PDA

View Full Version : Valse gitaren zijn niet per se slecht



Thebluesdealer
11 juli 2011, 16:03
De bassist van mijn groep had laatst een Gibson Les Paul Custom voor maar 300 euro gekocht van iemand die hem geerfd had en er zelf niks van kende. Er staat geen Gibson helemaal boven op de headstock meer wel op het plaatje onder de naam les paul model. Na het uit elkaar halen van de gitaar bleek dat hij uit japan komt dus het is waarschijnlijk een valse. Maar toch heeft deze gitaar een geweldige sound en sustain en vind ik dat het zijn 300 euro meer dan waard is. Ik heb gehoord dat de Les Paul die slash altijd bespeelt ook een valse is en die klinkt ook geweldig. Dus als iemand nog van deze verhalen heeft laat iets weten. Sorry voor de fout in de titel van de topic ik had het pas door toen ik het al gepost had.

jim__
11 juli 2011, 16:12
Tja, als ie uit Japan komt is ie zeker vals. Die Japanners kunnen ook niet stemmen, ondanks dat er ook stemapparaten in dat land gemaakt worden. Je weet waar het wordt Yamaha vandaan komt? YApanners Maken Alles Half Af... :hippie:

Maar goed, ik denk dat je het hier hebt over een oudere Epiphone, daar staat inderdaad ook gewoon Les Paul op, maar Gibson op de trussrodcover. € 300 kan dan ook wel kloppen, en het zijn inderdaad vrij aardige gitaren.

Slash zijn gitaren zijn als het goed is niet vals, alleen die bends van hem weer wel :sssh:

Orgasmocaster
11 juli 2011, 16:25
er is een groot verschil tussen een goedkope kopie en een professionele replica!

maar Japanse kopieen uit de jaren 70 kunnen heel slecht, maar ok best wel goed zijn...

interessander
11 juli 2011, 16:28
Even voor de zekerheid, met uit elkaar halen bedoel je niet toevallig de hals er af halen ? ;)

macwilliams
11 juli 2011, 16:31
Valse gitaren die niet sleht zijn...... Tjah...

Ik denk dat je bedoelde :

Kopieën van gitaren hoeven niet persé van erbarmelijke kwaliteit te zijn?
Dat klopt, ik noem maar eens Tokai, Greco, Maya en of london city. Allemaal kwalitatief goede gitaren. Zelfs de ibanez of Yamaha kopieën zijn goede en gewilde gitaren.

En als ze vals zijn kun je altijd stemmen.

Jasper.
11 juli 2011, 16:34
Ik hoef geen valse gitaar. Doe mij maar een lieve gitaar.
Valse gitaren bijten.

Johannes
11 juli 2011, 16:47
Kun je een foto van de gitaar maken? Oh en er staan drie spelfouten in de titel ;)

INOXROX
11 juli 2011, 16:59
3 ? Ik zie d'r 4 ..

robert-gitarist
11 juli 2011, 18:31
Klopt replica's hoeven niet slecht te zijn. Behalve Epiphone dan, want dat is kutkwaliteit... :stop::sssh: ;)

Oranjeaap
11 juli 2011, 18:58
Ik heb een gitaar geërfd maar ik heb er zo weinig verstand van dat ik gewoon 300 euro vraag. Google ken ik niet, en de dichtstbijzijnde gitaarwinkel ligt op 300km afstand. Dus ja ik weet er echt niets van. Dat het achteraf geen Gibson bleek te zijn WIST IK DUS OOK NIETS VAN.

Denk je echt? :hide:



Het hoeft ook geen slechte gitaar te zijn hoor. Maar de beste kopieën hadden meestal wel een naam zoals Tokai, Burny of Orville. De naamloze waren meestal minder, maar nog niet compleet bagger.

Maar inderdaad, doe eens wat foto's dan kunnen we misschien er wat meer van zeggen ;)

Braindead
11 juli 2011, 19:06
Dat verhaal over Slash. Slash speelt voor zover ik weet wel vooral op Gibsons. Waar het verhaal misschien vandaan komt is dat Slash ten tijde van Appetite for destruction inderdaad problemen had een goed geluid te krijgen (in de studio). De manager van GnR, die heeft toen voor hem een Les Paul geregeld en dat was inderdaad geen Gibson maar een kopie. Op zich hoeft een kopie ook niet slecht te zijn natuurlijk, maar tussen een Epiphone Les Paul van 300 euro en een Gibson Les Paul Custom zit echt wel verschil. In slash zijn geval was het een kopie gebouwd door een Amerikaans gitaarbouwer en zeker geen japanner.

Je moet je ook bedenken dat Slash gewoon een drugsgebruiker was voordat ze echt doorbroken en niet veel geld te makken had. Hij heeft toen van alles gespeeld waaronder BC Rich, Jackson en zelfs een stratocaster. Hij zou toen ook nog weleens een gitaartje verpatst hebben om aan drugs te komen. Maar dat zijn allemaal verhalen natuurlijk....

wietse
11 juli 2011, 19:06
Maya, Allemaal kwalitatief goede gitaren. Zelfs de ibanez of Yamaha kopieën zijn goede en gewilde gitaren.

au!!
alleen als er El voor de maya staat anders zijn het meestal fantasiehouten planken.

als de gitaar die ts bedoelt een japanse epiphone is dan is het een matsumoku plank, eigenlijk altijd goed.
en slash heeft geloof ik iets van een 100 echte les pauls, allemaal identiek dus waarom dan een nepperd pakken?

macwilliams
11 juli 2011, 19:19
Ach, el Maya dus, oké :ok:

Maar ik denk dat de strekking van het verhaal wel duidelijk is.

Terminus
11 juli 2011, 19:43
Dat verhaal over Slash. Slash speelt voor zover ik weet wel vooral op Gibsons. Waar het verhaal misschien vandaan komt is dat Slash ten tijde van Appetite for destruction inderdaad problemen had een goed geluid te krijgen (in de studio). De manager van GnR, die heeft toen voor hem een Les Paul geregeld en dat was inderdaad geen Gibson maar een kopie. Op zich hoeft een kopie ook niet slecht te zijn natuurlijk, maar tussen een Epiphone Les Paul van 300 euro en een Gibson Les Paul Custom zit echt wel verschil. In slash zijn geval was het een kopie gebouwd door een Amerikaans gitaarbouwer en zeker geen japanner.

Je moet je ook bedenken dat Slash gewoon een drugsgebruiker was voordat ze echt doorbroken en niet veel geld te makken had. Hij heeft toen van alles gespeeld waaronder BC Rich, Jackson en zelfs een stratocaster. Hij zou toen ook nog weleens een gitaartje verpatst hebben om aan drugs te komen. Maar dat zijn allemaal verhalen natuurlijk....

De Gibson die hij op Apetite gebruikte is een replica van een '59 Les Paul gemaakt door een destijds bekende luthier. Er zaten toen al Seymour Duncan Alnico II's in. De gitaar is dus handgemaakt, niet een Chinese imitatie. Overigens is de theorie er dat sommige delen van Apetite op een Jackson zijn opgenomen omdat het geluid soms donkerder is en er met een whammy gekloot wordt.

BobvanKempen
11 juli 2011, 20:24
Dat verhaal over Slash. Slash speelt voor zover ik weet wel vooral op Gibsons. Waar het verhaal misschien vandaan komt is dat Slash ten tijde van Appetite for destruction inderdaad problemen had een goed geluid te krijgen (in de studio). De manager van GnR, die heeft toen voor hem een Les Paul geregeld en dat was inderdaad geen Gibson maar een kopie. Op zich hoeft een kopie ook niet slecht te zijn natuurlijk, maar tussen een Epiphone Les Paul van 300 euro en een Gibson Les Paul Custom zit echt wel verschil. In slash zijn geval was het een kopie gebouwd door een Amerikaans gitaarbouwer en zeker geen japanner.

Je moet je ook bedenken dat Slash gewoon een drugsgebruiker was voordat ze echt doorbroken en niet veel geld te makken had. Hij heeft toen van alles gespeeld waaronder BC Rich, Jackson en zelfs een stratocaster. Hij zou toen ook nog weleens een gitaartje verpatst hebben om aan drugs te komen. Maar dat zijn allemaal verhalen natuurlijk....

Ik heb boek van Slash en daarin verteld hij dat G'n'R van de platenmaatschappij een hoop geld had gekregen om AFD te maken alleen waren ze allemaal junks en verdween dat geld naar de dealer. Hij heeft toen idd een fake Les Paul gekocht. Grappige is dat dit wel de gitaar is die nu nagemaakt is door Gibson als de AFD les paul. Overigens wist ik dat ook niet voor ik dat boek las maar .... Slash is eerst een tijd endorsed geweest door Guild die nog een aantal (ondertussen hele zeldzame) Slash dubblenecks heeft gemaakt.

