PDA

View Full Version : akoestische gitaar info vraag



proguitar89
10 juli 2011, 00:50
hallo,
in een andere post had ik er over om een elektrische gitaar te maken maar ik denk toch dat ik een akoestische gitaar ga maken.

oke volgends mij moet bij een akoestische gitaar,

de binenkant hol zijn.

een klank gat erin.

ik ga een stoere akoestische gitaar maken met de look van een stratocaster of een fender. ik heb best een mooi groot stuk hout en zaag dus 1 stuk uit voor de bodem natuurlijk moet i ook hooger dus ik maak in de ronte allemaal stuken hout blokjes en dan zaag ik voor de voorkant een de zelfde mal als van de achterkant. en die monteer ik er dan aan en maak er dan meteen een gat dus het klank gat. en natuurlijk de hals je weet wel hoe dat moet. en natuurlijk gewoon 6 snaren erop krijg ik dan wel een akoestisch geluid? volgends mij maakt de vorm niks uit.

klopt het ongeveer wat ik hier typ of moet ik morgen een soort voorbeeld posten dat ik dan even teken?

hopelijk is de manier goed,

crazycow
10 juli 2011, 07:22
Dat wordt geen akoestische gitaar....

INOXROX
10 juli 2011, 09:26
Volgens mij ook niet . Maar we kunnen natuurlijk eerst die tekening afwachten ... :sssh:

proguitar89
10 juli 2011, 13:31
Volgens mij ook niet . Maar we kunnen natuurlijk eerst die tekening afwachten ... :sssh:

eh de tekening lukt even niet en ik merkte eigenlijk dat me vraag wat vaag is
maar zorg even voor een beeld in je hoofd de bodem van de stratocaster in en dan dat op de bodem allemaal rondom allemaal hout blokjes en dus de verhoging en dat er nog zo zelfde plaat opkomt als van de achterkant maar dan is het de voorkant en dat er dan een gat in komt dus het klankgat
en dat uiteindelijk een hals op komt en een pickup brug en dan de bekende kleur sunburst en dat i klaar is oftewel beeld je een stratocaster in met een klank gat en dat i hol is dus een
stratocaster acoustic

G.G.
10 juli 2011, 13:34
Ik denk dat je er een beetje te simpel en te licht over denkt. Kijk eens bij de Dano´s, dat is een beetje de constructie die je wil, maar het wordt nooit een accoustische gitaar, zoals een accoustische moet klinken en spelen.

proguitar89
10 juli 2011, 13:45
Ik denk dat je er een beetje te simpel en te licht over denkt. Kijk eens bij de Dano´s, dat is een beetje de constructie die je wil, maar het wordt nooit een accoustische gitaar, zoals een accoustische moet klinken en spelen.
oke dat begrijp ik als er maar wat geluid uit komt hij hoef natuurlijk niet zo hoge toon te hebben als een echte

G.G.
10 juli 2011, 13:57
oke dat begrijp ik als er maar wat geluid uit komt hij hoef natuurlijk niet zo hoge toon te hebben als een echte

Ik wil niet lullig doen, maar volgens mij heb je werkelijk geen flauw idee wat je wil bouwen, en hoe en waarom.

Kijk eens bij wat hollowbody, wat thinline en wat Dano achtige projecten hier op het forum. Dat zijn electrische gitaren met redelijke accoustische eigenschappen (nouja.... de Danos zijn volgens mij gewoon een soort goedkope bouwmarkt deuren qua constructie)

Wat wil je precies maken? Hoe moet het klinken en hoe moet het spelen? wat heb je aan gereedschap?

