PDA

View Full Version : Ohmage 2 cabs



Chieltje
11 juli 2011, 12:10
Beste gitaristen,

Een vraagje. Ik heb een Line 6 Vetta head met inmiddels 2 cabs, een custom made van Line 6 en een JCM 900 van Marshall.
Ik snap alleen niets van het begrip Ohm. De Vetta kan schakelen tussen 4,8 en 16 Ohm. Mijn Line 6 cab heeft twee ingangen van elk 4 ohm. Vetta moet dan op 8 staan lijkt mij.
Inmiddels een JCM 900 cab erbij. Staan geen Ohmage waarden bij, maar heeft 2 ingangen, mono en stereo. Moet de Vetta nu op 16 Ohm staan? En wat is het effect als hij op 8 Ohm blijft staan? Ik hoor in elk geval geen verschil.

Ik hoop dat jullie mij e.e.a. kunnen uitleggen.

Groet

StevenStrat
11 juli 2011, 12:28
De line 6 cab, is dat een 2x12 ? In dat geval lijkt het mij 2 8 ohm speakers in parallel, 4 ohm total dus, met 2 jacks om een andere cab door te lussen. Lijkt mij althans.

Die marshall cab is 4x12 ? In dat geval zullen het 4 16 ohm speakers zijn, maar of ze in parallel of serie staan moet je wel weten om de impedantie te weten te komen.

Chieltje
11 juli 2011, 13:04
De line 6 cab, is dat een 2x12 ? In dat geval lijkt het mij 2 8 ohm speakers in parallel, 4 ohm total dus, met 2 jacks om een andere cab door te lussen. Lijkt mij althans.

Die marshall cab is 4x12 ? In dat geval zullen het 4 16 ohm speakers zijn, maar of ze in parallel of serie staan moet je wel weten om de impedantie te weten te komen.

Nee, de Line 6 is ook een 4x12. Tweemaal 4x12 dus, beiden hebben 2 ingangen.
Ik heb geen flauw idee hoe ze staan geschakeld met elkaar. Achterop de Line 6 cab staan 2 ingangen met iedere ingang een 4 Ohm teken. De Marshall kast zijn twee ingangen maar zonder Ohm tekens.

Ik heb dus geen flauw idee.

etemm
11 juli 2011, 15:54
Laten we voor de duidelijkheid 1 cab nemen, bijv de Marshall 4x12.
Hier zitten stock 4 speakers in van 16 ohm.
Met behulp van de twee ingangen en de schakelaar kan je de cab in stereo of mono gebruiken.

Wil je hem in mono gebruiken dan zet je schakelaar in mono en dan sluit je de speakerkabel op 1 van de ingangen, de ene aansluiting is 4 ohm (alle speakers parallel), de andere aansluiting is 16 ohm (2 speakers parallel in serie met 2 speakers parallel)
Als je de cab in stereo wilt gebruiken dan zet je de schakelaar in stereo en dan gebruik je beide ingangen, deze zijn dan beide 8 ohm (2 speakers parallel).

In je verhaal begrijp ik dat je geen indicaties meer op je cab hebt staan, je moet dan even gaan meten met een multimeter, multimeter in Ohm zetten, speakerkabel in een ingang stoppen en meten tussen ring en tip van je jackplug.
Meet je ongeveer 7 ohm dan staat je cab in stereo.
Meet je 3 ohm dan staat je cab in mono. (Ingang 2)
Meet je 15 ohm dan staat je cab in mono. (Ingang 1)

Zet de schakelaar dus in de stand dat je op een van de ingangen zo'n 15 ohm meet.

De waardes wijken wat af met de daadwerkelijke waarden doordat je geen impedantie kan meten met een ohmmeter. Maar je snapt mijn punt.

Meet op deze manier beide cabs door en zet beide cabs in mono en gebruik van beide de 16 ohm ingang.

Sluit de ene cab aan op de 8 ohm ingang van je versterker en de andere cab dus ook op de 8 ohm ingang van de versterker.

Samengevat: Uitgang 16 ohm van de ene cab naar de ingang van 8 ohm op je versterker, uitgang van de andere cab naar de ingang van 8 ohm van je versterker.

Let op:
Ik ga er vanuit dat je cabs stock zijn en hier dus zoals origineel 4 speakers inzitten van 16 ohm. Maar dat kan je dus zelf meten.

