PDA

View Full Version : Zolderstudio luister/mix opstelling?



Speeddemon
10 juli 2011, 13:12
Ik vroeg me af wat jullie de beste (qua akoestiek etc.) luisteropstelling vinden, indien je een zolderstudio met dakkapelhebt?

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/Zolderstudioopstelling.jpg

* Positie 1: Onder/in de dakkapel. Speakers richting de schuine wand achter.

* Positie 2: Tegen de muur. Speakers richting de deur achter je. Deze afstand is wel korter.

* Positie 3: Tegen de schuine wand. Speakers richting de ramen van de dakkapel.


Ik kan me bij positie 2 voorstellen dat de afstand voor de lage tonenopbouw al snel te kort is (3,5m-4m hooguit, t.o.v. 5 à 6m in de lengte) en dat je bij positie 3 eigenlijk iets voor de ramen wilt hebben ivm reflecties.

Wat vinden jullie?

Han S
10 juli 2011, 19:09
Oh lieverd, je krijgt helemaal geen antwoord? Ik zou voor positie 1 gaan omdat de schuine kant er recht tegenover ligt. Als je nou dikke vloerbedekking neerlegt reflecteert het laag en laagmidden schuin naar beneden in die absorberende laag.

Je zou eventueel nog diffusors tegen de wanden kunnen hangen en basstraps hier en daar. Een vette stoffen bank is al een heel aardige basstrap.

Speeddemon
10 juli 2011, 19:34
Ja, viel me ook wel beetje tegen...oh well...

Positie 1 had ook mijn voorkeur. En diffusors/traps staan ook zeker in de planning. Nu nog het huis met die zolder kopen. :soinnocent::seriousf:

Waar ik me wel zorgen over maak, zijn de ramen van de dakkapel. Daar zouden dan ook basstraps/broadband absorpers voor moeten komen, aangezien de 'ruggen' van de speakers (Focal CMS65's in mijn geval) vlakbij zijn.

Heeft vloerbedekking bij dergelijke thuisstudio's sowieso jouw voorkeur boven laminaat/parket? (zeil gaat 'm hoe dan ook niet worden.)
Heb 2 huizen op 't oog; waarbij de één al vloerbedekking heeft op zolder; de ander laminaat.

Roman
10 juli 2011, 19:35
positie 3. de schuine wand komt dan uit boven je wat juist voor de eerste reflecties goed is. ik zou zeker in de punt een absorend paneel hangen. overige acoustische aanpassingen zijn te adviseren...

kun je de dimensies ook aangeven op de tekening?

Speeddemon
10 juli 2011, 21:11
Breedte ongeveer 3,5-3,75m.
Lengte +/- 5,50m (dus van ramen dakkappel tot knieschotten).

Roman, positie 3 heeft wel bij 1 v.d. 2 woningen een nadeel, dat daar verschuifbare knieschotten als bergruimte zitten. Op het moment dat m'n bureau daar komt, kom je niet zo makkelijk erachter.

Roman
11 juli 2011, 09:41
Breedte ongeveer 3,5-3,75m.
Lengte +/- 5,50m (dus van ramen dakkappel tot knieschotten).

Roman, positie 3 heeft wel bij 1 v.d. 2 woningen een nadeel, dat daar verschuifbare knieschotten als bergruimte zitten. Op het moment dat m'n bureau daar komt, kom je niet zo makkelijk erachter.
Optimale opstelling van mixpositie zit op z'n 30% van de lengte van de kamer, dus je zult ruimte achter je opstelling overhouden in dat geval. Misschien is het werkbaar voor je.

Harald
11 juli 2011, 10:10
Waar is de vloer van gemaakt? Houten vloer of beton? Rijtjeshuis of vrijstaand?

