PDA

View Full Version : Gitaar solotjuhhh Guitar Sbrego



Cubone
9 juli 2011, 21:39
Hi,

Wilde eerst meedoen aan die wedstrijd van Daniele Gottardo maar had later zoiets van: is wel goed zo... :chicken:

Had al een tijdje een mp3 ervan maar wilde toch een filmpje maken, dus bij deze: http://www.youtube.com/watch?v=Ct-Yj8iyozI

laat maar weten wat jullie ervan vinden :B


Groet,


:blast:

grayfink
10 juli 2011, 09:36
Nou, ik vind het goed.

Duhsjaak
10 juli 2011, 10:16
Hi Cu Ramone,
VOlgens mij hengel je naar comlimentjes. 'Very bad guitar solo'? Als je m echt very bad vindt, waarom dan posten?

Ik vindt verschillende dingen erg goed en opnieuw erger ik me een beetje aan de korte speelduur van dat ding. Ben ik nooit geblesseerd door gitaar spelen, loop ik een blessure op doordat ik het clipje telkens opnieuw moet starten.

Boo for you!

Ga maar eens op zoek naar een backing van een minuut of drie, dan wil ik weer vriendjes met je zijn.
Ik wil ook wel vriendjes met je zijn als je mij ook zo'n mooi Ramone hemd geeft.

En verder ontwikkel je je tot een heel fijne gitarist. Je krijgt meer zelfvertrouwen, je speelt minder gespannen. Dat heeft niet alleen tot voordeel dat het beter en vloeiender klinkt, het heeft als heel groot voordeel dat je minder blessure gevoelig wordt. Blessures zijn heel vaak een zwakke plek waar spanning zich in ophoopt en als je dat hebt is het verdraaid lastig daar nog weer af te komen.

Ik stel voor dat je stopt met het maken van vergelijkingen met anderen die die (soort) muziekje posten en dat je je concentreert op wat je goed doet.

Ik liep met een vriendinnetje (beeldhouwer) door Frankrijk en vroeg haar, hoe ze haar werk controleert. Zij deed haar ogen dicht en maakte een gebaar door de lucht. Ik had in één klap haar 'handschrift' gezien en ze wist dat, maar toen had ik het al gezien. Onder handschrift te verstaan: datgene wat bij haar hoort, haar eigen is en haar strikt persoonlijke onderscheid is ten opzichte van de andere beeldhouwers.

Een combi van bouw, motoriek en de manier waarop je je spieren aanstuurt, zou je dat kunnen noemen. Ik zou je willen voorstellen op zoek te gaan naar jouw eigen handschrift. Daarin zul je vinden wat jou een andere gitarist maakt dan alle andere Iba spelers. Omdat dat helemaal bij jou past zal het je relatief gemaakelijk afgaan, weinig blessure gevoelig zijn en je spel geweldig ten goede komen.

En ik hoop dat je de resultaten van die zoektocht zult blijven posten. De zon schijnt en ik zit binnen te luisteren naar je muziek. Dat zegt wel iets. Al was het maar voor 1 minuut.

Vriendelijke groet, Gus

Cubone
10 juli 2011, 15:04
Hi Cu Ramone,
VOlgens mij hengel je naar comlimentjes. 'Very bad guitar solo'? Als je m echt very bad vindt, waarom dan posten?

Ik vindt verschillende dingen erg goed en opnieuw erger ik me een beetje aan de korte speelduur van dat ding. Ben ik nooit geblesseerd door gitaar spelen, loop ik een blessure op doordat ik het clipje telkens opnieuw moet starten.

Boo for you!

Ga maar eens op zoek naar een backing van een minuut of drie, dan wil ik weer vriendjes met je zijn.
Ik wil ook wel vriendjes met je zijn als je mij ook zo'n mooi Ramone hemd geeft.