Dreverhaven
11 juli 2011, 15:59
Volgens mij is die Marshall cab van mij geweest. Eerlijk gezegd dacht ik dat er wel ohmage tekens op stonden, goed gekeken? Afijn, de linker input is 4 ohm en de rechter is 16 ohm, op stereo inderdaad 8 ohm per kant.

Ik weet niet hoe die Line 6 kast werkt, maar als het kan zou ik daar 4 ohm mono prikken en in die Marshall 4 ohm mono en dan die versterker op 8 zetten. Dan zou het goed moeten gaan.

Jasper.
11 juli 2011, 16:38
Volgens mij gaat het dan niet goed.

Ik dacht altijd dat als je 2 16Ohm cabinetten gebruikt je de amp op 8 Ohm moet zetten.

2 4Ohm cabs word dus 2 Ohm. Kan niet.

Correct me if i;m wrong.

Dreverhaven
11 juli 2011, 16:54
Oké, misschien heb je daar ook wel gelijk in. Dat zou dan betekenen dat hij de speakers in z'n Line 6 kast zou moeten rewiren, maar dat hangt dan weer van het ohmage van die speakers die daarin zitten af...

Ach, zo'n Vetta is een torrenbak, die kunnen wel een ander ohmage hebben toch?

Dreverhaven
11 juli 2011, 17:34
waarom moet hij z'n cabs rewiren of een mismatch maken ?
de 2 cabs elk 16 ohm in z'n vetta, die op 8 ohm schakelen en hij heeft z'n stereo rig.

Omdat hij zei dat z'n Line 6 kast enkel 4 ohm ingangen heeft.

StevenStrat
11 juli 2011, 17:38
was ik inderdaad vergeten.

Volgens mij is de vetta cab stereo met 2x12 8 ohm speakers parallel, en dit aan de andere kant ook.

etemm
11 juli 2011, 20:17
Net even opgezocht, maar volgens mij zitten er inderdaad in de vetta cab 8 ohm speakers, en gaat mijn verhaaltje dus niet op.

Hieronder de foto's van de cab en van de head (laat even weten als het bij jou anders uit ziet)

http://home.comcast.net/~techie4/Backpanel.jpg

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/Vetta_II_Rear_Clr-efb2c8c49fcb8b93ccd0da004e0d1bf6.jpg

Als ik de achterkant van de head bekijk, kan je alleen voor een stereo setup, 2x een 8 ohm cab aansluiten.
Dus wat jij wilt kan dus niet.
Je zou de Line6 cab kunnen anders kunnen bedraden om er mono 8 ohm uit te krijgen. Maar als er in de Marshall cab de 16 ohm speakers zitten, krijg je de Marshall cab mono nooit op 8 ohm. Maar dat moet je zelf even checken.
Als de Marshall cab 16 ohm speakers heeft, dan kan je of:

Optie 1: 8 ohm speakers in je Marshall cab gooien en bedraden op 8 ohm mono en samen met je line6 cab aansluiten (cab op mono 8ohm - left input)

Optie 2: Je marshall cab in stereo zetten en deze stereo aansluiten op je top (links/rechts 8 ohm). Of in mono zetten 4 ohm en deze alleen aansluiten op je top.

Ik moet inderdaad toegeven dat line6 het zo aardig verwarrend maakt, die line6 cab. Heb ook even goed op het plaatje moeten kijken, (met 2 ohm left only en 8 ohm left only, bedoelen ze de input mee, en niet de speakers.)
Ook een slechte oplossing zo, die aansluitingen op die Vetta head, niet echt gangbaar zo.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Chieltje
12 juli 2011, 16:30
Net even opgezocht, maar volgens mij zitten er inderdaad in de vetta cab 8 ohm speakers, en gaat mijn verhaaltje dus niet op.

