PDA

View Full Version : gitaar wiring...



JorenBSld
10 juli 2011, 15:53
heej,
ik ben nu voor mijn zelfbouw Les Paul (DIY-kit) bezig met de wiring, maar dat roept nog al wat vragen op...
zo zijn er een paar problemen waar ik tegen aan loop:
- de aarde is niet goed, ik heb een brom als ik de gitaar over versterker aansluit: de aarde loopt van neck-tone naar de bridge bushel (op de foto de gele draad met belettering)
- de brug-tone heeft niet het goede effect, hij werkt meer als een volume pot dan als een tone pot.
- de potmeters kraken als ik ze open/dicht draai.
deze problemen roepen een paar vragen op:
- hoe bevestig je de aardedraad aan de bridge bushel? soldeer je deze?
- betekent het kraken van de potmeters dat de potmeter niet goed meer zijn?
- en zouden jullie naar mijn 'werk' willen kijken of jullie misschien het probleem zien?
(ps het is mijn eerste wirings werk dus het zal er wel niet goed uitzien m.b.t solderen)

http://i569.photobucket.com/albums/ss134/JorenBS/gitaar/overview1-1.jpg

alvast bedankt :)
Greets Joren

aaronstonebeat
10 juli 2011, 16:44
heej,
ik ben nu voor mijn zelfbouw Les Paul (DIY-kit) bezig met de wiring, maar dat roept nog al wat vragen op...
zo zijn er een paar problemen waar ik tegen aan loop:
- de aarde is niet goed, ik heb een brom als ik de gitaar over versterker aansluit: de aarde loopt van neck-tone naar de bridge bushel (op de foto de gele draad met belettering)
- de brug-tone heeft niet het goede effect, hij werkt meer als een volume pot dan als een tone pot.
- de potmeters kraken als ik ze open/dicht draai.
deze problemen roepen een paar vragen op:
- hoe bevestig je de aardedraad aan de bridge bushel? soldeer je deze?
- betekent het kraken van de potmeters dat de potmeter niet goed meer zijn?
- en zouden jullie naar mijn 'werk' willen kijken of jullie misschien het probleem zien?
(ps het is mijn eerste wirings werk dus het zal er wel niet goed uitzien m.b.t solderen)

http://i569.photobucket.com/albums/ss134/JorenBS/gitaar/overview1-1.jpg


alvast bedankt :)
Greets Joren

- Krakende potmeters zijn vuil; als je ze een paar honderd keer ronddraait, is het grootste deel van het gekraak weer een tijdje weg. Anders toch maar vervangen.

- Aarding van de brug: hoe heb je die draad nu bevestigd? Solderen gaat alleen goed met oa messing en koper, niet met staal, ijzer, aluminium etc. Hij moet gewoon goed contact maken, er stevig tegenaan geklemd zitten.

- Als een toonregeling als volume werkt, maakt de condensator te vroeg contact met de aarde; meestal als het 'eerste' pootje ergens tegen de afscherming of een ander geaard deel komt.
Is die zwarte verf in de holte geleidend?

JorenBSld
10 juli 2011, 17:08
bedankt voor de reactie:

Aarding van de brug: hoe heb je die draad nu bevestigd? Solderen gaat alleen goed met oa messing en koper, niet met staal, ijzer, aluminium etc. Hij moet gewoon goed contact maken, er stevig tegenaan geklemd zitten.
ik heb hem op dit moment los, maar hij zat niet vast gesoldeerd, ik had het draadje tussen de bushel geklemd tijdens het "inslaan" van de bushel. en toen ik hem eruit haalde maakte hij wel contact, al was het voor mijn gevoel niet heel veel maar er was contact, nu zit ik dus te kijken hoe ik dit wel goed kan bevestigen.
hoe zorgen jullie ervoor dat dit contact "zeker" is?

Is die zwarte verf in de holte geleidend?
niet dat ik weet, dit is gewoon de zwarte lak uit de spuitbus (van Voxhumana) waarmee ik de gitaar gespoten heb.

aaronstonebeat
10 juli 2011, 22:34
Volgens mij maakt zo'n draad prima contact zoals jij het had gedaan, is ook heel gebruikelijk, dacht ik.

"... wel contact, al was het voor mijn gevoel niet heel veel ..." zegt helemaal niets; dat moet je meten als je erover twijfelt.
Een klein beetje brom zal er trouwens altijd wel zijn; maar als die veel minder wordt op het moment dat je de snaren aanraakt, is het in orde.

Als de condensator van de toonregeling van het brugelement nergens vals contact maakt, zou hij kapot kunnen zijn. Ben je toch aan het meten dan zou je die ook door kunnen meten; als er minder dan oneindig grote weerstand is, is er iets mis.

Ik kan overigens niets verkeerds vinden op de foto van de aansluitingen.