kant en klaar ingerichte oefenstudio gaan, liefst met meerdere ruimtes, en elke week een andere ruimte boeken.



Of je gaat gewoon naar een winkel. Waarom zo moeilijk doen?

Ik zou hoe dan ook voor een betere gitaar gaan. Een versterker staat er meestal toch al in de oefenruimte die je huurt of waar je op zal treden. Zo te horen gaat geen van beide voorlopig gebeuren, dus beter koop je een nieuwe gitaar die gewoon een beetje knap is. Voor thuis is je Cube meer dan voldoende en klinkt hij helemaal niet zo slecht. Een knappe gitaar motiveert ook om beter te leren spelen en meer te oefenen.

Lennert
12 juli 2011, 22:48
Tja.. Ik had ook een knappe gitaar toen ik begon en dat motiveerde inderdaad. Maar mijn mindere versterker (peavey bandit 112) heeft er wel voor gezorgd dat ik die motivatie uiteindelijk verloor. Een paar maanden terug kocht ik een Engl Thunder 50 en speel nu meer als ooit tevoren. Geweldig geluidje voor thuis. En oefenen of optreden met een bandje zal er ook prima mee gaan. Zo'n ding heb je voor 800€ en zo zijn er wel meer van die simpele maar goede versterkers die niet al te veel kosten.

Maar mijn neefje heeft ook zo'n cube 30 en dat klinkt inderdaad niet al te verkeerd (iig beter dan mijn peavey zonder pedalen). Als je je huidige gitaar niet fijn vind spelen zou ik inderdaad eerst een ander gitaar kopen. Om jezelf een plezier te doen zou ik er een kopen zonder fratsen.. Dus geen tremolo of actieve elementen o.i.d. Gewoon een eenvoudige gitaar die je heerlijk vind spelen en die een goed geluid heeft. Die tele is dus niet zo'n slecht idee!

Tankman
12 juli 2011, 22:52
Peavey Bandit 112 een mindere versterker? Die is juist te gek! En erg veelzijdig! Met distortion pedalen vind ik het niks, maar haar eigen drive is heerlijk, bij zowel de oude als nieuwe variant.

HaroldA
12 juli 2011, 23:01
Peavey Bandit 112 een mindere versterker? Die is juist te gek! En erg veelzijdig! Met distortion pedalen vind ik het niks, maar haar eigen drive is heerlijk, bij zowel de oude als nieuwe variant.

Distortion+ er voor werkt prima! Rat ook trouwens...

Tankman
12 juli 2011, 23:02
Distortion+ er voor werkt prima! Rat ook trouwens...

Distortion+ heb ik dan weer niet geprobeerd, maar een Rat wel. Heb maar geconcludeerd dat een Rat gewoon niet mijn ding is. Zal eens een keer een Distortion+ erop gaan testen.

HaroldA
12 juli 2011, 23:04
Distortion+ heb ik dan weer niet geprobeerd, maar een Rat wel. Heb maar geconcludeerd dat een Rat gewoon niet mijn ding is. Zal eens een keer een Distortion+ erop gaan testen.

Rat werkt alleen met Ruetz mod en ander clippers, anders is het een dikke brij.

Nieuwe Dist+-jes zijn trouwens ook niet erg geliefd merkte ik in het drive geschiedenis topic. Ik heb zelf 2 oude Ross Distortions die het wel perfect doen.

Tankman
12 juli 2011, 23:06
Rat werkt alleen met Ruetz mod en ander clippers, anders is het een dikke brij.
.

Geldt dit voor alle actuele varianten van de Rat? Ik heb de normale, solo, you dirty en trubo rat getest toendertijd.

HaroldA
12 juli 2011, 23:09
Geldt dit voor alle actuele varianten van de Rat?

Zonder Ruetz vond ik het helemaal niks. Ik heb een originele Rat uit 1982 gehad.

Als clippers had ik een mix van silicium en LED, een mix van de originele Rat met de Turbo Rat dus.

Maar nog steeds is het geen liefde geworden. Rat = exit. Distortion III = in!

Jasper.
12 juli 2011, 23:51
Rat werkt alleen met Ruetz mod en ander clippers, anders is het een dikke brij.

Nieuwe Dist+-jes zijn trouwens ook niet erg geliefd merkte ik in het drive geschiedenis topic. Ik heb zelf 2 oude Ross Distortions die het wel perfect doen.

Is de Ross Distortion dan net zoiets als de distortion+?

Ik ben ook opzoek naar een oude dist+. De nieuwe word niet heel positief over geschreven nee. Maar die oude zijn wel verrekte duur.

HaroldA
12 juli 2011, 23:54
Is de Ross Distortion dan net zoiets als de distortion+?

Ik ben ook opzoek naar een oude dist+. De nieuwe word niet heel positief over geschreven nee. Maar die oude zijn wel verrekte duur.

Zelfde schema, maar afwijkende waardes.

Heb hier ook nog een oude Dist+ liggen (70's) maar die klinkt vrij dof. Moet ik nog een keer nakijken dus...

Jasper.
13 juli 2011, 00:04
Ok, ik hoop er wat een randy rhoads tone mee te krijgen. En een wat dave murray tone zou ook niet verkeerd zijn. Maar ik denk dat die hem meer als boost gebruikte.

