PDA

View Full Version : fender super champ



guitarMatty
11 juli 2011, 23:26
beste leute,

Ik heb al jaren een fender super champ. Beste cadeau ooit van mijn vader. Maar ik wil nu maar eens de buizen vervangen(6v6). Ik heb begrepen dat deze opnieuw gebiasd moeten worden. Ik kan dit niet zelf. Ik woon in Enschede en zoek iemand uit de buurt die dat wel kan. Kan iemand mij een adres geven waar ik dit kan laten doen? En wat kost dit geintje ongeveer?

mvgr.

Matthijs

cluseau
12 juli 2011, 09:26
Ik heb begrepen dat deze opnieuw gebiasd moeten worden.

Beetje lastig omdat de bias is niet instelbaar is. Je zou eigelijk geselecteerde buizen moeten gebruiken. Doe je dat niet is het dus wel verstandig de instelling te (laten) controleren en/of de bias instelbaar te (laten) maken.

Goed adres is Meyeramps (http://www.meyer-amps.nl/) in Nijmegen maar er zijn er natuurlijk nog wel een paar.

Frans.

guitarMatty
12 juli 2011, 10:44
Ik heb juist gelezen op internet dat wanneer je de buizen vervangt ze opnieuw moeten worden gebiasd. Maar dat hoeft volgens jou niet wanneer je de juiste buizen gebruikt. er gaan 6v6 buizen in. Dus maakt het niet uit welk merk ik pak?

mvgr.

matthijs

cluseau
12 juli 2011, 10:57
Ik heb juist gelezen op internet dat wanneer je de buizen vervangt ze opnieuw moeten worden gebiasd. Maar dat hoeft volgens jou niet wanneer je de juiste buizen gebruikt. er gaan 6v6 buizen in. Dus maakt het niet uit welk merk ik pak?

mvgr.

matthijs


Matthijs, dat begrijp je dan niet helemaal goed. Het biassen is idd noodzakelijk maar dit kan niet bij jouw amp omdat die instelling vast is, niet instelbaar dus. Als je buizen met dezelfde specs plaatst zou hij in theorie dezelfde bias instelling moeten handhaven maar ik ga zo nooit te werk. Naar mijn idee is het het beste altijd te checken wat je in huis hebt gehaald ongeacht wat de fabrikant beloofd. Een te hoge biasstroom kun je namelijk niet zien tenzij hij zo hoog is dat de buizen rood aanlopen van schaamte. Je kan de bias wel zelf meten maar als hij te hoog is kun je het waarschijnlijk toch niet zelf ombouwen right? Doe jezelf en je amp een plezier en laat het ff doen. Kosten kan ik geen uitspraken over doen, dit is voor elke tech weer anders.

Frans.

PeeVee
12 juli 2011, 16:08
Frans heeft helemaal gelijk. De Super Champ heeft geen bias level regeling (zelfs geen balans regeling zoals je op latere silverfaces tegenkomt ipv level). De negatieve bias spanning wordt bepaald middels een spanningsdeler met twee vaste weerstanden. Je kunt een tech vragen een setje buizen naar keuze te plaatsen en in ieder geval even de ruststroom na te meten en evt. de weerstanden van de spanningsdeler aan te passen. De vaste weerstanden zijn zo gekozen dat de bias aan de koude kant is, ergens tussen de 20 en 25 mA. Meestal klopt het wel, maar het is verstandig om het toch even na te laten meten.

Ipv aanpassen van de weerstanden (specifiek voor het setje buizen dat je plaatst), is het beter is om op die plek een instelpotje (van goede kwaliteit) te plaatsen, dan ben je voor de toekomst ook klaar. Het is zeker geen moeilijke ingreep (uurtje werk incl. in- en uitbouwen van chassis). Tip: combineer deze ingreep met een "sanity / health check" en laat ook gelijk even de buisvoeten schoonmaken/opspannen (of vervangen), schermroosterweerstanden vervangen, evt. filtercaps vervangen, wat cruciale weerstanden doormeten en vervangen indien nodig (b.v. anodeweerstanden van de preamp buisjes) etc. Dan wordt het wel iets duurder, maar relatief gezien heb je dan meer waar voor je geld. Zie het maar als een "kleine beurt", je Super Champ is het zeker waard.

Zoek eens contact zoeken met Chris T. Wobben van de NiX (www.Bluesclub.nl) in Enschede. Zij hebben een mooie collectie vintage amps en volgens mij is Chris zelf goed met de soldeerbout, misschien wil hij je helpen. Beetje in de buurt zit Martin Staman (Stamp amps), in Vroonshoop, hij kan je zeker helpen. Nico Verduin (niet in de buurt) is ook een zeer goed adres!