PDA

View Full Version : zeldzame Epiphone riviera



Thebluesdealer
10 juli 2011, 16:09
Ik heb deze epiphone riviera in mijn bezit, echt een geweldige gitaar maar ik vind hem helemaal niet op het internet buiten deze foto dan (http://www.google.be/imgres?imgurl=http://forum.gibson.com/uploads/post-26563-075685400%25201287984582_thumb.jpg&imgrefurl=http://forum.gibson.com/index.php%3F/topic/57267-epiphone-riviera-neck/&usg=__piCH9SHR9Ctf8-IzGpgHWZXQ5R8=&h=75&w=100&sz=3&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=ir_N-FVrU5NAvM:&tbnh=66&tbnw=89&ei=prAZTrjYO8me-wbStIXYBw&prev=/search%3Fq%3Depiphone%2Briviera%2B1996%26um%3D1%26 hl%3Dnl%26biw%3D1366%26bih%3D667%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=981&vpy=359&dur=1643&hovh=66&hovw=89&tx=83&ty=58&page=1&ndsp=20&ved=1t:429,r:11,s:0&biw=1366&bih=667)
Het is een geweldige gitaar buiten het ruis op de volume en toon knoppen. Maar wat ik vreemd vind is dat hij humbuckers heeft in de plaats van mini humbuckers zoals alle riviera modellen. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat hij door Gibson als limited edition was uitgebracht en in de nashville fabriek was gemaakt. Maar dat vind ik nogal moeilijk te geloven. Want degene die ik heb gevonden op het internet zegt dat hij uit Japan komt en een andere weer uit korea. Dus alstublieft als u hier iets meer over weet laat me iets weten.

Epiphoneee
10 juli 2011, 16:13
Ik weet niet veel van ES modellen af, maar in Nashville zal hij niet gemaakt zijn, anders zou het geen Epiphone maar een Gibson zijn. Dat het een luxe, dure gitaar is geloof ik wel.

Pepe
10 juli 2011, 16:14
Want degene die ik heb gevonden op het internet zegt dat hij uit Japan komt

It was made in 1996 in Korea;

Misschien zie ik het verkeerd maar ik zie hier geen Japan staan..

Thebluesdealer
10 juli 2011, 16:21
Nee dat van die japanse had ik ergens anders gelezen niet op dit forum. Maar ja ik dacht ook al dat het geen Amerikaanse gitaar was. Maar ik vind het gewoon vreemd dat je er zo weinig over vind ik dacht zelfs een tijdje dat het een valse was. Maar niet dat het veel uitmaakt het is toch mijn lievelings gitaar die ik heb. En het publiek vind hem altijd cool. En ook altijd leuk om gitaristen hun mond open te zien vallen als ze hem zien. Ik heb eens een Gibson ES 335 geprobeert van iemand en ik vond deze toch veel beter.

Pepe
10 juli 2011, 16:30
Als ie uit Japan zou komen zou het onder de brand Elite of Elitist zijn, volgens mij is alleen de Riviera Valensie uit Japan.
Als het Korea is zal het wel Samick zijn, die glitter lak ken ik wel van andere Samick Epi's. But who cares, als je er maar blij mee bent.

muziekschuur
10 juli 2011, 16:38
Als je een serienummer en een foto naar Epiphone helpdesk stuurt kunnen ze je het zo vertellen.

Thebluesdealer
10 juli 2011, 16:48
Ah bedankt voor de tip

INOXROX
10 juli 2011, 16:50
.....Maar niet dat het veel uitmaakt het is toch mijn lievelings gitaar die ik heb. En het publiek vind hem altijd cool..

Belangrijkste van alles : dat jij d'r mee kan wat je alleen maar met die gitaar kan .

Leuk dat je een bijzonder iets in je bezit ( lijkt ) te hebben ! Wees er vooral zuinig op ;) maar dat was je natuurlijk al ....
hoi!

ellisvertellis
10 juli 2011, 16:55
Als ie uit Japan zou komen zou het onder de brand Elite of Elitist zijn, volgens mij is alleen de Riviera Valensie uit Japan.
Als het Korea is zal het wel Samick zijn, die glitter lak ken ik wel van andere Samick Epi's. But who cares, als je er maar blij mee bent.

De Riviera Valensi Elitist komt uit Japan, de "gewone" Valensi uit Korea, volgens mij. ik heb de Koreaanse...

Mr. Dynamite
10 juli 2011, 17:42
Post eens een stel foto's dan? Aan de vorm van de kop kun je vaak al zien of het een japper is of niet.

