PDA

View Full Version : Porievuller voor akoestische spruce tops.., wel of niet doen ?



BLUEWEY
8 juli 2011, 02:53
Beste mensen,

Kreeg onlangs een tip op mijn zelfbouw topic, dat ik geen porievuller voor mijn spruce toppie moest gebruiken, maar wil voor de zekerheid toch nog ff checken hoe anderen bouwers hiermee omgaan.., (natuurlijk met alle respect voor die ene tipgever) ;)

b.v.d. & grt,
Blue

Javaca
8 juli 2011, 06:35
Niet doen.

Opschuren, gronderen (eiwit) en lakken.

stijnkenens
8 juli 2011, 08:27
Gebruik ik ook niet.
Enkel instrijken met lijmwater (zeer verdunde huidenlijm) en direct afvegen.
Door het water gaan de vezels zwellen en rechtop staan. En door de lijm blijven ze ook rechtop staan. Daarna opschuren en aflakken !


s.

Dootch
8 juli 2011, 12:46
Ik heb gehoord dat vullen van het blad het blad zwaarder maakt (lijkt me logisch).

Wel dan verandert wel even de sound van het zorgvuldig getaptunede bovenblaadje. :soinnocent:

Ik heb mijn klassieke gitaren gepolitoerd en dan gebruik je puimsteen om te schuren en te vullen. bij de eerste het blad gevuld en bij de tweede niet. De tweede klinkt beter, maar ja, er zijn wel meer wijzigingen. Dus of het alleen daar aan ligt, ik denk het niet.

Ik heb ondertussen mijn western gelakt (met waterlak van stewmac) en op voorhand sealer gebruikt (geen filler) op het blad (en terug afgeschuurd want de vezels zetten zich recht uiteraard) Dat een paar keer herhaald. We zien wel wat het wordt. Ze hangt uit te harden na achtien lagen lak :crazyhappy:

BLUEWEY
8 juli 2011, 14:03
Ik heb gehoord dat vullen van het blad het blad zwaarder maakt (lijkt me logisch).

Wel dan verandert wel even de sound van het zorgvuldig getaptunede bovenblaadje. :soinnocent:

We zien wel wat het wordt. :crazyhappy:

Als je nou van te voren je topje getuned zou hebben, had je hoogstw.lijk beter geweten wat het zou worden.. :seriousf: :D

Mattia
8 juli 2011, 15:14
Het is spruce - er valt niks te vullen. Zeker niet alle houtsoorten hebben een filler nodig, en gronden is ook zeker optioneel (het eiwit verhaal). Is wel de klassieke/ouderwetse methode, ik hou het simpelweg op een sealcoat schellac, met nitro (of whatever, of meer schellac) eroverheen.

Binnenkort maak ik lekker een gitaartje met Pau Ferro back/sides; hoef ik helemaal niks te vullen! Halzen vul ik zwz niet, gaat in dunne shellac of olie voor de feel.

BLUEWEY
9 juli 2011, 03:00
Dank voor jullie reacties.., leerzaam & tof !

Eigenlijk zou ik mijn hele gitaar zo veel mogelijk ongelakt willen houden, dus zo ook de top.
Nou ben ik voor de top aan het rondsnuffelen geweest bij Baptist op de site en ben daar o.a. dit tegen gekomen en vroeg me af, of dit raadzaam is. Het is miss "revolutionair" of gewoon dom..:sssh:, maar alleee.., nooit geschoten = nooit raak.
Misschien is het wel een subliem idee, want het zou b.v. zeer te bate van het geluid kunnen zijn. Maar zo zou het ook een nadeel kunnen zijn, omdat het een open porien structuur is, wat miss weer ten nadele is vanwege vocht opname...
ikke dus allemaal nie echt weten en jullie daarom om jullie mening c.q. adviezen vragen. Anders ga ik hoogstw.lijk een partijtje experimenteren met m'n eigenwijze kop...

Het spulletje; OSMO HARDWAX OLIE 3032 ZIJDEMAT 375 ML


Inhoud: 375 ml in blik
Kleur: transparant, zijdemat

Geschikt voor 4,5m² bij 2 lagen!

Tip! Test voor gebruik op het daadwerkelijke oppervlak de olie uit op een proef stuk. Ook transparant of kleurloos geeft een andere tint aan het hout.

