PDA

View Full Version : Schraapstaal



grizzly
9 juli 2011, 11:19
Ik ben benieuwd of er nog veel gebruik wordt gemaakt van een schraapstaal.
Wie gebruiken er nog een schraapstaal en welke modellen gebruik je het meest bij de gitaarbouw.
En weet iemand een adresje waar de verschillende modellen in Noord Holland te koop zijn.

bass blom
9 juli 2011, 11:28
schijnt dat een scherp zakmes net zo goed of beter werkt :D

Woml
9 juli 2011, 11:52
Ik hou van schraapstalen! Ik heb een rechte en zo eentje met allerlei bochten alle kanten op. Vooral de rechte vind ik erg prettig om dingen mooi glad mee te krijgen. Het heeft even geduurd voor ik de slag te pakken had, maar nu ik het door heb, wil ik eigenlijk nog wel een paar andere vormpjes. Een rechte met aan een kant een flauwe kromming, of wat kleintjes of zo.

Ik weet eigenlijk niet meer waar ik de mijne vandaan heb. Een of andere webwinkel geloof ik, maar ze zullen vast bij de betere ijzerhandel ook te krijgen zijn...

crazycow
9 juli 2011, 11:57
Een schraapstaal is heel handig. Ik gebruik het veel; vaak een rechte of een beetje gebogen (setje bij baptist gekocht). Als je het goed gebruikt wordt het perfect glad en hoef je vaak zelfs niet te schuren. Voordeel is ook dat als je bijvoorbeeld contrasterend hout gebruikt (bijv. wenge en esdoorn), dat je in tegestelling tot schuren geen donker schuursel in de poriën van lichte hout krijgt. Je kunt ze opnieuw slijpen door de kanten even te vijlen en (in een keer) met de achterkant van een beitel weer opnieuw aan te zetten. en je doet een leven lang met een setje (kan zelfs een erfstuk worden).

grizzly
9 juli 2011, 12:05
schijnt dat een scherp zakmes net zo goed of beter werkt :D
http://www.youtube.com/watch?v=d3sqDWFAA0s&feature=related

Ik heb heeeeel veel scherpe zakmessen :) maar geen ervan kan ik hiervoor gebruiken.

Hi Woml,
Ik heb tot nog toe nooit met schraapstalen gewerkt, maar zo te zien zijn er toch wel voordelen aan. Het resultaat lijkt me gladder dan met bijv. schuren.
Ofschoon de man in dit filmpje het nooit als eind handeling gebruikt, maar altijd er na nog schuurt.

oigun
9 juli 2011, 12:15
Ik gebruik ook vaak een schraapstaal vooral voor het vormgeven van de als-overgangen erg handig. Je kan een stuk van een botte handzaag afslijpen/zagen en hiervan een schraapstaal maken. Kost niks, want de zaag was toch niet meer bruikbaar en je hebt er dan meteen een aantal die je in verschillende vormen kan vijlen.

stijnkenens
9 juli 2011, 19:55
Het schraapstaal is het best bewaarde geheim van de de houtbewerker.
Het is een super goedkoop stuk gereedschap, vaak gemaakt van oude zagen enz.
Zeer weinig volk kent het, maar als je er eenmaal mee gewerkt hebt, en je hebt de handigheid en routine om het zelf te 'zetten', dan is schuurpapier maar voor amateurs ...

check youtube en andere kanalen voor het voorbereidend werk, het is eigenlijk moeilijk uit te leggen zonder foto's of tekeningen. En het best leer je het van een oude schrijnwerker, die kent de truukjes en handigheidjes, zoals je aanzetstaal even langs een kaars halen (paraffine als glijmiddel).

Ik heb een rechte uit de winkel, en uit een restje lintzaag van 15 cm breed haal ik de vormpjes die ik nodig heb, met slijpschijf en droge slijpsteen, daarna afwerken naar believen.


s.

barno
9 juli 2011, 20:11
Toen ik begon met bouwen (en toen ik Nog minder wist dan nu) gebruikte ik vaak de zijkant van mijn beitel om te schrapen. Nu gebruik ik van die goedkope hubo schraapstaaltjes. en als ik echt te lui ben om te scherpen, koop ik er een nieuw. Ben nog maar twee keer echt lui geweest :cooler:

zo'n hol/bol schraapstaal ga ik me ook maken. halsovergangen zijn altijd een gedoe en ik kan me voorstellen dat dat goed werkt daarvoor.

superfly
9 juli 2011, 20:46
+1 voor het schraapstaal, ik heb ze altijd bij de hand liggen
Met een setje van pakweg 15 euro, met alle mogelijke vormen, doe je waarschijnlijk je hele leven.
http://www.baptist.nl/sitemanager/images/shopimages/prod1_1290(2).jpg
De normale rechte gebruik ik het meest, wel de scherpe hoeken er even afvijlen dan kunnen echte killers zijn.
Daarna is het zwanehalsje m'n favoriet vooral voor de halsovergang.

jan jansen
10 juli 2011, 10:41
Je kan een stuk van een botte handzaag afslijpen/zagen en hiervan een schraapstaal maken. Kost niks, want de zaag was toch niet meer bruikbaar en je hebt er dan meteen een aantal die je in verschillende vormen kan vijlen.


