PDA

View Full Version : Fender Blues Junior op externe speaker aansluiten



Aca Ilic
8 juli 2011, 20:48
Heey guys,
ik heb een vraagje m.b.t. aansluiten van BJ op externe speaker. Ik heb een Peavey Delta Blues met een JBL D130 F speaker erin, en ik wou BJ hierop aansluiten voor wat meer ballen. JB heeft een vintage 30 Cel. ( 8 ohm) mijn JBL is ook 8 ohm ,maar JB heeft geen externe speaker aansluiting. Daarom wou ik volgende maken op de achterpaneel, alleen is de vraag welke optie het beste is ? Rechtstreeks uit amp naar de jack en dan vanuit jack naar speaker ( niet gestippelde optie ), of amp gewoon aan speaker laten zitten ( gestippelde optie) en spekerkabel vanuit speaker naar jack solderen. Dit moet ik ook natuurlijk bij Peavey doen anders kan ik ze niet combineren. Kan dat natuurlijk zonder consequenties voor JBL speaker?

http://img40.imageshack.us/img40/4540/extspeaker.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/40/extspeaker.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
alvast bedankt voor output ;-)

flo123
9 juli 2011, 01:38
Probleem is o.a. dat naast de speaker, ook de uitgangstrafo van de versterker er nog aan hangt.
Je zult in de Peavey Delta Blues dan bijvoorbeeld een jack met schakelaar moeten maken om de uitgangstrafo van de Peavey Delta Blues van de JBL speaker af te halen als je de Blues Junior erop aan wilt sluiten.

Wil je de speakers van de Blues Junior en de Peavey tegelijkertijd gebruiken, of alleen de JBL in je Peavey?
Als je beide speakers tegelijkertijd gebruikt en parallel zet, is de impedantie slechts 4 ohm i.p.v. de 8 ohm die de Blues Junior verwacht. Dat kan wel maar is niet ideaal.
Als je alleen de JBL van je Peavey wilt gebruiken, zou de jack in de Blues Junior via een schakelaar de speaker moeten afschakelen.

Misschien is het makkelijker, wanneer je jacks met schakelaars en de bedrading daarvan wilt vermijden, als je in beide amps een female jack maakt waar je de amp's uitgangstrafo op aansluit en een andere female jack waar je de speaker op aansluit. Zonder directe verbinding tussen amp en speaker dus. Dan kun je altijd met een standaard jack-jack speaker snoer 1 amp met 1 speaker verbinden.

Aca Ilic
9 juli 2011, 08:58
Hey Flo,

bedankt voor de duidelijkheid. De bedoeling is dat ik toch alleen JBL gebruik omdat het idd 4 ohm niet ideaalste situatie is ( het kan maar toch...). Daarom ook een schets met een female jack die ik op de acterpaneel zou uitboren een aanbrengen en daarna gewoon met een jack-jack snoertje BJ aan PDB zou koppelen. De vraag was als ik dan alleen maar toch speaker van PDB zou gebruiken of ik in beide gevalen uitgangstrafo op beide amps zo aan female jack kan koppelen en vanuit female jack naar eigen speaker of het gewoon recthtstreeks vanuit uitgangstrafo ( zoals het situatie al is) naar speaker en daarvanuit draad naar jack op aansluiten .Daarna is de idd bedoeling om die zoals je al schref gewoon met jack-jack aan elkaar koppelen , en speaker van BJ los koppelen aangezien ik alleen JBL gebruik.

grtz
Alex