Houd er rekening mee dat een zolder goed akoestisch isoleren zowel in huis als naar de buren toe niet echt makkelijk is. Als je alleen akoestische gitaar, en elektrische gitaar zacht opneemt is het geen probleem (al kan de maat meetrappen op een houten vloer natuurlijk wel voor irritatie beneden zorgen ;) ) maar als je ook eens een buizenbak open wilt trekken of een drummer over de vloer krijgt wordt het een ander verhaal. En ook bij een elektronisch drumstel is contactgeluid van de pedalen een potentiele bron van irritatie. Nu heb ik ooit bij een toetsenist gelogeerd die 's ochtends in de kamer naast mij toonladders zat te oefenen op een midikeyboard met hoofdtelefoon op. Zijn aanslag was zo hard dat het op mijn kamer klonk alsof hij paradiddles op zo'n oefenpad zat te oefenen :???:

En laat de keuze van het huis niet op het laminaat of de vloerbedekking afhangen. Die zijn makkelijk genoeg te vervangen.

guhlenn
11 juli 2011, 10:31
Ik zou 1 doen. Lekker naar buiten kijken. VErder moet je natuurlijk vooral naar Roman luisteren en vraag ik me net als Han af wat je daar precies gaat doen?

Speeddemon
11 juli 2011, 10:34
Harald,
betonvloeren, tussenwoning, en ik wil de boel goed isoleren naar de buren. (ik dacht zelf aan houten geraamte, 10cm Rockwool 202 ertussen en dan 2 lagen verspringend gipsplaat daartegen. Bij 1 van de woningen zit overigens al extra dakisolatie.

Aan de wand waar de deur zit, zit nog een voorzolder/overloop, dus enigzins een buffer tot de buren aan die kant.

Hoe zouden jullie de vloer dan simpel ontkoppelen? Isofix op de volledige betonnen vloer en daar dan vloerbedekking of laminaat omheen?

Ik verwacht niet met drums te gaan werken, maar wil wel op aardig niveau gitaar en zang kunnen opnemen.

Ik ben zeker van plan basstraps in de hoeken te doen;
@Roman; indien positie 3, zou je de basstraps dan ook in de schuine/stijgende hoeken door laten lopen?
-broadband absorpers her en der,
-een cloud (mogelijk van Akotherm, want simpeler) in nok/boven luister positie
-misschien nog wat 'skyline' diffusors (QRD's toch?) van hard piepschuim (hout wordt misschien te zwaar om op te hangen en het gaat volgens mij om het gediffuseerd reflecteren).

Roman
11 juli 2011, 15:12
Volgens mij heb ik een exact zelfde zolder :) Ik heb ergens op dit forum volgens mij eens een plaatje gedumpt met de gedachten waarmee ik speelde om die zolderkamer aan te pakken.... staat nog steeds in de planning :crazyhappy: .. xal us zoeken.

Ik weet niet precies wat je van plan bent maar van low-end-absorbers kun je nooit genoeg hebben. Plaats deze in hoeken, dus ja ook doorlopen op de schuine wand kun je doen. Is niet verplicht, hangt van je eisen en wensen af.

Diffusers zou ik voorlopig weglaten. Mocht je ruimte alsnog 'te droog' klinken dan kun je daar wellicht nog iets mee doen. Of gewoon voor de sier/stoer-factor :)

Als je het puur als mix en afluister ruimte wilt gebruiken hoef je gelukkig niet zwaar te gaan isoleren, afluisteren doe je niet op 120DB, toch?!

Roman
11 juli 2011, 15:18
ah, gevonden. stond in het topic van Koen zijn schuur
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?121655-Schuur-ombouwen-tot-studio/page8

Kijk zo'n zolder heb ik, inclusief een "voorkamer" zoals jij dat noemt. De overloop dus. Ik heb geen dakkappel, maar dat mag de pret niet drukken.
http://img411.imageshack.us/img411/9545/zolder00.jpg

Speeddemon
11 juli 2011, 15:25
Nou,

voor mijn eigen werk zou het ook als opname ruimte dienst doen; dus zang, ac. gitaar en elec. gitaar (+ toetsen en drumcomps). En mocht er in de toekomst een electronisch drumstel bij komen, heb ik dat natuurlijk ook graag onder controle.
Ben benieuwd naar je afbeelding trouwens.