En verder ontwikkel je je tot een heel fijne gitarist. Je krijgt meer zelfvertrouwen, je speelt minder gespannen. Dat heeft niet alleen tot voordeel dat het beter en vloeiender klinkt, het heeft als heel groot voordeel dat je minder blessure gevoelig wordt. Blessures zijn heel vaak een zwakke plek waar spanning zich in ophoopt en als je dat hebt is het verdraaid lastig daar nog weer af te komen.

Ik stel voor dat je stopt met het maken van vergelijkingen met anderen die die (soort) muziekje posten en dat je je concentreert op wat je goed doet.

Vriendelijke groet, Gus

Hi,

hhahaha ik hengel echt niet naar complimentjes, ik ben altijd een pessimist geweest, overal het sombere van inzien, hierdoor kan het alleen meevallen (deed ik op school ook altijd met examens):seriousf: maar natuurlijk heb je gelijk dat als ik het ECHT slecht vond, dat ik het niet zou uploaden ;)

en je hebt helemaal gelijk dat ik veel meer ontspannen ben in deze clip. In mijn eerste clip (still got the blues) ben ik net een bange zeeleeuw :-P Maar ik denk, omdat dit mijn eigen gitaar solo is, dat ik me veel meer op mijn gemak voel (eigen element) Terwijl ik bij covers vaak zoiets heb van, dit moet perfect of dat moet klinken zoals het origineel...

En volgende keer zal ik een song posten die langer is dan 1 min, namelijk 1.05 :seriousf: ben nu bezig met een blues track die wel 3 min is, dus hoop dat dat wel in de smaak zal vallen bij jouw ;)



Ik liep met een vriendinnetje (beeldhouwer) door Frankrijk en vroeg haar, hoe ze haar werk controleert. Zij deed haar ogen dicht en maakte een gebaar door de lucht. Ik had in één klap haar 'handschrift' gezien en ze wist dat, maar toen had ik het al gezien. Onder handschrift te verstaan: datgene wat bij haar hoort, haar eigen is en haar strikt persoonlijke onderscheid is ten opzichte van de andere beeldhouwers.

Een combi van bouw, motoriek en de manier waarop je je spieren aanstuurt, zou je dat kunnen noemen. Ik zou je willen voorstellen op zoek te gaan naar jouw eigen handschrift. Daarin zul je vinden wat jou een andere gitarist maakt dan alle andere Iba spelers. Omdat dat helemaal bij jou past zal het je relatief gemaakelijk afgaan, weinig blessure gevoelig zijn en je spel geweldig ten goede komen.

En ik hoop dat je de resultaten van die zoektocht zult blijven posten. De zon schijnt en ik zit binnen te luisteren naar je muziek. Dat zegt wel iets. Al was het maar voor 1 minuut.

Vriendelijke groet, Gus

Vindt je dan niet dat ik een stap in de goede richting heb gezet, met het posten van mijn eigen gitaar solo ?? of vindt je mijn solo niet origineel genoeg om daar mijn eigen handschrift in te vinden ?

Vindt het altijd wel leuk, om jouw posts te lezen. Ik heb er dan ook altijd wat aan en probeer je tips altijd toe te passen in mijn eigen spel. Aan een 'wat een leuke solo' of 'goed gedaan' heb ik eigenlijk niet zoveel, hoewel ik het wel waardeer :soinnocent:

Dus bedankt dat je de tijd wilde nemen om maar mijn solo te luisteren en een uitgebreid response te posten !! :supercool:

Groet,

:rockon:

Pepe
10 juli 2011, 15:28
Ik ben het helemaal met Gus eens. Er zit genoeg potentie in om tot een eigen unieke stijl te komen maar dat soort dingen vergen tijd. Tot die tijd moet je het doen met complimentjes over techniek enzo.

Cubone
11 juli 2011, 01:10
Ik ben het helemaal met Gus eens. Er zit genoeg potentie in om tot een eigen unieke stijl te komen maar dat soort dingen vergen tijd. Tot die tijd moet je het doen met complimentjes over techniek enzo.

