PDA

View Full Version : Herman Brood, tien jaar na de landing.



Han S
9 juli 2011, 11:13
Ik vond niks via de zoekfunctie, dus begin ik een nieuw topic over Herman.
Nee, ik ben geen fan van hem, nooit geweest en ik heb een bepaald beeld van hem, een intelligente en lieve man, maar helaas 35 jaar speedjunk en zoals hij zelf zei, een hoer die zijn eigen pooier was.

Over de doden niets dan goeds zeggen ze, maar hoewel ik Herman een heel aardige gast vond, zoals duidelijk bleek bij Rick Velderhof, vond ik hem als muzikant altijd een beetje Vleesch noch Visch, de Amerikaanse invloed was duidelijk, maar het deed me eigenlijk weinig.

Junks hebben het in de eerste plaats meestal heel druk met zichzelf en de kunstenaar Brood was daar denk ik ook wel een voorbeeld van. Ik zag hem kunstwerken maken en vroeg me af of dit nou wel onder die noemer hoorde.

Het is ook merkwaardig dat je in de serieuze musea geen kunst van hem tegenkomt. Hij is er alweer tien jaar geleden uitgestapt, een fenomeen, heel aardige lieve jongen die in mijn beleving niet bestand was tegen de harde wereld, maar ik kan het daar helemaal mis in hebben. Wie heeft hem beter gekend?

bass blom
9 juli 2011, 11:34
jammer dat het nergens online te vinden is, een item in; wonderen bestaan, ivon jaspers..
oboema, was een schetch aan het opnemen ergens op een kerkhof in amsterdam.
waar hij stond te schelden op herman in een fictief graf.. dat ie teveel drank/dope enzomeer..
later kwamen ze er achter dat op datzelfde moment herman de sprong waagde.
hoe bizar wil je het hebben?

en dan zijn kunst, hilarisch moment toen bekend werd dat hij regelmatig poep gebruikt had.
dan zie ik iemand een blik werpen op die dure brood die boven het bankstel hangt :seriousf:

EuroCinema
9 juli 2011, 22:48
En dat was zelfs dat was weer gepikt van Warhol's piss paintings, Maar goed, ik vond hem als kunstenaar in elk geval iets eigens hebben, terwijl zijn muziek toch wel heel dicht bij o.a. Lou Reed en Willy Deville bleef en zijn look, verslaving en zelfs dood 1 grote hommage aan zijn held Chet Baker waren. Hoewel die heldenverering dan weer niet zo ver ging dat Brood de tekst van Chet's bekendste vertolking foutloos zong ("don't change YOUR hair for me :seriousf:) Maar laten we niet te negatief zijn. Het was een briljante media-persoonlijkheid, een podiumverschijning met tonnen charisma en hij heeft een stel uitstekende rocknummers gemaakt. Er zijn er weinig in NL geweest waar je dat allemaal van kan zeggen.

Basvarken
9 juli 2011, 23:08
Het was een briljante media-persoonlijkheid, een podiumverschijning met tonnen charisma en hij heeft een stel uitstekende rocknummers gemaakt. Er zijn er weinig in NL geweest waar je dat allemaal van kan zeggen.

Exactly.

Gisteren toevallig in Luxor gespeeld als support voor The Wild Romance.
Dat was toch wel te gek hoor. Het spelen voor onszelf in zo'n sfeervolle tent.
Maar zeker ook al die te gekke rock 'n roll die dankzij Herman toch maar mooi ons culturele erfgoed heeft verrijkt. Al schrijf je in je leven maar een paar goeie songs (Brood kon bogen op veel meer: Saturday Night, Never Be Clever, Dope Sucks, Rock n Roll Junkie etc). Dan ben je toch wel een hele goeie.
En Danny Lademacher natuurlijk. Wat is die man briljant. Mooie puntige melodieuze solootjes. En nog een aardige vent ook.

Han S
9 juli 2011, 23:17
Dany is zeker een heel aardige vent, vorig jaar nog bij me in de studio gehad als producer, heel enthousiaste man.

Maar met Herman had ik altijd een vreemd soort gevoel als ik hem bezig zag, alsof hij zichzelf niet was en probeerde er iets van te maken wat hij infeite niet paste. Ik heb hem gezien met majoor Boshard in Velderhof en dat was prachtig. Herman in de badkuip en de majoor hem wassen.

Maar als hij op het podium stond was hij een totaal andere jongen, beetje bang leek hij wel.

beruk
9 juli 2011, 23:26
Heb de man niet persoonlijk gekend, laatste keer dat ik hem live zag was ie op het North Sea Jazz met een big band jazz standards aan het zingen. Wat een drama...:stop:
Als ik hem op tv zag had ik erg de indruk met een poseur te maken te hebben, maar dan een goede.
Veel junks doen in feite aan zelfmedicatie om een onderliggend psychiatrisch probleem 'te behandelen'. Het zou mij niets verbazen als Brood in die groep paste. Geen diskwalificatie overigens, maar een poging tot een verklaring van de man zijn gedrag.
Zijn kunstwerken zijn bijzonder karakteristiek en leuk om te zien, een soort graffiti cobra.
Die eerste plaat vond ik best goed, maar toen ik hem in die tijd keer op keer in dat flauwe popfoto zag verschijnen had ik moeite hem een geloofwaardige muzikant te vinden.

Trocar
10 juli 2011, 01:36
Herman Brood zat ooit achter een tafeltje in een steegje naast een antiquair tekeningen te maken voor een 4-5 tal mensen die daar, zeg, 300 gulden voor hadden betaald.