Prijs: € 19,95 incl. BTW

De hardwax olie kan aangebracht worden op alle inheemse naald- en loofhoutsoorten (zie overzicht onderaan). De gelijkmatige look van het hout ontstaat wanneer de olie in slechts twee lagen wordt aangebracht. De was blinkt uit door een natuurlijke uitstraling, een bijzondere oppervlaktehardheid en slijtvastheid. Het maakt daarnaast het hout waterafstotend en vuilbestendig. De was is gebaseerd op natuurlijk plantaardige oliën en wassen en met een open-poriën structuur. Hierdoor kan het hout blijven ademen en gaat de waslaag niet barsten, afbladeren of schilferen. Deze hardwax olie is een grondlaag en deklaag in één! U kunt het dus direct op het ruwe hout gebruiken en beschermd het hout ook.

Voorbereiding
Het oppervlak dient droog (houtvochtigheid max. 20%), goed geschuurd, vrij van vet, stof, verontreinigingen, en oude was- of laklagen te zijn.

Gebruik
Bij het gebruik van de hardwax olie dient u goed te ventileren. Het droogt door een reactie met zuurstof. Droogtijd minimaal 24 uur per laag. Dun opbrengen; verbruik is ongeveer 20m² per liter.

Aanbevolen voor de volgende houtsoorten: Esdoorn, Acacia, Bamboe, Berk, Perelaar, Beuk, Eik, Eik (gerookt), Els, Es, Eucalyptus, Spar/Zilverden, Jarrah (Australische), Kempas, Grove den, Kerselaar, Kurk, Lariks, Notelaar (Amerikaans), Olijfboom, OSB, Rigida-pijn, Robinia, Teakhout, Tigerwood, Olm, Walnoot

>> iedere keer als ik het lees, krijg ik bepaald geen onaangenaam gevoel, dus het trekt me aan. Of kan ik het maar beter laten gaan ??? ;)

b.v.d. & grt,
Blue

warmong
9 juli 2011, 20:23
dat kan wel denk ik. Ik heb ook een akoestisch gitaartje in de olie gezet (Danish oil, maar dat is denk ik iets vergelijkbaars). Ziet er zeker niet verkeerd uit, maar zal nooit gaan blinken zoals lak of politoer.
Maar volgens mij dus zeker niks mis mee.

BLUEWEY
10 juli 2011, 00:37
dat kan wel denk ik. Ik heb ook een akoestisch gitaartje in de olie gezet (Danish oil, maar dat is denk ik iets vergelijkbaars). Ziet er zeker niet verkeerd uit, maar zal nooit gaan blinken zoals lak of politoer.
Maar volgens mij dus zeker niks mis mee.

Dat is goed nieuws warmong, dank je.
Ben zeer benieuwd naar jouw mening over deze gitaar. Zou je s.v.p. een foto ervan kunnen plaatsen ? Heb nog nooit een gitaar gezien die geolied is zoals jij zegt, dus ben bijzonder benieuwd hoe het oogt.
En denk je dat het ook voordelen voor het geluid kan geven, die olie i.p.v. lak ?

Danish oil is namelijk ook nog een optie voor mij, maar dan voor het palissander, en miss de hals (maar eventueel ook de top)
En dat het niet zo blinkt, hoort er gewoon bij. Ben persoonlijk niet zo'n lak liefhebber... En het scheelt een hoop werk !
Van welke soorten hout is die van jou gebouwd ? En heb je de top dus ook nog met Danish oil behandeld ? Krijg in 1 keer tig vragen en hoop op je antwoorden.

b.v.d. ;)

warmong
10 juli 2011, 09:38
goh, dat was mijn eerste backpackertje, dus een echte gitaar kan je dat nauwelijks noemen. en dat klinkt natuurlijk ook voor geen meter.
Alles in de danish oil gezet ja, dus ook top, rug hals, noem het maar op. Dat backpackertje was gebouwd van esdoorn, vuren top en ceder loofhout hals.
Voordelen voor het geluid denk ik niet echt. Ik heb altijd gehoord dat van alle finishes politoer nog altijd het beste klinkt.
fotootje plaatsen is op dit moment beetje moeilijk, aangezien ik het gitaartje hier niet heb liggen. Maar als ik er nog eens passeer zal ik eens een crappy fotootje nemen met mijn gsm. ;)

BLUEWEY
11 juli 2011, 23:33
Oke warmong, dank je.

De mijne gaat uiteindelijk volledig gelakt worden.., althans de body iig. De hals moet ik nog over na denken, maar de kop wordt ook gelakt.
Binnenkort meer.