PDA

View Full Version : JCM800, buizen en andere vraagjes



Keevinkos
10 juli 2011, 18:15
HEllo,

Ik ben momenteel druk bezig in de bouw van m'n JCM800 en moet binnenkort gaan beslissen welke buizen ik erin doe. Het worden 2 eindbuizen en 3 voorbuizen.
Ik zat zelf al te denk aan 2 6550's, die klinken gewoon net iets vetter en dikker als EL34's. Wat raden jullie aan (ook voor voorbuizen) als ik een redelijk marshall sound wil, maar waar toch dat wat dikkere vettere geluid á la Mesa in zit. (liefst niet de duurste buizen die er zijn!)

Verder komt er die Power Scaling mod erin (van de Marshall Slash signature enzo) dus de eindbuizen gaan lekker koken (op laag volume:))
Dus daar had een vraag over qua gain. Als het een 50 watter wordt, en ik zet (met die mod erin) de preamp en master op 10, heb ik genoeg gain (gewoon á la Greenday en de wat modernere punkrock enzo) of heb ik dan nog niet genoeg, en moet ik er dus nog een clean boost bij in bouwen, zoals ik die Yngwie signature? (ik wil namelijk zonder pedalen gaan werken) Gewoon puur scheur, en af en toe door het gitaarvolume terug te halen voor wat cleaner werk.

Last question: Ik maakte in eerste instantie een 50 watter, omdat die niet zozeer zachter gaat, maar omdat de eindbuizen toch eerder gaan werken. Maar ik hoor vaak dat een 100 watter toch net wat voller (en meer headroom heeft) klinkt, nu komt er die power scaling in, is het dan verstandig er toch een 100 watter van te maken? En ook nog een vraag: een 100 watter heeft meer buizen, dus ook meer gain??

Thanks!:hippie:

tommus42
10 juli 2011, 19:21
6550 buizen zijn heel wat anders dan EL34's.
En hoeveel watt wil je hebben, ivm de voedingstrafo.

nico verduin
10 juli 2011, 19:34
HEllo,

Ik ben momenteel druk bezig in de bouw van m'n JCM800 en moet binnenkort gaan beslissen welke buizen ik erin doe. Het worden 2 eindbuizen en 3 voorbuizen.
Ik zat zelf al te denk aan 2 6550's, die klinken gewoon net iets vetter en dikker als EL34's. Wat raden jullie aan (ook voor voorbuizen) als ik een redelijk marshall sound wil, maar waar toch dat wat dikkere vettere geluid á la Mesa in zit. (liefst niet de duurste buizen die er zijn!)

Verder komt er die Power Scaling mod erin (van de Marshall Slash signature enzo) dus de eindbuizen gaan lekker koken (op laag volume:))
Dus daar had een vraag over qua gain. Als het een 50 watter wordt, en ik zet (met die mod erin) de preamp en master op 10, heb ik genoeg gain (gewoon á la Greenday en de wat modernere punkrock enzo) of heb ik dan nog niet genoeg, en moet ik er dus nog een clean boost bij in bouwen, zoals ik die Yngwie signature? (ik wil namelijk zonder pedalen gaan werken) Gewoon puur scheur, en af en toe door het gitaarvolume terug te halen voor wat cleaner werk.

Last question: Ik maakte in eerste instantie een 50 watter, omdat die niet zozeer zachter gaat, maar omdat de eindbuizen toch eerder gaan werken. Maar ik hoor vaak dat een 100 watter toch net wat voller (en meer headroom heeft) klinkt, nu komt er die power scaling in, is het dan verstandig er toch een 100 watter van te maken? En ook nog een vraag: een 100 watter heeft meer buizen, dus ook meer gain??

Thanks!:hippie:Ik denk dat je er verstandiger aan doet om eerst te begrijpen wat je aan het bouwen bent. De power scaling zet de eindbuizen op lagere spanningen (mn. de G2) waardoor de curves ahw. inzakken. Per definitie gaat je gain dan altijd in de eindbuizen achteruit. De pre-amps behouden dezelfde spanningen meen ik me te herinneren dus blijven die hetzelfde signaal afgeven. Daar de eindbuizen lager worden ingesteld, zullen ze eerder opbreken.
En de eindbuizen gaan niet eerder werken bij een 50 Watter tov. een 100 watter. Dat ligt helemaal aan de instelling van die buizen (dus welke voedingsspanning, bias spanning, G2 spanning). Bij dezelfde instellingen zullen de 50W of 100W buizen sets zich hetzelfde gedragen. De rest is puur perceptie en belevenis en de wens van de gedachte.......

iWishmaster
11 juli 2011, 11:29
Tenzij je echt precies weet wat je wilt (en aan je vragen te zien weet je dat niet), zou ik echt eerst een standaard JCM800 bouwen en kijken of je er mee uit de voeten kunt. Modden kun je later altijd nog.

Keevinkos
12 juli 2011, 07:37
Het gaat er mij eerlijk gezegd ook niet om dat ik weet wat ik aan het bouwen ben, het gaat er mij om dat ik een goedkopere jcm800 kreeg dan hem zo in de winkel kopen. Ik maak hem in de werkplaats van een goede vriend van mij, die er veel verstand van heeft.

Ik maak em ook eerst zoals een originele 800, daarna ga ik kijken wat er mee wil doen, maar ik wou al graag een paar stappen vooruit kijken

Ok de vragen op de gain etc zijn voor mij beantwoord. Maar welke buizen raden jullie aan?