Welke problemen zouden groter zijn als ik alsnog voor positie 1 (in de dakkapel) zou kiezen t.o.v. positie 3?

Speeddemon
19 juli 2011, 16:49
@Roman (e.a.): ik kwam dit tegen:

http://www.gamma.com/doe-het-zelf/geluidsisolatie-bij-wanden/

Hier maken ze zo te zien gebruik van Isofix. Is dat echt aan te raden t.o.v. Rockwool?
Het gaat me dan om isolatie; dus de zolderwand tegenover de deur wil ik dan over het gehele oppervlak isoleren, zodat geluid van de buren aan die zijde de studio niet binnenkomt EN dat lawaai in mijn studio niet tot overlast is.

Uiteraard zouden er tegen zo'n voorzet wand nog bass/corner traps en broadband absorpers komen om de sound IN de ruimte te optimaliseren.

Maar goed, lang verhaal kort: voor wand/isolatie, werkt Isofix dan wel?

Han S
19 juli 2011, 22:54
De Gamma kan het leuk brengen, maar dat verpakkingschuim wat zij aanbieden is veel te duur en werkt niet beter dan een flinke laag glas of steenwol. Het is hier met name door Roman al vaak gezegd: het principe is massa>veer>massa en die veer is bij de Gamma dat schuimspul en dat is veel te dun om echt at te betekenen.

Er zijn latten te koop wlke bestaan uit een sandwich constructie van twee latten welke op elkaar gelijmd zijn met een laag schuim er tussen. Om de bepaalde afstand zit een gat in de buitenste lat zodat je het spul op de wand kunt schroeven. Dat is een redelijke manier van ontkoppelen, je maakt een nieuwe wand met veel massa tegen dat regelwerk en je komt al een eind.

Er is op dit forum al zoveel over gediscussieerd, daar moet je voldoende informatie uit kunnen halen.

Roman
20 juli 2011, 09:24
Neem het verhaal van de Gamma met een korrel zout. Typisch voorbeeld van gevoel ipv kennis. Geeft niets, daar is het een doe-het-zelf zaak voor.

Nu heb jij het over geluidsisolatie terwijl je topic over akoestiek gaat. Wat wil je nu precies?

peter_heijnen
20 juli 2011, 09:27
Er zijn latten te koop wlke bestaan uit een sandwich constructie van twee latten welke op elkaar gelijmd zijn met een laag schuim er tussen. Om de bepaalde afstand zit een gat in de buitenste lat zodat je het spul op de wand kunt schroeven.
Is dat te koop bij gamma & consorten, en weet je mss ook onder welke naam?

Han S
20 juli 2011, 10:59
Ik heb het niet bij de Gamma gezien Peter, maar het komt regelmatig voorbij in discussies over geluidsisolatie.

Het is iets als dit. (http://www.veerregel.nl/veerregel_veerregels.php)

http://www.veerregel.nl/images/veerregels_1.png

peter_heijnen
20 juli 2011, 11:10
Dat ziet er mooi uit Han, thnx!

Speeddemon
20 juli 2011, 11:39
@Han: ja, ik was er al weer even 'uit', dus die kennis/info was een beetje gezakt. Nu ben ik serieus aan 't kijken naar een huis om te kopen, vandaar de nieuwe actualiteit.

Het spul (de soort 'instant wand') wat je bedoelt, is trouwens bij Merford te koop (die ook Akotherm verkopen). Ik baal er van dat de zwaarste dichtheid Akotherm (60kg/m3) niet meer te koop staat op de site. Daar hadden ze een tijd terug een flinke aanbieding mee (9,30 euro per paneel van 2cm dik). Ik wilde 2 van die panelen op elkaar doen om een cloud mee te maken.