Enfin, ik liep langs het steegje, keek opzij en zag hem zitten. Ben toen het steegje ingelopen, en stond naast onder andere Guus Hiddink voor het klap-tafeltje waar Herman Brood achter zat, met een fles groene drank en zijn manager (en chauffeur) aan zijn zijde, tekeningen te maken. Hij maakte karikaturen van de personen die betaald hadden (onder andere Hiddink en zijn zoon). "Hou je van cowboys?" -"Niet echt" -"Jammer, ik ben al begonnen...". Hij praatte wat met de mensen, weet niet meer waar het over ging.

Het mooist vond ik dat, nadat hij de 4-5 tekeningen had gemaakt voor de mensen die daar geld voor neer hadden gelegd, hij gewoon nog een tekening maakte en die weggaf aan een man met een baby op de arm die net als ik was aan komen lopen. Voor niets, gratis.
En de mensen die betaald hadden keken een beetje geïrriteerd, en hij leek er wel schik in te hebben. Daarna hielp de manager hem achter het tafeltje vandaan en in de grote, zwarte auto terwijl Herman Brood nog zei "Heb je de fles meegenomen?".
Ik vind het nog steeds leuk dat ik hem 'zomaar' in een steegje ergens tegen kwam, ik wist echt niet dat hij er die dag zou zitten.

Harald
10 juli 2011, 10:11
Het is ook merkwaardig dat je in de serieuze musea geen kunst van hem tegenkomt.

Dat zou in zijn geval wel eens kunnen komen doordat zijn werk gewoon goed verkocht, ook aan niet museumbezoekers :sssh:

Kunst of kunstje... het doet zeker niet onder voor veel wat je in musea tegenkomt. Je zit hier met hetzelfde probleem als de discussie over authenticiteit in sounds een tijdje terug ben ik bang.

Qua muziek, kan me voorstellen dat je er niet zoveel mee hebt. Brood was in het begin toch ook wel een van de eerste reakties tegen lang uitgesponnen en moeilijke muziek, oeverloze solo's etc. Nummers moesten kort en puntig, de solootjes van Danny waren dat ook.

Window of my eyes, Somebody will know someday, Never be clever, Born before my time, I love you like I love myself... :mmmm:

Saturday night is vooral de interactie tussen Lademacher en Brood qua schrijven. En dan het gitaarwerk van Lademacher. De solo in Never be clever bv. Melodieus, to the point.

Pepe
10 juli 2011, 10:53
Als je muziekant in Amsterdam was dan zag je vroeg of laat Brood ineens naast je op het podium staan: "kent u deze ook?"... en dan speelde je ineens iets anders dan er op de setlist stond.
Hij was uitgekookt. Dat meespelen met anderen, dat lag hem niet zo dus als het nummer dreigde te eindigen dan zette hij snel een nieuw nummer in, dan wist ie zeker dat ie het kende en ineens was jij de begeleider.

Je kan alles van hem zeggen wat je wil en waarschijnlijk is het nog waar ook maar dat Street album... hoe oud is dat wel niet? Eenzame hoogte, nog steeds.

Gisteren klom ineens een van die knapen van Moke met een 12 snaar op het podium en begonnen we wat van Koelewijn te spelen. Grappig genoeg moest ik gelijk weer aan Herman denken.


http://www.youtube.com/watch?v=Tv5tHyhj6X4

Harry
11 juli 2011, 10:18
Brood was een held, een zeer dubieuze uiteraard, met meer persoonlijkheden dan een mens zich eigenlijk kan veroorloven. Qua uitvoerend artiest op het gemakzuchtige af, maar toch heeft de man proachtige muziek gemaakt.

De link met Lou Reed en Mink DeVille zie ik niet zo, wel dat de man een groot liefhebber van beide was, maar muzikaal compleet anders. Puntiger, meer rock'n roll, zonder de bombast van de eerste, en zonder de romantiek van de ander.
Wat mij betreft een zeer unieke persoon, met al zijn vreemde en mooie kanten.

Epiphoneee
12 juli 2011, 22:34
Brood was een held, een zeer dubieuze uiteraard, met meer persoonlijkheden dan een mens zich eigenlijk kan veroorloven. Qua uitvoerend artiest op het gemakzuchtige af, maar toch heeft de man proachtige muziek gemaakt.

De link met Lou Reed en Mink DeVille zie ik niet zo, wel dat de man een groot liefhebber van beide was, maar muzikaal compleet anders. Puntiger, meer rock'n roll, zonder de bombast van de eerste, en zonder de romantiek van de ander.
Wat mij betreft een zeer unieke persoon, met al zijn vreemde en mooie kanten.

Met jou kan ik praten!

Harry
13 juli 2011, 11:29
haha, heb de beste man vaak genoeg moeten verdedigen, al vanaf dat ik een pikkie van 15 was, en Brood vreselijk uit de gratie was, begin jaren '80. Het was ineens uit de mode om Brood-fan te zijn, en ik had net zijn muziek ontdekt. Ik had soms zelfs het idee dat ik de enige fan was, maar gelukkig zijn er meer!

(al blijk ik vaak te kritisch te zijn in de ogen van de diehards die hem zowat heilig hebben verklaard.. :dontgeti: )

TDZH
29 juli 2011, 23:54
Onze enige echte Rock & Roll legende...

Of in ieder geval de enige die niet zo snel mogelijk naar de USA is verhuist.

Pepe
30 juli 2011, 02:04
nee, wegens lastige verkrijgbaarheid van drogerende stimulatia aldaar....