PDA

View Full Version : Rommelmarkt: Strat California



den titten
11 juli 2011, 08:57
Hallo Gitaarnetters,

Gisteren ben ik op een plaatselijke rommelmarkt geweest. Staat daar een Fender gitaar. Punt. Tot zo ver mijn kennis over gitaren...

De gitaar zat in een case die ouder was dan mezelf (25 jaar). Had een burst geel zwart, maar wat opviel was dat het zwart aan de buitenkant ook volledig het afgeplatte deel van de body kleurde. Ze zag er echt mooi verzorgd uit.

Mijn volgende idee wanneer ik wat dichter bij kwam: kijken naar de headstock. Staat op Fender Stratocaster. Synchronized tremelo. En dan, zoals ik wel vaker op fotos zie nog enkele woorden in het klein. Die zelfs, wanneer ik er met mijn neus ophing, nog onleesbaar bleven. De inkt was wazig. Dit maakte me zowat terughoudender. Ik dacht snel aan namaak.
Wat NIET aanwezig was, was het label 'Made in ...' Wat ik wel vreemd vond. Ook vond ik helemaal geen serienummer.

Op het ijzeren plaatje aan de achterkant van de neck stond op: Fender California (en dan corona erbij dacht ik) Hierover heb ik op internet wel al wat info gevonden. In het kort: het zou een gitaar zijn die gemaakt werd in USA met USA elementen maar geverfd in Mexico. Ook noemden sommigen het een voorloper van de Highway One. Deze gitaren waren niet al te duur dacht ik?

2 van de 3 elementen leken op het zicht vervangen te zijn. Er waren twee gelig verkleurde elementen en nog 1 echt wit :)

De verkoper vroeg hier 300€ voor. Ik heb zijn telefoonnummer en ben zeker geinteresseerd. Op een rommelmarkt heb ik dat bedrag niet op zak en ik zou ze toch eerst eens willen bespelen. Fotos heb ik (nog) niet, dit had het verhaal wel makkelijker gemaakt uiteraard... Maar mijn hoofdvraag is:
Als de gitaar in goeie staat is, heb ik dan een leuk koopje gevonden of is hier helemaal niets speciaal aan? Alle info is welkom.

Thanks,
Tom

Pepe
11 juli 2011, 09:10
Zekers.
Het houtwerk werd in Corona gefreesd, ging met een truck 100 km verder de grens over, werd daar gespoten en weer terug in die truuk om in Corona geasembleerd te worden.
Die serie werd uit de handel genomen omdat "zo zegt men.." ze ernstig concureerden met de reissue lijn.
Ik heb bij Rob Mossinkhof er eentje bespeeld, die vroeg er 700 voor en dat leek me toen een prima deal want het was een goed stratje.
Hij was alleen zwart en ik heb al 3 zwarte strats en dat leek me tamelijk overkill.

den titten
11 juli 2011, 09:43
Thanks pepe.
Is het normaal dat er geen 'Made in ...' opstaat ? En dat de tekst waar dikwijks 'original contoure body' niet leesbaar is omdat het te wazig is. (Zo dronken was ik nog niet)...
Kan ik ergens een serienummer vinden ?

fred dons
11 juli 2011, 09:49
klinkt als een partscaster, gitaarbodies met een een armrest die volledig zwart gespoten is hebben 99 van de 100 keer een multiplex body met een fineer toplaag (het multiplex zou zichtbaar worden bij de afschuining, wat dan de weer de reden is om dat stuk van de body volledig zwart te spuiten)
de californastrats die ik gezien heb hadden of een volledig dekkende kleur of een 2 tone burst waarbij je het hout ook in de armrest kon zien

arnoldtims
11 juli 2011, 10:18
Ik weet niks van deze gitaar maar als hij van multiplex is vind ik 300euro toch wel veel.
Heb zelf een epiphone strat van multiplex gehad (waarvan ook de armrest gespoten was) en die klonk niet echt lekker. Heb nu een goedkoper strat maar wel van echt hout en die klinkt al weer een stuk beter en heeft meer sustain.

Een multiplex strat hoeft niet slecht te klinken hoor maar is niet de beste keuze volgens mij

den titten
11 juli 2011, 10:43
Kan je met het oog zien dat de gitaar multiplex is ? (Zonder ze doormidden te zagen)

Pepe
11 juli 2011, 10:49
Ja, als het GEEN California is gaat mijn hele verhaal niet op natuurlijk.

Volgens mij staat er wel made in USA op, dat was juist het idee van het assembleren in Calfornia ipv Mexico.

den titten
11 juli 2011, 10:58
Ik zal vanavond de verkoper bellen en info vragen/fotokes vragen/afspreken en dan zal ik jullie misschien degelijkere info geven.

arnoldtims
11 juli 2011, 10:58
Je moet het kunnen zien in de trem holte als die niet dicht is gesmeerd.
Maar zoals al eerder werd gezegd 9 van de 10 keer is het multiplex als de armrest mee gespoten is de kans is erg groot.
Je kan ook even de input er af schroeven daar moet je ook een doorsnee van het hout/multiplex kunnen zien.

fred dons
11 juli 2011, 12:29
Kan je met het oog zien dat de gitaar multiplex is ? (Zonder ze doormidden te zagen)

als de bellycut en de armrest solid zwart zijn gespoten dan is 99,99999% kans op multiplex

geert1976
11 juli 2011, 12:53
als de bellycut en de armrest solid zwart zijn gespoten dan is 99,99999% kans op multiplex

Yup, Fender heeft zelf geen strats gemaakt van multiplex, dus het lijkt mij een knip- en plakcaster en dan is E 300,00 veel en veel te duur

wireman
12 juli 2011, 11:08
Het is zo'n droomscenario... Op een rommelmarkt die ultieme of zeldzame gitaar vinden.. Laat je niet leiden door de droom.. Klinkt inderdaad erg dubieus allemaal.. En een liefhebber zou m niet op een rommelmarkt verkopen. (doe dan dat jochie van 12 die de zolder van opa leeg heeft gehaald en daar een oude gitaar heeft gevonden waar hij wel zeker 100 euro voor kan krijgen).. ik bedoel.. dat ding is harstikke oud.. daar kan je toch niet veel voor vragen? :seriousf:

Ik zou heel voorzichtig zijn.. maar ja.. dat is al gezegd.