PDA

View Full Version : Feedback



montijn
25 mei 2003, 08:35
Hallo allemaal
Wie heeft voor mij de gouden tip om feedback tegen te gaan.
Ik speel op een Furch G 1 Jazz met een musiman verst.Goede gitaar maar erg gevoelig.
Het element is niet ingebouwd en ik heb er al div. spullen in gestopt maar dan is de klank natuurlijk weg en kan ik beter op een plank werken .
De versterker heb ik al uitlaten bouwen om de speaker op een andere plek te kunnen plaatsen
Help svp.en dank Ab.

piezo
25 mei 2003, 11:36
Er is geen andere gouden tip dan .... zachtkens spelen. Maar daar heb je niks aan, natuurlijk. Meer tips:
- je broek uittrekken en in je gitaar proppen. Altijd een podium succes, vooral als je onderbroek goed gevuld is
- speciaal dekseltje in je klankgat. Werkt heel aardig, meen ik
- op een andere plek gaan staan
- er is randapparatuur om feedback tegen te gaan. De Behringer DSP 1124 Feedback destroyer staat in de Feedback (hoe passend) catalogus voor € 149,-

montijn
25 mei 2003, 19:42
met dank maar de dsp. is niet geschiKt voor gitaar en de rest...ik ben 63

Ic3gl0vE
25 mei 2003, 20:30
als je 63 bent kun je nog steeds een dopje in je klankgat stoppen en als je niet op een andere plek kunt staan, kun je op een andere plek gaan zitten
Volumeknop (van de gitaar) een stukje dichtdraaien doet vaak ook al wonderen

bert k
26 mei 2003, 00:04
Hoi montijn,

er zit nog wel meer aan vast, hoor. De feedback is onder andere afhankelijk van de elementsoort. Je hebt van alles:
Microfoon voor de gitaar. Veel kans op feedback, en je kan niet bewegen. Wel een hele goeie geluidskwaliteit.
Microfoontje IN je gitaar. Ook veer kans op feedback, maar je kan meer kanten op. Geluid redelijk goed.
UST. Under Saddle Transducer. Dat zit standaard in heel veel gitaren. Het is een soort contactmicrofoontje onder je brugzadel. De kans op feedback is een stuk minder, maar het klinkt niet zo mooi als een microfoon.
AST. Ik weet niet wat de afkorting betekent, maar het is net zoiets als een UST, maar nu aan de binnenkant van de klankkast geplakt. Klinkt ehoorlijk goed, beter dan een UST, en heeft ook niet zo'n kans op feedback.
Mijn tip: ga voor een UST of AST. Merken: Fishman, B-Band, K&K

Zorg ook dat je niet voor de speaker gaat staan. Dat rubber dopje in je klankgat lijkt me Helemaal niks...

Boer Bavo
26 mei 2003, 01:07
Op 2003-05-26 00:04, schreef bert k:
AST. Ik weet niet wat de afkorting betekent,


Accoustic Soundboard transducer :smile: Zoals al gezegd is dit doorgaans een stripje dat je onderaan tegen de brugplaat van je gitaar kleeft. Geeft normaal een veel natuurlijker sound dan een UST. AST's zouden normaal wel iets vlugger last krijgen van feedback, maar naar verluid valt dat echt wel enrom goed mee.
Andere voordelen van AST's zijn dat er geen gaatje in de top van de gitaar geboord dient te worden (de kabel van een UST dient uiteraard van onder de kam in de gitaar te geraken en dan heb je een gaatje nodig...
Dat is op zich niet zo dramatisch natuurlijk: je ziet dat gaatje niet zitten of zo, maar het idee van in de top van een gitaar te moeten boren spreekt mij toch niet zo aan... :smile:
Nou ja, bij de installatie van een element moet je sowieso een gaatje boren/uitboren om de jack te kunnen plaatsen...
Daarnaast moet ook aan de actie van de gitaar gesleuteld worden bij een UST. De kam van de gitaar zal wat verlaagd moeten worden als je de snaren terug even dicht bij de hals wilt krijgen. Zeker geen groot, ingrijpend werkje, maar kom, toch ook weer extra gepruts.

bert k
26 mei 2003, 12:41
FF persoonlijk: ik heb een K&K AST in mijn Lakewood zitten. Dat is een hele mooie gitaar, en ik wil GEEN gaten en zo.
De K&K zat er binnen een half uur in, en klinkt geweldig. Nog geen feedback gehad.
Kijk voor een hoop mooie pickups op http://www.samusic.com , die hebben een hoop.

vanafvandaag
26 mei 2003, 15:12
Die "rubberendop" wordt verkocht onder de (merk)naam Feedbackbuster (origineel he?) Hij werkt wel heel aardig.. maar ik zou het alleen in een band doen, niet als je solo speelt, het geluid wordt toch iets minder. Verdere (goedkopere) tips: draai je versterker iets weg, ga niet voor de speaker staan, zet de zooi niet te hard, speel via een DI op het podium.

montijn
26 mei 2003, 17:38
Allemaal bedankt voor de hulp maar m'n element zit aan de toets vast en ik heb F - sleutel gaten die ik al heb dicht geplakt.
Als het mij niet lukt is deze gitaar te ruil.
Ik speel van trio t/m bigband en wil het graag op dit instrument doen maaar....
Ik heb hem opgehaald in Tsjechie dus er zit nog een verhaal aan.

bert k
26 mei 2003, 17:49
Purschuim. Lekker een paar spuitbussen in leegspuiten....

Afhankelijk van de waarde van de gitaar kan je dit als een geintje beschouwen of niet. Het werkt wel, maar je kan nooit meer terug.