PDA

View Full Version : Klira 12 snarige



Richard_66steps
11 juli 2011, 23:26
Hallo allemaal,

dankzij Marktplaats en snel handelen, heb ik een heel bijzondere aanschaf kunnen doen: een Klira 12 snarige uit 1974, type Mano. Helemaal uniek is dat ik daar al een 6-snarige versie van heb (mint). Nu dus een paartje 6+12 snaren zoals Kottke ook heeft, haha. Ik heb al jaren op Internet gezocht naar plaatjes van de 6 snarige en heb daar laatst een gevonden: http://www.damian-kraemer.de/13622/26594.html
Ben echter nog nooit een 12 snarige versie tegengekomen met de jumbo kast en cut-away (wel de andere bekende 12 snarige modellen van Klira).
Hij heeft wel een zwaar leven gehad met een aantal flinke cracks, maar die zijn gerepareerd en doen geen afbreuk aan het geluid. Zit nog mooi in de lak dus toont best mooi. Hals is kaarsrecht en precies goed actie, met perfecte hoogte voor slide (zonder fret gerammel). Hoe hij klinkt? Met een verse set Elixer Nano medium (012-set) en 2 1/2 toon lager gestemd klinkt hij overweldigend. Laag, vol, gebalanceerd, helder, mooi gewoon! En dat met een volledig gelamineerde kast! Hierbij wat foto's, die spreken voor zich.
http://photo.net/gallery/tag-search/search?query_string=klira

INOXROX
12 juli 2011, 04:45
Ziet er zeker erg mooi uit , zeg ! De hals zit geschroefd bij zo'n ding ?

kapepper
12 juli 2011, 07:46
mooie gitaar!!
zou ok echt mijn ding zijn.... zijn dat duitse gitaren?

zoon van Piet
12 juli 2011, 12:02
Hartstikke Duits, inderdaad. En dan hebben we het over het toenmalige West-Dld. En volgens de Duitse normen van toen heeft ie een geschroefde hals en een dikke polyester finish - dingen waar we nu op neerkijken. Bovendien werden zulke gitaren meestal onverwoestbaar gebouwd, wat ten koste ging van de klank.
Maar dit is een mooie, lijkt me een van de duurdere modellen. En barstjes in de top duiden op een massief bovenblad. En de geschroefde hals maakt het altijd mogelijk om de gitaar prettig af te stellen. Als jij er heel tevreden mee bent, dan moeten we niet zeuren over die finish en de bouw en zo. Gewoon van genieten, het is een prachtig en zeldzaam paar ;)