Hieronder de foto's van de cab en van de head (laat even weten als het bij jou anders uit ziet)

http://home.comcast.net/~techie4/Backpanel.jpg

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/Vetta_II_Rear_Clr-efb2c8c49fcb8b93ccd0da004e0d1bf6.jpg

Als ik de achterkant van de head bekijk, kan je alleen voor een stereo setup, 2x een 8 ohm cab aansluiten.
Dus wat jij wilt kan dus niet.
Je zou de Line6 cab kunnen anders kunnen bedraden om er mono 8 ohm uit te krijgen. Maar als er in de Marshall cab de 16 ohm speakers zitten, krijg je de Marshall cab mono nooit op 8 ohm. Maar dat moet je zelf even checken.
Als de Marshall cab 16 ohm speakers heeft, dan kan je of:

Optie 1: 8 ohm speakers in je Marshall cab gooien en bedraden op 8 ohm mono en samen met je line6 cab aansluiten (cab op mono 8ohm - left input)

Optie 2: Je marshall cab in stereo zetten en deze stereo aansluiten op je top (links/rechts 8 ohm). Of in mono zetten 4 ohm en deze alleen aansluiten op je top.

Ik moet inderdaad toegeven dat line6 het zo aardig verwarrend maakt, die line6 cab. Heb ook even goed op het plaatje moeten kijken, (met 2 ohm left only en 8 ohm left only, bedoelen ze de input mee, en niet de speakers.)
Ook een slechte oplossing zo, die aansluitingen op die Vetta head, niet echt gangbaar zo.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Dank voor de uitleg. Helaas zal het niet opgaan omdat het plaatje waar je je uitleg op baseert de achterkant van de combo is. De achterkant van de head is anders. Daar heb je 4 ingangen pal naast elkaar, 2 right ( stereo ) en 2 left ( mono ).
Ik heb dus 4 gelijkwaardige ingangen. De Marshall cab en Line6 cab hebben ieder 2 ingangen, 1 right en 1 left.
Op dit moment gaan er dus 4 kabels vanuit de Vetta head naar 2 ingangen van elk kabinet. Beiden geven een goed stereogeluid.
Het enige wat ik dus niet snap is of ie op 4,8,16 Ohm moet staan. Ik hoor in ieder geval geen verschil en alles blijft werken als ik switch.
Ik heb hem maar op 8 Ohm gezet...

Zou het kwaad kunnen als het niet goed staat? Nu merk ik er niets van i.i.g.

etemm
12 juli 2011, 20:31
Ok duidelijk.
Ik heb het even opgezocht voor je op internet:

Q: What are the common ohm ratings for guitar speaker cabinets?
A: The common ohm ratings are 16, 8, and 4 ohms. It is important to look at the cabinet inputs to correctly match the rating for your setup to ensure the optimal output and performance of your amplifier. While some ohm mismatches are acceptable, other ohm mismatches can cause failure in your amplifier's power amp section.

Unacceptable Ohm Mismatches: When connecting any amplifier to an external cabinet it is important to keep in mind that the ohm load of your cabinet should not be lower in number than the ohm rating of your amplifier (which can cause the the amplifier to fail). I.e. - If the amp output has an overall rating of 8 ohms DO NOT run with an external cab that has an overall rating of 4 ohms.

Acceptable Ohm Mismatches: It is acceptable to run the overall ohm load output of an amplifier to a cabinet that is higher in number. I.e. If your amp output has an overall output rating of 8 ohms you can run into an external cabinet that has an overall rating of 16 ohms. Be aware that you will lose ~15-20 percent of perceived volume with solid state power amplifiers when running this type of ohm mismatch, but you will suffer no failures.

Q: Can I run two cabinets with different ohm ratings?
A: We do not recommend running cabinets with different ohm ratings as it may create an ohm load that your amplifier will not recognize and can possibly damage the power amp output section.

Q: How do I connect my Line 6 amplifier to the external speaker cabinet?
A: Your manual should explain most situations you would run into. Feel free to ask questions re: specifics setups not covered in the manual and we will add them to this document. For example:
http://line6.com/community/servlet/JiveServlet/downloadImage/102-1204-12-1125/single+212+in+stereo+8+ohm.JPG (http://line6.com/community/servlet/JiveServlet/showImage/102-1204-12-1125/single+212+in+stereo+8+ohm.JPG)

Q: Can I run my Line 6 amplifier without a speaker load (i.e. not connected to a speaker)
A: All Line 6 amplifiers (with the exception of the Spider valve series) are safe to run without any speaker load connected. The Spider Valve series *must have a speaker load connected to avoid damage to the output transformer.**

Spider II, III, IV Cabinet Wiring
- The Spider II & III HD150s are set up with 8 ohm stereo outputs to match the Spider cabs. You will want to use two speaker cables to connect to both jacks of the cabinet. If you do not connect both speaker outputs to an 8 ohm load (or higher) you can suffer a power amp failure.