G.G.
10 juli 2011, 13:59
Ohja.. Fender heeft ook een acoustische telecaster. Weet even niet hoe het model heet.... Zoek daar eens op. Dat kan een redelijk voorbeeld zijn.

grizzly
10 juli 2011, 14:06
Om een geluid op gang te brengen moet je iets hebben dat voldoende krachtige trillingen produceert om lucht te verplaatsen. In dit geval het dunne topblad van de akoestische gitaar, die door de trillingen van de snaar de lucht in beweging zet.
De holle kamer van een akoestische gitaar functioneert als een klankkast (een beetje als een geluid versterker).
De luchttrillingen worden als geluid getransporteerd, grotendeels via het klankgat.
Wanneer je afwijkt van dit principe, door bijvoorbeeld het topblad dikker te maken, zal het volume van het geluid direct afnemen.

Zoals jij het omschrijft lijkt het me dat het hout van de zijkanten top en achterzijde veel te dik worden om te kunnen resoneren.
En de vorm maakt zeer zeker veel uit. Niet voor elektrisch, maar 100% wel voor akoestisch.

proguitar89
10 juli 2011, 14:29
Om een geluid op gang te brengen moet je iets hebben dat voldoende krachtige trillingen produceert om lucht te verplaatsen. In dit geval het dunne topblad van de akoestische gitaar, die door de trillingen van de snaar de lucht in beweging zet.
De holle kamer van een akoestische gitaar functioneert als een klankkast (een beetje als een geluid versterker).
De luchttrillingen worden als geluid getransporteerd, grotendeels via het klankgat.
Wanneer je afwijkt van dit principe, door bijvoorbeeld het topblad dikker te maken, zal het volume van het geluid direct afnemen.

Zoals jij het omschrijft lijkt het me dat het hout van de zijkanten top en achterzijde veel te dik worden om te kunnen resoneren.
En de vorm maakt zeer zeker veel uit. Niet voor elektrisch, maar 100% wel voor akoestisch.

oke ik dacht dat de vorm niks uit maakt. ik had het gisteren met me vader over hij zei dat de binnenkant hol moest zijn en dat er een klankgat in moest. maar ja ik weet het natuurlijk nog niet alles,

proguitar89
10 juli 2011, 14:31
Ohja.. Fender heeft ook een acoustische telecaster. Weet even niet hoe het model heet.... Zoek daar eens op. Dat kan een redelijk voorbeeld zijn.

ik zag op google wel een telecaster in de vorm van akoestisch. maar ben aan het twijfelen of ik nou een fender of een stratocaster doe,

The Unforgiven
10 juli 2011, 14:37
Jongen, er is maar een ding wat je kunt doen. Je eerst eens een maand lang gaan inlezen op het internet. Je hebt absoluut geen idee waar je het over hebt, je hebt simpelweg nog geen verstand van zaken. Daarnaast maak je dagelijks nieuwe topics aan over hetzelfde onderwerp, en zijn die topics ook nog eens onleesbaar door het gebrek aan leestekens en een normale zinsopbouw. Ik erger me in ieder geval enorm aan je, en ik weet zeker dat ik daarin niet de enige ben. Iedereen geeft je hier enorm veel tips, maar je denkt uiteindelijk toch nog dat jouw manier de beste is. [/rant]

proguitar89
10 juli 2011, 14:59
Jongen, er is maar een ding wat je kunt doen. Je eerst eens een maand lang gaan inlezen op het internet. Je hebt absoluut geen idee waar je het over hebt, je hebt simpelweg nog geen verstand van zaken. Daarnaast maak je dagelijks nieuwe topics aan over hetzelfde onderwerp, en zijn die topics ook nog eens onleesbaar door het gebrek aan leestekens en een normale zinsopbouw. Ik erger me in ieder geval enorm aan je, en ik weet zeker dat ik daarin niet de enige ben. Iedereen geeft je hier enorm veel tips, maar je denkt uiteindelijk toch nog dat jouw manier de beste is. [/rant]
ik ben inderdaad niet goed met lees tekens. ik heb daar nooit mee leren omgaan en ik denk nooit dat mijn manier beter is ik vraag hier juist om informatie omdat ik het nog niet goed weet daar is een forum toch voor vragen stellen en discussies voeren,

