PDA

View Full Version : Bijna-neckcrack LP, wat te doen?



RS-Rik
11 juli 2011, 16:55
Soms heb je gewoon pech.

Zojuist haalde ik mn LP van de hanger, bleek ie gescheurd te zijn aan het einde van de hals.
De scheur gaat over de hele breedte, ik weet niet precies hoe diep. De lak is er wel een beetje door verneukt. Je voelt duidelijk, het lijkt wel alsof er een tectonische plaat omhoog is gekomen. Heel lelijk.

http://i54.tinypic.com/32zumna.jpg

http://i55.tinypic.com/wa5bno.jpg

Wat kan ik het beste doen? Met een injectiespuit wat houtlijm inbrengen en goed inklemmen? Of zijn er nog andere ideëen?

Het is echt kut, het is mn fijnste gitaar, ik hou echt van dat ding!!!!

Thanx!


p.s. ik heb hier Bison D4 watervaste polyurethan lijm staan. Dat is dat gele spul wat een beetje schuimt. Het lijmt als de beste, maar is het hiervoor ook geschikt of loop ik dan tegen onverwachte dingen aan waarvoor jullie me gaan behoeden?


p.p.s. Snaren zijn al los.

bollocks37
11 juli 2011, 16:57
Misschien eerst voor alles even de snaren eraf...

iWishmaster
11 juli 2011, 16:58
Naar een (goede) gitaarbouwer brengen. Als je zoveel van die gitaar hebt en geen ervaring hebt met neckcracks, zeker niet zelf gaan hobbiën.

En niet schrikken als de bouwer zegt dat hij de kop compleet moet afbreken opnieuw lijmen :chicken:.

Lexvandoef
11 juli 2011, 17:00
Inderdaad gewoon weg brengen en er niet zelf aan kloten als je daar geen ervaring mee hebt. Zeker niet als het je favo gitaar is!

Is het trouwens je Orville by Gibson? Zoja, zonde man! Hoe kwam dat zo?

RS-Rik
11 juli 2011, 17:09
Ja het is mn Orville. Hele fijne gitaar is dat met een ontzettend mooie klank, zowel versterkt als acoustisch.


Ik weet niet hoe het is gekomen. Afgelopen donderdag issie wel naar de zijkant gevallen, maar toen viel ie op de toets en was er nog niks aan de hand. Hij hangt wel altijd aan de muur. Misschien is dat net de druppel? Hij hangt altijd gewoon stabiel en stil, er staat een bureau voor, er is niets wat er tegenaan kan komen. Onderweg doen we er ook altijd zuinig op.

INOXROX
11 juli 2011, 17:16
Sorry . Ik kan je niet meer aanbieden dan m'n medeleven . Maar die is dan ook wel oprecht . Hope things work out in the end ..

Johannes
11 juli 2011, 18:18
Naar, zulke beschadigingen zit je nooit op te wachten. Als je geen ervaring hebt met zulk soort reparaties, kun je m beter even wegbrengen, dat is vaak niet eens duur (paar tientjes). Lakreparaties en gecompliceerde breuken (stukjes hout weg, toets los enz enz) zijn wel duurder.

Als je er zelf mee aan de slag wil, gebruik dan absoluut geen schuimende lijm, deze is ongeschikt om te gebruiken voor dit soort reparaties (of eigenlijk elke reparatie aan een muziekinstrument) "Gewone" houtlijm kun je wel gebruiken, al kiezen de professionals vaak voor tidebond houtlijm.

geert1976
11 juli 2011, 23:57
Soms heb je gewoon pech.

Zojuist haalde ik mn LP van de hanger, bleek ie gescheurd te zijn aan het einde van de hals.
De scheur gaat over de hele breedte, ik weet niet precies hoe diep. De lak is er wel een beetje door verneukt. Je voelt duidelijk, het lijkt wel alsof er een tectonische plaat omhoog is gekomen. Heel lelijk.

http://i54.tinypic.com/32zumna.jpg

http://i55.tinypic.com/wa5bno.jpg

Wat kan ik het beste doen? Met een injectiespuit wat houtlijm inbrengen en goed inklemmen? Of zijn er nog andere ideëen?

Het is echt kut, het is mn fijnste gitaar, ik hou echt van dat ding!!!!

Thanx!


p.s. ik heb hier Bison D4 watervaste polyurethan lijm staan. Dat is dat gele spul wat een beetje schuimt. Het lijmt als de beste, maar is het hiervoor ook geschikt of loop ik dan tegen onverwachte dingen aan waarvoor jullie me gaan behoeden?


p.p.s. Snaren zijn al los.

Als jij die lijm er tussen smeert, kom ik persoonlijk een Squier hals in je aars parkeren.
Absoluut GEEN bruislijm er tussen.

Het is een gave breuk die goed te lijmen is en in je plaatselijke bouwmarkt is goede houtlijm te koop waarmee deze breuk goed te lijmen is

RS-Rik
12 juli 2011, 00:14
Squiers in aarsen en bouwmarkten, dat zijn reacties waar je wat aan hebt.

Maar, zou ik het .zelf. netjes kunnen? Ik kan wel netjes lijmen etc, maar hoe krijg ik die scheur in de lak een beetje netjes weggewerkt? Volgens mij is het een knoerharde polylaag. Redelijk dun.

barno
12 juli 2011, 00:36
Breng 'm naar een bouwer. De kans dat je iets fout doet bij zo'n reparatie is groter dan dat je het voor de eerste keer dadelijk perfect doet.

Ronson
12 juli 2011, 09:49
Squiers in aarsen en bouwmarkten, dat zijn reacties waar je wat aan hebt.

Maar, zou ik het .zelf. netjes kunnen? Ik kan wel netjes lijmen etc, maar hoe krijg ik die scheur in de lak een beetje netjes weggewerkt? Volgens mij is het een knoerharde polylaag. Redelijk dun.
Als je gaat lijmen gebruik dan Titebond (http://guitarsupplies.nl/index.php?item=titebond-original-118ml&action=article&group_id=18&aid=1596&lang=NL).

Die scheur wegwerken? Tja, als je het moet vragen zou ik het zelf niet proberen, tenzij het een goedkoop ding is.

munkie
12 juli 2011, 10:14
Ik zie steeds meer LP kopbreuken hier, vergelijkbaar met het aantal valpartijen in de Tour :chicken:

Johnny H. for president :hippie: