PDA

View Full Version : Hoe begin ik het best aan rockabilly gitaar



Thebluesdealer
12 juli 2011, 17:59
Ik ben nu een jongen van 19 en speel voornamelijk blues gitaar (jump,chicago,slide,swamp,akoestisch). Maar als ik nu die rockabilly gitaristen zie zou ik dat ook graag kunnen. Maar hoe begin ik hierraan want ik improviseer altijd op een blues manier (ook op rockabilly) wat veel losser klinkt vind ik terwijl een rockabilly solo lekker strak is. Ik heb deze stijl wel pas een tijdje ontdekt via de Stray Cats (Ik weet dat dit schandalig is maar het is mijn eigen schuld ik luister veel blues en sta niet vaak open voor andere dingen tenzij het echt goed is). Heb ondertussen ook andere rockabilly groepen ontdekt als: Gene Vincent, Eddie Crochan, Elvis Presley (begin periode),.... (alleen de klassiekers nog maar eigenlijk). Heb ook psychobilly ontdekt wat ik helemaal te vet vind. Kan iemand me tips geven om hier verder in te gaan? Heb wel de lessen van het internet gevolgd en solo's enzo van buiten geleerd maar ik heb het gevoel dat ik de sound en de strakheid niet in me krijg. Kan iemand me helpen. Of als er leeraren op dit forum zitten die in brussel of in de buurt van brussel wonen en me dit kunnen leren laat ook iets weten.

muziekschuur
12 juli 2011, 18:05
Ik zou bands zoeken die in dat genre optreden. Het zijn er niet veel. Maar daar zitten wel mega vette bands tussen. De gitaristen van die bands zou ik benaderen voor een dagje les. En laat dat nou eens 100 euro kosten. Van zulke ontmoetingen ga je onwijs plezier hebben.

En kijk hier eens
http://www.youtube.com/results?search_query=rockabilly+guitar+lesson&aq=1&oq=rockabilly+g

Thebluesdealer
12 juli 2011, 18:10
Die lessen heb ik allemaal al gevolgd.

Schrevel
12 juli 2011, 19:21
Die lessen heb ik allemaal al gevolgd.

Ongeveer 10900 resultaten ...

Als je die allemaal hebt gevolgd en het is nog steeds niks dan rest je slechts wachten op de goddelijke inspiratie.

Thebluesdealer
12 juli 2011, 19:36
Ok ze niet allemaal. Dat is waar alleen de eerste 2 pagina's. Zal daar dan verder meedoen zeker. Maar ik zo het schijt van internet lessen

aaronstonebeat
12 juli 2011, 19:43
Leer 'Mystery Train'; als je dat goed onder de knie hebt, ben je een heel eind volgens mij; het zit 'm voor een groot deel in de manier van aanslaan, 'chicken picking'.
Ik heb een DVD van James Burton (The legendary guitar of ...) waar hij het allemaal uitgebreid uitlegt. Fragmentje:


http://www.youtube.com/watch?v=0cH5RGirn0k

beruk
12 juli 2011, 20:14
Nog een naam ter inspiratie: Cliff Gallup (gitarist bij Gene Vincent)

http://www.youtube.com/watch?v=Xn7lzmibyqg
Veel plezier!

Thebluesdealer
12 juli 2011, 20:30
hartelijk bedankt

Schrevel
13 juli 2011, 05:06
Als je geduld hebt voor boekjes: ik heb altijd veel plezier gehad van Great Rockabilly guitar solo's Fred Sokolov (Hal Leonard uitgave).

Amazon heeft er nog 2e handsjes van voor $10.

muziekschuur
13 juli 2011, 14:44
Spelen in een Rockabilly band lijkt me een volgende stap. Als je een virtuoos als Toots Tielemans vraagt hoe hij zover gekomen is vertelt hij vast over de inspiratie die hij gekregen heeft van het vele talent waarmee hij heeft mogen spelen.

Als ik zo terugkijk had ik in Rotterdam of Amsterdam moeten gaan wonen. Om bijzondere mensen te vinden die zoiets als rockabilly met je delen zul je gelijkgestelde zielen moeten vinden denk ik.

Tunes
23 juli 2011, 08:04
Er is ook een instructie dvd (van een bekende serie waarvan ik nu de naam even niet meer weet) van Brain Setzer.

Tonepro
5 augustus 2011, 01:06
Om bijzondere mensen te vinden die zoiets als rockabilly met je delen zul je gelijkgestelde zielen moeten vinden denk ik.

dat ben ik bijvoorbeeld ik speel voornamelijk rockabilly ik speel niet lang maar kan wel aardig fingerpicken en mystery train kan ik ook redelijk spelen. ik wil je wel helpen met finger picken:chicken: als je er ook daadwerkelijk tijd in wilt steken :)
ik heb ook les van een rockabilly gitarist.
stuur me maar een PM dan kunnen we msn , facebook , skype of e-mail uitwisselen leuk !

greets !