Dankje voor de complimenten !!!

maar kan ik hieruit opmaken dat je vindt dat ik nu geen unieke stijl heb ?? en zo ja wat is er dan niet uniek aan (mijn sound, licks solo opbouw ???) :???:

Hoor graag van je,


Groet,

:blast:

Pepe
11 juli 2011, 02:28
Eigen stijl is wat Gus een signature noemt. Je hoort een paar tonen en gelijk weet je wie het is. Het is een combinatie van sound en touch.
Maar goed, zo'n signature krijg je niet zomaar, het is een optelsom van alles wat je oppikt, in een mixer gooit en daar je eigen draai aan geeft. De meesten van ons komen daar niet eens toe, die eigen draai.

Carlos Santana vertelde ooit eens dat ie vaak urenlang in een donkere kamer alleen naar zijn sound en phrasering luisterde, zich niet druk makend om wat ie speelde maar hoe hij speelde.

Dat is de truuk. HOE. Niet WAT.

Cubone
11 juli 2011, 04:24
Hi,

Ik denk dat ik nu wel een beetje snap wat je bedoelt met eigen stijl. Maar om eerlijk te zijn. Ik MOET het hebben van mijn frasering/sound en niet echt van mijn techniek....

Gary Moore/Eric Johnson zijn bijv grote voorbeelden van mij en toen ik hun hoorde spelen, had ik al besloten om mij niet meer te focussen op hele snelle arpeggios of het spelen van uber moeilijke technische stukken. Mijn visie op gitaar spelen, werd nog eens bevestigd, toen ik Shawn Lane eens hoorde zeggen: het maakt niet uit hoe goed je technisch ben, als je maar muziek maakt !!

Ik denk dat mensen die weinig techniek hebben 'gedwongen' worden om hun solo interessant te maken en ik denk dat dit ook wel van toepassing is op mij.

Bedankt voor je response !!

adrinalino
11 juli 2011, 09:25
Hoi,

Zojuist enkele van je youtube-filmpies bekeken en ik zou willen dat ik jouw techniek in de vingers had. Het enige dat ik zou kunnen opmerken is dat ik je toon wat dood vind. Het is me te synthetisch, te plastic. Ik mis de rafelrandjes die je sound karakter geven. In ieder geval speel je veel beter dan ik.

Succes,

Aad.

Harald
11 juli 2011, 10:25
Ik denk dat mensen die weinig techniek hebben 'gedwongen' worden om hun solo interessant te maken en ik denk dat dit ook wel van toepassing is op mij.

Ach, er zijn er genoeg die van die dwang geen last ljken te hebben ;) En sommige komen er nog mee weg ook. En bij de mensen met techniek zitten er ook genoeg die weldegelijk ook interressante dingen spelen. Bottomline is dat het om het verhaal gaat, niet om de nootjes. Je hebt genoeg techniek in huis om gebrek aan techniek geen belemmering te laten zijn.

Opbouw van de solo is wel mooi, maar je vliegt even uit de bocht in het snelle stukje op 0'34'', en het tapping stukje op het einde is eigenlijk net te lief, heb ik het idee. Dat is een beetje een anticlimax. Opname lijkt nu op het punt te zitten dat je het wel goed kunt spelen, maar nog niet voluit durft te gaan. Het komt nog niet vanuit je tenen. Het klinkt nog wat te ingetogen. (al beinvloedt het fimpje en de gitaarsound dat beeld ook)

Op zich zit daar trouwens wel een leuke discussie in. Wat maakt nu een solo goed, zowel voor de lange uitgesponnen solo's als voor de korte. Die werken dan ook weer net anders...

@Duhsjaak, je moet er even de tijd voor hebben (typ jij ook makkelijk?) maar je posts zijn erg plezierig om te lezen http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.png

Cubone
11 juli 2011, 18:51
Hoi,

Het enige dat ik zou kunnen opmerken is dat ik je toon wat dood vind. Het is me te synthetisch, te plastic. Ik mis de rafelrandjes die je sound karakter geven.

Aad.

Thanks !

Ik vindt mijn sound persoonlijk wel organisch, niet teveel effecten, alleen wat reverb en een tikkeltje tube screamer. Ook gebruik ik low output pick ups omdat je dan meer van het gitaar zelf lijkt te horen in tegenstelling tot bijv emg.

Wat vond je van mijn still got the blues sound ??? :seriousf:

@harald:Thanks voor je constructieve kritiek !

Wat ik bedoelde was dat bijv mensen die veel verstand hebben van bijv theorie en een degelijk techniek hebben. De stiltes 'KUNNEN' :soinnocent: opvullen met bijv wat shred en wat mooie arpeggios (maak ik me ook schuldig aan, zoals in dat snelle stukje).

Mensen zoals bb king die dat helemaal niet kunnen, moeten het hebben van phrasering en sound.

Mensen die heel veel techniek in huis hebben, moeten ook oppassen dat ze niet vaak in de herhaling vallen. Ik had/heb ook hier een beetje last van gehad. Geldt natuurlijk niet voor iedereen ;) Altijd dezelfde toonladders, arpeggios, akkoorden oefenen... op een gegeven moment zit het er zo ingebakken dat je 9 van de 10 je dezelfde licks gaat spelen.

En ik heb wel wat techniek maar niet zoals de meeste mensen. Mijn theorie is echt bagger, kan geen arrpegios spelen, heb alleen verstand van basis akkoorden, kan geen progessie volgen als ik aan het improviseren ben en zo gaat het maar door :seriousf:

Verder voelde ik me wel op mijn gemak in die vid, maar het is voor mij altijd afzien als ik mezelf aan het recorden ben. Als ik voor mensen speel dan is het 10 keer zo erg. Ik voelde me wel in mijn element in deze vid, omdat het toch mijn eigen solootje is en geen cover.

' Het klinkt nog wat te ingetogen. (al beinvloedt het fimpje en de gitaarsound dat beeld ook)' Op wat voor manier ??

En het is idd alijd leuk om de comments van duhsjaak te lezen ! Lekker uitgebreidt en het zijn altijd verhaaltjes met een moraal :seriousf:


Groet,

:rockon:

Harald
11 juli 2011, 19:42
' Het klinkt nog wat te ingetogen. (al beinvloedt het fimpje en de gitaarsound dat beeld ook)' Op wat voor manier ??

Qua sound, beetje typisch shred soundje, weinig differentiatie tussen zacht/clean en harde venijnige aanslag met wat meer crunch. Hoor wel wat pinch harmonics, dat is iig al goed voor de variatie.

Wat beeld betreft... Santana op Woodstock, al dat bekkentrekken, dan denk je als publiek al snel dat het allemaal erg doorvoeld is. Nu blijkt in dat voorbeeld, dat het komt omdat hij stijf stond van de drugs (ze dachten dat ze later moesten beginnen, maar het speelschema werd omgegooid :sssh:) Als je nu zo'n slaapkamervideootje maakt waarbij je voor de webcam achter je buro zit, dat ziet er toch meer als oefenen dan als spelen uit.

Wil ik trouwens niet zeggen dat je gelijk moet gaan kijken alsof je er een heel harde keutel uit zit te werken terwijl je speelt. Dat moet wel bij je horen. Heb mijn mimiek wel eens opzettelijk wat dikker aangezet tijdens solo's bij een gig. Net wat meer bekkentrekken etc. Wordt er idd. gelijk harder geklapt door het publiek. Maar goed, ben meer een Zappa wat dat betreft, sta me gewoon aardig te concentreren bij zo'n solo. Maar het is gewoon een feit, zo gauw je filmpjes maakt luisteren mensen ook met hun ogen.

Weet niet of je in een band speelt. Als shredder is dat in Nederland lastig lijkt me. Maar wat theorie en spelen over akkoordenschemas betreft. Gewoon opbouwen. Goede songs leren spelen helpt een hoop. Leer eens wat mooie popsongs of jazzstandards. De originele melodie mooi spelen, en een goede begeleiding neerzetten. Dat laatste als extra oefening evt. in meerdere stijlen doe. Waarom zou je autumn leaves niet als reggea of disco nummer kunnen spelen tenslotte ;) Met name door het spelen van de themas krijg je al prima ideeen voor de improvisatie. Die zijn verzonnen door goede componisten, ipv door gitaristen die graag willen laten zien wat ze allemaal kunnen. Daar krijg je een betere feel voor compositie voor, dan tig shred solos te gaan uitvogelen.

Eerst thema, en dan om het thema heen spelen, en steeds verder varieren. Uiteindelijk is improviseren gewoon componeren zonder bedenktijd, en zonder veiligheidsnet.

Cubone
12 juli 2011, 01:32
Hi,

Thanks Harald, denk dat ik het nu wel snap. Het klopt wel dat dynamiek ontbreekt in mijn gitaar spel/sound en werk daar ook hard aan ! Ook heb je helemaal gelijk met het wat meer tonen van guitar faces ;)Mensen lijken die gezichten te associëren met emotie, terwijl dat in principe niet eens zo hoeft te zijn.

Bijv in mijn still got the blues solo heb ik ook commentaar gekregen dat ik wat meer 'emotie' moest tonen. Maar ik zelf weet natuurlijk dat ik er mijn hart en ziel in heb gestoken. Maar is ook een punt waar ik hard aan moet werken. Ik maak tenslotte filmpjes omdat mensen graag zien HOE iemand speelt en als je dan ook nog eens een showtje kan weggeven is dat alleen maar goed :seriousf:

Ik las Frank Zappa en ik kreeg gelijk een grote glimlach op mijn gezicht. Die man is 1 van mijn grootste helden ! Ik hou van zijn gevoel voor humor en zijn visie op het leven. Wat betreft oefenen: In het verleden zat ik vaak op zijn nummers te oefenen, denk hierbij aan Joe's garage en Bobby Brown :seriousf:

Die man heeft mijn hele houding op het gebied van muziek/leven veranderd: Als ik mag quoten :P

"How can you make a mistake? It is your solo, your guitar, and you are playing a piece of your own music. Who could possibly tell you you are making a mistake ? !!

Ik heb talloze gitaar helden, maar weinig mensen naar wie ik opkijk in het algemeen, Frank Zappa was er 1 van ;)

Ik zal serieus gebruik maken van je tips ! (zit nu al te zoeken naar een leuke arrangement van the autumn leaves Joe Pass, Joe Pass ;) )


Groet,

:ok:


PS: Heb een SG gehaald vanwege Frank Marino en Frank Zappa, valt nu pas op Frank Frank :P

Duhsjaak
12 juli 2011, 02:30
Hi

Om jezelf te quoten is bijna alsof je een mop uitlegt, niettemin:

Quote
En verder ontwikkel je je tot een heel fijne gitarist. Je krijgt meer zelfvertrouwen, je speelt minder gespannen. Dat heeft niet alleen tot voordeel dat het beter en vloeiender klinkt, het heeft als heel groot voordeel dat je minder blessure gevoelig wordt. Blessures zijn heel vaak een zwakke plek waar spanning zich in ophoopt en als je dat hebt is het verdraaid lastig daar nog weer af te komen.
Unquote

Kijk...... het staat er echt letterlijk. Ik ben van mening dat ik je hoor ontwikkelen. Ik vind dat die ontwikkeling akelig hard gaat in de korte tijd dat je muziekjes post. En ik ben blij met wat ik hoor. EN het voordeel voor jou is dat je minder blessure gevoelig wordt.

Moet ik het dan keihard analiseren? In willekeurige volgorde:

- je bent met je getwijfel je eigen vijand
- als je een twijfelkont bent is daar lastig van af te komen
- je kunt pas beginnen aan andere dingen te denken als je aanvaardt dat je fouten zult maken
- als je die fouten de baas bent, zul je andere fouten maken
- als je vergeet te genieten, hou je alleen het gebikkel over
- genieten is de eerste/belangrijkste reden om muziek te maken
- probeer een lied een paar maal te spelen
- start de opname als je er bijna bent voor je gevoel
- als je wacht op perfectie wordt het ambachtelijk
- dan horen wij, dat JIJ geen plezier erin hebt
- dan hoeven wij niet te luisteren, want dan is de lol er af

Verder niks te zeiken?
Ja hoor!

Probeer eens wat/iets minder distortion en echo. De verschillen tussen hard/zacht en de verschillen van het werk van je rechterhand zullen dan beter hoorbaar zijn.

Het resultaat?
Een geluid dat alleen jij kunt maken.

En geen kutstukkies van 1 minuut, tenzij je in de paliatieve fase zit, want dan is iedere minuut kostbaar. In andere gevallen mag je best laten weten dat je een verhaal te vertellen hebt.

Probeer niet alle stiltes vol te rammen. Stilte is ook muziek.

Allemaal dingen die ikzelf fout doe, mag ik bij jou commentaar op leveren. Heerlijk! Met andere woorden: Denk niet dat ik de wijsheid in pacht heb of dat ik foutloos zou zijn.

Heb geduld.

De Indonesische en Ambonese lui waarmee ik heb gespeeld hebben vrijwel zonder uitzondering de neiging hun niveau of bijdrage aan een groepsgeluid te onderschatten. Het zou kunnen zijn dat je roots daar een beetje liggen en dat je genetisch daar wat van hebt meegekregen?

Stop met je zelfkastijding. Hoe was ik ook weer begonnen? O ja, je ontwikkelt je tot een heel fijne gitarist.
Ga daar lekker mee door!!!

Vriendelijke groet, Gus

Cubone
13 juli 2011, 17:26
Hi,

Thanks Duhsjaak. Wat ik eigenlijk bedoelde was: je zei dat ik op zoek moest naar mijn eigen signature. Ik wilde graag weten wat mij nu dan zo generiek maakt. Is het mijn sound die tig gitaristen ook hebben of mijn solo opbouw ??

Maw ik was op zoek naar concrete voorbeelden. Zoals Harald al aangaf, hij vond mijn sound te generiek. Typisch jaren 80 shred sound :seriousf:

En ik speel pas 3,5 jaar, vind je het gek dat ik onzeker ben :seriousf: Jullie zijn de eerste mensen die mijn sound clipjes horen. Voordat ik me hier registreerde, hadden alleen vrienden mijn sound clipjes gehoord. En die waren er niet gecharmeerd van :soinnocent:

Nu ben ik erachter gekomen dat ze helemaal niet van dit soort muziek houden :seriousf:

Ik heb juist heel veel zelfvertrouwen gekregen door dit forum en ultimate guitar forum. Vooral op ulitmate guitar forum zijn ze niet zuinig met lof hehehe. Maar nog steeds ben ik erg kritisch niet alleen naar andere toe maar ook naar mezelf.

Bedankt voor je reply !


Groet,


:rockon:

Duhsjaak
13 juli 2011, 17:41
Hi
3.5 jaar? Tering. Niet normaal. Dat gaat zelfs nog veel sneller dan dat ik al dacht.

En je hebt nog vrienden nadat je ze je muziek hebt laten beluisteren? Dat is hoopgevend.

Nog eens quote:
Verder niks te zeiken?
Ja hoor!

Probeer eens wat/iets minder distortion en echo. De verschillen tussen hard/zacht en de verschillen van het werk van je rechterhand zullen dan beter hoorbaar zijn.

Het resultaat?
Een geluid dat alleen jij kunt maken.
Unquote.

Ben blij te horen dat ze bij Ultimate zo prettig zijn qua commentaar. Is er voor mij ook nog hoop.

Ik vind jou een heel fijne gitarist worden. Dus op zoek naar je eigen sound/handschrift.
Vriendelijke groet, Gus