Thebluesdealer
11 juli 2011, 20:28
au!!
slash heeft geloof ik iets van een 100 echte les pauls, allemaal identiek dus waarom dan een nepperd pakken?
Nee maar ik heb in een interview gelezen dat zijn gitaar die hij tijdens de Ap for Des periode heeft gemaakt een valse is. Maar zijn signature is wel gebaseerd op die valse gitaar hij zegt zelf in zen interview dat het zijn lievelings is.

barno
11 juli 2011, 20:39
Ach, die gast van metallica speelde in het begin ook op nep, schijnt het, en een van de bekendste zappa gitaren, zijn SG, was ook geen Gibson

JohnLord
11 juli 2011, 21:10
Ik heb boek van Slash en daarin verteld hij dat G'n'R van de platenmaatschappij een hoop geld had gekregen om AFD te maken alleen waren ze allemaal junks en verdween dat geld naar de dealer. Hij heeft toen idd een fake Les Paul gekocht. Grappige is dat dit wel de gitaar is die nu nagemaakt is door Gibson als de AFD les paul. Overigens wist ik dat ook niet voor ik dat boek las maar .... Slash is eerst een tijd endorsed geweest door Guild die nog een aantal (ondertussen hele zeldzame) Slash dubblenecks heeft gemaakt.

Er was wel de contractuele verplichting om af te kicken...
Na het succes van AFD was 100 Gibsons kopen natuurlijk een makkie.

Morio66
11 juli 2011, 23:28
http://img39.imageshack.us/img39/4408/valsi.png (http://imageshack.us/photo/my-images/39/valsi.png/)

Deze heb ik laten afmaken...

Braindead
11 juli 2011, 23:46
Laten we ook niet doen alsof alleen Gibson goede les Pauls kan bouwen. Ik bedoel zo magisch is het nu ook weer niet. Gewoon mahonie maple rosewood en een paar alnico pickups, set neckje en gaan. En natuurlijk is er degelijk opgenomen bij AFD. Slash zou inderdaad ook delen zo niet het grootste deel van AFD met een Jackson ingespeeld hebben. Die Les Paul daar kwam zijn manager pas bij het dubben en de solo's mee aanzetten.

Dus alle Slash fans kunnen rustig aan de Jackson :) Ben wel benieuwd wat het voor eentje was. Slash met een soloist?

@ Morio66 haha, ik moest even denken waar je post op sloeg maar nu vat ik hem. (laat op de avond). Die Belgen ook met hun aparte maar gezellige taaltje... een valse gitaar

BobvanKempen
11 juli 2011, 23:54
Laten we ook niet doen alsof alleen Gibson goede les Pauls kan bouwen. Ik bedoel zo magisch is het nu ook weer niet. Gewoon mahonie maple rosewood en een paar alnico pickups, set neckje en gaan. En natuurlijk is er degelijk opgenomen bij AFD. Slash zou inderdaad ook delen zo niet het grootste deel van AFD met een Jackson ingespeeld hebben. Die Les Paul daar kwam zijn manager pas bij het dubben en de solo's mee aanzetten.

Dus alle Slash fans kunnen rustig aan de Jackson :) Ben wel benieuwd wat het voor eentje was. Slash met een soloist?

@ Morio66 haha, ik moest even denken waar je post op sloeg maar nu vat ik hem. (laat op de avond). Die Belgen ook met hun aparte maar gezellige taaltje... een valse gitaar

Daarbij staat er ergens op Internet een foto met alle Les Pauls van Slash en ..... een heel fors gedeelte daarvan zijn geen Gibsons maar special orders van custom gitaarbouwers. Kan het nu natuurlijk zo snel niet vinden. Maar Slash op een Dinky .... dat is toch wel een idee waar je aan moet wennen.

Thebluesdealer
12 juli 2011, 01:24
@ Morio66 haha, ik moest even denken waar je post op sloeg maar nu vat ik hem. (laat op de avond). Die Belgen ook met hun aparte maar gezellige taaltje... een valse gitaar
ben een hollander maar ik woon gewoon al men hele leven in belgie. Das niet helemaal hetzelfde

Hier zie je best wel wat van zen collectie http://www.snakepit.org/equip.html