PDA

View Full Version : wat heb ik nodig om een elektrische gitaar te maken?



proguitar89
9 juli 2011, 17:13
hallo. ik denk dat ik een poging ga wagen om een elektrische gitaar te maken.
maar hoe zit het eigenlijk met de bedrading ik zag op youtube iemand met een cigar box gitaar en ik vond dat het makelijk uit zag. ik dacht zelfs dat er altijd meer bedrading in zat

dit filmpje zag ik.

http://www.youtube.com/watch?v=hUJrD5uBMTc&feature=related

kan iemand vertelen wat het allemaal is en hoeveel geld ik daarvoor kwijt ben. in de winkel en in wat voor winkel je dat kan krijgen,

ps. ik hoef natuurlijk niet vijf knopen erop ofzo. gewoon dat ik een elektrische gitaar heb om op te spelen. maar dat hij wel klinkt naar een elektrische gitaar,

Pepe
9 juli 2011, 17:30
In principe een neck met tuners en een body die groot genoeg is om een pickup en brug op te monteren. Er moet ook nog ergens een output plug zijn want dat is handig voor een gitaarkabel.
Meer niet eigenlijk, de rest is pure luxe goed beschouwd.

bass blom
9 juli 2011, 17:32
vijf knopen zijn echt onmisbaar hoor

Pepe
9 juli 2011, 17:45
He? Blom?
Je LP de deur uit? Sparen voor een BMW?

proguitar89
9 juli 2011, 17:52
In principe een neck met tuners en een body die groot genoeg is om een pickup en brug op te monteren. Er moet ook nog ergens een output plug zijn want dat is handig voor een gitaarkabel.
Meer niet eigenlijk, de rest is pure luxe goed beschouwd.

oke dus een output plug, en tuners, en een pickup brug, en een kabel heb ik wel ergends liggen de body moet ik nog maken.

kan je me vertelen of wat plaatjes laten zien wat die vent in ze gitaar heeft gedaan.
en eventueel de prijs van het soortgelijke spul dan kan ik sparen om de boel te halen in een winkel die muziek instrumenten verkoopt. oftewel bij sound house in hoogeveen. en als het ook nog kan een handleiding hoe het erin moet worden aangesloten dat i dan ook werkt.

bass blom
9 juli 2011, 18:46
He? Blom?
Je LP de deur uit? Sparen voor een BMW?

zie uwen PM doosch :chicken:

spirit
9 juli 2011, 18:59
Behalve de genoemde spullen, heb je ook 2 rechterhanden en wat gereedschap nodig.

Lees jezelf eerst goed in, bv in het zelfbouwgedeelte hier op het forum. Daar staat ontzettend veel bruikbare info.

Als je dan weet wat je nodig hebt, en wat erbij komt kijken, dan pas je onderdelen gaan halen, beginnen en ervaring op doen.

Outrage
9 juli 2011, 19:05
En als je het heel basic zou willen:


http://www.youtube.com/watch?v=xCFXeChXfcI

proguitar89
9 juli 2011, 20:15
Behalve de genoemde spullen, heb je ook 2 rechterhanden en wat gereedschap nodig.

Lees jezelf eerst goed in, bv in het zelfbouwgedeelte hier op het forum. Daar staat ontzettend veel bruikbare info.

Als je dan weet wat je nodig hebt, en wat erbij komt kijken, dan pas je onderdelen gaan halen, beginnen en ervaring op doen.

nou het gereedschap zou geen probleem worden. op school ben ik ook een gitaar aan het maken maar met die zou het niet lukken die is een beetje dun. maar ik wou nog een gitaar maken het liefst elektrisch maar ik heb daar geen ervaring mee. ik weet niet waar alles aan gesloten moet worden ik dacht anders maak ik een akoestische maar heb liever een elektrische dus als je foto's wilt plaatsen wat ik nodig heb en hoeveel het gaat kosten en het liefst een video tutorial hoe je het erin soldeert of vast maakt zodat ik samen met iemand weet hoe het dan moet,

Epiphoneee
9 juli 2011, 20:21
Ik zie dat je nu geen gitaar van 60 euro wilt kopen, maar een bouwpakket. Geloof me, je kan beter een gitaar kopen die door mensen/machines worden gebouwd die daar verstand (:soinnocent:) van hebben, dan zo'n bouwpakket.

Voor een degelijke neck ben je alleen al 120 euro kwijt.

