PDA

View Full Version : chicago Iron Parachute (tychobrahe parapedal)



muziekschuur
9 juli 2011, 01:04
Wie heeft er ervaring met de Chigaco Iron Parachute?

http://www.chicagoiron.com/images/pchuteoutbox1.jpg

muziekschuur
9 juli 2011, 09:01
Dit pedaal wordt nog steeds gebruikt door Tony Iommi. En is zijn belangrijkste pedaal. Het is een pedaal met een aantal functies.

clean wah/flanger
http://www.youtube.com/watch?v=_-tZDa_PTrY

overdrive wah flanger
http://www.youtube.com/watch?v=VGqKL-nXP-I&feature=mfu_in_order&list=UL

overdrive
http://www.youtube.com/watch?v=InzXjEvP38Q&feature=related

Mitch
9 juli 2011, 12:38
Dat ding is maar zo kort in de mode geweest, een paar jaar terug, dat ik denk dat je hier niet hoeft te zoeken naar gebruikers. Ik dnk dat de hype een maand heeft geduurd. De octavia van ze heeft meer kopers getrokken.

muziekschuur
9 juli 2011, 12:48
Tony Iommi gebruikt hem nog steeds.
Ik vermoed anderen ook. Sommige pedalen zijn niet eenvoudig te leren te bespelen. Getuige mijn Mesa Boogie Vtwin, Shin Ei fuzz wah octave up fuzz en mijn Vibe.

Het is leuk om e.e.a. te bespreken. De diverse modes van het pedaal zijn zo uitgebreid dat wat uitleg best handig zou zijn.

Een originele versie staat nu op Ebay voor 1600 euro.... (wow)

muziekschuur
10 juli 2011, 16:35
Geen eigenaars, gebruikers hier?

Dirk_Hendrik
10 juli 2011, 17:18
Ik heb er een keertje eentje nagebouwd. Geld dat ook?

Mitch
10 juli 2011, 19:34
Omdat je denkt dat =ie moeilijk te bespelen is, zijn er weinig gebruikers? Nee joh, kwestie van dealers, bekendheid en gewild zijn of niet.
En WTF is een Shin-Ei Fuzzwah moeilijk in te stellen of te bespelen? :seriousf:

Dirk_Hendrik
10 juli 2011, 20:32
makes sense. Tychobrahe spullen zijn niet te vinden en daarnaast onbetaalbaar. het ijzer uit Chicago heeft nooit gedacht dat er eenforse markt zou zijn voor een wél betaalbare variant dus is dat net zo smerig duur.

Moeilijk bespeelbaar? Als je weet hoe je een wah bedient bedien je ze allemaal. Het enige moeilijk bespeelbare apparaat wat ik ken is m'n Keio Synthesizer Traveler .

zoon van Piet
11 juli 2011, 11:13
En WTF is een Shin-Ei Fuzzwah moeilijk in te stellen of te bespelen? :seriousf:

Ik verslikte me ook even in mn koffie toen ik het las..
Maar ben altijd graag bereid advies te geven:
de wah moet je vergeten, is niks en wordt niks
voor mooie octavefuzz: halselement aan, toneknop dicht - that's the way to do it..

muziekschuur
11 juli 2011, 11:55
Nee. Ik vind het leuk om de fuzz wah in te stellen op fuzz en dan de wah in een andere positie te zetten. Dus solo begin. Fuzz aan. Dan halverwege solo wah aan en vast instellen op een bepaalde stand.

Dan heb ik dus twee soorten fuzz. Zo heb ik ook de mogelijkheid mijn octave up fuzz van Danelectro te gebruiken. Met bijvoorbeeld mijn Coolcat vibe. Etc etc. Dat hoef ik jullie allemaal niet uit te leggen toch...

Nu als je wat meer over die Tycobrahe leest en Youtube filmpjes erbij zoekt (had ik er eentje met Tony Iommi, kan ik dat verd.... filmpke niet meer vinden...) Dan zie je dat hij em in een bepaalde stand gebruikt en verder niet beroert. Maar dat de diverse standen van dat ding heel andere dingen doen.

Dirk Hendrix. Ik zag jouw schema van dat ding.... (en ik heb hem gedownload) waarvoor mijn dank.
Ik heb nog een kapotte Vox Wah liggen. En daarin zou ik zo'n ding in kunnen bouwen trouwens.