Das een hele goeie tip...:crazyhappy::crazyhappy::ok:

grizzly
10 juli 2011, 13:49
Dank aan allen voor het mee denken :rockon:

Superfly,
Dat is een mooi setje, waar heb je die vandaan?
Voor die 15 Euro ga ik namelijk niet mijn oude zagen zitten verbouwen :)

superfly
10 juli 2011, 17:10
Plaatje heb ik geleend van Baptist
http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=11&sid=68&pid=1290&detail=true&from=search
daar kost het setje inderdaad 15 euro, maar je vindt ze in iedere goede gereedschap handel. Overweeg meteen de aanschaf van een aanzetstaal, sommigen gebruiken er een oude schroevendraaier voor . De schraapstalen die ik heb waren flink scherp voor het eerste gebruik maar naar verloop van tijd moet je ze aanzetten. Hier staat een aardige verhandeling over het aanzetten.
http://fenomenala.eu/wp-content/uploads/2010/12/PP-schraapstaal-aanzetten.pdf

Danieldg
10 juli 2011, 22:28
Nog een aanhanger van het schraapstaal hier! Zoals stijn al zei, is schuurpapier redelijk irritant eens je kan werken met een schraapstaal (alhoewel schuurpapier uiteraard in sommige gevallen zeer interessant blijft!).

Ik heb mezelf aangeleerd om een schraapstaal te scherpen, gebruik makend van enkele filmpjes + wat oefenen. De manier waarop ik het nu doe is exact zoals in de link gepost door superfly.

Ik heb er eentje van Bahco, maar elk stukje hard staal(zaagbladen e.d.) is voldoende om zelf een schraper van te maken.

grizzly
10 juli 2011, 22:31
Thanks Super,

Ik ga eens naar Divema, onze een zaak bij ons in de buurt die heel veel gereedschap heeft. Misschien dat zij meerdere soorten hebben.

Over dat aanzetstaal zijn de meningen een beetje verdeeld.
De man in het filmpje dat ik op de eerste pagina linkte, haalt alleen de vijl er een paar keer over en heeft daar kennelijk uitstekende resultaten mee.
Hij gebruikt nooit stenen en aanzetstalen.
Volgens sommige reacties op dat filmpje is het een openbaring dat het idd werkt.
Ik weet er zelf te weinig van, dus zal proefondervindelijk met het schraapstaal aan de gang gaan. Lijkt me errug leuk.

stijnkenens
11 juli 2011, 11:34
Als je enkel en vijl gebruikt, om je schraapstaal te zetten, dan heb je een heel groffe braam aan de rand staan, dat wil zeggen dat je snel 'veel' hout kan verwijderen, maar het blijft een beetje een grof oppervlakte.
Zie het als een tandmes voor in een hand schaaf, of een heel groffe zaag op de lintzaag.

Dat vijlen doe je om de kantjes terug haaks op de vlakke oppervlakten te zetten, want door gebruik en veelvuldig aanzetten ronden die af.

Als je na het vijlen van de smalle kant van uw schraapstaal het schraapstaal over een wetsteen haalt (niet alleen het smalle kantje, maar ook de grotere oppervlakten) zodat er geen vijlsporen meer zichtbaar zijn, en je 'zet' daarna de rand met een aanzetstaal (Ik gebruik en oude driehoeksvijl waarvan ik alle kanten heb vlak geslepen, en de hoeken zwaar heb afgerond.) krijg je een super fijne, vlijmscherpe constante snede, zodat je het echt als afwerking kan gebruiken.

Nog een voordeel van een schraapstaal versus schuurpapier: na schuren mag je eigenlijk niet meer met scherp gereedschap op je hout werken, er blijven kleine partikeltjes achter die de snede van beitel of mes bot maken.
Daar heb je met een schraapstaal geen last van.


s.

INOXROX
11 juli 2011, 11:49
Werd er niet - vroeger ? - althans op een vlakke ondergrond - hetzelfde gedaan met een stuk glas ?