Verder zal er ook vast een serie nummer in/bij staan, die kun je Epiphone eens mailen. Vragen kost niks he ;)

Thebluesdealer
10 juli 2011, 17:47
Ik zal ze posten zodra ik terug thuis ben. Ben momenteel op vakantie

geert1976
10 juli 2011, 17:57
Als ie uit Japan zou komen zou het onder de brand Elite of Elitist zijn, volgens mij is alleen de Riviera Valensie uit Japan.
Als het Korea is zal het wel Samick zijn, die glitter lak ken ik wel van andere Samick Epi's. But who cares, als je er maar blij mee bent.

Riviera's kwamen weg bij Peerless Korea, zo-ook deze goldsparkle.
Ik heb zelf ook een Koreaanse Epi Riviera, gemaakt bij Peerless

Thebluesdealer
10 juli 2011, 18:16
En wat houd dat in die Peerles. Epiphone maakt tog zijn eigen gitaren niet??

Pepe
10 juli 2011, 18:18
Je zou dat aan het serienummer moeten kunnen zien, land en fabriek.

Epiphone is een brand he, geen fabriek.

Thebluesdealer
10 juli 2011, 18:32
Echt maakt Sammick dan gitaren voor Epiphone?? Ik dacht altijd dat merken hun eigen fabrieken hadden. Verklaart de kutkwaliteit van veel epiphones

Mitch
10 juli 2011, 19:22
Behalve die van jou natuurlijk :D Ja, merken en fabrieken: twee heel verschillende dingen. En op zich hoeft één bepaalde fabriek nog niet meteen gelijk te staan aan een bepaalde kwaliteit. Die fabriek maakt ook maar wat er van ze gevraagd wordt en ze maken het voor de hoeveelheid geld die het inkopende bedrijf wil.

Pepe
10 juli 2011, 23:10
Epiphone vond die Koreanen ook kut, daarom komt nu alles uit China.;)

beruk
10 juli 2011, 23:13
Echt maakt Sammick dan gitaren voor Epiphone?? Ik dacht altijd dat merken hun eigen fabrieken hadden. Verklaart de kutkwaliteit van veel epiphones
Mwa.... Samick maakt onder hun eigen naam gitaren met een prima prijs kwaliteit-verhouding en inderdaad wat Mitch zegt
Die fabriek maakt ook maar wat er van ze gevraagd wordt en ze maken het voor de hoeveelheid geld die het inkopende bedrijf wil.

Thebluesdealer
10 juli 2011, 23:15
Behalve die van jou natuurlijk :D .
Idd de mijne is de beste :mmmm:

Nobler
13 juli 2011, 13:12
Riviera is een modelnaam die Epiphone al heel lang gebruikt, en die op heel veel verschillende gitaren uit heel veel verschillende tijdperken kan slaan. Daarom is het belangrijk voor het beantwoorden van je vraag dat je duidelijke foto's met veel details post en een zo goed mogelijke beschrijving van je gitaar geeft.

Voor zover ik weet zijn er (semi)-hollowbodies van Epiphone die in de eerste periode na de overname door Gibson (eind jaren '50, begin jaren '60) in de Gibson fabrieken werden gemaakt. Dergelijke gitaren zijn (vooral in Nederland) wel zeldzaam te noemen. Bepaalde Epiphones uit die tijd hadden de oorspronkelijke mini-humbuckers (destijds een vondst van Epiphone). Later zijn er mogelijk wel re-issues met nieuwe mini-humbuckers geweest.

De kans dat het zo'n gitaar is lijkt me echter klein, en alle andere Epiphone Riviera's mag je naar mijn mening niet echt zeldzaam noemen.

Na de genoemde eerste periode werd de productie van Epiphones ergens in de tweede helft van de jaren 60 eerst overgeplaatst naar Japan, en later naar andere aziatische landen. Er bestonden daar inderdaad geen Epiphone-fabrieken, maar ze werden in andere fabrieken gemaakt.

Zelf beschik ik over een Epiphone Riviera, model EA-250, die vaak nogal wat verwarring veroorzaakt. Deze is zeker in de Matsumoku-fabriek in Japan gebouwd, waarschijnlijk in 1974 of daaromtrent, wat dus niet overeen komt met het 'Kalamazoo'-stickertje wat te zien is door het f-gat. Het is een volledig holle gitaar met trapeziumvormig 'draad'staartstuk, geschroefde hals en normaal formaat humbuckers.

Je komt dergelijke gitaren toch nog wel geregeld tegen, dus zeldzaam zijn ze niet echt, wat een aanbieder er ook van zegt. Sommige mensen zijn er weg van, maar ik heb ook meegemaakt dat mensen ze prut vinden. Ik vind hem wel OK, maar ook niet uitzonderlijk.

Over latere Riviera's uit andere aziatische landen dan Japan weet ik weinig.

Thebluesdealer
13 juli 2011, 13:23
Als je maar één foto van die gitaar op het internet vind wilt dat volgens mij niet zeggen dat er massa's van gemaakt zijn.