Trouwens, forumlid grayfink heeft een Peavey Valveking te koop voor 300 euro. Misschien ook wel erg leuk voor de TS

Bijl
13 juli 2011, 00:10
Of je gaat gewoon naar een winkel. Waarom zo moeilijk doen?

Ja, da's waar. Ik doe het zelf ook altijd. Gewoon een winkel binnenlopen, master volume op 8, en dan 3 uur lang spelen totdat je echt zeker weet of het type versterker je bevalt.

Het liefst met een drummer erbij die flink hard mept, zodat ik weet of de versterker goed door de mix prikt.

Tankman
13 juli 2011, 00:15
Ja, da's waar. Ik doe het zelf ook altijd. Gewoon een winkel binnenlopen, master volume op 8, en dan 3 uur lang spelen totdat je echt zeker weet of het type versterker je bevalt.

Het liefst met een drummer erbij die flink hard mept, zodat ik weet of de versterker goed door de mix prikt.

Nee, ga naar een oefenruimte, want daar hebben ze altijd de beste versterkers die er zijn. Ik heb tig verschillende oefenruimtes bezocht verspreid over het hele land en 9 van de 10 keer staan er echt bagger versterkers waar je helemaal niks mee kan. Je kan beter naar een winkel gaan die een groot aanbod heeft en een goede testkamer. In een band gaat het natuurlijk weer anders klinken, maar je kan moeilijk ieder versterker die je wilt testen ook in meteen met je hele band testen. Daar worden jij en je band zelf niet blij van.

Lennert
13 juli 2011, 05:47
De eigen drive van een peavey bandit vind je heerlijk?? Ik heb de nieuwe versie trouwens, met het rood. Ik vind de eigen drive juist waardeloos eerlijk gezegd.. De reden dat ik hem nog heb is omdat het clean kanaal distortion pedalen zo goed slikt en een effectieve EQ heeft. Ook de reverb (echte veren) is prima. Ik gebruik hem nu weleens in stereo met m'n Thunder 50 met een metal muff ervoor. Of alleen met een Zoom driver 5000 ervoor. Dan is ie zeker bruikbaar.

munkie
13 juli 2011, 09:46
Je laat een schooljongen die geen auto heeft een dure amp kopen en dan? Moet ie daarmee op de fiets naar de oefenruimte? OK in oefenruimtes staan over het algemeen geen SOTA amps. Ik zou dus mijn geld uitgeven aan een goed overdrive/distortion pedaal waarmee je overal "jouw" geluid kan maken. Zo'n pedaal is goed te testen in een winkel. Amps testen in een winkel? Op zijn best hebben ze een soort klerenkast waarin je een amp moet testen en beoordelen. Zinloos.

Ik weet niet wat voor Yamaha gitaar TS heeft maar meestal zit je dan wel goed, Pacifica enz. Je zou hem kunnen pimpen met betre pickups.

Aangezien TS een drummer zonder drumset heeft en een bassist zonder goede bassamp luidt het devies: op zoek naar een goede oefenruimte met alles drop en dran. Ook met goede koffie en veel bier in de koelkast :seriousf:

HaroldA
13 juli 2011, 09:51
Je laat een schooljongen die geen auto heeft een dure amp kopen en dan? Moet ie daarmee op de fiets naar de oefenruimte?

Tiny Terror dan? :ok:

Kingfisher
13 juli 2011, 10:04
Koop eerst een deftige gitaar. Je zal zien dat een goede gitaar (goed afgesteld) wonderen zal doen voor je speelstijl en kwaliteit.

munkie
13 juli 2011, 15:54
Gitaar amps voor achter op de fiets, mmm. Je had vroeger van die kleine Gallien Krueger ampjes, ruisten nogal wat maar klonken verbazend volwassen. Ik heb een Roland Cube 60, net wat te groot voor achterop de fiets, heb hem wel met een trolley op de boot naar Terschelling meegenomen laatst.

Cubone
14 juli 2011, 03:14
Hi,

Ik was begonnen met een stagg stratocaster en een ibanez versterkertje van 50 euro. 3 jaar later heb ik een pgm301, gibson sg een guitarport en nog steeds geen amp :dontgeti:

Het ligt voornamelijk aan wat je wilt doen. Ben je van de optredens of jammen met vrienden, dan is het handig om te investeren in een goede amp. Ben je thuis aan het klooien zoals ik, dan heb je meer dan genoeg aan een virtuele amp. Dus kan je een leuke gitaar kopen en dan later nog 2ehands een virtuele amp of zo (daarmee kan je dan het beste uit je gitaar halen).

Een leuke amp is zowiezo niet handig als je nog thuis woont, of uberhaupt voor thuis. weetje wel hoe hard zo'n 50 watt amp gaat :seriousf: Ik ken mensen die thuis zo,n amp hebben en de versterker volume amper op 1 zetten omdat ze dan problemen krijgen met de buren/vrouw/ouders :rockon:

Maar eerlijk is eerlijk, Combi van een goede amp met goede gitaar kan je niet/moeilijk aan tippen.


Groet,


:hippie:

deathletters
17 juli 2011, 23:57
Bedankt voor alle reactie's ;)

Ik denk dat het eerst de gitaar wordt dus, ik weet niet hoelang het duurt maar zodra ik hem heb komt hij hier ergens te staan (: