PDA

View Full Version : EQ in pedaalvorm



Exile
11 juli 2011, 12:51
Goeiemiddag allen!

Heb mij laatst eindelijk de TH30 of Thunder 30 head van Orange aangeschaft met een PPC412 cabinet. uitvoerig getest, allemaal 'content' van (tevreden voor NL) maar wat mij destijds al was opgevallen is dat de EQ op de amp beperkt wordt tot slechts een 'shape' knop op het dirty kanaal en een 'treble' en 'bass' op de clean.

Bij het dirty kanaal is er dus weinig variatie mogelijk en mij de clean kunnen de mids soms wel wat extra gebruiken. Had mij toen dus al voorgenomen om een EQ in pedaalvorm aan te schaffen en deze in FX loop toe te voegen.

Maar nu is het wat wikken en wegen. Budget is niet zozeer de kwestie, een goede 10-band van €150 vind ik redelijk, maar ik ga er ook geen €300 voor neertellen. De bedoeling is om het geluid wat op te krikken hier en daar, maar het is niet de bedoeling om er een mini-opnamestudio van te gaan maken.

Mijn oog was gevallen op de MXR EQ's die er zowel in 6 als 10 ban te krijgen zijn. Momenteel gaat de voorkeur uit naar de 6band EQ omdat deze eenvoudiger is dan de grote broer en zonder volume en gain slide komt, wat ik trouwens niet nodig vind op een EQ pedaal.
Verder vraag ik mij ook af of die 4 kanalen zoveel meer verschil gaan maken in mijn sound als metal/hard/deathcore gitarist?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of zelfs andere pedalen aanraden?

Alvast bedankt voor de hulp ;)

Mvg,

Christophe

onrust nv
11 juli 2011, 13:16
Ik zou een oude ibanez PQ-9 zoeken. Vind ik persoonlijk erg flexibel voor maar 3 schuifjes en een potmeter.

Jochem92
11 juli 2011, 13:27
Ik heb zelf geen eq-pedaal maar als je dingen equalized moet je wel oppassen voor je volume. Als je frequenties boost of juist terug draait gaat je volume uiteraard ook een stukje mee. Het zou zonde zijn als je daardoor een enorme volume drop krijgt ofzo!

Ik zou dus voor de zekerheid maar gaan testen/vergelijken of er een kopen die sowieso een volumeknop/schuifje heeft.

Exile
11 juli 2011, 15:45
Hmm, net wat rondgezocht voor die ibanez PQ-9 en daar vragen ze naar mijn gevoel veel geld voor voor zo'n 'eenvoudig' systeem. Zeker als je er eens bij nadenkt dat er nul garantie op is en ja niet kan testen of die dingen dan ook nog eens naar behoren werken (eBay).

@Jochem92: Zou dat verschil zodanig groot zijn dat het niet op te lossen valt door wat meer volume te geven op de amp zelf? Of eventueel met een preamp die op de FX loop wordt gezet?

mvg

the sure thing
11 juli 2011, 15:51
Ik heb de MXR 10 band EQ gehad, en vond het een uitstekend pedaal. De 10 band heeft echt een breder bereik dan de 6 band versie. Maar: de gain en level instelling van de 10 band versie gebruikte ik ook niet. Maar toch zou ik weer voor de 10 band gaan. De hoeveelheid LED's zijn ook errug leuk en doen het goed op n podium :)

Hij komt af en toe 2e hands op MP voorbij.

Exile
11 juli 2011, 17:01
Voor het prijsverschil hoef je het natuurlijk niet te laten ^^

En hoe zat het met die gain en volume sliders? als je die op '0' liet staan, bleven ze dat dan ook, of zat er toch een stijging van gain op? (volume is nu geen ramp)

mvg

the sure thing
11 juli 2011, 17:10
Voor het prijsverschil hoef je het natuurlijk niet te laten ^^

En hoe zat het met die gain en volume sliders? als je die op '0' liet staan, bleven ze dat dan ook, of zat er toch een stijging van gain op? (volume is nu geen ramp)

mvg

Bij de MXR: als alle slides op 0 bleven staan, was er geen verschil te horen tussen de bypass en de actieve stand. In de actieve stand viel de ruis ook enorm mee! De signaal/ruis verhouding was bij de MXR een stuk gunstiger dan bij de Boss. Ik heb dit niet nagekeken, maar dit roep ik op basis van mijn eigen subjectieve waarneming.

Jasper.
11 juli 2011, 17:52
Ik heb toevallig vandaag mijn MXR 6 band binnengekregen.
Leuk ding, maar heb nog lang niet alle mogelijkheden ontdenkt volgens mij. Dit is echt zo'n soort pedaal waar je mee om moet leren gaan.

Ik merk geen verschil tussen bypass en aan met de sliders op 0. Wel merk ik als je de sliders een heeel klein beetje verschuift al een boel effect. Op het moment vind ik het wel lekker in de loop met de 100 en 200 slider iets omhoog. Word het allemaal wat dikker van.

interessander
11 juli 2011, 18:09
Een EQ in de loop is een handige manier om drastische verschillen in je sound te maken. Een combinatie van pre- en post- EQ is erg handig bij het instellen van een strakke metalsound bijvoorbeeld, minder bas in de preamp (kan ook door gebruik van en tubescreamer bijvoorbeeld) en waar nodig weer wat bijdraaien in de FX-loop. Als je hem voor je amp gebruikt dan kun je hem ook als booster inzetten door het hoog-mid en hoog wat te boosten, al gaan sommige EQ pedalen gauw ruisen, vooral bij hogere settings op de hogere frequentiebanden. In de loop heb je er minder last van maar moet je wel uitkijken met te veel bas bijvoorbeeld.

Wat het aantal bands betreft is het maar net de frequentie die je wil onderdrukken of versterken. Ik heb zelf een 5 bands op mijn Mesa en ik heb thuis een oude MXR 6 bands zonder switch en dat vind ik persoonlijk genoeg.
Ik heb ook een oude Boss gehad met 10 banden, en een ibanez rack EQ met 30 banden maar dat wordt al gauw overkill.
Het hangt ook heel erg van je versterker af, in het geval van de Mesa (Mark III) heeft deze bijzonder veel mid, vandaar dat je ziet dat mensen vaak de middelste (750Hz) slider naar beneden zetten, dit betekent echter niet dat je direct een "scooped" sound hebt, ik heb wel veel mid in de preamp gedraaid omdat dat een mooiere gainstructuur oplevert bijvoorbeeld.

Een EQ kan ook handig zijn als je over een andere backline speelt, sommige speakerkasten klinken heel anders dan je gewenst bent en daar kun je dan je EQ op aanpassen.

Exile
11 juli 2011, 22:48
Aangezien ik op de Clean mijn bass en treble kan regelen zou ik graag iets meer 'inspraak' hebben voor de mids. Voor het Dirty channel zou ik in het algemeen mijn geluid wat willen kunnen bijsturen. Vraag is in welke mate ik daar nood heb aan die 10-band EQ als de 6-band mij eigenlijk al goed genoeg dient.

Punt blijft dat op de 10-band de hoogste frequentie voor velen al niet meer waarneembaar is, en aangezien ik metal-stijlen speel (Core met de groep) heb ik ook geen nood aan zware bassen.

Persoonlijk denk ik dus goed af te zijn met de 6-band EQ =)

Mvg

onrust nv
12 juli 2011, 15:51
Hmm, net wat rondgezocht voor die ibanez PQ-9 en daar vragen ze naar mijn gevoel veel geld voor voor zo'n 'eenvoudig' systeem. Zeker als je er eens bij nadenkt dat er nul garantie op is en ja niet kan testen of die dingen dan ook nog eens naar behoren werken (eBay).


Het voordeel van de PQ-9 is dat hij 3 banden heeft en een extra mid potmeter, dus voor je mids subliem en de kwaliteiet van het geluid vind ik ook erg mooi. Mocht hij sneuvelen D_H kan hem goed repareren.


Aangezien ik op de Clean mijn bass en treble kan regelen zou ik graag iets meer 'inspraak' hebben voor de mids. Voor het Dirty channel zou ik in het algemeen mijn geluid wat willen kunnen bijsturen.

De banden van de PQ-9 low, mid, high + een potmeter om je mid te boosten.
:blast:

Dirk_Hendrik
12 juli 2011, 16:45
En anders ga je op zoek daar de minder "gewilde" Ibanez PQL
http://dirk-hendrik.com/images/pql.jpg

onrust nv
12 juli 2011, 16:49
Die ziet er ook interesant uit.

jim__
12 juli 2011, 16:57
Heb zelf deze, simpel maar doeltreffend:
http://www.barberelectronics.com/images/Barb_EQsmaller.jpg

Lennert
12 juli 2011, 18:19
Ik heb zowel de MXR 6-band als de 10-band in mijn bezit. Het verschil is voor mij zo groot in bruikbaarheid en kwaliteit dat ik de 10-band áltijd gebruik en de 6-band heb ik één keer gebruikt... Ik heb de 6-band toendertijd aangeschaft om als booster te gebruiken, zeg maar zoals men een tubescreamer vaak gebruikt. Maar in die rol werkte dat ding echt niet, kreeg er ook een bak ruis bij.. De 10-band daarentegen is fantastisch! Ik moet er wel bij zeggen dat ik de oude versie heb, de blauwe dus. Die heeft geen gain en volume knoppen en een vaste, geaarde stekker wat de afwezigheid van enige ruis waarschijnlijk verklaart. Ik zou er zoeen zoeken, 2e hands dus.