PDA

View Full Version : Allround combo <50 watt +- € 800



Mukkez
12 juli 2011, 18:50
Hallo mensen,

Ik speel in een allround coverband (wat Top 40 nummers en veel 'gouwe ouwe' ). Ook voor mezelf probeer ik me breed te ontwikkelen. Ik ben dus op zoek naar een combo die breed georiënteerd is.

Ik zoek
- een 1x12 combo, vanwege de handzaamheid.
- een kwalitatief goed apparaat, maar niet afgrijselijk duur.
- bij voorkeur lekker dynamisch.
- minimaal 2 kanalen (bij voorkeur 3) voetschakelbaar.
- Clean: hmm, dynamisch en moet wat karakter hebben. Overdrive, britse jaren 70/80 crunch tot en met Iron Maiden. Ik speel geen death metal ofso. Maar moet een redelijk gain bereik hebben. Zo nu en dan Judas Priest of Iron Maiden rammen is altijd leuk. Ook wanneer iemand roept "ken je ook Metallica speulen?" dat ik dan even het Enter Sandman riffje eruit kan knallen.
- budget rond de 800, kan natuurlijk opgerekt worden, maar ik denk dat voor 800 bucks wel wat leuks is te vinden. 2e hands mag uiteraard.

Kandidaten?

- Blackstar HT 40
- Koch Studiotone
- Fender Supersonic 22
- Hughes & Kettner Switchblade 50
- Bogner Alchemist 40

Weten jullie nog iets?
En wat is eventueel jullie ervaring met een potentieel kandidaat?

Ik wil 'm graag in NL kunnen testen, voordat ik iets aanschaf. Ik heb de Blackstar 20 watt combo al eens getest en die vond ik niet onaardig klinken. Ik had het idee dat het clean wat steriel was (weinig karakter), maar hij was wel dynamisch en had genoeg gain.
De Switchblade 50 heb ik ook eens gehoord, ziet er op papier erg interessant uit, maar klonk niet echt geweldig. Beetje te transistor, het buizen karakter/gevoel/geluid ontbrak.

Bvd.

crapton
12 juli 2011, 19:41
H&K Statesman Quad EL84? Musicstore.de 600 €.

Heb m zelf ook, wel andere speaker ingezet. Je hebt er een Tubescreamer oid bij nodig voor de extra punch. Clean aardig maar niet speciaal, crunch en distortion erg lekker.

Marshall Haze 40W

Peavey Classic 30 of Delta Blues

StevenStrat
12 juli 2011, 19:46
Classic 30 zan een van de beste opties zijn. Als je veel gain zonder pedalen wil moet je engl checken.

Tjepke
12 juli 2011, 19:55
Koch studiotone is denk ik een goede keuze, je kan hier een vrij breed pallet aan sounds uit krijgen.
Kijk even op de site van Koch voor sounds.

Alleen wel eerst even testen, niet iedereen is gecharmeerd van de sound van Koch.

Thiez
12 juli 2011, 20:47
Blackstar is een gaaf en veelzijdig dingetje.
Het schijnt dat egnater rebel ook leuk dingetje is.

Fireburst
12 juli 2011, 22:23
Rivera Chubster40.

Volgende ?

Bijl
12 juli 2011, 22:46
Hoera, tweedehands mag :)

Ik mis nog:

ENGL Screamer 50: 2 kanalen met eigen toonregeling en dan 2 gain settings per kanaal mogelijk, dus 4 preset geluiden in je buizencombo

Mesa F50: 2 kanalen met lead boost op het distortion kanaal, gedraagt zich bijna als 3e kanaal. De toonregeling is actief, dus heeft rechtstreekse invloed op gain en volume waardoor het aantal mogelijkheden eindeloos is.

Deze twee combo's gaan beide van onwerkelijk clean tot asociaal scheuren, dikke pret gegarandeerd.

Of een Marshall TSL, of 30th anniversary, of JVM, daar kan je ook alle kanten mee op.

RoelSmoel
12 juli 2011, 23:26
Ik heb zelf een Fender Hotrod Deluxe met een distortion pedaal, ik vind het super klinken..
Als je met oversturingspedalen werkt, zou je een cleane versterker kunnen overwegen.

Midwolda
13 juli 2011, 06:50
Rivera Chubster40.
Volgende ?

+1. Onwaarschijnlijk veel waar voor je geld, die EL34 Rivera's.
Gebouwd als een tank, uitstekend geluid en erg veelzijdig.