En toch heren. Als je de solo's van Hendrix en Iommi bestudeert dan is het gebruik van effecten heel subtiel en best pittig te achterhalen. En geeft veel speelplezier natuurlijk.

En als je dat dan vertaalt naar digitale effectpedalen, zie je vaak dat e.e.a. niet mogelijk is omdat je vaak de juiste parameters niet kan tweaken.... Bij zo'n effect als dit Tycobrahe effect kan dat dan weer wel.

Affijn, vandaar.

Dirk_Hendrik
11 juli 2011, 16:31
Dirk Hendrix. Ik zag jouw schema van dat ding.... (en ik heb hem gedownload) waarvoor mijn dank.
Ik heb nog een kapotte Vox Wah liggen. En daarin zou ik zo'n ding in kunnen bouwen trouwens.


HendriK alsjeblieft ;)
Ik weet niet wat je van mij hebt gedownload maar ik vermoed dat je het schema van een Tychobrahe pedalflanger te pakken hebt. You're welcome maar da's echt een heel ander ding dan een parapedal.

De pedalflanger waarvan ik dat schema heb uitgetekend is overigens enkele maanden na mijn revisie op ebay gezet en voor 200 dollar verkocht. Jammer voor de eigenaar maar het is ook niet echt handig om zo'n item met een nieuwe ebay account en dus nul feedback te verkopen. Een duizendje meer moet haalbaar zijn geweest.....

muziekschuur
11 juli 2011, 21:17
Cool. Er zijn dus twee van die pedalen.... Goed dat je me daarop wijst...

Jimi speelde door een Wah terwijl die halverwege stond. Ik merk dat je dat moet leren. Al was het alleen maar dat ik jaaaaaaareeeeen solidstate heb gespeeld en dus de interactie met de amp heb moeten missen. dan kom je niet achter dat soort dingen.

Ik zoek dus, mede door mijn Coolcat vibe (waarbij ik het jammer vind dat ik geen pedaal heb voor de snelheid) en de fuzz wah, dat het leuk is om die dingen in verschillende standen te zetten en dan te spelen...

Tycobrahe Parachute
http://www.youtube.com/watch?v=t9-k70Xtyb0

Tycobrahe pedalflanger
http://www.youtube.com/watch?v=InzXjEvP38Q&feature=related

Weet je zeker dat het twee verschillende pedalen zijn?

Zelf even opgezocht... De Parapedal (nu; Parachute) is een Mutron circuit en een wah circuit die door het pedaal allebei tegelijk worden bewogen (twee potmeters worden door 1 pedaal tegelijk bediend). Die combinatie geeft de diepe wah.

De Flanger is dus een Flanger, maar ook met een twist heb ik begrepen. Maar Dirk hendriK kan dat vast beter uitleggen.

Dirk_Hendrik
11 juli 2011, 21:37
Weet je zeker dat het twee verschillende pedalen zijn?

:???:
ben je me nou echt aan het vragen om je te bevestigen dat de een een wah en de ander een flanger is :soinnocent:

O. btw.
Jimi is ongeveer pre opamp en zeker pre BBD chips (+/- 1977). Jimi heeft dus echt nooit met een pedalflange gespeeld.

muziekschuur
11 juli 2011, 22:09
Dat wist ik.... Van de Jimi dus....

Maar de diepe dikke sweeps van Jimi & amerikaanse rockers viel me altijd op. Daar waar Van Halen een veel dunner geluid (phase 90) geluid heeft wat me veel minder aanspreekt. Het is leuk om die pedalen te vinden en te doorgronden. En er dan m'n eigen ding mee te doen....

Ik wist dus niet dat er twee lichtblauwe pedalen bestonden met andere functies....
Nu dus wel. DANK.

Wist je dat de parapedal een Mutron circuit en wah combineert?

Dirk_Hendrik
11 juli 2011, 22:21
Wist je dat de parapedal een Mutron circuit en wah combineert?


google zoekterm:
Biquad filter (of, min of meer, state variable filter, ze worden nogal grofstoffelijk door elkaar gehaald), en dan aftappen op de bandpass node.

De Biquad is een vrij algemeen concept voor een bandpass filter. Om de frequentie te verstemmen heb je een regelbaar element nodig. Bijvoorbeeld een LDR (mutron, Ibanez AF9/AFL/EHX Worm) of natuurlijk een potmeter. Bijvoorbeeld een tycobrahe parapedal maar ik zat er in 1990 ook al mee te matten in een Elektuurontwerp wat ik toen niet aan de praat kreeg.