Edit: Om een goede gitaar te bouwen, moet je minimaal 250 euro uitgeven. Tenzij je zo'n bouwpakket van de Aldi neemt die je gratis bij een pak spinazie krijgt.

nickofzo
9 juli 2011, 20:34
120 euro voor een neck?

Epiphoneee
9 juli 2011, 20:43
120 euro voor een neck?

Voor een redelijke neck, inclusief tuners? Jazeker, waarschijnlijk meer.

nickofzo
9 juli 2011, 20:55
ja oke, had de tuners niet meegerekent

proguitar89
9 juli 2011, 21:14
Ik zie dat je nu geen gitaar van 60 euro wilt kopen, maar een bouwpakket. Geloof me, je kan beter een gitaar kopen die door mensen/machines worden gebouwd die daar verstand (:soinnocent:) van hebben, dan zo'n bouwpakket.

Voor een degelijke neck ben je alleen al 120 euro kwijt.

nou eigelijk die gitaar waar je het over had is 70 euro. en ik wou geen bouwpakket maar allemaal zelf maken dus de body de hals en de rest ook de stem meganieken koop ik maar ik moet dan wel de elektronica hebben en een pickup brug moet ik ook hebben een schouder band maar van de elektronica heb ik niet veel verstand van,

Epiphoneee
9 juli 2011, 21:25
nou eigelijk die gitaar waar je het over had is 70 euro. en ik wou geen bouwpakket maar allemaal zelf maken dus de body de hals en de rest ook de stem meganieken koop ik maar ik moet dan wel de elektronica hebben en een pickup brug moet ik ook hebben een schouder band maar van de elektronica heb ik niet veel verstand van,

Ik bewonder je interesse voor de kunst van de gitaarbouw, maar ik zal even een lijstje voor je maken.

Neck inclusief tuners: 120 euro, minimaal.
Body: 100-200 euro.
3 pickups voor strat: 200 euro, of 2 pickups voor LP: 200 euro.
Mechanieken (brug, tremolo etc.) 40-60 euro.

Sorry, maar dat wordt gigantisch duur. Je kan beter een gitaar in de winkel kopen! :blast::blast::blast:

proguitar89
9 juli 2011, 21:49
Ik bewonder je interesse voor de kunst van de gitaarbouw, maar ik zal even een lijstje voor je maken.

Neck inclusief tuners: 120 euro, minimaal.
Body: 100-200 euro.
3 pickups voor strat: 200 euro, of 2 pickups voor LP: 200 euro.
Mechanieken (brug, tremolo etc.) 40-60 euro.

Sorry, maar dat wordt gigantisch duur. Je kan beter een gitaar in de winkel kopen! :blast::blast::blast:
misschien heb je wel gelijk. van dat geld kan ik een nieuwe gitaar kopen ik ga eerst maar een stoere akoestische gitaar maken en dan zie ik het voor de rest wel verder,

guitarkid
9 juli 2011, 22:43
Ik bewonder je interesse voor de kunst van de gitaarbouw, maar ik zal even een lijstje voor je maken.

3 pickups voor strat: 200 euro, of 2 pickups voor LP: 200 euro.

Sorry, maar dat wordt gigantisch duur. Je kan beter een gitaar in de winkel kopen! :blast::blast::blast:

200 euro voor drie Strat pu's of twee LP pu's is niet nodig hoor....
Maar verder denk ik wel dat onze vriend Proguitar89 even met twee voeten op de grond moet blijven als het over het bouwen van een gitaar gaat.
Man, dat kan ik niet eens.... ;)
Geintje, maar daar komt echt het e.e.a. bij kijken (check inderdaad de zelfbouwtopics maar eens en zie het soms fantastische vakwerk daar) en twee weken was je nog van plan om een gitaar van 70 euro o.i.d. te kopen. Doe jezelf (en ons..?) een lol en koop nou een redelijk elektrische gitaar en ga daar een tijd lekker op spelen! Dat zorgt er ook voor dat we (nou, ik in ieder geval) je serieus blijven nemen bij een volgende post.

Gr. Coos

stikel
9 juli 2011, 22:47
Een zakmes.

Epiphoneee
9 juli 2011, 22:49
200 euro voor drie Strat pu's of twee LP pu's is niet nodig hoor....
Maar verder denk ik wel dat onze vriend Proguitar89 even met twee voeten op de grond moet blijven als het over het bouwen van een gitaar gaat.
Man, dat kan ik niet eens.... ;)
Geintje, maar daar komt echt het e.e.a. bij kijken (check inderdaad de zelfbouwtopics maar eens en zie het soms fantastische vakwerk daar) en twee weken was je nog van plan om een gitaar van 70 euro o.i.d. te kopen. Doe jezelf (en ons..?) een lol en koop nou een redelijk elektrische gitaar en ga daar een tijd lekker op spelen! Dat zorgt er ook voor dat we (nou, ik in ieder geval) je serieus blijven nemen bij een volgende post.