INOXROX
10 juli 2011, 15:09
ik ben inderdaad niet goed met lees tekens. ik heb daar nooit mee leren omgaan en ik denk nooit dat mijn manier beter is ik vraag hier juist om informatie omdat ik het nog niet goed weet daar is een forum toch voor vragen stellen en discussies voeren,


Je gaat me toch niet vertellen dat je niet eens 'aanvoelt' wanneer de ene zin afloopt en een eventuele volgende begint ?
Puur toeval - dat er na afloop van je eerste zin ineens een punt staat ? Want dan is het wel heel erg , vind ik .
Verder : post maar wat foto's t.z.t. . Succes gewenst .

p.s. afsluiten met een komma had ik ook nog niet gezien .......

proguitar89
10 juli 2011, 15:25
Je gaat me toch niet vertellen dat je niet eens 'aanvoelt' wanneer de ene zin afloopt en een eventuele volgende begint ?
Puur toeval - dat er na afloop van je eerste zin ineens een punt staat ? Want dan is het wel heel erg , vind ik .
Verder : post maar wat foto's t.z.t. . Succes gewenst .

p.s. afsluiten met een komma had ik ook nog niet gezien .......

sorry ik zet de punt maar gewoon ergends neer. ik weet het niet waar ik het anders moet plaatsen wat ik al zei ik ben het niet gewend om daarmee te werken,

oigun
10 juli 2011, 16:44
:seriousf::seriousf::seriousf:
Ben je echt serieus??
Gewoon beginnen daar leer je het meest van.

INOXROX
10 juli 2011, 17:06
sorry ik zet de punt maar gewoon ergends neer. ik weet het niet waar ik het anders moet plaatsen .....

Echt Waar ? Hoe ben je met 't voorspellen van lottocijfers ? Blijkbaar heb je op gezette tijden toch een aardig gevoel voor wat komen gaat ....

INOXROX
10 juli 2011, 17:08
sorry ik zet de punt maar gewoon ergends neer. ik weet het niet waar ik het anders moet plaatsen wat ik al zei ik ben het niet gewend om daarmee te werken,


en die 'D's van je ? Die dienen zich ook simpelweg dynamisch aan of zo ?

G.G.
10 juli 2011, 17:10
:seriousf::seriousf::seriousf:
Ben je echt serieus??
Gewoon beginnen daar leer je het meest van.

Absoluut mee eens. Gewoon doen, neem alleen niet AAAAA-esdoorn als top ofzo. Kijk eens of je ergens wat afval merbau ofzo kan scoren. 1e gitaar puur als leerproces kan echt geen kwaad.

Puerco
10 juli 2011, 22:59
Fender maakt ze zelf ook hoor, nooit echt populair geworden en eigenlijk meer bedoelt om versterkt te spelen met een geluid dat op een akoestische gitaar LIJKT, beetje vlees noch vis maar als je het leuk vind gewoon doen!!!

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/6/0/9/308609.jpg

http://image.rakuten.co.jp/ikebe/cabinet/gtr17/stratacoustic-dlx_sb.jpg

http://medias.milongamusic.com/Photos/Zoom/198354Z.jpg

proguitar89
11 juli 2011, 00:02
Fender maakt ze zelf ook hoor, nooit echt populair geworden en eigenlijk meer bedoelt om versterkt te spelen met een geluid dat op een akoestische gitaar LIJKT, beetje vlees noch vis maar als je het leuk vind gewoon doen!!!