@Roman: beide. Aangezien ik nu naar een koophuis kijk (bouwjaar 1972), wil ik de akoestiek EN isolatie goed aanpakken, voordat ik de zolder volstouw met m'n spullen.

Zoals eerder gezegd, ik ga er zeer waarschijnlijk geen drumstel wegzetten; maar een gitaaramp mogelijk wel af en toe harder zetten dan luid spraak-volume (dus tegen de 80-85dBA op 1m van de speakers). Evenals een zanghoekje (al denk ik in eerste instantie met een mic-screen of vlak voor een broadband absorper te werken/zingen, ipv een echte vocalbooth te bouwen).

guhlenn
20 juli 2011, 11:57
Ik zou dan eerder voor een iso cab gaan. De hele ruimte isoleren is peperduur en niet echt nodig, althans, ik zie geen redenen daarvoor in je posts. Of je moet een gitaar freak zijn natuurlijk, dan loont het.

@Han en Roman: er bestaan toch ook van die ontkoppelings schroeven voor zo;n wand constructie? Als in: twee losse schroeven die in elkaar haken waar een stuk rubber tussen zit, meestal gebruikt voor plafonds? Vraag het omdat mijn voorzet wand over niet al te lange tijd besteld moet worden. Die latten geven weinig extra ruimte voor isolatie m,ateriaal, ik wil de voorzet wanden op ongeveer 10 cm van de betonblokken muur zetten, 8 cm glaswol en 2 cm lucht.

Speeddemon
20 juli 2011, 16:46
Guhlenn, ik wil er natuurlijk wel de ruimte hebben om gewoon te 'freubelen', als een allround muziekkamer. Waar toevallig ge-tracked en gemixed wordt en een bovengemiddelde akoestiek heeft. Dus ik investeer liever in wat basic isolatie, zodat de buren er geen last van hebben, EN in absorptie zodat het in de ruimte zelf goed/gebalanceerd klinkt.

guhlenn
21 juli 2011, 09:31
Ik wil je niet tegenhouden, integendeel zelfs, maar het is niet 'wat basic isolatie'. JE moet het goed doen of het heeft geen zin. En mijn ervaring is dat het een prijzige/tijdvretende aangelegenheid is. Ik ben er zelf nu ook mee bezig, maar heb het voordeel dat het een vrijstaand gebouw is.
NEt omdat je vastzit aan een ander huis zul je waarschijnlijk naar een doos in doos constructie moeten en dat betekend dan toch de hele kamer verbouwen met voorzetwanden, plafond en vloer. Niet wat ik 'basic' noem, maar dat is maar hoe je het zelf ziet. Uiteindleijk is het de moeite waard, IMHO :).

Speeddemon
27 juli 2011, 17:08
Roman,
wat voor budget zou er nodig zijn om het redelijk/behoorlijk goed aan te pakken? Dus voorzetwanden, zwevende vloer, etc? Misschien de dakkapel zelfs voorzien van HR glas (3 laags), om er voor te zorgen dat ik geen buitengeluiden op m'n opnames krijg?
Is zoiets voor 2k-3k te realiseren incl. interne akoestiekverbeteringen?

Speeddemon
20 november 2011, 14:01
Roman,
wat voor budget zou er nodig zijn om het redelijk/behoorlijk goed aan te pakken? Dus voorzetwanden, zwevende vloer, etc? Misschien de dakkapel zelfs voorzien van HR glas (3 laags), om er voor te zorgen dat ik geen buitengeluiden op m'n opnames krijg?
Is zoiets voor 2k-3k te realiseren incl. interne akoestiekverbeteringen?
Bump. Roman, come in please. :makeup:

Oh, en het budget mag even los staan van een nieuwe dakkapel. (overigens, wat raad je aan qua dakkapel?)

