PDA

View Full Version : Marshall 1977 mk2 vraag...



Harm
11 juli 2011, 11:19
Heb sinds anderhalf jaar deze top, klinkt lekker, tot...
De laatste 5 optredens klinkt de top anders, scheller...

In de oude situatie had ik presence, bass, treble op 12 uur staan en mid op 3 uur, klonkt te gek en vol.
De laatste optredens hoor ik de top scheller, verschillende podia (binnen en buiten) maar hij klinkt anders... ik draai treble en presence terug, bas er in (soms tot bijna 3 uur).

Het is niet meer helemaal de sound die ik kende...

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Is het een buizenkwestie?

Thanks!

Harm

the sure thing
11 juli 2011, 20:05
Heb sinds anderhalf jaar deze top, klinkt lekker, tot...
De laatste 5 optredens klinkt de top anders, scheller...

In de oude situatie had ik presence, bass, treble op 12 uur staan en mid op 3 uur, klonkt te gek en vol.
De laatste optredens hoor ik de top scheller, verschillende podia (binnen en buiten) maar hij klinkt anders... ik draai treble en presence terug, bas er in (soms tot bijna 3 uur).

Het is niet meer helemaal de sound die ik kende...

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Is het een buizenkwestie?

Thanks!

Harm

Eeehhhh... Om welk TYPE Marshall gaat het? 2205, 2210, 2203, 2204, 1987, 1959 (staat achterop).

Het kan allerlei oorzaken hebben. Als het vermogen (hoe hard ie gaat) verder niet aangetast is, zijn het wrs. niet de eindbuizen. Kan een voorversterkerbuis zijn..... In mijn geval was het destijds een condensator die vervangen moest worden (vraag mij niet welke).

Er kan hier veel gezegd worden, maar ga ermee naar een ampdokter.

Harm
11 juli 2011, 23:00
Eeehhhh... Om welk TYPE Marshall gaat het? 2205, 2210, 2203, 2204, 1987, 1959 (staat achterop).

Het kan allerlei oorzaken hebben. Als het vermogen (hoe hard ie gaat) verder niet aangetast is, zijn het wrs. niet de eindbuizen. Kan een voorversterkerbuis zijn..... In mijn geval was het destijds een condensator die vervangen moest worden (vraag mij niet welke).

Er kan hier veel gezegd worden, maar ga ermee naar een ampdokter.

Oef, staat er niet op achter... dus zou het niet weten.. Ik zie in het serienummer: S/A dus een 50 watter, en aan het eind een I dus 1977...

reckless_life
12 juli 2011, 10:51
De amp is 34 jaar, wanneer is hij voor het laatst nagekeken? En wat is er toen aan gedaan?

Als je weet wat er "recent" vervangen is geweest, dan kan je daar eventueel ook al wat uit elimineren.

HaroldA
12 juli 2011, 11:34
Oef, staat er niet op achter... dus zou het niet weten.. Ik zie in het serienummer: S/A dus een 50 watter, en aan het eind een I dus 1977...

Heeft hij een mastervolume en 1 preamp volume met 2 inputs en geen rooster op de bovenkant? -> 2204

In 1977 werden er volgens mij nog geen split-channels geproduceerd, dus het is een 2204 (2 inputs mastervolume) of een 1987 (4 inputs "plexi").

Harm
12 juli 2011, 11:59
Heeft hij een mastervolume en 1 preamp volume met 2 inputs en geen rooster op de bovenkant? -> 2204

In 1977 werden er volgens mij nog geen split-channels geproduceerd, dus het is een 2204 (2 inputs mastervolume) of een 1987 (4 inputs "plexi").

Oef,
hij heeft 4 inputs (hi/low), 2 volume regelingen (per kanaal?), ziet eruit als de oude leads/plexi geen mastervolume (die is achteraf aan de achterkant ingebouwd). Geen rooster op de bovenkant...
Dus dan een 1987?

Harm
12 juli 2011, 12:00
De amp is 34 jaar, wanneer is hij voor het laatst nagekeken? En wat is er toen aan gedaan?

Als je weet wat er "recent" vervangen is geweest, dan kan je daar eventueel ook al wat uit elimineren.

Dat is een goede! Ik ben alleen de naam kwijt van de persoon van wie ik hem gekocht heb :).
Ik denk dat ik wel iemand weet die er even naar kan gaan kijken!

Allemaal bedankt!!! :D

HaroldA
12 juli 2011, 12:04
Misschien domme vraag: maar gebruik je altijd dezelfde speakerkast op hetzelfde volume?

Harm
12 juli 2011, 14:27
Misschien domme vraag: maar gebruik je altijd dezelfde speakerkast op hetzelfde volume?

Ja, altijd een oude zware kitty hawk met greenbacks! een staat in de bus, ander thuis :). Volume varieert natuurlijk maar ik weet hoe mijn top klinkt...

Ik ga even als test voorversterkerbuizen vervangen, nieuwe jj's erin.. :)

HaroldA
12 juli 2011, 14:31
Ik ga even als test voorversterkerbuizen vervangen, nieuwe jj's erin.. :)

Lijkt me de beste en goedkoopste test die je lekker zelf uit kunt voeren!

the sure thing
12 juli 2011, 21:05
Oef,
hij heeft 4 inputs (hi/low), 2 volume regelingen (per kanaal?), ziet eruit als de oude leads/plexi geen mastervolume (die is achteraf aan de achterkant ingebouwd). Geen rooster op de bovenkant...
Dus dan een 1987?

Ja, je hebt een zg. "1987" model, da's altijd handig om te weten.

Harm
12 juli 2011, 22:19
Ja, je hebt een zg. "1987" model, da's altijd handig om te weten.

Ok, dank je! Ik heb namelijk niet eens een idee hoeveel soorten ze bouwden in die jaren :)

jerome
12 juli 2011, 23:02
Ja, altijd een oude zware kitty hawk met greenbacks! een staat in de bus, ander thuis :). Volume varieert natuurlijk maar ik weet hoe mijn top klinkt...

Ik ga even als test voorversterkerbuizen vervangen, nieuwe jj's erin.. :)

Ik zou Tung Sols preampbuizen nemen, die klinken veel lekkerder dan de JJ's. Veel voller, meer ballen, meer punch en veel dynamischer... ;)

HaroldA
12 juli 2011, 23:07
Ik zou Tung Sols preampbuizen nemen, die klinken veel lekkerder dan de JJ's. Veel voller, meer ballen, meer punch en veel dynamischer... ;)

Puur smaak, ik heb ze er bij mij weer uitgehaald.

Henri H
12 juli 2011, 23:11
Je hebt niet per ongeluk een wah aanstaan?

Dat overkomt mij nog wel 's.. :confused:

Harm
12 juli 2011, 23:56
Je hebt niet per ongeluk een wah aanstaan?

Dat overkomt mij nog wel 's.. :confused:

Hahaha!! Nee, onmogelijk (gebruik een bad horsie) :)

HaroldA
12 juli 2011, 23:58
Hahaha!! Nee, onmogelijk (gebruik een bad horsie) :)

Nou, zo onmogelijk is het niet: hoe klinkt de amp als je direct inplugd ipv via pedalen?