PDA

View Full Version : Japanse strat klinkt doods. Is 'ie "op"? Of valt er nog wat van te maken?



paulusdeBKB
11 juli 2011, 15:16
Ik was 15, en ik kocht mijn eerste serieuze elektrische gitaar. Een Japanse Fender strat, met Kahler tremolo. Ik was jong en duikvluchten maken leek me wel wat, al bleek die Kahler best een onding te zijn. In de loop der jaren ben ik bepaald niet zachtzinnig omgesprongen met mijn gitaartje: de lak is eraf, elementen vervangen, de Kahler vervangen door een Wilkinson, lock nut eraf en vervangen door een Tusk topkam etc.

Dit is ze:
https://lh5.googleusercontent.com/-dD9DsfRr0e0/ThrRL7DTzwI/AAAAAAAAADc/-U0HXJtVuAc/s512/japstrat%252520fullfrontal.JPG

Sinds een tijdje pak ik haar steeds minder op. De reden: ze klinkt nogal 'doods'. Goedkoop. Geen resonantie, en daar was ze toch al niet zo sterk in.

Waar zou het aan liggen? Aan de Wilkinson met zijn smalle studs en verroeste schroefjes van de zadels?
https://lh3.googleusercontent.com/-WDvU6cI7flQ/ThrRLj2a9JI/AAAAAAAAADY/8I8METCnaYM/s512/japstrat%252520brug.JPG

Aan het nu onbeschermde hout, dat in de loop der jaren een hoop zweet en vuil heeft geabsorbeerd?
https://lh4.googleusercontent.com/-x6GC_-QVe_I/ThrRIEaZyxI/AAAAAAAAADQ/DIZ5HeuzRHo/s512/japstrat%252520body.JPG

Of is het de kwaliteit van het hout zelf? Hier een plaatje van de achterkant van de body:
https://lh4.googleusercontent.com/-RL7gYD6OPs8/ThrRHwICPZI/AAAAAAAAADM/mHHRSpl0MNo/s512/japstrat%252520back.JPG

Wellicht hebben jullie goede tips:

Zou een nieuwe body zin hebben? Ik vermoed dat de Wilkinson tremolo de klank geen goed doet. Maar een vintage tremolo plaatsen kan niet zomaar, vanwege de frezing voor de Kahler tremolo. Ik heb wel eens gelezen dat dergelijke freesgaten kunnen worden opgevuld met een blokje hout, zodat een vintage tremolo kan worden geplaatst. Zou dat hier een optie zijn, of ben je dan qua kosten al heel hard op weg naar een nieuwe body?
Zou het vervangen van de verroeste Graphtec zadelschroefjes al wat uitmaken? ik heb de originele metalen Wilkinson zadeltjes ook nog. Klinken die misschien toch beter?
Is het ontbreken van de lak van negatieve invloed op de klank? Maw, klinkt een goed gelakte body beter dan een onbehandelde? Zou het optie zijn om de body te schuren en dan in de olie te zetten?
Is de kwaliteit van de body misschien toch beneden de maat? En zo ja, zou ik dan de hals en elektronica kunnen transpanteren op een al dan niet gelakte Warmoth body oid?
Kortom: zal ik haar min of meer zo laten en houden uit nostalgische overwegingen, of zal ik er geld in steken om er nog wat van te maken? Heeft iemand iets soortgelijks bij de hand gehad en zo ja, wat waren jullie bevindingen?

barno
11 juli 2011, 15:23
is dat een mid eighties jap strat?

indien ja, dan heb je theoretisch een geweldige gitaar in handen. Het geknoei met de brug en pups zouden wel eens de oorzaak kunnen zijn.

body is waarschijnlijk basswood, niks fout mee normaal.

G.G.
11 juli 2011, 17:43
Zou een prima strat kunnen zijn. Hij is in ieder geval lekker rock and roll en er moet een goeie reden zijn dat ie nu zo afgeragd is. Ik gok erop dat ie heel veel gebruikt is.

Zou zelf beginnen met het verwijderen van de studs, een plaatje hardhout op maat maken en inlijmen, vervolgens een verse tremelo erop met een goed blok (mijn persoonlijke favoriet is die Diego vanwege het alu block).

Ik kan de topkam niet zien op de foto, maar mogelijk zou ik dat stukje toets herstellen en een gewone strat-topkam erop zetten. Misschien is zo'n deels messing topkam net iets dan zou kunnen helpen (met de open snaren in ieder geval)

Ik zou in ieder gewal wel proberen met minimale middelen dat ding te herstellen.

grayfink
11 juli 2011, 17:44
Er moeten gewoon nieuwe snaren op.

oigun
11 juli 2011, 18:50
Topkam,halsverbindig of trem. Zijn de meest waarschijnlijke boosdoeners. Ik gok op de trem. Actie wat omhoog wil ook nog wel eens helpen. Als ie onversterkt wel Ok klinkt kan het zijn dat de pots en output wat vervuilt zijn>> schoonmaken en misschien opnieuw solderen na verloop van tijd kan het soms dat het soldeer wat minder contact gaat maken als er ooit met verkeerd vloeimiddel gesoldeerd is.Of de draadjes zijn gewoon verrot.

paulusdeBKB
11 juli 2011, 19:40
Het is inderdaad een 80's strat, en ik heb hem inderdaad veel gebruikt. Ik ga eerst de dingetjes die geen geld kosten maar eens proberen: bedrading vernieuwen, halsverbinding nakijken (volgens mij is die goed), tremolo ontroesten en de actie een beetje bijstellen. Voor het op maat maken van een stukje hardhout heb ik niet het goede gereedschap, dus dat probeer ik nu even niet. Maar daarover nog wel een vraag: heeft iemand een idee wat zoiets ongeveer kost als je het laat doen?

En nu ik toch bezig ben: nog bedradingstips? Gewoon bij de elektronicaboer kopen?

Pepe
11 juli 2011, 19:46
Ik hou het ook op de trem. Waarschijnlijk klonk ie altijd al zo maar het valt je steeds meer op naarmate je meer ontwikkeld.

Ik vind het altijd opvallend hoeveel verschil een goede trem maakt.

espike
11 juli 2011, 20:08
Check eens onder de slagplaat: als er net zo veel roest op de electronica zit, en de aansluitingen, potmeters en zo als op de slagplaat, dan kan je best een probleem hebben. Als je er makkelijk aan kan komen, sluit nieuwe potmeters voor volume en tone aan, en check ook voor kortsluiting.

barno
11 juli 2011, 20:21
mid eighty jap strats zijn voor sommigen zelfs een fender holy grail... ik heb er zelf ook een. tremelo wel volledig verwijderd en volgestoken met hout. Is de enige gitaar die ik nooit zal wegdoen (en ik heb er veel...)

no 1 hops
11 juli 2011, 22:47
volgens mij heb je daar dan een oud setje lawrence pickups op zitten.
daar is niks doods aan.

muziekschuur
12 juli 2011, 00:27
Setje snaren en een grafieten topkam.... Bedrading nakijken... Versleten potmeters geven een slecht kontakt= slecht geluid. Het kan ook dat je jack aansluiting bijna af gaat breken. Als er al een breuk in zit dan is er slecht kontakt= slecht geluid.

Dus snaren eraf. Slagplaat eraf. Alle soldeerverbindingen nakijken, nieuwe potmeters, nieuwe jack. 5 standen schakelaar vervangen en de slagplaat weer monteren. Nieuwe snaren erop, afstelling nakijken.... En waarschijnlijk klinkt ie dan weer top.

Kakihara
12 juli 2011, 09:50
Pickups lijken me eerder Joe Bardens dan Bill Lawrence. Lijkt me niet dat daar de schuld van het doods geluid zit.
Een tusk topkam zou niet slechter mogen zijn dan een grafieten.
Ik zou ook beginnen bij wat het gemakkelijkst en het goedkoopst is : bedrading nakijken, potmeters nameten en eventueel vervangen.
Wat betreft de trem, zou ik eerst een proberen om de originele zadeltjes er terug op te zetten, roest is zelden goed.

paulusdeBKB
12 juli 2011, 13:40
De elementen zijn inderdaad Joe Barden Two-tones. Heel gaaf, al maken ze hem wel iets minder stratterig. Maar ik kan ze ook enkelspoels schakelen.

Ik ga maar eens beginnen met het ontroesten van de tremolo. Dan moet ik wel eerst nieuwe imbusboutjes bestellen want die zitten helemaal vastgerot. Als ik ze loskrijg, krijg ik ze er nooit meer op :soinnocent:

Iemand nog tips qua roestverwijderen? Schuurpapiertje?

no 1 hops
12 juli 2011, 14:33
een glasborsteltje.
is een staafje glasvezel dat in de vorm van een plastic pen geweldig roest weg kan poetsen.
je moet echter er wel om denken niet die fijne vezels in je vinger te krijgen want daar blijf je lang last van houden.
bij de meeste electronica zaken zullen ze ze wel verkopen.

muziekschuur
12 juli 2011, 15:15
Kruipolie of in de cola. Ik zou beginnen met een nachtje laten staan met kruipolie (of wd40).
Geen schuurpapier. gewoon met zo'n groen sponsje uit de keuken en eventueel wat vim of een dergelijk schuurmiddel.

Luigi
12 juli 2011, 18:34
Wat vraagjes die deze hele discussie bij mij oproept alvorens te antwoorden;
- hoe klinkt deze strat akoestisch, dwz onversterkt?
- hoe dicht staan de pups, met name de single coil, op de snaren?

paulusdeBKB
12 juli 2011, 20:16
Ik heb die gitaar nu niet bij de hand, zal morgenavond eens meten. Denk je aan string-pull?

oigun
12 juli 2011, 21:26
Stratitus? (http://www.google.nl/search?q=Stratitus&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a)

Luigi
12 juli 2011, 21:44
Ik heb die gitaar nu niet bij de hand, zal morgenavond eens meten. Denk je aan string-pull?

Zou ook nog kunnen ja.
Maar ook belangrijk is hoe je gitaar akoestisch klinkt. Klinkt ie dan ook doods dan kan je voorlopig de electronica als oorzaak daarvan uitsluiten en je eerst richten op kam, brug, etc. De enige electronica die volgens mij invloed kan hebben op je akoestische geluid zijn je pups; stringpull idd.

peter_l
12 juli 2011, 22:43
Als je al aangeeft dat de gitaar qua resonantie al nooit een hoogvlieger is geweest (dus ook niet in de goeie ouwe tijd) kun je je afvragen of het de moeite wel waard is. Sommige gitaren 'willen' gewoonweg niet vanaf geboorte, gewoon door de nét niet kloppende combi van hout en ambacht. Het vervangen van potmeters, bedrading en jack zou al veel moeten doen, dan de brug ontroesten en mogelijk de topkam vervangen én de snaren. Klinkt-ie dan nog steeds alsof-ie blijvend achter het behang zit: wegdoen aan iemand die er mogelijk wel blij mee is. Veel plezier in elk geval met de opknapklusjes en hopelijk pakt het goed uit.

String pull lijkt me niet zo snel de oorzaak overigens. Op al mijn gitaren draai ik de elementen toch meestentijds tot vlak onder de snaren (zelfs een DiMarzio X2N) en ik kan niet zeggen dat ik daardoor een brakker geluid krijg, in tegendeel eigenlijk.

Rutger
13 juli 2011, 09:54
Controleer ook even je fretten, als die flink zijn ingesleten (wat goed kan bij zo'n oudje) draagt dat ook bij aan het doods klinken. Fretjob is alleen wel duur... tenzij je het zelf kunt.

paulusdeBKB
13 juli 2011, 12:18
Ha, de frets daar had ik nog niet aan gedacht! Ik heb de frets vorig jaar laten vlakken, ze zijn nu eigenlijk iets te laag naar mijn zin.

Ik heb de gitaar nog eens aandachtig beluisterd... eigenlijk klinkt ze akoestisch best oké. Niet wereldschokkend maar niet superbelabberd. Dat zou toch wijzen in de richting van de elektronica. Staat dus op de todo-lijst.

Maar als ik het boodschappenlijstje zo eens bekijk, dan wordt het wel een hele ingrijpende operatie om deze gitaar weer in topconditie te krijgen:
- nieuwe tremolo
- nieuwe bedrading
- nieuwe pots
- nieuwe frets
- hout opvullen

Maar goed. stap 1: ontroesten. No 1 hops, bedankt voor de ontroesttips.