PDA

View Full Version : Combinatie actieve en passieve elementen



Tiddo
11 juli 2011, 11:07
Hallo allemaal,

Ik wil mijn brug element gaan vervangen door de emg 81. Ik zag alleen op de site van musicstore staan dat deze niet gecombineerd kunnen worden met passieve pickups. Is dit helemaal niet mogelijk? Ik wil namelijk liever niet mijn andere elementen ook moeten vervangen.

Terminus
11 juli 2011, 12:36
Als je het Googlet vind je legio oplossingen waarmee het wel kan, volgens mij had de site van EMG er al een paar. Het is niet echt ideaal maar het is mogelijk.

Ronson
11 juli 2011, 18:57
Alles kan, maar of het eind resultaat erg goed zal zijn? Er is een reden waarom het zo weinig gebeurd, afgezien van technische redenen. Maar als je het echt wil moet je even googlen. Het is met name een pot issue zo ver ik zo kan bedenken, maar als je dat gescheiden hebt (of zonder kan), lijkt mij dat het mogelijk is.

Hou wel even rekening met de batterij bij het plannen van je gitaar ;).

Tiddo
12 juli 2011, 01:37
Het is ook maar een tijdelijke oplossing;) Ik wil op korte termijn aan een zelfbouw gitaar gaan beginnen, omdat ik mn huidige gitaar een beetje ontgroeit ben. Mn huidige gitaar heeft een brug humbucker en 2 single coils, maar ik wil in mn nieuwe gitaar 2 humbuckers hebben (emg 81 & 85). Aangezien mn nieuwe gitaar voorlopig nog lang niet klaar is zat ik er dus over te denken om de emg 81 tijdelijk in mn oude te plaatsen.
Ik begreep via google dat je het beste aparte volume/tone knoppen kan hebben voor je actieve en passieve groep, maar aangezien ik geen extra gaten in mn gitaar wil boren ga ik denk ik van die dubbele potmeters (ben de naam ff kwijt) erin zetten

Terminus
12 juli 2011, 10:47
Het is ook maar een tijdelijke oplossing;) Ik wil op korte termijn aan een zelfbouw gitaar gaan beginnen, omdat ik mn huidige gitaar een beetje ontgroeit ben. Mn huidige gitaar heeft een brug humbucker en 2 single coils, maar ik wil in mn nieuwe gitaar 2 humbuckers hebben (emg 81 & 85). Aangezien mn nieuwe gitaar voorlopig nog lang niet klaar is zat ik er dus over te denken om de emg 81 tijdelijk in mn oude te plaatsen.
Ik begreep via google dat je het beste aparte volume/tone knoppen kan hebben voor je actieve en passieve groep, maar aangezien ik geen extra gaten in mn gitaar wil boren ga ik denk ik van die dubbele potmeters (ben de naam ff kwijt) erin zetten

Ik weet niet of je stacked pots kunt vinden waarvan de één 25k is en de ander 250/500k. Kun je niet een Tonepot opofferen en als volumepot gebruiken voor het actieve element?

Tiddo
12 juli 2011, 12:28
Ik heb maar 1 tone en 1 volumepot helaas... je kan toch 1 stacked pot gebruiken voor zowel tone als volume van 1 van de 2 circuits. Dan heb ik dus 1 knop voor de emg, en 1 knop voor de 2 andere pickups.

aaronstonebeat
12 juli 2011, 12:48
Hoe stel je je dat dan voor? Dat je met het dichtdraaien van het volume ook de toon dichtdraait?

Tiddo
12 juli 2011, 14:08
Hoe stel je je dat dan voor? Dat je met het dichtdraaien van het volume ook de toon dichtdraait?
Nee, met een stacked pot heb je 2 potmeters onder 1 knop zitten, die je met 2 'ringen' op je knop bedient. Alleen deze 2 potmeters zijn wel identiek aan elkaar. Je kan dus niet onder 1 knop een 500k en een 25k potmeter hebben