Woml
11 juli 2011, 12:11
Als ik de theorie achter de schraapstaal goed begrijp, kun je met glas eigenlijk niet hetzelfde bereiken. De grap is, dat je aan dat plaatje staal een randje zet, en dat vervolgens "ombuigt", zodat je een soort mini-schaafje krijgt.
Op de StewMac-site staat er een artikeltje (http://www.stewmac.com/freeinfo/Repair_tools,_specialized/i-3416.html) over.
Vooral bedoeld om hun speciale schraapstaal-aanzet-tool aan de man te brengen natuurlijk. Echte kerels kunnen hetzelfde uit de hand, desnoods met een schroevendraaier:


http://www.youtube.com/watch?v=OKZWqdPFul8

zeppo
11 juli 2011, 13:31
Werd er niet - vroeger ? - althans op een vlakke ondergrond - hetzelfde gedaan met een stuk glas ?

idd, ik heb wel eens de lag van oude stoelen geschraapt met glas. Ging erg gemakkelijk in mijn herinnering.

superfly
11 juli 2011, 13:33
Yup glas kan ook, huisschilders gebruikte het vroeger heel veel. Maar ik ben op de een of andere manier een beetje huiverig voor glasscherven.

Enra
11 juli 2011, 15:27
Werd er niet - vroeger ? - althans op een vlakke ondergrond - hetzelfde gedaan met een stuk glas ?

Ja, daar is onlangs nog een topic over geweest, dacht ik.

Ik gebruik zelf het meest een rechthoekig schraapstaal waarvan ik - om krassen te voorkomen - de hoekjes iets heb afgerond. Verder gebruik ik een paar zelf gemaakte schraapstalen met voor mij geschikte vormen. Tot slot gebruik ik ook erg vaak de snede van beitels; werkt subliem. Ook met de zijde van een beitel kan je schrapen.

crazycow
14 juli 2011, 21:19
Toen ik begon met bouwen (en toen ik Nog minder wist dan nu) gebruikte ik vaak de zijkant van mijn beitel om te schrapen. Nu gebruik ik van die goedkope hubo schraapstaaltjes. en als ik echt te lui ben om te scherpen, koop ik er een nieuw. Ben nog maar twee keer echt lui geweest :cooler:

zo'n hol/bol schraapstaal ga ik me ook maken. halsovergangen zijn altijd een gedoe en ik kan me voorstellen dat dat goed werkt daarvoor.

Het aanzegtten van een schraapstaal is echt nog geen 1 minuut werk: rand helemaal recht vijlen, in een bankschroef zetten en 1x met de achterkant van een beitel aanzetten (1x anders maak je een soort golftunnel en werkt het niet meer). hoe meer kracht je zet hoe scherper.

Mattia
15 juli 2011, 18:12
Toen ik begon met bouwen (en toen ik Nog minder wist dan nu) gebruikte ik vaak de zijkant van mijn beitel om te schrapen. Nu gebruik ik van die goedkope hubo schraapstaaltjes. en als ik echt te lui ben om te scherpen, koop ik er een nieuw. Ben nog maar twee keer echt lui geweest :cooler:

zo'n hol/bol schraapstaal ga ik me ook maken. halsovergangen zijn altijd een gedoe en ik kan me voorstellen dat dat goed werkt daarvoor.

Uh, een nieuw schraapstaal is niet scherp en klaar voor gebruik. Zelfs niet van Lie Nielsen.

Koop gewoon een redelijk setje bij Baptist (of bestel wat bij Axminster ofzo). Ik heb een setje card scrapers van Lie Nielsen, eentje iets dikker, eentje iets dunner, die worden veruit het meest gebruikt. Daarnaast nog een setje van Axminster in allerlei vormen, waarvan de french curve scraper vooral voor de recurve bij carved tops veel wordt toegepast.

Spookschaaf ben ik laatste tijd niet zo van, maar zeer zeker wel van een goede rasp (herdim of ariou) en schraapstalen.

Orpheo
16 juli 2011, 19:58
schijnt dat een scherp zakmes net zo goed of beter werkt :D

ik zie nu pas dit topic, en wilde het al posten :D inderdaad, een goed zakmes werkt net zo goed. voormij althans.

grizzly
3 augustus 2011, 19:10
Ik was net in Purmerend bij een groot gereedschaps bedrijf.
Lagen daar toch een rechte en een gebogen schraapstaal,
a 1,17 en 1,77 Euro :seriousf:

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Shop-Tools/i-tBnShvG/0/M/CIMG2448-M.jpg

Huis is bijna afgeschilderd, dus kan ik met 3 weken aan mijn Classical Guitar bouw beginnen.