Mijn keuze zou gaan tussen de Chubster of de Supersonic, maar voor TS heeft de Chubster meer van de gewenste gain (à la Mesa) aan boord.

Thomk
13 juli 2011, 08:44
Heb laatst een Egnater Renegade 65 Watt 1 x 12 gekocht.
Ik ben er helemaal weg van, het is onwijs was voor geluid dat ding allemaal kan produceren.

Van Insane Zakk Wylde Overdrive naar een warme blues sound. Van CCR naar Pantera:P

Nogmaals ik ben er weg van.... smaken verschillen.

Hij is iets duurder dan je huidige budget maar 2e hands is voor misschien iets extra's te krijgen


gr

Tankman
13 juli 2011, 12:34
Ik heb de Peavey Classic 30 wel vaker grondig getest en ik moet zeggen dat hij met de juiste settings een hard Metallica Riffje makkelijk trekt. Dat klinkt gewoon goed! Ik moest zelfs de gain iets terug draaien. Zeker een aanrader!

even
13 juli 2011, 16:58
Mischien wil je teveel uit één betaalbaar combo. Ik ben zelf drie jaar geleden terug gegaan van een volledig 19 inch stereorack naar een Mesa studio 22+ en gebruik alleen het cleane kanaal. Hiervoor heb ik een een TC nova, hardwire tube distortion, ZVex distortron en RMC wauwau staan. Ik haal er alles uit wat jij benoemt.

pietvanbuiten
13 juli 2011, 18:46
koch twintone misschien iets?
drie kanalen schakelbaar, mooi klein en toch power...
groet, piet

Mukkez
13 juli 2011, 19:34
Tnx voor de imput tot dusver!

Ik heb zelf wel een stuk of wat pedalen. (oa Crunchbox, Tech 21 Sansamp British en Boost DLA, Arion Stereo Chorus)

Dus daar kan ik behoorlijk wat uithalen.

Maar ik wilde, als het even kan, dit ook kunnen bereiken zonder pedalen. (dan heb ik het met name over de gain).

Statesman: reeds bespeeld, leuke amp met goede sound, maar niet veelzijdig genoeg voor mij (te bluesrock georriënteerd en te weinig gain)
Haze 40: niet mijn ding, al heb ik 'm nog nooit uitvoerig getest, alleen eens bespeeld)
Classic 30: interessant, nog nooit getest of bespeeld
Rivera: idem voor C30
Engl en Mesa is niet mijn sound, heb ik geen lekker gevoel bij (sorry :P)
TSL en Anniversary beide niet mijn ding.
JVM: interessant, nog nooit getest of bespeeld.
Hotrod: wil ook een goed distortion kanaal op mijn amp.
Egnater: nog nooit bespeeld.
Twintone: zelfde straatje als Studiotone. Moet ik beide nog eens zien te testen.

Zo er is genoeg keus zie ik wel en volgens mij ben ik ook kritisch genoeg :P

Blijven over:
C30, Rivera, JVM, Egnater, Koch, Blackstar, Supersonic en Bogner?

Voor de duidelijkheid, ik zoek geen Mesa of Engl geluid. Ik doelde daar op het gain bereik. Vandaar dat de statesman ook afviel. Het is een goedklinkend bakje, maar het is maximaal overdrive, geen echte distortion als het moet. (net de clipjes van de Studiotone beluisterd) Die Studiotone heeft zat gain volgens mij. Dat is meer wat ik zoek.

bass blom
13 juli 2011, 21:11
zou ik zeker die egnaters een keer gaan checken

Mukkez
29 juli 2011, 19:54
Ik heb de afgelopen week een Rivera Pubster getest, dit was niet echt mijn ding. Klonk wel goed, maar miste toch wat overtuiging. Klonk wat klein, misschien kwam dat door de 10 inch speaker.

Ik heb ook nogmaals een Switchblade combo van H&K getest (tijdje terug ook al toen was ik er niet erg van onder de indruk) en deze keer was het eigenlijk precies het zelfde. Die valt voor mij af!