Er zijn wat updates:
1) ik heb een huis gekocht (1972, betonnen verdiepingsvloer). :rockon:
2) het is een hoekhuis, waarbij de zolderkamer niet direct aan het huis van de buren grenst, want er zit een 2,25m brede overloop tussen. :crazyhappy:

(overdracht is vooralsnog medio maart)

Wat voor budget moet ik aan denken? Als je zegt "voor 4k heb je echt iets moois, en de buren hebben geen last van een 5W buizenamp die behoorlijk open staat" dan probeer ik dat te sparen.

guhlenn
21 november 2011, 08:46
Roman kan je het beste pm-en. BEn je handig? Ondanks de overloop heb je neem ik aan toch een directe verbidning met de buren of niet? Dat is lastig. en 4 k is niet heel veel geld als je niet handig bent. :).

Speeddemon
21 november 2011, 09:47
Roman kan je het beste pm-en. BEn je handig? Ondanks de overloop heb je neem ik aan toch een directe verbidning met de buren of niet? Dat is lastig. en 4 k is niet heel veel geld als je niet handig bent. :).
Enigzins handig. Timmerwerk enzo gaat wel; heb ooit zelf een studiobureautje gebouwd, incl. 19" rack houders.

muziekschuur
21 november 2011, 10:51
Ik denk dat een op maat pakket het goedkoopste is. En netjes.

http://a1.images1.thomann.de/pics/prod/216528.jpg

Je kunt al die elementen ook op stukjes hout lijmen, zodat het ooit weer mee kan verhuizen.

Dit in combinatie met een paar diffusors en je bent dichtbij. Dan een stel auratone speakers voor je mid balans en voila.

Behringer maakt nu een Auratone kloon (een speaker die al lang niet meer te verkrijgen is)
http://a1.images1.thomann.de/pics/prod/259427.jpg

Dit zijn twee breedband speakertjes met een verterkertje erin. Dan kun je snel de mids van je mix isoleren. Klinkt je mix daarop goed, dan zal het ook op een groter systeem goed klinken.

Speeddemon
21 november 2011, 11:37
Om het topic niet verder te laten ontsporen, ik heb iets anders als een Mixcube vervanging; 2x de Fostex 6301BX. 1 fullband-speaker (dus geen losse tweeter).
Maar goed, die Auralex-achtigen zijn toch meer bedoeld als absorptie dan isolatie?

guhlenn
21 november 2011, 14:41
Maar goed, die Auralex-achtigen zijn toch meer bedoeld als absorptie dan isolatie?

Voor isolatie heb je er niks aan. Je kan gewoon uitrekenen wat het kost om je zolder (?) volledig volgens het dos in doos principe te maken: meet de oppervlaktes en bel de lokale bouwmarkt (ik zou wel voor de profesionele variant gaan, de Gamma is meestal duur en onhandig ivm voorraad die wisselt). Als indicatie: ik ga zelf een ruimte van 6 bij 10 bij 3 doen, gaat waarschijnlijk aan materiaal zo'n 3500,- euro kosten. Tijd komt daar nog bij natuurlijk. NEt als alle voorzieningen voor erin.

Speeddemon
21 november 2011, 15:43
Voor isolatie heb je er niks aan. Je kan gewoon uitrekenen wat het kost om je zolder (?) volledig volgens het dos in doos principe te maken: meet de oppervlaktes en bel de lokale bouwmarkt (ik zou wel voor de profesionele variant gaan, de Gamma is meestal duur en onhandig ivm voorraad die wisselt). Als indicatie: ik ga zelf een ruimte van 6 bij 10 bij 3 doen, gaat waarschijnlijk aan materiaal zo'n 3500,- euro kosten. Tijd komt daar nog bij natuurlijk. NEt als alle voorzieningen voor erin.
Guhlenn,
ik vraag me af in hoeverre de volgende zaken mee spelen in de mate van benodigde isolatie:
-hoekhuis (moet de muur die aan de buitenlucht grenst ook zo goed geisoleerd worden met voorzetwanden o.i.d., om de overlast naar de buren aan de andere kant van het huis te beperken?)
-geen akoestische drums (is er dan nog een zwevende vloer nodig)
-betonnen vloer

Waar ik nu woon, heb ik houten vloeren boven en ik merkte dat een klein gitaarampje (Tech21 TM30) op een tiltback-statief al behoorlijk doordreunde, zelfs op lagere volume niveaus (spraakniveau). Ik heb toen zo'n Auralex Gramma gehaald, amp er op en dat scheelde enorm qua contactgeluid.