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/6/0/9/308609.jpg

http://image.rakuten.co.jp/ikebe/cabinet/gtr17/stratacoustic-dlx_sb.jpg

http://medias.milongamusic.com/Photos/Zoom/198354Z.jpg

ja dat zijn mooie gitaren

proguitar89
11 juli 2011, 00:05
Absoluut mee eens. Gewoon doen, neem alleen niet AAAAA-esdoorn als top ofzo. Kijk eens of je ergens wat afval merbau ofzo kan scoren. 1e gitaar puur als leerproces kan echt geen kwaad.

nou eigelijk word dit me tweede die ik wil maken op school ben ik ook bezig met 1. maar ik denk dat hij geen geluid gaat produceren hij word bc rich achtig
maar hij heeft geen klankgat en is te dun om elektronica in te maken dus
ik zie wel,

(edit) en ik weet nog niks over het hout ik heb een heel mooi groot stuk liggen ik zou wel een foto van laten zien.

Mattia
15 juli 2011, 18:18
Foto's, of dit is gewoon ge-troll....

Marcel2
15 juli 2011, 23:43
Dat laatste.

espike
17 juli 2011, 08:08
Leuk topic om te lezen zeg, hoeveel mensen er wel niet over vallen.
Ongeveer dezelfde reactie kreeg ik vorige week toen ik tegen een programmeur zei dat dat semi technische kinder-engels niet zo moeilijk kon zijn ;)

@ topicstarter, lees eens een bouwverslag door van een akoestische gitaar,er zijn er hier wel wat op t forum, vervolgens heb je ook vast wel van google gehoord, youtube heeft ook filmpjes van gitaarbouw. Als je aan de hand daarvan nog vragen hebt, zijn ze van harte welkom, maar je huidige vragen geven aan dat je zelf geen enkele moeite hebt genomen om iets uit te zoeken, maar gewoon zonder enige voorbereiding hier aan t spuien bent.

Het bouwen van een gitaar, en zeker een akoestische kost heel veel tijd, moeite en energie.
Bijna iedereen hier heeft zelf behoorlijk veel uitgezocht en geprobeerd, en stelt een vraag op t moment dat een specifiek deel niet duidelijk is, of ze lopen tegen een onbekend probleem aan.
Dat is iets anders dan vragen: joh een gitaar bouwen schijnt simpel te zijn, als ik nou een kist pak, er een gat in boor, en 6 touwen er over vast knoop, dan heb ik toch een gitaar? Leg me eens even snel uit hoe ik dit moet doen, want dit lijkt me wel geinig in een middagje

proguitar89
17 juli 2011, 12:38
Leuk topic om te lezen zeg, hoeveel mensen er wel niet over vallen.
Ongeveer dezelfde reactie kreeg ik vorige week toen ik tegen een programmeur zei dat dat semi technische kinder-engels niet zo moeilijk kon zijn ;)

@ topicstarter, lees eens een bouwverslag door van een akoestische gitaar,er zijn er hier wel wat op t forum, vervolgens heb je ook vast wel van google gehoord, youtube heeft ook filmpjes van gitaarbouw. Als je aan de hand daarvan nog vragen hebt, zijn ze van harte welkom, maar je huidige vragen geven aan dat je zelf geen enkele moeite hebt genomen om iets uit te zoeken, maar gewoon zonder enige voorbereiding hier aan t spuien bent.

Het bouwen van een gitaar, en zeker een akoestische kost heel veel tijd, moeite en energie.
Bijna iedereen hier heeft zelf behoorlijk veel uitgezocht en geprobeerd, en stelt een vraag op t moment dat een specifiek deel niet duidelijk is, of ze lopen tegen een onbekend probleem aan.
Dat is iets anders dan vragen: joh een gitaar bouwen schijnt simpel te zijn, als ik nou een kist pak, er een gat in boor, en 6 touwen er over vast knoop, dan heb ik toch een gitaar? Leg me eens even snel uit hoe ik dit moet doen, want dit lijkt me wel geinig in een middagje

oke, ik zo even kijken ik weet dat het veel tijd kost maar ik heb natuurlijk wel geduld. en over dat met die kist en touwen dat gaat denk ik niet goed werken ik denk niet dat je dan het gewenste geluid krijgt.