Tot slot heb ik ook nog een Peavey C30 en een Fender Supersonic 'ge A-B ed'.
De Peavey klonk lekker en had genoeg gain voor mijn behoeften. Hij is ook nog aardig handzaam ook. Maar die Fender klonk beter! Veel beter zelfs. Iets grotere versterker/kast dus ook een grotere sound. Die 2 gain knoppen zijn erg veelzijdig. Ook deze versterker had behoorlijk wat gain. Wel ietsje minder dan de Classic 30. Deze versterker heeft geen master volume, alleen een volume knop per kanaal. Ik ben benieuwd in hoeverre de Fender 'clean' blijft op het cleane kanaal. Maw, hoeveel headroom heeft het ding? Verder tot dusver de beste versterker die ik heb getest. Helaas is deze versterker weer een stukje duurder.

De Blackstar HT 40 en Peavey Classic 30 zijn twee mooie versterkers uit het midden segment. De Fender vind ik in een hoger segment zitten, maar die klinkt naar mijn mening ook beter.

Hmm moelijk, moeilijk.

Ik test vrolijk verder. En zie het wel..

Fireburst
29 juli 2011, 22:01
De Fender Supersonic is er in 22W en 60W, headroom is uiteraard navenant. Gezien de titel van het topic (combo <50W) heb je de 22W getest en dan zal het krap zijn, maar met die 2 gain knoppen zijn er inderdaad wel heel diverse sounds uit te halen.

Misschien een gekke suggestie, maar een Marshall Vintage Modern ook eens proberen ?

jutter
29 juli 2011, 22:09
Dan zou ik zeker de Koch uitproberen als je het clean van de Fender super vind! De gain van de Koch heeft meer in huis dan de fender;zit wat meer tussen Marshall en Peavey in. Ik gebruik de Koch al jaren.....:mmmm:

Mukkez
30 juli 2011, 16:42
Fireburst, ik had inderdaad gezien dat er meerdere varianten zijn. Ook qua uiterlijk. Ik heb de 22 watt versie getest.
-Edit- Ik heb wel eens een Vintage Modern geprobeerd jah. Ik vind het scheurkanaal erg goed! Maar ik mis de mogelijkheid om met een voetschakelaar van verschillende kanalen te wisselen.

Oke Jutter, tnx voor je input. Ik wil zeker ook nog eens een Koch versterker aan een grondige test onderwerpen. Het lijken te gekke amps! Ik gas al tijden op zo'n Studiotone, zonder 'm goed te hebben getest..

Brum
30 juli 2011, 18:22
Een Vintage Modern is gewoon voetschakelbaar hoor. Het mag dan een éénkanaals versterker zijn, maar heeft wel twee trappen gain.

Ook de reverb is voetschakelbaar, het is alleen niet een erg fijne reverb.

guitarguru
30 juli 2011, 19:22
Een Vintage Modern is gewoon voetschakelbaar hoor. Het mag dan een éénkanaals versterker zijn, maar heeft wel twee trappen gain.

Ook de reverb is voetschakelbaar, het is alleen niet een erg fijne reverb.

De volumeverschillen tussen die 2 trappen maken het praktisch ondoenlijk om tussen te schakelen. Heb zo'n ding gehad nml.

TimS
30 juli 2011, 19:54
Marshall 4210 combo?

Gitaar4LifeDude
30 juli 2011, 20:14
Die super sonic 22 combo is wat mij betreft echt een enorm goede versterker voor het geld, ik ben er heel tevreden over.
Clean gaat hij verdomd hard nog en als je nog harder nodig hebt staat er meestal een microfoon voor.
Verder vind ik die blackstar dingen heel doods en plat.
Koch heeft wel een aantal interessante amps waar je zeker een boel mee kan.
Ik vond de multitone heel goed en de twintone.

Brum
31 juli 2011, 09:45
De volumeverschillen tussen die 2 trappen maken het praktisch ondoenlijk om tussen te schakelen. Heb zo'n ding gehad nml.

Ik heb er ook eentje gehad en ik had het probleem niet eigenlijk. Althans, bij mij is het clean altijd wat zachter dan de scheur, maar ondervond geen enorme volume verschillen. Misschien ligt het aan de hoeveelheid gain die je wilt gebruiken, of hoe clean dat je juist je clean wilt hebben.

Ik heb de versterker aan een maat van me verkocht en die gebruikt 'm eigenlijk net zo en is er ook zeer tevreden over.

Mukkez
17 februari 2013, 12:28
Bump. Ik ben door mijn eigen topics aan het bladeren. Ik zie dat ik hier nooit meer op heb geantwoord! Het is uiteindelijk de Koch Studiotone geworden! Ben er nog steeds erg tevreden over.