In een EHX microsynth kom je weer hetzelfde filter tegen maar dan met OTA's opgezet.

Mitch
11 juli 2011, 23:27
Nee. Ik vind het leuk om de fuzz wah in te stellen op fuzz en dan de wah in een andere positie te zetten. Dus solo begin. Fuzz aan. Dan halverwege solo wah aan en vast instellen op een bepaalde stand.

Dan heb ik dus twee soorten fuzz.

Serieus? Nou is het wel zo dat de enige manier waarop de wah nog enigszins bruikbaar is, in combinatie met de fuzz is. Maar goeie help, als er één brute bak bestaat waarvan het niet uitmaakt hoe je het instelt of welke gitaar je ervoor hangt, dan is het toch wel de Shin-ei fuzz wah. Vandaar mijn verbazing over 'moeilijk instellen'.
Maar goed, ik zal de flangende wannabe mutron wahs niet verder in de weg zitten :D

muziekschuur
11 juli 2011, 23:27
http://www.youtube.com/watch?v=qbcL72jKXIg

Cool. Nu snap ik dus de uniekheid van dit pedaal....

Maar het lijkt hier ook in te zitten;
http://www.thomann.de/nl/g_lab_woweewah.htm

Mitch
11 juli 2011, 23:32
Ik vroeg me al af waar de Thomann linkjes bleven :D
Maar dat YT filmpje ben ik nou niet echt van ondersteboven. Ik heb wel eens eem RMC3 op standje extrem gezet en dan is dit ook geen probleem. Andere weg waarlangs misschien, technisch gezien, maar het resultaat klinkt me niet onbekend in de oren.

muziekschuur
11 juli 2011, 23:38
http://www.youtube.com/watch?v=JgLkqELGBf8&NR=1

ALs je dit stukje van Tony Iommi ziet dan snap je dat het ook in de steviger stukjes muziek een plekje heeft.
En dat vind ik de charme. Dat je Bootsy Collins ziet spelen met de Red Hot Chili peppers en dat je dan rechtdoor kan richting hardrock en metal met de juiste gasten...

Effecten met ballen. Zonder het WEEP WEEP van de mindere wah pedaaltjes. Maar nogmaals. De meeste metalgasten horen die subtiele effecten niet.... Terwijl ze er met "de neus" bovenop staan.... hahah.

En deze;
http://www.youtube.com/watch?v=BohveBasJ1w&feature=mfu_in_order&list=UL

Mitch
11 juli 2011, 23:52
Het is niet dat ik niet begrijp dat wah (of deze dan in het bijzonder) een plaats heeft in stevige muziek, ik hoor niet zo goed wat deze wah nou zo heel veel anders doet dan je ook met andere wahs kan doen. Kan ook aan die zwerm bijen zijn die Iommii produceert. Volgens mij zit -ie met een MG50 in dat filmpje of zo, brrr...

muziekschuur
12 juli 2011, 00:08
Ik hoor het wel. Het Q-tron dikt het mid laag op wat je bij een gemiddelde wah kwijt bent. Als je dan een schreeuwende Ampeg hebt (die daardoor dunner klinkt) dan wordt het geheel toch vet.

Ik heb dan geen gaten, die ik hoor. (Als ik vergelijk met het origineel). Ook rolt een dergelijk effect veel hoog af. Als je dan 112DB op je oren hebt live, dan klinkt het veel aangenamer. M.a.w. dit moet je hard draaien en dan zijn de verschillen in mijn oren groot...

Ik groeide op terwijl mijn vader in 1978 een geluidssysteem had van meer dan 6000 gulden. Een Marantz receiver van 2x 120 watt. En twee transmissionline speakers van Radford die het HH P.A. systeem in de lokale discotheek in z'n hemd zette.

Ik ben nogal verwend met sounds. En veel van de effecten die vroeger gebruikt werden door deze grootheden, waren niet in de muziekzaken te verkrijgen. Nu, met Youtube is dit soort research wel te doen en leuk. Verder kun je nu alle originele optredens bekijken en snel switchen van optreden naar optreden en de feel krijgen wat toen bedoeld werd met de muziek en de teksten. Leuk hoe later dingen heel anders zijn uitgelegd dan origineel bedoeld.