- Spider II & III HD75s runs 4 ohms mono. You will want to use two speaker cables to run the 8 ohms stereo cabinet from the head to the cab (creating a 4 ohm load) If you only use one cable, you may only get two of the four speakers to function.

- Please consult the labeling on the cabinet or use a multi-meter to measure the ohm rating to ensure you will not induce failure with an incorrect connection.

Q: Is there a video tutorial where I can see different cabinet connection options?

A: Line 6 Head and Cabinet Connections (http://line6.com/community/docs/DOC-2079)




Q: I am running my Spider HD with a cabinet from a different manufacturer which has a different ohm configuration that what the Spider HD needs. What can I do?
A: Please see the previous information on acceptable ohm mismatches. If the ohm mismatch is not acceptable you may need to have your cabinet modified to conform to the needs of the Spider HD series. Please have this modification performed at your nearest Line 6 Service Center.
Service Center (http://line6.com/support/serviceCenters/).
.
Q: What are the wattage outputs and ohm loads on the Line 6 amplifiers not already discussed?


Vetta/Vetta II HD
300W:4/8/16 ohms

HD147
300W:4/8/16 ohms

Flextone II HD
200W 2X12:4/8/16 ohms

Flextone HD
300W:4/8/16 ohm

Duoverb HD
100W:4/8 ohm


Kijk ook even de link in de tekst voor het info filmpje.

Wat jij dus nu doet wordt dus niet aangeraden, je mag wel een cab van een hogere impedantie aansluiten op een lagere impedantie uitgang van de head, maar niet andersom.
Verder wordt er ten zeerste afgeraden om verschillende impedanties aan te sluiten op links en rechts, dat doe jij nu dus.

Verder wat heeft het als zin als je de beide cabs stereo aansluit??
Het is logischer om beide cabs mono aan te sluiten de enecab links in de ruimte zetten en de andere cab rechts in de ruimte zetten voor het stereo effect.
Maar aangezien je in de ene cab 8 ohm speakers hebt zitten en in de andere 16 ohm kom je dus mono nooit op dezelfde impedantie uit, hoe je de speakers ook bedraad.

Ik weet verder ook niet of je op hele grote open-air podia's staat, anders zijn denk ik 2 cabs van 4x12, ook wel een beetje overkill, en kan je imo ook niet echt de volledige potentie van je cabs benutten.

Ik hoop dat je hier wat meer aan hebt.

Chieltje
17 juli 2011, 16:01
Ik hoop dat je hier wat meer aan hebt.

Oke bedankt voor de info.

Klinkt niet geruststellend.
Ik sluit beiden op stereo niveau aan om een bredere sound te krijgen op het podium. Ik speel niet op enorme podia, maar wel in wat grotere zalen. Als de band "breed" opgesteld staat, is het wel handig om links en rechts een 4x12 te hebben staan. Gitaren gaan niet over de PA bij ons.

Ik begrijp dus dat twee cabs gebruiken met verschillende Ohmages niet aan te raden is.
Ik merk er vooralsnog niets van....geven beiden een prima geluid, ook precies even hard.
Maar moet ik de versterker nu op 8 Ohm laten staan of toch op 16 ( voor de JCM 900 kast )?

Chieltje
17 juli 2011, 16:20
Wat jij dus nu doet wordt dus niet aangeraden, je mag wel een cab van een hogere impedantie aansluiten op een lagere impedantie uitgang van de head, maar niet andersom.
Verder wordt er ten zeerste afgeraden om verschillende impedanties aan te sluiten op links en rechts, dat doe jij nu dus.


Nee, wat je in je eerste zin zegt doe ik ook niet. De Vetta staat op 8 Ohm, de Vetta cab heeft 2 ingangen van beide 4 Ohm, dus 8 Ohm in totaal.
De Marshall cab heeft 16 Ohm speakers.
M.a.w. ik heb 2 cabs die sowieso het Ohmage van 8 aankunnen, alleen dat van de Marshall is hoger.

Het enige wat me zorgen baart is dat de Marshall cab niet op 8 maar op 16 Ohm staat, wat niet hetzelfde is als de Vetta cab van 8 Ohm.

Maar ik heb sowieso niet een cab Ohmage lager dan dat van de versterker, dus dat scheelt.