PDA

View Full Version : Kopzwaarte



Platyhelminthes
11 juli 2011, 18:17
Hey allemaal!

Op het moment speel ik op een Fender Thinline, een heerlijk spelende gitaar die ook nog eens lekker licht is. Dat is heel fijn maar veroorzaakt ook gelijk een probleem. Door de toch redelijk stevige neck heeft de gitaar nogal de nijging om met de kop naar beneden te gaan hangen.
Hebben jullie tips om dit tegen te gaan? Want ik vind het een beetje overdreven om daarvoor een gitaar waar ik verder heel tevreden over ben weg te doen.

Een gitaarband van leer heb ik al, dat help wel maar lost het nog niet helemaal op. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

snessiram
11 juli 2011, 18:46
Op onderstaande link vind je wat ervaringen van anderen met zo'n thinline. De conclusie lijkt te zijn dat je gewicht aan de achterkant (in de holtes of aan de band vb) van de gitaar toevoegt om hem uit te balanceren.
http://www.tdpri.com/forum/tele-technical/55346-how-weigh-down-thinline.html

Platyhelminthes
11 juli 2011, 21:42
Ok bedankt! Heeft iemand ervaring met het plaatsen van gewichtjes? Enig idee hoeveel of wat en hoe ik die goed zou kunnen plaatsen?

snaarplukker
12 juli 2011, 11:15
Ok bedankt! Heeft iemand ervaring met het plaatsen van gewichtjes? Enig idee hoeveel of wat en hoe ik die goed zou kunnen plaatsen?
Gewicht standard Telecaster - gewicht Thinline = gewicht wat je achter aan kan hangen.;)

Bij een duiksport-artikelen-winkel kan je gewichten halen wat aan banden kan.

HaroldA
12 juli 2011, 11:24
Een gitaarband van leer heb ik al, dat help wel maar lost het nog niet helemaal op. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

Een gitaarband met een suède binnenkant! Werkt ook perfect bij mijn SG's.

Koeloe
12 juli 2011, 11:25
Gewicht standard Telecaster - gewicht Thinline = gewicht wat je achter aan kan hangen.

En eigenlijk iets minder, want niet al het gewicht zit origineel bij het uiteinde.

speedmusic
12 juli 2011, 12:19
Zelf heb ik loodkorrels genomen van mijn duikgewichten en deze in de cavity gestopt van mijn toon/volpot en switch. Moet wel zeggen dat het geen tele is dus ik had wat meer ruimte.

Nils47
12 juli 2011, 13:06
Een gitaarband met een suède binnenkant! Werkt ook perfect bij mijn SG's.

Ik heb zo'n brede Gibson strap op de Epiphone Sheraton (ook behoorlijk kopzwaar). Sindsdien geen problemen en de gitaar blijft perfect op de plaats!

Antoon
12 juli 2011, 14:45
Lichtere stemmechanieken. Bijv. Kluson type als je die nog niet hebt. Of een dikke messing brug..

adrinalino
12 juli 2011, 17:22
Een andere oplossing zou zijn je achterste ophangpunt naar voren te brengen.

Hoi,

Aad.

HaroldA
12 juli 2011, 17:22
Een andere oplossing zou zijn je achterste ophangpunt naar voren te brengen.

Of de voorste naar voren...

barno
12 juli 2011, 17:34
Strapnuts verplaatsen gaat niet bij een tele. Een tele met een lichte body is meestal kopzwaar. Ook bij hele lichte swampash full bodies. De langere upperhorn van de strat was een van de verbeteringen die Leo bedacht na de tele.

Ik zou gewoon een brede strap gebruiken en niet gaan prutsen met gewichtjes enz... is ook een kwestie van wennen gewoon.

HaroldA
12 juli 2011, 17:36
Strapnuts verplaatsen gaat niet bij een tele.

Jawel hoor, je kunt de voorste straplock op een lange schroef zetten en met een busje, een stapel ringetjes, oid 'm toch zeker een centimeter of 2 verplaatsen!

Of je daar blij van wordt is een 2e.

barno
12 juli 2011, 18:24
Jawel hoor, je kunt de voorste straplock op een lange schroef zetten en met een busje, een stapel ringetjes, oid 'm toch zeker een centimeter of 2 verplaatsen!

Of je daar blij van wordt is een 2e.

tja, zo kan het, maar eerlijk gezegd word ik daar erg droevig van :)

adrinalino
12 juli 2011, 23:35
Strapnuts verplaatsen gaat niet bij een tele.

Geef 'm maar eens een weekendje aan mij. Zal je zien wat ik met kit, pur, ducktape en een paar spaanplaatschroeven voor elkaar krijg :seriousf:.

Platyhelminthes
13 juli 2011, 22:23
Hey allemaal!

Bedankt voor het meedenken :) Strapbuttons verplaatsen is niet echt een optie nee.. Naar de gewichtjes zal ik nog eens kijken.

Wat betreft de strap, ik heb nu een leren strap, maakt suede nog veel verschil? Wat ik me wel sterk afvraag is of ik het prettig ga vinden want ik vind een smalle katoenen/nylon band eigenlijk prettiger aanvoelen.. En heeft iemand misschien een voorbeeld van zo'n strap?

Groeten Jaap

refused199
13 juli 2011, 22:34
Bij een duiksport-artikelen-winkel kan je gewichten halen wat aan banden kan.

Ik werk zelf in een duikwinkel en je kunt inderdaad gewicht in verschillende soorten en maten kopen, maar mij lijkt dit niet de makkelijkste oplossing. Je hebt inderdaad wat we noemen softlood, dit zijn zakjes met kleine bolletjes lood er in, wat je zou kunnen gebruiken. Ookal is dit het misschien makkelijker dan de blokken hardlood die je aan een loodgordel hangt, het blijft niet echt practisch extra balast.
Zelf zou ik dan vanuit een gitarist optiek er voor kiezen om er een bigsby op te zetten. Dan is hij ook in balans en je hebt op een bruikbare manier gewicht toegevoegd.