PDA

View Full Version : string-guide, is het nodig?



Ijselrobo 07
11 juli 2011, 10:51
even een snel vraagje:
op veel gitaren (vooral stratocasters en telecasters) zitten string-guides.
maar waar dienen die dingen eigenlijk voor? en kan het geen kwaad als je ze ervanaf haalt??

Grtz.
Ijselrobo 07

munkie
11 juli 2011, 10:55
Die snaargeleiders zijn ervoor om genoeg druk op de topkam te houden. Als je bijv. Sperzel mechanieken hebt die aflopen in hoogte dan kan je ze er vanaf slopen. Anders toch maar laten zitten. GraphTec topkammen en snaargeleiders hebben wat minder last van frictie.

humbucker
11 juli 2011, 10:56
Gibsons hebben de kop onder een hoek staan, bij de meeste Fenders is dit niet het geval. Om toch genoeg neerwaartse druk te krijgen op de topkam worden die stringguides gebruikt. Weglaten zou ik zeker niet doen want ze hebben wel degelijk een functie :)

guitarnijboer
11 juli 2011, 11:08
Zelfs bij Sprezel stemmechanieken die aflopen zou een string retainer soms geen kwaad kunnen. Benden gaat ook wat beter met String retainers. Op mijn Fenders zitten er twee. Nooit problemen met stemmen of ontstemmen. Als je dat hebt dan kun je beter eerst eens kijken of de kam goed gevijld is.

Mr. Dynamite
11 juli 2011, 12:18
Inderdaad, nodig om druk op de kam te houden met een rechte headstock.

Waar ik me dan altijd weer over verbaas is dat gitaren tegenwoordig niet standaard afgeleverd worden met rollers ipv een kaal stuk metaal met lots of frictie.. :soinnocent:

bat
11 juli 2011, 12:24
Tsja: prijs. Bovendien zit er messtal alleen een string retainer bij de twee hoogste snaren, die geen windingen hebben. Dan valt het met die frictie wel mee, niet meer dan de topkam zelf vermoed ik zo. Ik heb er op m'n strat in ieder geval geen last van.

Luigi
11 juli 2011, 15:08
Frictie, ook van string-guides, los je op door een smeermiddeltje te gebruiken..

jules
17 november 2011, 12:34
ik merkte dat door mijn stringguide er een soort van buzz kwam weet je wel doodvallen en zo, dus ik heb ze er ff onderuit gehaald, wa gewoon zo n plaatje, ik hoop dat zon string treetje dit probleem oplost

G.G.
17 november 2011, 20:44
ik merkte dat door mijn stringguide er een soort van buzz kwam weet je wel doodvallen en zo, dus ik heb ze er ff onderuit gehaald, wa gewoon zo n plaatje, ik hoop dat zon string treetje dit probleem oplost

Wat? Dit is echt chinees voor mij. Je hebt je stringtree eraf gehaald en hoopt dat een stringtree eropzetten je probleem verhelpt? WTF?

Aca Ilic
17 november 2011, 23:11
Gibsons hebben de kop onder een hoek staan, bij de meeste Fenders is dit niet het geval. Om toch genoeg neerwaartse druk te krijgen op de topkam worden die stringguides gebruikt. Weglaten zou ik zeker niet doen want ze hebben wel degelijk een functie :)

waarom heeft EJ strat dan geen stringtree als het "wel degelijk een functie heeft.."???

FruscianteFan
17 november 2011, 23:21
Omdat er andere manieren zijn om genoeg neerwaartse druk te krijgen ;)

Ik merk trouwens op mijn Jag wel degelijk dat de B en E soms een beetje blijven hangen daar.

jules
18 november 2011, 09:45
ik zal het ff duidelijker zeggen ik had zo'n plat plaatje van een halve sm breed en daar resoneerde iets waardoor de snaar doodsloeg, dus ik wilde dat plaatje er af en en een fatsoenlijke snaargeleider er op :)

fred dons
18 november 2011, 10:57
waarom heeft EJ strat dan geen stringtree als het "wel degelijk een functie heeft.."???
EJ heeft staggered tuners op zijn strat waarbij de snaarhoek zo steil is dat hij geen string tree nodig heeft

Aca Ilic
18 november 2011, 20:01
EJ heeft staggered tuners op zijn strat waarbij de snaarhoek zo steil is dat hij geen string tree nodig heeft

oke , snappie..