Ruimte is ongeveer 4,5m lang en versprongen 3,8m breed (positie 3 op het 1e plaatje) en 3,2m breed aan de kant van de dakkapel.

guhlenn
22 november 2011, 09:18
Nogmaals, Roman is de meester, maar ik kan wel wat vrijblijvende antwoorden geven :).

Het helpt dat je maar 1 buurman hebt (want dan kan er maar 1 zeuren :) ), maar je moet alles isoleren met voorzetwanden denk ik, want je zit met contact geluid. Die betonnen vloer bijvoorbeeld loopt door naar de buren neem ik aan. Dat is nog net geen open verbinding :).

Wat betreft hoeveel geluidsdruk: ik ga uit van balls to the wall herrie. Akoestisch drumstel met ferocious drummer zeg maar. Of je met minder wegkomt ligt aan jezelf. Als het echt alleen om een gitaarversterker gaat die je wilt opnemen zou ik een geisoleerde kast bouwen waar je dat ding in zet, veel goedkoper en praktischer. Maar ja, dan komt er een keertje een bassist langs en dan heb je al een probleem als die met amp wil opnemen (niet dat bassisten recht van spreken hebben natuurlijk ;) . Tis maar net wat je wilt, maar ik zou of de boel echt isoleren of gewoon goede afspraken maken met de buren. Tussen oplossingen pakken zelden het beste uit.

Speeddemon
3 december 2011, 17:33
Guhlenn,
stel dat ik de vloer 'zwevend' probeer te maken; bijvoorbeeld 4cm dik isofix (ik ga op marktplaats iets met een dichtheid van 120kg/m3), daarbovenop OSB en daar een laminaatvloer; zonder de randen van de wanden te bereiken.

Een bovenaanzicht op het huis oogt zo:
(B=huis van de buren. elke B=1m. O= mijn overloop. S=mijn zolder/studio ruimte)

||BB|BBBB||OO|SSSS||

Ik kan me zo voorstellen dat het feit dat er een overloop van ruim 2m tussen mijn zolderstudio en het huis van de buren zit, een positief effect heeft op direct geluid. Daarnaast zou het contactgeluid door een zwevende vloer verminderd moeten worden, toch? En het feit dat de bouwkundige vloer al van beton is (en geen hout) helpt ook, denk ik zo.
Ik zat te denken "wat nou als ik alleen een voorzetwand aan de linkerkant van de studio maak (5cm luchtspauw, 5cm steenwol, en dan 2 laags 12mm gipsplaat ertegen)", dus die tegen de wand tussen de O en de S komt, zou dat het directe geluid naar de buren ook al dempen.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil het goed doen, maar ik kan me zo voorstellen dat ik wat zaken kan skippen, vanwege het hoekhuis-idee, of zie ik dat verkeerd?

(M'n vriendin kwam gisteren ook met een leuke: "geef gewoon de helft van het geld wat je van plan was te investeren aan de buren en laat ze daarvoor een "Niet meer zeiken, dan"-contract tekenen". :crazyhappy: )

guhlenn
6 december 2011, 12:14
Ik denk dat je vriendin een betere oplossing dan jij aandraagt. Maar goed, je spreekt hier met iemand die bijna klaar is met de volledige isolatie van een vrijstaande ruimte. Ik ga nou niet ontkennen dat dat zinvol was. MAar met alle respect: het antwoord heb je nu een keer of dire gekregen. Doe het goed of laat het zitten. Sorry :). Isoleren is een dure/tijdrovende aangelegenheid.