Gr. Coos

Je had het niet beter kunnen vertellen.

guitarkid
9 juli 2011, 23:01
Je had het niet beter kunnen vertellen.

Dank...! :crazyhappy:

Pepe
10 juli 2011, 01:08
Nah, ik bedoel het nog minimalistischer.
Je koopt een plank en fretdraad. Daar maak je een neck van. Ga maar lezen hoe je dat doet. 25 euro. Je duikelt op Marktplaats een stel oude stemsleutels (10 euro) en een pickup op (20 euro). Een brug kan je zelf maken en anders nog 20 euro plus een output, 5 euro.
Een body kan van alles zijn. Desnoods zaag je dat uit een bijzet tafeltje dat je van de sloop haalt. There you go.

of NOG minimalistischer zoals onze gewaardeerde forummer Barno laat zien (http://www.youtube.com/user/barnoguttlin#p/u/14/VOPP61wsFbk)

(ik vind hem eigenlijk wel heel relevant hoor Barno)

guitarkid
10 juli 2011, 09:40
Nah, ik bedoel het nog minimalistischer.
Je koopt een plank en fretdraad. Daar maak je een neck van. Ga maar lezen hoe je dat doet. 25 euro. Je duikelt op Marktplaats een stel oude stemsleutels (10 euro) en een pickup op (20 euro). Een brug kan je zelf maken en anders nog 20 euro plus een output, 5 euro.
Een body kan van alles zijn. Desnoods zaag je dat uit een bijzet tafeltje dat je van de sloop haalt. There you go.

Pepe, wat haal je je op onze nek....? ;)

Epiphoneee
10 juli 2011, 11:41
Nah, ik bedoel het nog minimalistischer.
Je koopt een plank en fretdraad. Daar maak je een neck van. Ga maar lezen hoe je dat doet. 25 euro. Je duikelt op Marktplaats een stel oude stemsleutels (10 euro) en een pickup op (20 euro). Een brug kan je zelf maken en anders nog 20 euro plus een output, 5 euro.
Een body kan van alles zijn. Desnoods zaag je dat uit een bijzet tafeltje dat je van de sloop haalt. There you go.

of NOG minimalistischer zoals onze gewaardeerde forummer Barno laat zien (http://www.youtube.com/user/barnoguttlin#p/u/14/VOPP61wsFbk)

(ik vind hem eigenlijk wel heel relevant hoor Barno)

Ik denk dat onze TS gitaar wilt leren spelen, en niet Kellogs wil leren spelen.

The Bertman
10 juli 2011, 12:26
Gaat naar Zelfbouw.

guitarkid
10 juli 2011, 13:22
Gaat naar Zelfbouw.

Fijn plan! ;)

INOXROX
10 juli 2011, 15:01
misschien heb je wel gelijk. van dat geld kan ik een nieuwe gitaar kopen ik ga eerst maar een stoere akoestische gitaar maken en dan zie ik het voor de rest wel verder,

Gelukkig kom je tijdig tot inkeer en ga je alsnog voor een eenvoudige vorm van gitaarbouw : acoustisch :soinnocent:



ennne .... ik moet toch ook even vermelden dat het bijzonder vermoeiend leest zoals je post ; zonder interpuncties.

Pepe
10 juli 2011, 15:10
Gelukkig kom je tijdig tot inkeer en ga je alsnog voor een eenvoudige vorm van gitaarbouw : acoustisch :soinnocent:

Acoustisch is makkelijker dan elektrisch?

INOXROX
10 juli 2011, 15:13
Zo ziet TS dat toch ? Zo lees ik het . Zelf schat ik dat natuurlijk juist anders in .

sbms97
3 augustus 2011, 21:41
Zo ziet TS dat toch ? Zo lees ik het . Zelf schat ik dat natuurlijk juist anders in .

electrische gitaar is veel makkelijker te bouwen dan acoustisch, electrische gitaar is gewoon een plan met wat electronica en een nek, (oke een beetje overdreven maarja). btw barno ik vindt die kellogs gitaar van jou sppr heeft een stoer country tintje. :D